Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    401
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nå blander du kortene. Retter baker for smed. Du kan ikke argumentere for norske skatteregler ut i fra smutthull i andre land.
    Ja, det er et globalt problem at multinasjonale konsern kjører slalom mellom forskjellige lands skattesatser. (Der er Biden & Co godt i gang med å etablere en global minstesats, heldigvis).
    Nei, dette er ikke mulig for nordmenn bosatt i Norge, og det er det vi diskuterer her. I Norge betaler alle næringsdrivende samme satser, omlag 52-55% personskatt. Samt formueskatt av verdien på aksjene.
    Da er det iallefall forståelig hvorfor mange flagger ut til Sveits.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Nå blander du kortene. Retter baker for smed. Du kan ikke argumentere for norske skatteregler ut i fra smutthull i andre land.
    Ja, det er et globalt problem at multinasjonale konsern kjører slalom mellom forskjellige lands skattesatser. (Der er Biden & Co godt i gang med å etablere en global minstesats, heldigvis).
    Nei, dette er ikke mulig for nordmenn bosatt i Norge, og det er det vi diskuterer her. I Norge betaler alle næringsdrivende samme satser, omlag 52-55% personskatt. Samt formueskatt av verdien på aksjene.
    Husk nå at du ikke nødvendigvis MÅ stå som eier av disse firmaene i utlandet. Ting kan ordnes. Og da blir ikke du belastet med skatt for det

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.756
    Torget vurderinger
    1
    har du nok penger oppretter du firma i utlandet ( land med lav skatt ) og sjonglerer med "internfakturering", satt i gåseøyne fordi det ikke er
    internt men men mellom ulike firma som du kontrollerer. Er du gammel nok til å huske en suksessbedrift på Møre som het Glamox?
    Denne bedriften ble kjøpt opp av et selskap i Scotland. Og brått gikk ikke dette firmaet på Møre så godt lenger, skatteintekten lokalt krympet.
    Hvorfor? Fordi bedriften på Møre brått og uforklarlig fikk behov for masse kostbare konsulenttjenester levert fra Scotland.

Mulighetene er faktisk ganske store. Men hvis man ønsker å tro at de som har mye penger ikke har helt andre muligheter enn oss andre til å redusere
    skattbar inntekt så "be my guest"!
    Her trekker du jo inn helt andre momenter som ikke har noe med det opprinnelige å gjøre. Jeg er fortsatt veldig spent på hvordan man som superrik kan unngå beskatning i Norge.

Også spent på hvordan det kan være attraktivt for noen dersom man ikke er eier av en bedrift som da tydeligvis skal være svært verdifull.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.070
    Torget vurderinger
    1
    Husk nå at du ikke nødvendigvis MÅ stå som eier av disse firmaene i utlandet. Ting kan ordnes. Og da blir ikke du belastet med skatt for det
    Da snakker vi ikke lengre om norske skatteregler, men om hvordan disse kan omgås på ulovlig vis. Det blir en litt annen diskusjon.

Store, skjulte utenlandsformuer à la Skipsreder Reksten hører fortiden til.
    Det aller meste er flagget hjem i fm amnestiet som gjaldt for noen år siden.
    Dagens digitaliserte bankvesen, med bidrag fra noen varslere, har gjort det umulig å skjule/flytte større summer "svart".
    Unntaket er kriminelle som frakter kofferter med cash, eventuelt lurer unna Kryptovaluta, som ender opp i leiligheter i Dubai og sånt. Men det er relativt små beløp i norsk sammenheng.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Dette er jo også bare tull - fri diktning. Slår sikkert godt an i FB -gruppa "Vi som har gått livests harde skole".

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.296
    Dette er jo også bare tull - fri diktning. Slår sikkert godt an i FB -gruppa "Vi som har gått livests harde skole".
    Det var en gang for ikke så alt for mange tiår siden, at det fantes såpass med smutthull at de 80 rikeste i Norge, betalte et gjennomsnitt på 2% i skatt. Den gang ble faktisk Norge beskrevet som "et skatteparadis for de mest bemidlede", men de fleste av disse smutthullene er vel delvis tettet nå.
    Men begrepet "nullskatteyter" finnes fortsatt på listene avisene praler med ved hvert skatteoppgjør; folk med store formuer og nøyaktig 0 i inntekt popper fortsatt opp både her og der. Og det er tross alt litt merkelig, selv om de åpenbart betaler en anselig sum i formuesbeskatning. Men hvilke penger kjøper de mat og biler for, hva betaler de strømregningen med, for ikke å snakke om kostnader til hushjelp og gartner?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.108
    Det var en gang for ikke så alt for mange tiår siden, at det fantes såpass med smutthull at de 80 rikeste i Norge, betalte et gjennomsnitt på 2% i skatt. Den gang ble faktisk Norge beskrevet som "et skatteparadis for de mest bemidlede", men de fleste av disse smutthullene er vel delvis tettet nå.
    Men begrepet "nullskatteyter" finnes fortsatt på listene avisene praler med ved hvert skatteoppgjør; folk med store formuer og nøyaktig 0 i inntekt popper fortsatt opp både her og der. Og det er tross alt litt merkelig, selv om de åpenbart betaler en anselig sum i formuesbeskatning. Men hvilke penger kjøper de mat og biler for, hva betaler de strømregningen med, for ikke å snakke om kostnader til hushjelp og gartner?
    Man kan mellom annet ta ut en del skattefritt hvert år gjennom skjermingsfradraget. Riktig nok har ikke det vært allverdens i den siste tiden med svært lave renter, men om hovestolen er stor nok så blir det jo en del penger av det også. Det ble også, fritt etter hukommelsen, tatt ut svært store utbytter ifm en omlegging av skattesystemet midt på 2000-tallet og mange har levd lenge på de pengene.

Videre kan man, fremfor å ta ut inntekt, heller ta ut utbytte. Det dukker da ikke opp i kolonnen for "inntekt" i selvangivelsen (tror jeg). I den offentlige listen ser man kun tre tall:
    - inntekt
    - formue
    - total skatt (altså sum av eventuell inntektsskatt, skatt på utbytte og formueksatt).

Husk på at dersom man eier en bolig og ikke har veldig eksravagant personlig livsstil så trenger man - i denne sammenheng - ikke allverdens med penger for å leve svært så behagelig på privaten.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det pleide å hete at man ikke kunne bli nullskatteyter med mindre enn en million i inntekt. Mange av smutthullene er tettet forlengst, men det finnes vel fortsatt en variant for de virkelig rike ved å ta opp banklån med sikkerhet i aksjene i bedrifter man eier, kjøpe/bygge skattefavorisert hus og hytte eller finansiere generelt luksusforbruk med lånebeløpet, for så å ta ut passe mye utbytte av selskapet pr år til å dekke de løpende rentene. Vips, null skattepliktig inntekt, respektabel levestandard, redusert formuesskatt. Lånet salderer man når man en gang selger huset, selvsagt skattefritt fordi man har bodd i det selv.

Vet ikke om disse har gjort det slik, men pen utsikt, da.

En annen variant er å kjøpe et selskap med store underskudd og bruke det til å kansellere fremtidig skatteplikt. Da blir det finjuss om dette er «forretningsmessig begrunnet» eller bare skattetilpasning, så man bør sette av noen kroner til advokater.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen variant er å kjøpe et selskap med store underskudd og bruke det til å kansellere fremtidig skatteplikt.
    Da må man jo gjerne betale omtrent like mye for dette fremførbare underskuddet som skatten man sparer og med risikoen for at det ikke går igjennom så er vel ikke det helt løsningen på å ikke betale skatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    . Det ble også, fritt etter hukommelsen, tatt ut svært store utbytter ifm en omlegging av skattesystemet midt på 2000-tallet og mange har levd lenge på de pengene.

Videre kan man, fremfor å ta ut inntekt, heller ta ut utbytte. Det dukker da ikke opp i kolonnen for "inntekt" i selvangivelsen (tror jeg). I den offentlige listen ser man kun tre tall:
    - inntekt
    - formue
    - total skatt (altså sum av eventuell inntektsskatt, skatt på utbytte og formueksatt).
    I forkant at skattelegging av utbytte - så ble det tatt ut store summer i utbytte (skattefritt) også ble pengene enten skutt inn som ny egenkapital (Som kan tas ut igjen uten noen form for skatt eller lånt tilbake til selskapet som også kan hentes ut igjen uten skattlegging.

Jeg oppfatter vel tematikken som "har man penger nok så kan man lure seg unna skatt" som enkelte påsto - så er vel overskud fra selskap som betalas ut som utbytte solid beskattet - selv om det ikke dukker opp i skattelisten på person.

• Liker
    Reaksjoner: MML

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men begrepet "nullskatteyter" finnes fortsatt på listene avisene praler med ved hvert skatteoppgjør; folk med store formuer og nøyaktig 0 i inntekt popper fortsatt opp både her og der. Og det er tross alt litt merkelig, selv om de åpenbart betaler en anselig sum i formuesbeskatning.
    Om jeg velger å selge mine tjenester til min arbeidsgiver fra et selskap og fakturere de 1 million i året.
    Så vil selskapet mitt gå 1 million i pluss - og jeg må da betale en selskapsskatt på 22% og sitter igjen med 780 000,-.
    Dette kan jeg ta i utbytte til meg selv og må da betale 780 0000 x 0,22 x 1,72 = 295 152,- i utbytteskatt. Og sitter da igjen med 484 848,-. utbetalt.

Så ser du at det er ikke spesielt gunstig å ta ut overskuddet på denne måten fremfor å være lønnsmottaker.
    Derimot er det gjerne litt større summer - så om jeg tok ut 20 mil på denne måten et år - så kan jeg leve ganske godt i mange år uten nye utbytter - og vil da stå oppført i skattelisten som nullskatteyter.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.120
    Torget vurderinger
    96
    Hva f... er poenget ditt.
    Eller mener du at kjønnet til en komunalsjef har noe å si?
    Hen er et anerkjent pronomen når kjønn er irrelevant
    Makan til PK Trumpisme!
    Det naturlige er å bruke hun om en kvinne, og han om en mann. Du kan umulig være uenig i det. Hen brukes gjerne når man ikke vet kjønn eller når personen ikke vil identifiseres som hverken kvinne eller mann. Dette betyr ikke at kjønn er relevant selv om man bruker hun/han😂

Eksempel: Jens Stoltenberg er en tidligere norsk AP politiker og HAN er nå generalsektetær i NATO.

Men ok, du har selvsagt rett i at saken ikke hadde noe med kjønn å gjøre. Men hvorfor kan man ikke bruke det presise pronomen? Det finnes simpelthen ingen fornuftig grunn til å tåkelegge det.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.611
    Sted
    Sunnmøre
    Så ser du at det er ikke spesielt gunstig å ta ut overskuddet på denne måten fremfor å være lønnsmottaker.
    Alt ein lærer på HFS :)

På ei nettside eg fann då eg prøvde å hengja med på ein tilsvarande diskusjon tidlegare (ordentleg, seriøs side, men eg beit meg naturleg nok ikkje merke i namnet) var det tilrådd å ta ut dei første 6G (trur eg, eller var det 7G) som løn viss ein skulle ta pengar ut av (sitt eige) investeringsselskap.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.296
    Om jeg velger å selge mine tjenester til min arbeidsgiver fra et selskap og fakturere de 1 million i året.
    Så vil selskapet mitt gå 1 million i pluss - og jeg må da betale en selskapsskatt på 22% og sitter igjen med 780 000,-.
    Dette kan jeg ta i utbytte til meg selv og må da betale 780 0000 x 0,22 x 1,72 = 295 152,- i utbytteskatt. Og sitter da igjen med 484 848,-. utbetalt.

Derimot er det gjerne litt større summer - så om jeg tok ut 20 mil på denne måten et år - så kan jeg leve ganske godt i mange år uten nye utbytter - og vil da stå oppført i skattelisten som nullskatteyter.
    Og det er til og med før du har satt i gang med private forsikringer for å dekke opp for sykepenger, feriepenger etc., så det der er ikke noe å bli feit av. Allikevel ser du på alle skattelister fra Asker og Bærum, Møre og Stavanger at de fleste et stykke oppe på formuetoppen har nøyaktig 0 i inntekt og som oftest noen (få) millioner i skatt, og noen flere (ganske mange) millioner i formue.
    Her er et eksempel fra skattelistene i en kommune relativt nær hovedstaden, som sier noe om at det ikke er inntekt man lever av, for å si det sånn:

1716378149514.png
    1716378520977.png

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.907

På ei nettside eg fann då eg prøvde å hengja med på ein tilsvarande diskusjon tidlegare (ordentleg, seriøs side, men eg beit meg naturleg nok ikkje merke i namnet) var det tilrådd å ta ut dei første 6G (trur eg, eller var det 7G) som løn viss ein skulle ta pengar ut av (sitt eige) investeringsselskap.
    Ja, det kan jo være en fordel å være medlem av folketrygden

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.756
    Torget vurderinger
    1

Dette er relativt komplisert og man vil aldri helt vite hva som lønner seg før i etterkant. Dvs om man faktisk er blir syk eller har behov for ytelser fra staten. Det er vel regnet som en optimal grense med 7,1 G i lønn. Da får man full offentlig pensjon av disse pengene. Men som man ser har det ikke noe særlig skattemessig konsekvens om man tar ut resten som utbytte. Pga flat beskatning av dette så kan det ha noe å si dersom man ligger på en årsinntekt på flerfodige millioner, men for "normale lønninger" har det nesten ingen betydning. Alternativet er dersom man tjener så mye at man kan la overskuddet stå i selskapet og dermed investere av mindre beskattede midler. Pga renters rente vil da avkastningen bli høyere, men når man en gang tar det ut så må man jo skatte normalt av dette ekstraordinære utbyttet. Det er altså ingen mulight for å slippe skatt, men man kan redusere den noe og utsette beskatning av deler av beløpet.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.756
    Torget vurderinger
    1
    Og det er til og med før du har satt i gang med private forsikringer for å dekke opp for sykepenger, feriepenger etc., så det der er ikke noe å bli feit av. Allikevel ser du på alle skattelister fra Asker og Bærum, Møre og Stavanger at de fleste et stykke oppe på formuetoppen har nøyaktig 0 i inntekt og som oftest noen (få) millioner i skatt, og noen flere (ganske mange) millioner i formue.
    Her er et eksempel fra skattelistene i en kommune relativt nær hovedstaden, som sier noe om at det ikke er inntekt man lever av, for å si det sånn:

Vis vedlegget 1026274
    Vis vedlegget 1026275
    Altså dersom jeg hadde hatt verdier for en milliard, så ville jeg heller neppe hatt så stor inntekt. Ved feks å ha 100 mill i banken og 900 mill i selskapet, så kunne jeg levd helt fint av disse pengene til evig tid. Null inntekt, men alle pengen er jo uansett beskattet, eller blir beskattet ved realisering. Og i dette eksempelet med 10 mill i skatt av en verdi på 1 milliard: Hvordan hadde dette sett ut om man hadde tatt høyde for selskapsskatten som denne personen bidrar med? Nullskatteyter er et misvisende begrep som kun har en funksjon i den politiske debatten.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.070
    Torget vurderinger
    1
    men det finnes vel fortsatt en variant for de virkelig rike ved å ta opp banklån med sikkerhet i aksjene i bedrifter man eier, kjøpe/bygge skattefavorisert hus og hytte eller finansiere generelt luksusforbruk med lånebeløpet, for så å ta ut passe mye utbytte av selskapet pr år til å dekke de løpende rentene.
    Dette er kjent fra bl.a. USA, men for Norges del er også det hullet tettet i kjølevannet av strengere finanslovgivning siste årene. Som privatperson får du ikke låne mer enn du forholdsvis kan dokumentere i lønnsinntekt/utbytte, cirka 5-gangeren.

Lånet salderer man når man en gang selger huset, selvsagt skattefritt fordi man har bodd i det selv.
    Avdragsfrie huslån er helt alminnelig og tilgjengelig for hvem som helst med ikke for høy gjeldsgrad.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.296
    Altså dersom jeg hadde hatt verdier for en milliard, så ville jeg heller neppe hatt så stor inntekt. Ved feks å ha 100 mill i banken og 900 mill i selskapet, så kunne jeg levd helt fint av disse pengene til evig tid. Null inntekt, men alle pengen er jo uansett beskattet, eller blir beskattet ved realisering. Og i dette eksempelet med 10 mill i skatt av en verdi på 1 milliard: Hvordan hadde dette sett ut om man hadde tatt høyde for selskapsskatten som denne personen bidrar med? Nullskatteyter er et misvisende begrep som kun har en funksjon i den politiske debatten.
    Bankrenter skattes som inntekt, så om du har 100 mill i banken, vil du i dag kunne få sånn omtrent 5 mill registrert inntekt med der tilhørende inntektsskatt. I runde slenger ser jeg ellers at de som bokfører liten eller ingen inntekt, betaler 1% av sin formue i årlig beskatning. (~5 mill skatt for en som har en ligningsformue på 500 mill). På en eller annen måte har de til salt i maten også etter at de har kvittet seg med sine millioner til statskassen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er kjent fra bl.a. USA, men for Norges del er også det hullet tettet i kjølevannet av strengere finanslovgivning siste årene. Som privatperson får du ikke låne mer enn du forholdsvis kan dokumentere i lønnsinntekt/utbytte, cirka 5-gangeren.
    Ja, så man får kanskje organisere et ekstra AS som eier huset eller noe, men jeg er ikke overbevist om at det hullet er helt tett ennå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.108

Symmetri er en ganske sentral komponent i det norske skattesystemet, men det har ikke forhindret de rødgrønne kameratene fra å kødde med den, selvsagt.

I utgangspunktet spiller det liten til ingen rolle for staten om man tar ut overskudd som lønn eller utbytte, men det påvirker ganske mye hva som står i skattelistene. Det som mangler i det offentlige ordskiftet er, som OMF er inne på, hvordan det slår ut på skatteregningen til selskapet som eventuelt betaler ut lønnen.

Den store fordelen med symmetri er at at det kastes bort mindre energi på finurlig skatteplanlegging og i betydelig mindre grad lager finurlige strukturer for å ta ut pengene på den ene eller andre måten mer skattegunstig.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    var det tilrådd å ta ut dei første 6G (trur eg, eller var det 7G) som løn viss ein skulle ta pengar ut av (sitt eige) investeringsselskap.
    Hvis man tar ut en lønn på 6G - så er du akkurat i Sweet Spot hvor du får mest igjen for skattepengene dine. Du får maks opptjening av pensjon/sykepenger/uføretrygd og slike ytelser, du får fullt utbytte for bunnfradrag og andre fradrag i skattesystemet - samtidig som du i veldig liten grad blir rammet av toppskatt (elle trinnskatt som det heter nå).

Så en lønn på ca 6G gir det desidert beste forholdet mellom hva du betaler inn til velferdsstaten VS hva du kan ta ut. Trolig ikke uten grunn at det er her mange av de statsansatte ligger.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.120
    Torget vurderinger
    96
    Kaller grådighet/svindel for "produkt". Dessverre kommer man ikke unna å fore disse kjeltringene med penger noen ganger.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Oslo
    Dette har vi såvidt vært innom før.... en glimrende beskrivelse av skakkjørt fiskeripolitikk....

Og om en frekk nybakt og ung kvinnelig partileder viser til dette og sier at slike kapitalister kan "ryk og reis" så får hun nordavind fra alle himmelretninger.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    Kjetil Rolness
    4 t ·

Norge skaper fred mellom Israel og Palestina. Basert på «expected goals».
    Norge anerkjente i dag Palestina, en stat som ikke eksisterer i noen definert eller konkret form. Landet består av to ulike territorier ledet av to styrer som er fiendtlige til hverandre, og har vært i krig med hverandre.
    Norge stilte ingen krav til den tenkte statsdannelsen, om den skal være demokratisk, fredelig eller tilfredsstille norske krav til likestilling, LHBT-rettigheter, universell utforming og CO2-utslipp. Det er også uklart om Palestina-staten er villig til å anerkjenne staten den har vært i krig og konflikt med i snart 75 år.
    Ingen krav ble heller stilt til den militante, islamistiske ledelsen på Gaza, som Norge selv har kalt en terrororganisasjon. Ikke engang noe om nødvendigheten av å frigi gislene etter 7. oktober-massakren. Statsminister Støre hevder anerkjennelsen av den palestinske staten er det motsatte av hva Hamas ønsker, men får gratulasjoner av Hamas som takker Norge for «disse sterke standpunktene og denne sterke støtten til den palestinske staten.»
    Ellers forstår vi av pressekonferansen at dagens nyhet bare er et ledd i en stor fredsplan, der lille Norge igjen har tatt på seg det utenriksministeren kaller en «lederrolle». Dette er ifølge Barth Eide å «tenke nytt», og bringe prosessen på et "nytt spor" selv om det minner mistenkelig om forrige gang Norge påtok seg en lederrolle i samme fredsprosess, og fikk satt den norske hovedstadens navn på en avtale som kort tid senere ikke var verdt papiret den ble skrevet på.
    Sånt spiller kanskje mindre rolle. For Norge er geopolitikk og krig og fred og sånt et symbolsk landskap, der det først og fremst gjelder å stå fram som moralsk vinner, og sende kraftige signaler om god vilje og teoretisk styrke.
    Ved et sammentreff som nesten er for godt til å være sant, anerkjente den norske landslagstreneren Ståle Solbakken i dag Norge som en selvstendig nasjon på god vei mot suksess. Utfra alle «alle objektive fakta» hadde vi nemlig fortjent å være i sluttspillet i fotball-EM: «Vi vinner samtlige kamper klart på målsjanser og «expected goals», samme hvilke parametre du tar.»
    Dette er det samme suksesskriteriene som legges til grunn for norsk utenrikspolitikk. Før som nå.

Calmati

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    610
    Sted
    Bærum
    Kjetil Rolness
    4 t ·

Norge skaper fred mellom Israel og Palestina. Basert på «expected goals».
    Ja ja, det vil jo frigjøre mye tid i utenriksdepartementet da. De har jo sett seg selv som avgjørende viktige i å få til fred i regionen, tilogmed lenge før Oslo-avtalen for nær 30 år siden. Lurer på hva de skal fylle den tiden med :unsure:
    Det blir vel en stund til Norge blir invitert til å spille rollen som nøytral og egnet mekler i konflikten igjen :LOL:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Oslo
    Ja ja, det vil jo frigjøre mye tid i utenriksdepartementet da. De har jo sett seg selv som avgjørende viktige i å få til fred i regionen, tilogmed lenge før Oslo-avtalen for nær 30 år siden. Lurer på hva de skal fylle den tiden med :unsure:
    Det blir vel en stund til Norge blir invitert til å spille rollen som nøytral og egnet mekler i konflikten igjen :LOL:
    Hvem faen kan være nøytral megler mellom en krigsforbrytersk okkupant makt og en islamsk terrorist organisasjon?
    Taliban?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.453
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Og om en frekk nybakt og ung kvinnelig partileder viser til dette og sier at slike kapitalister kan "ryk og reis" så får hun nordavind fra alle himmelretninger.
    Røkke har allerede reist... God tur!! Forresten - nordavind blir det ikke, for der er man stort sett forbanna, men Røkkes kolleger på vestlandet liker nok ikke påstander som minner om sannheten om ranet av kysten, så en vestavinds shit storm er absolutt mulig.....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Oslo
    I så måte er vi jo medlem av en ikke veldig eksklusiv klubb, gitt at vi var land nr. 145 som ga vår anerkjennelse. Tidlig ute atter en gang.
    Mere eksklusiv enn Løken ville vært om han hadde klart det han ønsket. Var det ikke 222 som hadde vært der oppe uten oksygen før ham?

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.453
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Denne Everest-manien hos vestlige asfaltslitere er egentlig bare nokså latterlig... gitt at de må ha hjelp av en haug lokale sherpaer for å bære greiene sine..
    Hvor mange ganger har flere av de sherpaene vært på toppen??

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.257
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvem er han løken som det er så mye skriverier om? Og mount everest big deal... viktigere enn det meste tydeligvis

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.834
    Sted
    Oslo
    Denne Everest-manien hos vestlige asfaltslitere er egentlig bare nokså latterlig... gitt at de må ha hjelp av en haug lokale sherpaer for å bære greiene sine..
    Hvor mange ganger har flere av de sherpaene vært på toppen??
    Hadde han gått opp barbeint i Borat drakta si, hadde jeg iallefall fått meg en god latter.
    Nå er han imo bare patetisk

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kunne han ikke heller funnet på noe som ingen har gjort før, som f.eks å fridykke til bunnen av Marianagropen eller svømme hele Nilen butterfly?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn