Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.548
    I sakens anledning, et eksempel til etterfølgelse:

"Folk flest", inkl. kommunedirektører, bør ikke tjene mer enn statsministeren. I en kommune som går flere titalls millioner (eller et par sølle Statoilbonuser til "arbeidere") i underskudd, bør det ikke deles ut lønnstillegg til ledelsen.
    I Asker skjer dette:
    (Bak mur, men essensen er at Kommunedirektør Bjerke øker årslønnen med 90.456 kroner til 1.974.956 kroner. I tillegg har han en fast bilgodtgjørelse på sølle 10 416,- pr. mnd eller sånn omtrent 125 000,- i året, men det er tross alt skattbar inntekt, ikke sant, så da gjør det ikke noe. Det er snakk om en lønnsforhøyelse rett under 5%, noe også alle de andre kommunesjefene får inneværende år i Asker kommune. Dette skjer altså samtidig som Asker kommune er hardt rammet av både Regjeringens endrede kommunefinansiering, samt skatte"flyktninger" som f.eks. en viss Røkke.
    Dette er å spytte vanlige folk i trynet, og det hører med til historien at disse folkene i all hovedsak setter lønna si sjøl, i og med at dette bestemmes av "Politisk forhandlingsutvalg" som består av ordfører Lene Conradi (H), varaordfører Monica Vee Bratlie (H) og Arbeiderpartiets gruppeleder Ivar Granum. Til dette har jeg i utgangspunktet kun en fullt forståelig ting å si: FY FAAN!

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.912
    Jeg synes vel strengt tatt dette er blitt enda verre i offentlig sektor og synes vel det er en del stillinger som er veldig godt betalt - ref kommunaldirektøren som hadde 1,7 mil i en liten kommune.

Ellers synes jeg også en uting med ulike insentivordninger som bare har oppside og ingen nedside. Det gjør jo at man tar mye høyere risiko.
    1,7 millioner kroner for en kommunal jobb.
    Det går an å forstå det lønnsnivået i det private næringsliv, hvor en får en kald fot i baken om en ikke presterer.
    I en kommune, hvor en sitter i noe som kan sammenlignes med en vernet bedrift? Not so much.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Har ingen problemer med at en kommunedirektør med 6500 ansatte under seg tjener 1.9 mill. Hvor smålig skal man egentlig være?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.869
    Sted
    Sunnmøre
    I en kommune, hvor en sitter i noe som kan sammenlignes med en vernet bedrift? Not so much.
    Ikkje til forsvar for slike avsindige lønsnivå, men rådmenn/kommunedirektørar sit ofte med avtalar der dei har sagt frå seg ein god del av stillingsvernet sitt. Ja, dei får då ofte sluttpakke og slikt, men det er ein jobb der du kan risikera å måtte gå på dagen fordi ordføraren er misfornøgd (td med at du ikkje kan trylla).

Gammal vg-sak, men eg har sett dette omtalt i år også.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.458
    I min kommune og i nabokommunen forlot, eller rettere sagt ble fortalt at hen måtte gå, etter at opposisjonspartiene overtok makten etter fjorårets valg. Ikke så vanskelig å forstå hvorfor.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.532
    Det kan jo hende at vedkommendes verdi for arbeidsgiver ligger nettopp der, siden det renommeet vil ha en betydelig markedsføringsverdi for å dra inn nye kunder. Om disse kundene senere får meravkastning eller ikke er kanskje mindre viktig.
    Så du tenker det kan være rasjonelt å ansette Fetter Anton selv om man vet at det kun har dreid seg om flaks? Vet ikke helt om jeg henger j
    helt med der. Det vil jo være høy risiko for selskapet hvis flaksen tar slutt, eller hva? Kanskje tryggere å starte ti fond og så hausse opp de to som har mest flaks?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.532
    Har ingen problemer med at en kommunedirektør med 6500 ansatte under seg tjener 1.9 mill. Hvor smålig skal man egentlig være?
    Litt enig der, faktisk. Det er en ganske stor lederjobb. Jeg synes det er mye drøyere det som fylkespolitikere karrer til seg av møtekompensasjoner, reisekompensasjoner og alskens.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.681
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så du tenker det kan være rasjonelt å ansette Fetter Anton selv om man vet at det kun har dreid seg om flaks? Vet ikke helt om jeg henger j
    helt med der. Det vil jo være høy risiko for selskapet hvis flaksen tar slutt, eller hva? Kanskje tryggere å starte ti fond og så hausse opp de to som har mest flaks?
    Nei, det vil være rasjonelt å ansette fetter Anton hvis kundene strømmer til for å få en del av flaksen hans. Et trekkplaster i markedsføringen er alltids verdt noe, realiteter be damned. Selvfølgelig vil det bli markedsført som dyktighet, ikke flaks, både i ansettelsesprosessen og ovenfor kundene. Og så skriver man inn noe med veldig liten tekst i prospektet om at «past performance is no guarantee for future success» for å unngå søksmål når det hele går som det må gå.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.532
    Nei, det vil være rasjonelt å ansette fetter Anton hvis kundene strømmer til for å få en del av flaksen hans. Et trekkplaster i markedsføringen er alltids verdt noe, realiteter be damned. Selvfølgelig vil det bli markedsført som dyktighet, ikke flaks,
    Det var vel et slags ja, på en måte. Du er kanskje enda mere dystopisk enn meg 😅

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn