Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.243
    Torget vurderinger
    2

Den har også stått i Aftenposten på nynorsk, så det kan være det er det målføre den opprinnelig ble skrevet på. Læreren er norsklektor på Hønefoss.
    Jeg fikk med meg at hun er norsklærer, og at hun er aktiv i Riksmålsforbundets ledelse. Og som norsklærer er det nok meningen at hun også kan skrive godt nynorsk.

Vi får håpe det var Aftenpostens ingresskribent som leverte denne, og at hun er uskyldig:

Altfor mange elevar er så dårleg i nynorsk etter seks års opplæring at dei helst ikke bør ytre seg i offentlegheita.

Her ville det vært bedre med:

Altfor mange elevar er så dårlegE i nynorsk etter seks år i skulen at dei helst ikke bør ytre seg offentleg. (Joda, offentlegheit er tatt inn i nynorskordboken, dessverre).

Ellers ser jeg at den unødvendige bruken av 'så' nesten er blitt borte i nynorskteksten, det er bra.

MEN - Det er rett og slett ikkje så naturleg for dei som kjem frå bygdene å skrive nynorsk lenger.

Rett og slett er klisje og kan strykes over, og det å avslutte med lenger er slapt, om man vil uttrykke dette på godt nynorsk, da ville det vært bedre med "å halde fram med å skrive nynorsk". Ved å flytte 'å skrive nynorsk' til slutten blir det mer trykk på hva det gjelder. Og det unødvendige 'så' kan også strykes.

Og teksten er fylt med slike slappe grep.

Hun er nok (lyt ein freiste) best på riksmål.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.243
    Torget vurderinger
    2
    Arnulf Øverland utga i 1956 kampskriftet "Landsmål, Riksmål og slagsmål" for å bli kvitt vederstyggeligheten samnorsk. Det var en slagferdig og fornøyelig polemikk.
    Som sagt, veldig mye moro å hente i 1950-tallets språkkampskrifter.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Ofte ender det hele i oppstyltet bokmål i snirklete kansellistil, halvdødt av substantivsjuka (et nynorskord) med anglisismene tytende ut som kviser på en fjortenåring.

Det er ikke sikkert norsklæreren skjønte noe av dette.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker enda den drepende replikken fra en klassekamerat fra Aure der vi satt i samme klasserom på Tingvoll (gammelt lærested på Nordmøre, nå bortrasjonalisert) og kikket over resultatet av retta stiler på nynorsk: Jasså, ho fekk mensen ja, mens ho retta din! Allmenn latter før fortsettelsen: Penna altså! Mer latter....

Kvinnelig lærer med rød penn og en stil med elendig mye skrivefeil og dårlig grammatikk. Jeg imponerte ikke og heldigvis fikk man tilbakemelding ufiltrert på åttitallet. Det hjalp og resultatene kom etter mye jobbing. Jeg regner fremdeles folk med nynorsk som hovedmål som heldige i denne sammenhengen.

Får rette en takk til Bjørn Terje:)

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker enda den drepende replikken fra en klassekamerat fra Aure der vi satt i samme klasserom på Tingvoll (gammelt lærested på Nordmøre, nå bortrasjonalisert) og kikket over resultatet av retta stiler på nynorsk: Jasså, ho fekk mensen ja, mens ho retta din! Allmenn latter før fortsettelsen: Penna altså! Mer latter....

Kvinnelig lærer med rød penn og en stil med elendig mye skrivefeil og dårlig grammatikk. Jeg imponerte ikke og heldigvis fikk man tilbakemelding ufiltrert på åttitallet. Det hjalp og resultatene kom etter mye jobbing. Jeg regner fremdeles folk med nynorsk som hovedmål som heldige i denne sammenhengen.

Får rette en takk til Bjørn Terje:)
    Tingvoll internatskole? Har et familiemedlem som gikk der på 60/70-tallet.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Riktig, jeg bodde ikke på internatet, men det var veldig mange der. Jeg gikk siste året (84/85) på videregående der etter å ha gått 2 år i egen kommune.

Svært god skole, med de beste lærerne jeg har hatt. Kantine i kjelleren der det var ei diger matrone fra Sunnmøre som styrte. Morsk og myndig, men med et stort hjerte. Mange kjøpte middag der og det var ingen nåde, man spiste alt som ble servert uansett meny og mengde, ørneblikket fulgte med. Spjælete bykarer fikk gjerne en ekstra fiskekake med beskjed om spise opp og begynne å ta armhevinger.

Steike hvor jeg savner den tida der.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.734
    Den norske versjonen av naturvern viser stadig vekk sitt sanne ansikt. For øvrig jeg karakteriserte bunntråling en gang - som å hogge ned skogen for å finne elgen. En kompis av meg som var marinbiolog , syntes "lignelsen" var ypperlig.

Fiskere frykter forbud. Selvfølgelig gjør de det - som i indre Oslofjord. Men utviklingen er tydelig. Det er dessverre - en konsekvens av vår rovdrift av, og hensynsløshet mot kloden. Noen får det direkte.

Jeg har kjennskap til Italia og deres Area Marina Protetta som er kystnære verneområder. De er det mange av (!), men de er ikke så veldig store. Hvert område er inndelt i tre soner, A - B - C. I den minste A og strengeste, er "alt" forbudt f.eks all fisking og også ankring(!). Dykking er forbudt i alle soner. I sone B er fisking tillatt, men kun for lokale innbyggere (residenti). Bunntråling er totalforbudt.

Det lokale fiskere sier er at etter slike ble innført oppdaget de at fangstene økte. Verneområdene "smitter" omkringliggende. Dette har medført at de viser stor omsorg og passer på åkrene "sine". Det er 32 slike områder i Italia og flere kommer.

1729674911504.png

Utbredt bunntråling i Raet nasjonalpark – fiskere frykter forbud – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.626
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fiskeripolitikken er fullstendig på bærtur.... kvoteordningen for mindre fartøyer, kvoter for havgående hvor kapitalinteressene stadig presser fiskeforvaltningen, bunntråling... En hver som har vært ombord i et moderne fiskefartøy skjønner at det i dag er fullt mulig å i praksis tømme havet for fisk, og forvaltningen siger stadig etter..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.495
    Her ville det vært bedre med:

Altfor mange elevar er så dårlegE i nynorsk etter seks år i skulen at dei helst ikke bør ytre seg offentleg. (Joda, offentlegheit er tatt inn i nynorskordboken, dessverre).
    ...men det blir då vel framleis nytta ikkje på nynorsk?

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.962
    Skjønner egentlig ikke greia, veldig mange land har masse dialekter men bare ett skriftsspråk. De forstår hverandre stort sett helt fint.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.014
    Sted
    Sørlandet
    Den norske versjonen av naturvern viser stadig vekk sitt sanne ansikt. For øvrig jeg karakteriserte bunntråling en gang - som å hogge ned skogen for å finne elgen. En kompis av meg som var marinbiolog , syntes "lignelsen" var ypperlig.

Fiskere frykter forbud. Selvfølgelig gjør de det - som i indre Oslofjord. Men utviklingen er tydelig. Det er dessverre - en konsekvens av vår rovdrift av, og hensynsløshet mot kloden. Noen får det direkte.

Jeg har kjennskap til Italia og deres Area Marina Protetta som er kystnære verneområder. De er det mange av (!), men de er ikke så veldig store. Hvert område er inndelt i tre soner, A - B - C. I den minste A og strengeste, er "alt" forbudt f.eks all fisking og også ankring(!). Dykking er forbudt i alle soner. I sone B er fisking tillatt, men kun for lokale innbyggere (residenti). Bunntråling er totalforbudt.

Det lokale fiskere sier er at etter slike ble innført oppdaget de at fangstene økte. Verneområdene "smitter" omkringliggende. Dette har medført at de viser stor omsorg og passer på åkrene "sine". Det er 32 slike områder i Italia og flere kommer.

Utbredt bunntråling i Raet nasjonalpark – fiskere frykter forbud – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio
    Jepp! Sørlendingene turer frem som dem alltid har gjort. Konservative idioter!

Ekspert mener at tjuvfiske er en del av en kultur som henger igjen fra eldre tider, og at det vil ta tid å endre denne holdningen.

Skjermbilde 2024-10-23 kl. 14.11.31.png

• Trist
    Reaksjoner: ePi

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Det har vi alltid vært klar over. Et fælt folkeslag, sørlendingene! Kamuflert bak blide ansikter og trivelig dialekt!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det litt spesielle med disse norske «vernesonene» er at ankring tydeligvis er forbudt, men ikke bunntråling etter reker med torsk som bifangst. For meg blir det litt snodig.

Det er eksempler også fra Kattegat på at trålfrie soner nokså fort yrer av liv igjen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, Asbjørn. Om du vil at folk skal slåss for landet, om det trengs, er det nok greit å ha en strategi om å støtte bosetting og aktiviteter også i utkantstrøkene som er tettere på fi. Også i disse ai-krigstider.
    Jeg er vel ikke så veldig bekymret for det, ref kartet. Det er en stund siden fi var Sinclairs skottehær som måtte stoppes av Prillar-Guri og bønder fra Vågå, Lesja og Lom.

1729696241394.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.348
    [
    Jeg er vel ikke så veldig bekymret for det, ref kartet. Det er en stund siden fi var Sinclairs skottehær som måtte stoppes av Prillar-Guri og bønder fra Vågå, Lesja og Lom.
    Ref tråden om forsvaret så er vel er omkvedet at distriktspolitikk har sett ut og ser ut til å være langt viktigere enn forsvarsevne, også i forsvarspolitikken så litt rart poeng å trekke frem sånn sett.

Nå ble også de nevnte skolene/skolestedene vedtatt nedlagt i dag så da er det vel fritt frem å rykke frem langs aksen Fossbergom - Otta (i parantes bemerket eneste mulige akse i området av geografiske årsaker) Tøffe kamper ventes i og rundt Otta siden det der finnes videregående skole. Fienden kan ikke regne med forsterkninger nordfra siden Dombås også fortsatt har VGS.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.243
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 1067734
    Kartet understreker vel poenget. VI har en nabo i øst som godt kunne tenke seg noen bra havner der oppe i nord.

Verdt å følge med når biskoper har bakgrunn fra Nordflåten. Flås gjerne med Sinclair.

Revirhevdelse i nord
    Kanskje lurer du på hvorfor jeg kommer trekkende med gammel norsk-russisk revirhevdelse i forbindelse med russisk-ortodokse interesser i Ukraina?

Grunnen er denne: Også i nord ser vi at den russisk-ortodokse kirke og russiske myndigheter har hatt en økende aktivitet når det gjelder både religiøs og sekulær revirhevdelse. Det vil være naivt om vi ikke analyserer dette inn i russisk maktpolitikk og den nye sikkerhetspolitiske situasjonen som både Norge og andre Nato-land har havnet i. Vi må erkjenne at dette kan få en fremtidig betydning.

Det mest markante forsøket på religiøs revirhevdelse fra russisk side ble omtalt i The Barents Obeserver i 2020. Biskop Mitrofan av Murmansk, som også er leder av den ortodokse kirke på Kolahalvøya, kom med følgende uttalelse: «Jeg må si at Sør-Varanger, dette er vårt ortodokse land, Novgorod, det ble gitt i 1826 av skruppelløse embetsmenn». Han hevder altså at hele det norske området ned mot Russlands grense som innbefatter Kirkenes, Pasvik, Grense Jakobselv og områdene langt inn mot Varangerbotn og Tana egentlig er ortodokse – eller sagt med andre ord: russisk territorium.

Biskop Mitrofan av Murmansk er en relativt fersk biskop i dette området. I Barents Oberserver ble Mitrofan omtalt som «Den nye hardliner-biskopen, med bakgrunn fra Russlands nordflåte». Han regnes av mange for å være Moskva-tro og hard i klypa.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kartet understreker vel poenget. VI har en nabo i øst som godt kunne tenke seg noen bra havner der oppe i nord.
    Poenget med kartet er at befolkningsfremskrivningen viser konstant eller økende folketall i Øst-Finnmark. Kunne kanskje behøve litt mer aktivitet på Porsangermoen, men ellers ser det langt bedre ut enn man kunne frykte av strategiske hensyn, inkludert å demme opp for biskop mitrofaen og alt hans vesen. Å opprettholde videregående skoler på steder i Innlandet hvor gjennomsnittsalderen i befolkningen øker med nesten ett år pr år er et lite effektivt virkemiddel for akkurat det.

De verste avfolkningsdistriktene ligger langs grensen mot andre NATO-land eller i innerste Innlandet, og der kommer nok ikke fi traskende som i 1612 uten å ha støtt på noen andre først.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.589
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1067655 Vis vedlegget 1067656

Hvis man ser på antall elever i grunnskolen med nynorsk, som er refferert i bildene, er antall nynorsk elever såvidt i mindre tall i Møre og Romsdal og Vestland fylke, ca 20% i Rogaland fylke, under 10 % i Innlandet, Vestfold-Telemark og Agder. Men nord for Romsdal og oppover kysten, er det vel nesten ingen som velger nynorsk i grunnskolen.
    Slik går det når ein omdefinerer fylka.
    ...men det blir då vel framleis nytta ikkje på nynorsk?
    Har ikkje høyrt anna, nei.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.067
    Sted
    Oslo
    Rart det der med språk og dialekt.
    Så et BBC program der språkforskere forsket på endenes språk, ( og jada det finnes forskningsmidler til slikt også)
    Ender i Syd England hadde en helt klart annen dialekt enn ender i Nord England
    Så selv om den "looks like a duck, and walks like a duck", så er det ikke sikkert at den squicks like any other duck.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Utfordringa er å skrive lett og ledig om forskrifter, paragrafer, pålegg og tvangsmulkt. Uten oppstyltet, nedstøvet språk.

Nordlendingen: heild jusglaset mett, så ska vi nu sjå...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Nynorsk er vell et skriftspråk, og det snakkes stort sett dialekt i nynorskområdet.
    Ja, snakkes vel dialekter overalt, egentlig. Og de siste årene har det blitt mye skriving på dialekt også. Og da brytes mange regler både ift nynorsk og bokmål, men jeg synes det er vakkert. Dialektene er en kulturskatt.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.589
    Torget vurderinger
    2

• Liker
    Reaksjoner: SAL

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.348
    Eine grausame Salbe:
    Søsteren min har vært lokal "superbruker" på sin arbeidsplass (hun er overlege på et sykehus) og hatt sine betydelige doser med frustrasjon rundt dette. Det er jo rent anekdotisk, men hennes vurdering er at absolutt best case er at de kommer opp på samme nivå som de var på før dette ble innført. Dit er det et stykke.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.067
    Sted
    Oslo
    Bak betalings mur, så det er vel bare velbemidlede som kan lese om at det er de rike som betaler mest i skatt .
    Hegnars omsorg for de velbemidlede er neppe en statshemmelighet

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.589
    Torget vurderinger
    2
    «De rikeste har den laveste skatten» var konklusjonen som gjallet over Norge da Statistisk sentralbyrå (SSB) i 2021 la frem sin rapport som baserte seg på at eierinntekter ble underrapportert ved at overskudd ikke ble betalt ut av selskapene i skattepliktig utbytte, men beholdt i virksomhetene.
    Røde politikere fikk vann på mølla. «Bussjåfører, barnehageansatte og bygningsarbeidere burde bli forbanna», skrev Rødts Maria Sneve Martinussen i juli i det hun foreslo at de rikes skatter burde økes mens skatten for mennesker med helt vanlige inntekter burde kuttes.
    Sneve viste til SSBs rapport om at vanlige arbeidsfolk betaler 20–25 prosent inntektsskatt, mens rike kun betaler 11 prosent.
    Når man fremstiller i Norge med at det er vanlige folk som betaler mest skatt glemmer man hvordan de subsidieres gjennom opptjening til egen pensjon
    Ole Gjems-Onstad, Handelshøyskolen BI
    Det skjules imidlertid at brorparten av denne skatten er opptjening av vanlige folks egen pensjon.
    – Navs nye opptjeningsmodell tilføres 18,1 prosent av lønnen opptil 7,1 G ens pensjonsbeholdning hos Nav. Den dagen man skal starte uttak kan det stå eksempelvis fem millioner i pensjonsbeholdning hos Nav, sier pensjonsrådgiver Alexandra Plahte i Formue.

PENSJONSEKSPERT: Alexandra Plahte er jurist og leder for Formue Pensjonsrådgivning. FOTO: EIVIND YGGESETH
    Bare 5,17 prosent skatt
    Likevel dundret LO-økonom Roger Bjørnstad til på Dagsnytt 18 mandag, der han konkluderte: «De rikeste blant oss betaler langt lavere skattesats enn det vi vanlige gjør». Men en bussjåfør eller barnehageansatt som tjener 500.000 kroner, betaler knapt noen reell skatt i Norge. Riktignok betaler man 116.334 kroner i skatt, men av dette går ifølge Plahte 90.500 kroner til egen pensjonsopptjening. Antar man at man har 50 prosent av inntekten som pensjonist, betales heller ingen skatt på pensjonen. Netto skatt til dekning av fellesskapet ender på 25.834 kroner, tilsvarende 5,17 prosent.
    Sosialistene gir inntrykk av at man er tjent med å bli kvitt de som fremstilles som skattesnyltere, men det er de som finansierer de med lave inntekter
    Hvem betaler mest og minst skatt?

LønnsinntektSkattSkatt%PensjonsopptjeningNetto skattNetto skatt%Netto skatt% inkl arb.g.avg.
    500.000116.33423,27%90 50025.8345,17%32,75%
    880.000264.93430,11%159.280134.32415,26%41,60%
    1.500.000552.22736,82%159 280432.76728,85%46,95%
    3.000.0001.261.72742,06%159 2801.142.44738,08%50,39%
    5.000.0002.211.37744,23%159 2802.092.09741,84%51,82%
    10.000.0004.581.37745,81%159 2804.462.09744,62%52,86%
    15.000.0006.951.37746,34%159 2806.832.09745,55%53,21%
    20.000.0009.321.37746,61%159 2809.202.09746,01%53,38%
    Utbytte-51,50%0-51,5%51,5%
    Netto skatt = Skatt minus pensjonsopptjening pluss skatt på pensjon
    Netto skatt% = Netto skatt som andel av lønnsinntekt
    Netto skatt% inkl. arb.g.avg.= Netto skatt pluss arbeidsgiveravgift som andel av lønn og arbeidsgiveravgift
    Tall i kroner

Da har vi unnlatt å hensynta sykepenger, uførepenger, foreldrepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd, som ellers ville ha spist av nettoskatten.
    – Når man fremstiller i Norge med at det er vanlige folk som betaler mest skatt glemmer man hvordan de subsidieres gjennom opptjening til egen pensjon. Sosialistene gir inntrykk av at man er tjent med å bli kvitt de som fremstilles som skattesnyltere, men det er de som finansierer de med lave inntekter, sier professor emeritus Ole Gjems-Onstad som har vært skatteekspert på BI.
    – Det er slik sosialistene gjør oss alle fattigere. De lager en illusjon om at vanlige folk driver subsidiering av velstående, men det er omvendt.
    – Later som de rike snylter
    – Det som er viktig å få frem er at debatten er snudd på hodet. Man later som de rike snylter. Sannheten er at vi er et velferdssamfunn som går veldig langt i å omfordele, særlig til de, som har lite eller under middels inntekt. Dette er helt borte fra debatten. Man anser at det ikke er behov for dem, for de snylter jo, sier Gjems-Onstad.
    Hva da om man har maksimal pensjonsopptjening, og tjener 880.000 kroner? Da betaler man 264.934 kroner i skatt, hvorav 159.280 går til pensjon. Antar man igjen at inntekten halveres som pensjonist må man skatte av sin pensjon og ender med en skatt på 134.324 til fellesskatte, som gir en skatteprosent på 15,26 prosent.

– Man må også huske på at regningen for fellesskapet betales med kroner og ikke med prosenter. De rike betaler uansett store beløp i skatt.
    Betydelig skatt til fellesskapet får man ved en lønnsinntekt på 1,5 millioner. Da går 552.227 i skatt, hvorav de samme 159.280 kronene går til pensjon. Med 50 prosent av inntekten som pensjonist får man en netto skatt på 432.767 som gir skatteprosent på 28,85.
    Utover dette antar vi at pensjonen ikke øker. Hvis man da tjener 3 millioner øker reell skatt til fellesskapet til drøye 1,1 millioner kroner tilsvarende 38,08 prosent, mens man med en lønnsinntekt på 5 millioner har en reell skattebelastning til fellesskapet på 2,1 millioner kroner, tilsvarende 41,84 prosent. En som tjener 5 millioner betaler følgelig 8 ganger så høy skatteprosent og 80 ganger så mye i kroner og øre som vanlige arbeidsfolk med en lønnsinntekt på 500.000 kroner.
    Sosialistene gjør oss alle fattigere. De lager en illusjon om at vanlige folk driver subsidiering av velstående, men det er omvendt
    Utbytte gir ikke pensjon
    Hvis man sammenligner med aksjeeiere som tar ut utbytte går all skatt til fellesskapet fra første krone, da dette ikke er pensjonsgivende inntekt. Skatteprosenten er 37,84 etter at det allerede er belastet 22 prosent selskapsskatt. Reell skattesats er da 51,5 prosent – altså mye høyere enn selv de høyest beskattede lønnsinntektene.
    Det er en evig diskusjon om arbeidsgiveravgift bør inngå i lønnstageres beskatning.
    – Når Finansdepartementet legger frem skattesatser og ser på forskjell i total skatt så tar de ikke med arbeidsgiveravgiften. Man sammenligner aksjonærbeskatning mot lønnstagerbeskatning med marginalskatter på 51,5 prosent og 47,4 prosent.
    Men hvis man likevel inkluderer arbeidsgiveravgiften, som mange mener man bør, øker netto skattesats for vanlige folk med 500.000 i årslønn fra 5,17 til 32,75 prosent justert for egen pensjonsopptjening. En som tjener 880.000 har da en sats på 41,60 prosent, mens de som tjener 1,5 og 3 millioner har henholdsvis 46,95 og 50,39 prosent.
    – Vi må også huske at 366.000 nordmenn er uføretrygdet. Det er et kolossalt tall. Det er blitt en skattedebatt som tar helt bort realiteten. De uføre går et helt liv uten å legge inn noen penger til hverken pensjon eller bidrag til det offentlige, sier Gjems-Onstad.
    Motargument: Kortere levealder
    Så hvor mye må man tjene i Norge før man i det hele tatt betaler skatt til fellesskapet? Skatteetatens kalkulator viser at en lønnsinntekt på 335.000 kroner gir en skatt på 60.654 kroner, hvilket er identisk med pensjonsopptjeningen. All inntekt over dette nivået gir et lite bidrag til fellesskapet.
    Samfunnet er innrettet slik at hvis man har null eller lav inntekt, så får man uansett en garantipensjon. Det betyr at de med lav inntekt aldri vil komme langt over dette nivået, og følgelig har lite ekstra å tjene i pensjon på å øke inntekten sin. Samfunnet vil imidlertid tjene ved at personen har tjent inn sin egen garantipensjon.
    Det som taler for vanlige folk fremfor de rike er ifølge Alexandra Plahte at vanlige folk har kortere levealder.
    – Renholderen eller den uføre som i henhold til faktisk statistikk faller fra tidligere enn det som ligger inne som antatt levealder, er med andre ord med på å finansiere akademikeren som, i henhold til faktisk statistikken, lever lenger enn det som hos Nav ligger inne som antatt levealder, sier hun.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.067
    Sted
    Oslo
    Med andre ord, alle i mer eller mindre vanlige jobber burde ikke hoppe på Frps gnåling om skattenivået i Norge.
    Så til Velle og Listhaug: snurp igjen smella!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn