Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.287
    Torget vurderinger
    1
    Norge har hatt 2 kostbare hobbyer: Distrikspolitikken + U-hjelp. (Ganske beslektet ved nærmere ettertanke).
    Nå har vi fått en 3.: Den globale klimakrisen.

Hvem skal ut?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.068
    Sted
    Oslo
    Norge har hatt 2 kostbare hobbyer: Distrikspolitikken + U-hjelp. (Ganske beslektet ved nærmere ettertanke).
    Nå har vi fått en 3.: Den globale klimakrisen.

Hvem skal ut?
    Vi skulle hatt en mye bedre distriktspolitikk
    Det gnåles om at det ikke er en menneskerett å bo innafor ring 2, men det er f... ikke en menneskerett å jobbe innafor ring 2 heller.
    Det er jo meningsløst at folk pendler fra Fredrikstad og Tønsberg til kontorjobber i Oslo sentrum.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    648
    Men vår kjære "Eg lige Kari" har nå foreslått å kutte ett år av grunnskolen og la 14/15 åringer begynne på videregående.
    Kjekt for de da, å bo på hybel?
    Slik var det i min oppvekst, bo på hybel for å gå på Statsrealskulen

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Jo, men hva er argumentet for at folk som selv bor i tettbygde strøk med høye levekostnader i tillegg skal betale for at noen andre skal ha god plass rundt seg? Ser verdien, absolutt, men hvem har mest glede av den, og hvem forventes å betale for den?
    Tja, er verden alltid rettferdig? Om jeg skulle ergret meg over alt fjas som skatten min går til, ville det å beholde liv i distriktene ikke engang vært på lista. Om noe, på den lille lista over ting jeg med glede bidrar til. Litt høytsvevende dette men.... Men jeg ser jo utviklingen. På mitt lille tettsted der jeg vokste opp, var det to matbutikker, bensinstasjon, sybutikk, legekontor, kiosker og mye annet. Nå er bare Kiwi der. Og en barne og ungdomsskole. Nærmeste by er bare 10-12 minutter unna da.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.471
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Slik var det i min oppvekst, bo på hybel for å gå på Statsrealskulen
    Personlig erfaring, igjen: Jeg flyttet hjemmefra som 16-åring for å gå på gymnas.

Klart det er er ønskelig for en liten bygd å beholde videregående skole, butikktilbud, og alt det andre, men det ender opp in absurdum når befolkningsgrunnlaget forsvinner derfra. Folk vil fortsatt bo i distriktene, men tenderer til å samle seg i tettsteder og regionbyer. De minst sentrale stedene forgubbes. Tjenestetilbudet vil naturlig nok følge etter. Hvorfor opprettholde en videregående skole når det man behøver er gamlehjemsplasser?

Mye interessant i disse to SSB-rapportene:

1729609171861.png

1729609342010.png

1729609401061.png

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg topper den enkelt, Asbjørn.... jeg flytta på hybel som 14-åring for å gå på en... Statsrealskole.... og bortsett fra sommerferien ble jeg boende på hybel til jeg begynte i jobb 8 år etterpå....

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.068
    Sted
    Oslo
    Jeg topper den enkelt, Asbjørn.... jeg flytta på hybel som 14-åring for å gå på en... Statsrealskole.... og bortsett fra sommerferien ble jeg boende på hybel til jeg begynte i jobb 8 år etterpå....
    Kanskje på tide å ta fram skolepolitikken fra Finnmark på 60tallet.
    Skulle det bli folk av same unga måtte de på internat skole fra 7års alder.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.589
    Torget vurderinger
    2
    Det man trenger mest i distriktene er lønnsomme bedrifter. For å få dette må de næringsdrivende få gode nok rammebetingelser, og de må ha risikokapital til å kunne satse. Regjeringen inndrar nå store mengder av denne kapitalen, resultatet på sikt vil bli enda større problemer i distriktsnorge, dessverre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.471
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å ta fram skolepolitikken fra Finnmark på 60tallet.
    Skulle det bli folk av same unga måtte de på internat skole fra 7års alder.
    Nei, og jeg mener ikke at man skal tilbake til datidens skolestruktur, men det kan likevel være verdt å fundere litt over hvordan det egentlig var for noen ganske få år siden. Offentlig finansiert videregående skole i hver bygd - den er ganske ny.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.965
    Men for pokker vi betaler da for jernbanen (som vi ikke har) + annen kollektivtrafikk vi ikke har på "bygda", nasjonal teateret, Operaen etc, i tillegg til 50 000 statlige arbeidsplasser som kunne ha vært lokalisert hvor som helst.
    Nei

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg gikk gymnaset fra 69-72... uten å sjekke, så var vel andelen som fullførte gymnas ca 15% dengang da.. Yrkesskoler var egne skoler fram til systemet med videregående ble innført på slutten av 70-tallet. I dag skal "alle" gjennom kverna VGS, koste hva det koste vil, for det er ikke arbeidsplasser for de om ramler av lasset etter undomsskole.. Det betyr selvsagt noe for tilgjengelighet. Jeg tror også oppriktig at både dagens 14-15 åringer, og gjerne foreldrene med, er betydelig mindre forberedt på å sende avkommene på hybel.... det har i betydelig grad også konsekvenser for foreldre med dårlig økonomi....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    Det man trenger mest i distriktene er lønnsomme bedrifter. For å få dette må de næringsdrivende få gode nok rammebetingelser, og de må ha risikokapital til å kunne satse. Regjeringen inndrar nå store mengder av denne kapitalen, resultatet på sikt vil bli enda større problemer i distriktsnorge, dessverre.

Næh. Filetfabrikken er lagt ned pga globaliseringen. Det er alltid mer lønnsomt i et eller annet langtvekkistan der man har tilgang til slaver. Applaudert og gjennomført av de samme folka som flytter til Sveits fordi de ikke vil betale skatt. Dette er en villet utvikling og et ras mot bunnen og en avvikling av velferdsstaten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.471
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men for pokker vi betaler da for jernbanen (som vi ikke har) + annen kollektivtrafikk vi ikke har på "bygda", nasjonal teateret, Operaen etc, i tillegg til 50 000 statlige arbeidsplasser som kunne ha vært lokalisert hvor som helst.
    De arbeidsplassene er da også plassert hvor som helst. Fylket med flest statlige arbeidsplasser pr innbygger er Nordland. Tidligere var det Troms før fylkessammenslåingen. De arbeidsplassene ligger ikke der fordi det er mest effektivt slik, eller fordi det er der kompetansen finnes, men fordi man bevisst styrer offentlige penger dit for å skape distriktsarbeidsplasser. Kollektivtransport pr innbygger ser kanskje ikke ut som du tror. Det kjører ganske mange tomme busser rundt om i distrikts-Norge, og det er ihvertfall ikke passasjerene som betaler for det kollektivtilbudet. Jeg kan heller ikke se noen gratis fergestrekninger på vei til kontoret. Tvert imot, ganske kraftige bompenger. Og operaen - hvilken av dem da?

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    96
    Når man snakker om hvem som skal betale... Jeg mangler ord. Makan til provoserende forslag.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    De arbeidsplassene er da også plassert hvor som helst. Fylket med flest statlige arbeidsplasser pr innbygger er Nordland. Tidligere var det Troms før fylkessammenslåingen. De arbeidsplassene ligger ikke der fordi det er mest effektivt slik, eller fordi det er der kompetansen finnes, men fordi man bevisst styrer offentlige penger dit for å skape distriktsarbeidsplasser. Kollektivtransport pr innbygger ser kanskje ikke ut som du tror. Det kjører ganske mange tomme busser rundt om i distrikts-Norge, og det er ihvertfall ikke passasjerene som betaler for det kollektivtilbudet. Jeg kan heller ikke se noen gratis fergestrekninger på vei til kontoret. Tvert imot, ganske kraftige bompenger. Og operaen - hvilken av dem da?

Nå svarte jeg på et innlegg fra deg der du hevdet at du ikke ønsket å betale via skatteseddelen for ting du ikke har personlig nytte av. Jeg understreket bare at det samme må da gjelde for oss andre også. Jeg har aldri støttet en slik holdning.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Her er den demografikse pyramiden i Oslo
    Vis vedlegget 1066529

Her er den samme for Hattfjelldal (litt tilfeldig valgt blant de småkommunnene SSB har detaljerte oversik over lett tilgjengelig på kommunesidene sine
    Vis vedlegget 1066530

Gjøvik, for å ta en by av grei størrelse, men ikke av de største i Norge
    Vis vedlegget 1066531

Stavanger
    Vis vedlegget 1066532

Det er ikke ekstremt vanskelig å se at på ren demografi så har to av disse betydelige større problemer i ikke så fjern fremtid enn de to andre.
    Fire av disse vil få problemer ganske snart, ser det ut til.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Når ting går såpass galt som dette er det bra at det finnes advokater som denne. Nesten så jeg får tilbake troen på advokatstanden. Det er noen her som behøver blotes til Tsjatsi-Olmai*.

* Čáhcealmmái
    Rart at de omtaler det som en varslingssak. Men de kjenner kanskje ikke til hvordan varslingsinstituttet fungerer. En varsler er strengt tatt ikke imvolvert i saken selv, men heller en som har fått kjennskap til noe uakseptabelt, f.eks at andre er blitt utsatt for trakassering.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.244
    Torget vurderinger
    2
    Tja, Asbjørn. Om du vil at folk skal slåss for landet, om det trengs, er det nok greit å ha en strategi om å støtte bosetting og aktiviteter også i utkantstrøkene som er tettere på fi. Også i disse ai-krigstider.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.244
    Torget vurderinger
    2
    Når man snakker om hvem som skal betale... Jeg mangler ord. Makan til provoserende forslag.

MDG er dårlige til å regne. Om de ønsker redusert bruk av fossil energi og stans i oljeleting, bør de også belage seg på at det ikke blir Høstferie i fremtiden, til annet enn å ta opp poteter.

Hadde en underholdende togtur fra MDG-landsmøtet i Stavanger, sammen med andre delegater. Vi satt og snakket sammen om hva det vil medføre å drastisk redusere bruken av fossil energi. Noe som faktisk er tvingende nødvendig om vi skal unngå klimahelvetet vi er på vei inn i.

Det kom som en stor overraskelse (les 'som et sjokk') da jeg sa at de kunne belage seg på minstepensjon, med litt flaks. Kom øyeblikkelig protest fra en av dem, som er prest (fortsatt, regner jeg med). "Jeg har gullpensjon, den skal ingen få røre."

Så, enig med deg. Det er et provoserende forslag, akkurat som redusert arbeidstid også er det. Viser kun at de ikke har tenkt gjennom ting, eller forstått hva de selv ber om. En av årsakene til at jeg ikke er med i MDG lenger.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Interiore Simplicitate
    På den annen side kan det være at foreldre til barn under 12 like gjerne kunne fått en ekstra ferieuke som alle som har fylt 60.

60 er ikke hva det en gang var, og alle dras over samme kam, uansett yrke.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.589
    Torget vurderinger
    2

– Hva er det med skattesystemet som gjør at dere har stoppet å investere i andre ting enn eiendom?

– Vi har et såpass ustabilt skatteregime, at vi må tenke oss mye mer om enn tidligere. Før kunne vi bruke hjertet, og investere for å skape nye arbeidsplasser, sier Ivar Koteng.

– De pengene har vi ikke lenger, for de går til formueskatten, eller vi må ha dem i reserve dersom det kommer et nytt skatteregime, legger han til.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor vi tviholder på nynorsk er for meg en gåte. Dersom vi skulle hatt et språk nr2 burde det i såfall vært samisk som er et urspråk, ikke et språk oppfunnet av norges første hipster.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    På den annen side kan det være at foreldre til barn under 12 like gjerne kunne fått en ekstra ferieuke som alle som har fylt 60.
    60 er ikke hva det en gang var, og alle dras over samme kam, uansett yrke.
    60 åringas "senilveke" må du betale sjølv, så det er ingen grunn til å glede seg.

Foreldra har gjerne ikkje råd til å reise til Syden når det er ferie, så dei spør ungane fri ei veke eller to utanom dette. Slik at dei mister undervisning, sjølv om det reint teknisk kunne vere råd å få til digitale løysingar for åt dei kunne fylgje undervisninga. Men i praksis er dette vanskeleg, fann vi ut under koronaen.

Elles meiner eg at foreldre og born har godt av å vere meir saman, sjølv om dei tykkjer det er travelt...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    hvorfor vi tviholder på nynorsk er for meg en gåte. Dersom vi skulle hatt et språk nr2 burde det i såfall vært samisk som er et urspråk, ikke et språk oppfunnet av norges første hipster.
    Kva med å droppe bokmålet i staden?
    Knud Knutsen som hipster. Selsamt!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Alle kunne sikkert jobba mindre om dei hadde godtatt å gå ned i løn.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1067597

Ein ekte hipstar: øl, ein ukjend bok, skjegg og høgt hårfeste
    Dette er då vitterleg ølet frå han Ivar, faren til hovudmålet. Det var Knud Knudsen som introduserte sidemålet, basert "paa sproget som bilr talet i dannedes menneskers hjem":

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    Eg var 28 år då eg tok min fyrste togtur. Det tek 6 timar frå der eg bur fram til næraste jernbanestasjon, så alle alternativ er enklare å bruke.

Jeg var 19. Begynte å studere.Hadde aldri sett et tog før.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn