Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Innlegg
- 11.653
- Antall liker
- 11.665
Merk at alle de vedtatte, såkalte jernbanepakker er pålagt oss fra EU, uten at Norge har gått den lange veien med å nekte innførsel av disse pakkene.Rett skal være rett: omorganiseringen av Jernbaneverket skjedde i 1996 under Brundtland g Jagland (AP), og konkurranseutsetting av NSB ble vedtatt i 2002 under regjeringen Bondevik med Turid Skogsholm (V) som samferdselsminister.
Slik er norsk jernbane organisert
Organiseringen av norsk jernbane har gjennomgått store endringer. I over 100 år hadde NSB ansvaret for nesten alt. De siste 25 årene har det blitt flere aktører i jernbanesektoren.www.regjeringen.no
Pakke 1 (1991, revidert 2012) gjaldt kun transport av gods på bane.
Pakke 2 (2006 - 2009) skarpere skille mellom statlig og privat godsfrakt på bane, mer konkurranseutsatt godsfrakt
Pakke 3 (2007) liberalisering av togtrafikk over grenser, samt bedre passasjerrettigheter (i alle fall innad i EU), og felles regler for lokførere
Pakke 4 (2016) full konkurranseutsettelse av all persontrafikk, samt tekniske tjenester
Det er kun den siste som har hatt nevneverdig betydning for "folk flest", og slik jeg opplever det, har det vært en signifikant dreining til et dårligere tilbud på alle måter.
Det er ellers å bemerke at godstrafikken har vært til dels katastrofalt dårlig, i så stor grad at man heller sender vogntog på sommerdekk over fjellene, fremfor å laste godset på en jernbanevogn.