Ikke noe nytt i det, les teksten til Rolf Marvin jeg linket til.
Det er ingen her som har hevdet at IQ test er det endelige svaret, men pr i dag det beste verktøyet vi har i dag.
Mvh
OMF
Beste verktøyet til hva?
Ok. Jeg stopper her.
Jeg hadde i grunn forventet litt mer presisjon i argumenter fra deg...
Jeg tolker deg dithen at du fortsatt diskuterer IQ kartet som Asbjørn postet på side 124 i denne tråden, med kommentar "
Så kan man selvsagt diskutere definisjoner, metoder, relevans, årsaker og det hele, men noe påvirkes av det. Et land hvor gjennomsnittlig IQ er knapt 60 vil neppe bli verdensledende i nanoteknologi med det første. ".
Men det blir mange avsporinger:
Newton var sosialt sett en drittsekk. Hjelper ikke mye med høy IQ da. Poenget var at en høy IQ sier lite, sosialt sett.
Linkene jeg har lagt ut viser det motsatte - høy IQ korrelerer med sosial suksess. Nettopp fordi det er en stor fordel å skjønne det som skjer rundt seg og forstå hva menneskene rundt deg mener.
Det er muligens en sammenheng mellom rask løping og genetikk. Det er noe annet å snakke om sammenhengen mellom genetikk og IQ. Hvis en tror tror at disse sammenhengene er sammenliknbar, så har en et problem hva angår vitenskapelig begrunnelse.
Igjen - linken jeg har lagt ut viser at det er en klar sammenheng.
Ikke noe nytt i det, les teksten til Rolf Marvin jeg linket til.
Det er ingen her som har hevdet at IQ test er det endelige svaret, men pr i dag det beste verktøyet vi har i dag.
Mvh
OMF
Beste verktøyet til hva?
Igjen, fra teksten til Rolf Marvin,
"En IQ-test er altså et svært nyttig, men indirekte, mål på intelligens."
Og da nærmer vi oss vel sakens kjerne - hva skiller de som har høy interelligens fra de som har lavere:
*De lærer raskere og mer
*De husker bedre
*De er mer kreative
*De forstår naturlig mer av verden rundt seg og hvordan den fungerer
*De har større evne til å forstå hvordan mennesker rundt seg har det.
*De greier seg bedre i livet - stabile parforhold, høyere inntekts osv osv.
Trommevirvel......vil IQ kunne påvirke sosial organisering av samfunnet...? Du har sikkert rett i at det er vanskelig å finne forskning på dette, men i min verden så er dette så åpenbart at det er helt unødvendig å diskutere.
Gitt at alle andre forhold er likt, vil en gruppe som lærer raskere og mer, er flinkere til samhandle med andre, husker bedre osv kunne organisere seg bedre enn gruppen som scorer langt dårligere på dette. Selvsagt - og det blir i mine øyne veldig tydelig når man får ryddet bort alle feilaktive påstander som prøver å tåkelegge temaet.
Mvh
OMF