For all del, og legg gjerne merke til at jeg nå forsvarer en politisk motstander som jeg ikke har så mye til overs for, men jeg synes ikke det argumentet er spesielt relevant. Jeg synes ikke den linkede artikkelen fra Nettavisen er spesielt saklig heller. Lønn under oppsigelsesperiode er normale spilleregler, arbeidsfritak i oppsigelsesperioden er ikke uvanlig.
Ledere avhenger av å ha autoritet i organisasjonen, og det kan ofte være bedre å gå av med øyeblikkelig virkning enn å sitte på oppsigelse mens allslags organisasjonspolitikk utspiller seg i maktvakuumet. Hvis en del av bakteppet er at lederens sjef eller styre ikke lenger har tillit til vedkommende er det nokså opplagt. Garden leave, for å tilbringe mer tid med familien etc.
Det relativt lite med denne dama som tilsier at hun er smart nok til å spare og investere en såpass stor andel av lønna at det skulle gå an å leve på det. 7,6M over 6 år er en god slump, men det er ca 700k etter skatt pr år. Jeg vet ikke hvilken sparerate hun har, hvor hun bor, eller hvilken familie hun har, så det er vanskelig å gjøre noen kvalifiserte gjetninger om hvor mye hun burde ha greid å spare opp. Likevel, å si at det er så mye penger at hun må kunne leve på egne sparepenger og ikke behøver noen lønn i oppsigelsestiden låter litt snodig.
Og hvis du virkelig mener det, hvor går grensen for at en arbeidsgiver bør kunne si til en ansatt at «Nei, du har fått så mye lønn tidligere at det ikke blir noen lønn i oppsigelsestiden. Rett til NAV med deg!» Ville du ment det samme om denne usympatiske TESS-sjefen sa det samme til en mellomleder som ikke ville være med lenger?
Jeg mener ikke at folk skal leve på sparepengene sine, men illustrerer at det er søkt at resurssterke mennesker med høy lønn, antatt stinn bankkonto og utstrakt kontaktnett skal ha det beste sikkerhetsnettet. Det er de mindre priviligerte som trenger et godt sikkerhetsnett. De er henvist til NAV hvor de får 60% (eller hva det nå er) av sin allerede lave inntekt. For meg er dette nok et eksempel på at de som har mye grafser til seg mer, og rettferdiggjør det.
Jeg mener at vedkommende bør jobbe ut oppsigelsesperioden og deretter kontakte NAV om nødvendig.
Sist redigert: