Selvbetjening er noe dritt jeg unngår for enhver pris. Finner det lett komisk at butikkansatte prøver å presse folk inn i selvbetjeningskassen ved kø. De undergraver jo sin egen trygghet for arbeidsplassen.
I tillegg burde det være noe rimeligere å bruke selvbetjening da man gjør mer innsats selv.
TV-profil Anders Öfvergård (55) er politianmeldt for ikke å ha betalt for alle varene i en selvbetjeningskasse på en matbutikk i Stockholm onsdag.
www.vg.no
Økt svinn gir økte priser. At vi kunder gjør jobben for de ansatte burde gi kunden rabatt. At vi kunder stjeler arbeidsplassene til ungdom og ufaglært arbeidskraft for å øke eiernes inntjening, er en uting. Særlig når det viser seg at det ikke øker inntjening, men øker svinnet i stedet. Alt blir bare feil med en sånn løsning. Dessuten opplever jeg at det øker irritasjon og tidsbruk. Jeg bruker ikke løsningen ofte, men har opplevd alt for stor andel av gangene at et eller annet går dritt.
En gang jeg kjøpte en tilbudsvare, oppdaget jeg at prisen var så åpenbart for billig, at jeg tilkalte betjeningen. En var som skulle kostet over 50,- ble slått inn med 5,-. Det som skjedde, var at den som skulle hjelpe meg ikke kunne, så han måtte ringe etter en annen. Denne andre måtte først sjekke hva som var gått galt, så måtte han inn i systemet å gjøre en endring, så måtte han slå min vare ut, og så inn på nytt. Hele faderuttan tok nær 15 minutter, og jeg fikk ikke så mye som en takk for at jeg informerte dem om feilen i systemet, samt at jeg altså endte med å betale full pris for produktet. Konklusjonen er at selvbetjeningskasser er faens verk.