Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.599
    Antall liker
    8.185
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er at den resepten aldri har fungert. Igjen, sjekk hva som skjedde når kommuner i nærheten av hovedstaden la ned forebyggende avdeling. Folk er folk, la oss behandle dem deretter.

    Det kunne vel gjerne fungert hvis Slukets tirade hadde blitt kombinert med tilsvarende økt innsats på forebyggende tiltak. Ingen grunn til å sette de to opp mot hverandre, begge deler trengs i langt større monn enn i dag.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Det er riktig. Alle verktøy må tas i bruk. Både preventive og korrektive.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.745
    Antall liker
    10.329
    Det kunne vel gjerne fungert hvis Slukets tirade hadde blitt kombinert med tilsvarende økt innsats på forebyggende tiltak. Ingen grunn til å sette de to opp mot hverandre, begge deler trengs i langt større monn enn i dag.
    Korrekt. Men man kan forestille seg at ettersom det er folk fra områdene der forebyggende ble nedlagt, som i all hovedsak er gjerningspersoner i andre disktrikter, så kunne man faktisk unngått hele greia ved å IKKE legge ned forebyggende i nabokommunen. Selvsagt er det ikke gitt at det er HELE svaret, men korrelasjonen er i det minste åpenbar. Politiet påpeker altså at gjerningspersonene i dagens voldsøkning i all hovedsak kommer fra områdene som tidligere hadde et forebyggende team, som ikke lenger finnes.
    Så vi kan leke med tanken om at dersom Oppegård hadde fortsatt et godt forebyggende arbeide i stedet for å legge ned hele avdelingen, hadde vi ikke behøvd å ha denne debatten i det hele tatt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    8.420
    Torget vurderinger
    1
    Av med silkehanskene. Nå. Bygdetullinger og forståsegihjelfolka fjernes fra posisjoner hvor de kan ha innflytelse.
    Er det ikke blant den urbane elite andelen bygdetullinger er størst? Det er i alle fall her politisk korrekthet og berøringsangst er mest utbredt. På bygda kaller man gjerne en spade for en spade....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.751
    Antall liker
    15.934
    Torget vurderinger
    2
    Flere av våre politiske partier ønsker legalisering av omsetning av mildere narkotiske midler, samt tilgjengelighet til sterkere, eller substitutter for disse, til narkomane.
    Problemet med legalisering er selvsagt at man struper pengestrømmen som nå er tilgjengelig for kriminelle, samt for disses hjelpere (ref. sentralt plassert etterforskningsleder i narkotikaavsnittet i Oslo).

    MIljøet man nå er så opprørt over ville blitt borte. I rimelig konservative Sveits er det 1700 tunge narkomane som er tatt opp i deres ordning, noe som har ført til betydelig reduksjon i overførbare sykdommer/smitte. Liberaliseringen som begynte i 1990 har hatt sine fordeler. Siden landet har en betydelig parallelløkonomi opptatt med å gjemme rikfolks penger, har segmentet i samfunnsetablissementet som vil ha tilgang til en del av den illegale pengestrømmen fått sine behov dekket av bankene, fremfor av narkotikabander.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.598
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Sunnmøre
    Flere av våre politiske partier ønsker legalisering av omsetning av mildere narkotiske midler, samt tilgjengelighet til sterkere, eller substitutter for disse, til narkomane.
    Ja, det var eigentleg den logiske implikasjonen av det eg skreiv over: anten må staten legalisera (på ein eller annan måte) omsetnaden av narkotika (hasj på Rema, kokain på Polet?), eller så må ein også gjera bruk så lite attraktivt at ein struper etterspurnaden.

    Den norske løysinga, der vi av menneskelege omsyn har opna slusene for nærast (straffe)fri bruk, men framleis overlét marknaden til kriminelle, er ei oppskrift på å la kriminelle føretak etablera seg. Det å strupa tilbodet åleine hadde berre vore mogleg i ein fullstendig isolert økonomi.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.751
    Antall liker
    15.934
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var eigentleg den logiske implikasjonen av det eg skreiv over: anten må staten legalisera (på ein eller annan måte) omsetnaden av narkotika (hasj på Rema, kokain på Polet?), eller så må ein også gjera bruk så lite attraktivt at ein struper etterspurnaden.

    Den norske løysinga, der vi av menneskelege omsyn har opna slusene for nærast (straffe)fri bruk, men framleis overlét marknaden til kriminelle, er ei oppskrift på å la kriminelle føretak etablera seg. Det å strupa tilbodet åleine hadde berre vore mogleg i ein fullstendig isolert økonomi.
    Det flyter store beløp i Norges svarte økonomi og det er mange som skal ha sin del av pengestrømmen, mens den er på vei i ulike retninger. For å oppsummere det nedenforstående: det er mange som har stor interesse av illegal virksomhet, og som sitter på betrodde poster i samfunnet. At opplagte trekk som legalisering ikke gjennomføres kan i stor grad bero på dette.

    Hun her har hatt litt av hvert "att berätta". Det er mulig at norsk godtroenhet åpner slusene, det er mange som utnytter dårlig kontroll og muligheten for å slippe unna med det utroligste. Det er mye penger som har endt opp i boliger og eiendommer i utlandet, som disponeres av dem som valgte å utnytte muligheter. (Er du vannbestyrer kan du brått ende opp med en safaripark i Namibia, eller du kan være utlending som finner ut at du skal kjøpe et telefonsalgfirma på Jessheim for å hvitvaske penger).

    Skjermbilde 2024-05-01 kl. 10.03.27.png
    Skjermbilde 2024-05-01 kl. 10.03.45.png



    Selv om man ikke driver med narkotikaomsetning, eller bistår slik, kan man likevel ha fordel av nettverkenes kanaler for å få penger ut av landet (og inn, for den saks skyld). Det er ikke alle som gjør som litauiske håndverkere og prøver å få dem ut som kontanter, på neste flyrute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.850
    Antall liker
    13.345
    Flere av våre politiske partier ønsker legalisering av omsetning av mildere narkotiske midler, samt tilgjengelighet til sterkere, eller substitutter for disse, til narkomane.
    Problemet med legalisering er selvsagt at man struper pengestrømmen som nå er tilgjengelig for kriminelle, samt for disses hjelpere (ref. sentralt plassert etterforskningsleder i narkotikaavsnittet i Oslo).

    MIljøet man nå er så opprørt over ville blitt borte. I rimelig konservative Sveits er det 1700 tunge narkomane som er tatt opp i deres ordning, noe som har ført til betydelig reduksjon i overførbare sykdommer/smitte. Liberaliseringen som begynte i 1990 har hatt sine fordeler. Siden landet har en betydelig parallelløkonomi opptatt med å gjemme rikfolks penger, har segmentet i samfunnsetablissementet som vil ha tilgang til en del av den illegale pengestrømmen fått sine behov dekket av bankene, fremfor av narkotikabander.

    Må heller ikke undervurdere at å jobbe mef knark i politiet er spennende, har høy status, store ressurser og action i hverdagen. Spaning, avlytting, infiltrering, informanter, store penger og det hele. Det er neppe en stor andel av et politikull dom drømmer om å labbe rundt på Holmlia og snakke med vanskeligstilt ungdom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.710
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    (Er du vannbestyrer kan du brått ende opp med en safaripark i Namibia, eller du kan være utlending som finner ut at du skal kjøpe et telefonsalgfirma på Jessheim for å hvitvaske penger).
    Historien om telefonsalgfirmaet ser mest ut som norsk naivitet i møte med øst-europeisk korrupsjon, her slovakiske politikere med putin-forbindelser. Likevel, jeg ble såpass forbannet på dette telefonsalgsselskapet og deres utidige mas på vegne av Redningsselskapet ovenfor mine demente foreldre at jeg skjelte dem ut etter noter da de senere prøvde å tigge penger fra meg, spurte om de hadde en «do not call»-liste, og forsikret meg om at mitt navn ble oppført på den i store og tydelige bokstaver. Siden har jeg sluppet oppringninger derfra. Jeg blir ikke veldig overrasket om det etterhvert kommer frem at de har lukket øynene ganske hardt for ikke ville se hvor de svarte pengene kom fra. Selv er jeg medlem av det svenske sjöräddningssällskapet, som ikke holder på med slikt mas.

    Jeg tror også jeg vet hvem den «konkurrenten på Sørlandet» var. De drev og ringte rundt på vegne av andre påstått veldedige foreninger. På det tidspunktet hadde jeg telefonnummer som var sperret for nummeropplysning og var i tillegg oppført i Brønnøysundregisteret med reservasjon mot telefonsalg. De ringte meg likevel etter å ha fått tak i nummeret på en eller annen måte og ble nokså ufyselige da jeg konfronterte dem og forlangte å få vite hvordan de hadde fått tak i nummeret. Så jeg henvendte meg til deres oppdragsgiver, den «veldedige» foreningen og forlangte svar på om de så seg tjent med å bli representert av slike krabater. Etter to-tre purringer og trussel om å gå til VG fikk jeg til slutt en beklagelse derfra. Men VG fant dem likevel, uten min hjelp. Det forundrer meg ikke at det firmaet var plukkråttent også på andre måter.


    Om en telefonselger fortsatt er i stand til å ringe noen fler samme dag etter å ha kommet gjennom til meg har jeg ikke tatt i hardt nok. Anses som fritt vilt, representanter for en råtten bransje.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.293
    Antall liker
    1.177
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det fine med dagen telefoner er at du stort sett ser hvem som ringer. Har du dog gitt penger til noen veldedige organisasjoner, slik jeg gjør, er du solgt....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.071
    Antall liker
    11.520
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange av disse organisasjonene som det ringes på vegne av, fortjener absolutt noen kroner, men hvor mye får de egentlig etter at "selgerne" har fått sitt??
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.598
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Sunnmøre
    Det er neppe en stor andel av et politikull dom drømmer om å labbe rundt på Holmlia og snakke med vanskeligstilt ungdom.
    Eg minner om at “sosionomkjerring” er det mest brukte skjellsordet her i tråden.

    Eg tenkjer at førebyggjande arbeid, særleg det som rettar seg mot enkeltpersonar (og det må det, på eitt tidspunkt, gjera) nødvendigvis på henta ressursar/verkemiddel og informasjon både frå utdanning, helse, sosial og politi. Både ressursane og koordineringa som trengs er mildt sagt formidable.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.710
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange av disse organisasjonene som det ringes på vegne av, fortjener absolutt noen kroner, men hvor mye får de egentlig etter at "selgerne" har fått sitt??
    Fint lite. Det kan være så mye som 80-90 % til «selgerne».

    Mitt medlemsskap i Sjöräddningen oppsøkte jeg selv via foreningens webside. Deretter satte jeg opp et fast månedlig oppdrag fra svensk bankkonto til foreningens konto. Da kan jeg med god samvittighet ha telefonnummeret til nærmeste stasjon på speed dial i telefonen når jeg reker rundt i skjærgården, uten å belønne noen slamkrypere for pengetigging.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.751
    Antall liker
    15.934
    Torget vurderinger
    2
    Må heller ikke undervurdere at å jobbe mef knark i politiet er spennende, har høy status, store ressurser og action i hverdagen. Spaning, avlytting, infiltrering, informanter, store penger og det hele. Det er neppe en stor andel av et politikull dom drømmer om å labbe rundt på Holmlia og snakke med vanskeligstilt ungdom.
    We don't just want to build stuff that goes BOOM! We wanna make it go BOOM! (Fritt etter hukommelsen)

    Burde være nok å ta tak i. Skulle hente et pass på Politihuset/Grønland og må ha fått minst ti tilbud om "psst ... trenger du noe" fra velmenende unge menn som trodde jeg var på hasj-jakt, på den korte spaserturen gjennom bydelen. De stod ikke rett utenfor Politihuset, riktignok, men burde vært kurant å rydde opp, om ordensmakten ønsket å gjøre det. Kanskje den ønsket kortest mulig avstand til spaningsmålet?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.566
    Antall liker
    9.939
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Politiet skulle vært like ivrig der som mot rusbrukerne i Slottsparken eller på plata, der manglet det ikke hverken innsatsvilje eller tilstedeværelse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.850
    Antall liker
    13.345
    Politiet skulle vært like ivrig der som mot rusbrukerne i Slottsparken eller på plata, der manglet det ikke hverken innsatsvilje eller tilstedeværelse.
    Det har også skjedd en ganske stor endring i hva politiet kan etter at Riksadvokaten fortalte de at de hadde gått langt utenfor sine hjemler over lang tid. Politiet hadde sin helt egen oppfatning om hvor alvorlig småskala narkobruk var som ikke harmoniserte helt med nasjonens lovverk. Høyesterett har også vedtatt en slags rusreform ganske nylig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.598
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Sunnmøre
    Politiet hadde sin helt egen oppfatning om hvor alvorlig småskala narkobruk var som ikke harmoniserte helt med nasjonens lovverk.
    Gula-Per (Per Håland, redaktør i Gula Tidend 1954-79) er velkjent for å ha forfatta tidenes kortaste fråsegn (resolusjon, uttalelse) frå eit landsmøte i Noregs Mållag, då for å klaga på at ein ikkje fekk fartsbøter på nynorsk eller noko slikt:

    “Politiet skal også fylgja lova!”

    Politiet si tolking av narkolovgjevinga er vel om lag i klasse med NAV si tolking av reglane om ferie for uføretrygda. Klart det måtte fiksast.

    Likevel trur eg at desse juridiske justeringane dei siste har vorte oppfatta blant folk flest som ei tydeleg liberalisering.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.022
    Antall liker
    19.862
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gula-Per (Per Håland, redaktør i Gula Tidend 1954-79) er velkjent for å ha forfatta tidenes kortaste fråsegn (resolusjon, uttalelse) frå eit landsmøte i Noregs Mållag, då for å klaga på at ein ikkje fekk fartsbøter på nynorsk eller noko slikt:

    “Politiet skal også fylgja lova!”

    Politiet si tolking av narkolovgjevinga er vel om lag i klasse med NAV si tolking av reglane om ferie for uføretrygda. Klart det måtte fiksast.

    Likevel trur eg at desse juridiske justeringane dei siste har vorte oppfatta blant folk flest som ei tydeleg liberalisering.
    Samtidig har det ført til økning av bruken. Er det virkelig det vi ønsker? For egen del er svaret et høyt og tydelig 'NEI!' Romantisering av bruk av narkotiske stoff er det absolutt SISTE vi trenger.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.223
    Antall liker
    9.551
    Spiller det egentlig noen rolle om disse rikingene bor i Sveits med null formueskatt eller i Norge med null formueskatt? Det er i Norge de tjener penger, de flytter jo ikke arbeidsplassene i virksomhetene sine til Sveits.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.375
    Antall liker
    8.039
    Sted
    Oslo
    Eller som Asker ordføreren som syter over at kommunen har tapt 100+ millioner i formuesskatt, og samtidig vil avskaffe formuesskatten.
    Høyresida ironiserer ofte over Ole Brumm og jatakk begge deler, gjør hun noe annet?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.863
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    taktikken er åpenbar, fjern formueskatten så folk flytter tilbake, så over natten innfører man den igjen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.850
    Antall liker
    13.345
    taktikken er åpenbar, fjern formueskatten så folk flytter tilbake, så over natten innfører man den igjen.
    Tipper tilliten til noenlunde forutsigbarhet i det norske skattesystemet er ødelagt for ca en generasjon fremover.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.375
    Antall liker
    8.039
    Sted
    Oslo
    Av en formuesskatt på 1% eller 1.1% er 0.7% bestemt lokalt av kommunene.
    Om kommuner styrt av Høyre og Frp mener alvor, så kan de for f... få ut fingern.
    Men neida de har det kun i kjeften i opposisjon, og løper med halen mellom beina i posisjon.
    Asker vil forøvrig utrede lavere formuesskatt, samtidig som vann og avløps utgiftene vil stige 20-30% for alle innbyggerne.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.598
    Antall liker
    3.729
    Sted
    Sunnmøre
    Spiller det egentlig noen rolle om disse rikingene bor i Sveits med null formueskatt eller i Norge med null formueskatt?
    Argumentet eller draumen i Bø var vel at desse ville ha eit forbruk som om dei var i Sveits (med positive ringverknader for lokalt næringsliv), gje milde gåver til lokalsamfunnet (jf rikingane på Vestlandet) og sjå ut av stoveglaset når dei skulle leita etter nye stader å investera pengane sine.

    Eg veit ikkje om noko av dette har slått heilt til.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.375
    Antall liker
    8.039
    Sted
    Oslo
    Argumentet eller draumen i Bø var vel at desse ville ha eit forbruk som om dei var i Sveits (med positive ringverknader for lokalt næringsliv), gje milde gåver til lokalsamfunnet (jf rikingane på Vestlandet) og sjå ut av stoveglaset når dei skulle leita etter nye stader å investera pengane sine.

    Eg veit ikkje om noko av dette har slått heilt til.
    Skal mye mer enn skattefrihet til for å få meg å flytte til Bø.
    Og etter hva jeg har lest om priser på bolig, varer og tjenester skal det mye til for å flytte til Sveits også
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.223
    Antall liker
    9.551
    Skal mye mer enn skattefrihet til for å få meg å flytte til Bø.
    Og etter hva jeg har lest om priser på bolig, varer og tjenester skal det mye til for å flytte til Sveits også
    Jeg skulle gjerne ha bodd i Bø i Vesterålen. Vakkert sted. Dessverre er det for mange bånd som knytter meg til Sør-Østlandet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23

    Dagens hovedstadsvold (heldigvis på nedadgående - kun en hendelse pr. dag nå)


     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.546
    Antall liker
    3.425
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken inntektskatt? De fleste av dem er nullskatteytere.
    Dette er bare tull. En myte holdt i live av sosialist-propagandaen. Alle privatpersoner som har inntekt, betaler skatt. Eventuelt så betaler bedriften de eier skatt av overskudd.
    Går bedriften med underskudd, skal den ikke betale skatt. Selv om du sikkert hadde sett det for deg.

    KILDE:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.710
    Antall liker
    35.701
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken inntektskatt? De fleste av dem er nullskatteytere.
    Å?

    Skattesatsen på næringsinntekt med opprinnelse i Norge går vel fra 37,8 % for en eier bosatt i Norge til 15 % etter flytting til Sveits, trur eg. Det er veldig spesielt å straffe egne innbyggere skattemessig på denne måten, evt å belønne næringsdrivende for å komme seg til h..e ut av landet fortest mulig.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Siggerud
    Det meste av det der burde være gjennomførbart med de rette politikerne. NOAS har ingen lovgivende makt vel. Fullstendig stopp i innvandring fra problemområder er nok urealistisk, men det er dessverre roten til problemene og noe som på lang sikt ville hjulpet mest.
    Men: når først vi har sagt ja til disse menneskene er det også vårt ansvar å legge til rette for integrering. Her kunne mye vært gjort bedre. Jeg har selv kone fra utlandet og f.eks. den norskopplæringen hun ble tilbudt var elendig.
    Pluss en drøss andre ting vi kunne gjort.
    NOAS har ingen lovgivende makt, sant nok. Men de og div andre lignende statsstøttede organisasjoner er veldig raskt ute med å stikke kjepper i hjulene for evt sanksjoner mot kriminelle tilhørende i deres øyne riktige land eller religion. Det må de jo for å berettige sin eksistens.

    Min kone er forresten også fra et eller annet land, og var heller ikke særlig imponert over den tilbudte norskopplæringen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn