Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.228
    Sted
    '
    - Gjennom vinteren vil det ikke være bagasjetraller tilgjengelig på deler av Oslo lufthavn. På den måten sparer Avinor rundt 9,2 millioner kroner.

Det vil si ca 50 000 kr/dag, eller 2000 kr/time.
    Hvordan kan det være så dyrt å ha traller tilgjengelig for publikum?

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    576
    Sted
    Aarhus
    - Gjennom vinteren vil det ikke være bagasjetraller tilgjengelig på deler av Oslo lufthavn. På den måten sparer Avinor rundt 9,2 millioner kroner.

Det vil si ca 50 000 kr/dag, eller 2000 kr/time.
    Hvordan kan det være så dyrt å ha traller tilgjengelig for publikum?
    et dusin direktører, kommunikasjonsrådgivere og et snes ansatte i tralleavdelingen. det blir penger av det

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    De har jo noen "gamlinger", trolig ansatt på pensjonistvilkår, som samler sammen brukte traller og flytter dem til
    der passasjerene plukker dem opp.

A

aardappeleter

Gjest
    Men direktørene for tralletrillerpensjonistene er neppe ansatt på pensjonistvilkår... :D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke at de har egen direktør faktisk.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.215
    Sted
    Oslo
    Nå blir det slutt på å selv reise til utlandet for å handle tunghifi.
    Vi blir enda mer prisgitt PostNord.
    Men lokal pickup av en pickup skal jeg klare.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.989
    Vel, det gjelder bare på ankomst innland, ser ut som VG glemte å skrive det. Jeg personlig har aldri benyttet tralle på innelandsflygninger så ikke noe stort tap for meg hvertfall. Utenlandshifien blir fortsatt trillbar.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.537
    Veldig bra med disse selvbetjeningskassene, litt vel bra synes noen.

-Butikkeier Trygve Tvedt sa til VG at han anslår at butikken taper mange tusen kroner daglig på at folk «gjør feil» i kassene. Det kan være å slå inn billigere alternative varer, ikke slå inn alle varene, eller bare plassere en vare delvis på vekta.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Selv kommer jeg ALDRI til å gå på selvbetjening, ser ingen god grunn for det og at noen bevisst stjeler er jo bare tragisk.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Selvbetjening er noe dritt jeg unngår for enhver pris. Finner det lett komisk at butikkansatte prøver å presse folk inn i selvbetjeningskassen ved kø. De undergraver jo sin egen trygghet for arbeidsplassen.
    I tillegg burde det være noe rimeligere å bruke selvbetjening da man gjør mer innsats selv.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.646
    Selvbetjening er noe dritt jeg unngår for enhver pris. Finner det lett komisk at butikkansatte prøver å presse folk inn i selvbetjeningskassen ved kø. De undergraver jo sin egen trygghet for arbeidsplassen.
    I tillegg burde det være noe rimeligere å bruke selvbetjening da man gjør mer innsats selv.
    Økt svinn gir økte priser. At vi kunder gjør jobben for de ansatte burde gi kunden rabatt. At vi kunder stjeler arbeidsplassene til ungdom og ufaglært arbeidskraft for å øke eiernes inntjening, er en uting. Særlig når det viser seg at det ikke øker inntjening, men øker svinnet i stedet. Alt blir bare feil med en sånn løsning. Dessuten opplever jeg at det øker irritasjon og tidsbruk. Jeg bruker ikke løsningen ofte, men har opplevd alt for stor andel av gangene at et eller annet går dritt.
    En gang jeg kjøpte en tilbudsvare, oppdaget jeg at prisen var så åpenbart for billig, at jeg tilkalte betjeningen. En var som skulle kostet over 50,- ble slått inn med 5,-. Det som skjedde, var at den som skulle hjelpe meg ikke kunne, så han måtte ringe etter en annen. Denne andre måtte først sjekke hva som var gått galt, så måtte han inn i systemet å gjøre en endring, så måtte han slå min vare ut, og så inn på nytt. Hele faderuttan tok nær 15 minutter, og jeg fikk ikke så mye som en takk for at jeg informerte dem om feilen i systemet, samt at jeg altså endte med å betale full pris for produktet. Konklusjonen er at selvbetjeningskasser er faens verk.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Synes de er greie og bruker de gjerne om det er kø i den betjente, men foretrekker den betjente. Har ikke stjålet noe...

Sist redigert:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.644
    Torget vurderinger
    10
    Veldig bra med disse selvbetjeningskassene, litt vel bra synes noen.

-Butikkeier Trygve Tvedt sa til VG at han anslår at butikken taper mange tusen kroner daglig på at folk «gjør feil» i kassene. Det kan være å slå inn billigere alternative varer, ikke slå inn alle varene, eller bare plassere en vare delvis på vekta.
    Kundene har jo bare vært litt uheldige og gjort det vi har lært av våre politikere, skal jo ikke få noen følger å være uheldig?

Mvh.
    SAL

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.373
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.432
    Torget vurderinger
    2
    Men de har sikkert en kommunikasjonsdirektør. 😏

He-he.

Én kommunikasjonsdirektør?

Det er flere enn disse tre, selvsagt.

Minnes da jeg ble tilbudt en kommdir-stilling i et større norsk selskap. Det viste seg at det krydde av slike og jeg takket nei. Det var nærmest på nivå for «direktør for konsonanter», «direktør for vokaler» og «direktør for tegnsetting». Ok, jeg overdriver bittelitt, men virksomheten har fortsatt komm-problemer.

IMG_2889.jpeg
    IMG_2888.jpeg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De driver vel med litt andre ting enn bagasjetraller også som drift av flyplasser...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.741
    Simsalabim ordet arbessplasser er trylleordet som får kommuner til å legge seg på rygg sprikende, beste dyrkbare jorda. Sleng ut et tall 50mrd. Forpliktende, njet. Hva med strømforbruket ? Og dette i Norges dyreste strømregion, hvilke avtaler skal disse ha ? 500 arbessplasser. Tror ikke det nei. Dassrevyn hadde ikke ett eneste kritisk spørsmål til "Green Mountain" bortsett fra at de hadde intervjuet lokale aktivister,

1696883502023.png

Vil investera 50 milliardar kroner i datasenter på Kalberg i Time – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mange slike planer har vi sett de siste årene (?)
    Hvor mange har faktisk blitt realisert (?)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ordføreren i Time var på Dagsrevyen.... selvsagt skal sentret bygges - om så på beste matjorda i landet! Nå er jeg ingen ekespert på matjord, men det er da nokså forunderlig at slike og lignende greier absolutt må bygges på flatest mulig mark....
    Er det statssubsidier også inne i dette prosjektet? Subsidiert strøm til fjottpris??

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.554
    Jeg synes det var mistenkelig at det holdes hemmelig hvilket selskap som skal drive senteret ... og ganske sløvt av lokalpolitikere å vurdere et slikt "tilbud" uten full åpenhet.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gå tur i skogen eller fjellet - der sier de aller aller fleste hei (y). Må være noe med de som ikke går tur....

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Liten by

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes det var mistenkelig at det holdes hemmelig hvilket selskap som skal drive senteret ... og ganske sløvt av lokalpolitikere å vurdere et slikt "tilbud" uten full åpenhet.
    Det er vel kinesere som står bak. Og det er det nok ikke så populært å snakke om!
    Hadde jo vært interessant å få vite hvor mange permanente arbeidsplasser dette vil gi, og ikke minst hvor mange av disse som vil være norske. Det vil si fastboende med familie og ikke pendlere. Ideen bør jo være å få arbeidsledige her i landet ut i arbeid, og ikke hjelpe andre land i så måte!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det fabuleres om 500... men det koker vel ned til en slags lokal administrasjon og en håndfull "teknologiske" vaktmestre... resten blir nok "fjernarbeidere"...
    Hvis dette faktisk blir bygget, så blir det jo interessant å se hvoe mye luftspeiling som ligger i disse utsagnene...

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.554
    Det er vel kinesere som står bak. Og det er det nok ikke så populært å snakke om!
    Hadde jo vært interessant å få vite hvor mange permanente arbeidsplasser dette vil gi, og ikke minst hvor mange av disse som vil være norske. Det vil si fastboende med familie og ikke pendlere. Ideen bør jo være å få arbeidsledige her i landet ut i arbeid, og ikke hjelpe andre land i så måte!
    Det er også rart at ingen spør om hva slags arbeidsplasser det dreier seg om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn