Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    I dag er det første mai, arbeidernes internasjonale kampdag, med diverse paroler.
    Foreslår at kapitaleierne innstifter en tilsvarende dag.
    Paroler kan være, Hands off våre formuer, Andre land skatter kapital lavere, race to the bottom now, eller Jeg ønsker ikke å bidra til velferden.
    Ironisk og satt på spissen, oh yess.
    Men når det hevdes at det er spesielt å straffe våre kapitaleiere høyere enn utenlandske, vel fortsett den linja: det er spesielt å straffe våre røykere og drankere med høyere avgifter enn i lavskatte land
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I de fleste andre land forsøker politikerne i størst mulig grad å skattlegge de som ikke har stemmerett i den byen, delstaten eller det landet. Staten New Hampshire har gjort det til en hel liten kunstform å beskatte fritidseiendommer eid av formuende fra Boston, MA. Derfor finnes det en del traktater og skatteavtaler som har til hensikt å unngå slik forskjellsbehandling, både i form av EØS-avtale, skandinaviske skatteavtaler, skatteavtale Norge-Sveits, og føderale myndigheters regler om «interstate commerce» i USA.

    Det de rødgrønne har fått til her er kunststykket å få egne stemmeberettigede borgere til å rømme utenlands fordi utlendinger har sterkere beskyttelse mot vilkårlige skattepåfunn gjennom slike traktater og avtaler enn hva landets egne innbyggere med stemmerett har.

    Harry-handel har vi sett før, men å favorisere utenlandske bedriftseiere skattemessig så til den milde grad at innenlandske ser seg nødt til å flytte utenlands av hensyn til både bedriften og seg selv synes jeg er litt spesielt, ja. Også på en første mai.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.763
    Torget vurderinger
    96
    Fakkeltog for Dæhlie og Røkke! To som har gitt de forfulgte et ansikt. Stakkars arme mennesker. De kunne ikke skrape til seg nok her hjemme. Jeg foreslår også at noen kan skrive om Nilsen, hva med "Millionærer av regnbuen" som arbeidstittel?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Fakkeltog for Dæhlie og Røkke! To som har gitt de forfulgte et ansikt. Stakkars arme mennesker. De kunne ikke skrape til seg nok her hjemme. Jeg foreslår også at noen kan skrive om Nilsen, hva med "Millionærer av regnbuen" som arbeidstittel?
    Av ren nysgjerrighet, hva tenker du slikt og lignende oppnår? Det er ganske åpenbart at AP har skjønt at de gjorde noe stupdumt selv om de ikke åpent sier det men pipa har fått en ganske annen låt. Tenker du at de burde «double down» og prøve å få enda flere til å flytte fra landet? Folk som velger å flytte ut av Norge handler på sine egne vegne helt rasjonelt. Hva kommentarfeltet mener om det vedder jeg ganske mye på at de driter ganske tynt i. Styre og stell burde spørre seg, og gjør det nok også, hva slikt har å si for Norge på sikt.

    det er også unektelig noe spesielt å se LO-Peggy være omtrent den ivrigste i kampen mot de som har hennes medlemmer som ansatte.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    Fakkeltog for Dæhlie og Røkke! To som har gitt de forfulgte et ansikt. Stakkars arme mennesker. De kunne ikke skrape til seg nok her hjemme. Jeg foreslår også at noen kan skrive om Nilsen, hva med "Millionærer av regnbuen" som arbeidstittel?
    Her kan vi kollektivt gå inn og dikte.
    Mitt forslag til noen vers:

    En millionær av regnbuen
    Sveitser franc så langt du ser
    En hushjelp fra Albania
    Det har jeg råd til her

    At Vedum han vil skatte meg
    Det er en fryktlig skam
    Men her i Alpene
    Er jeg i frihetens land

    At noen sliter fælt
    For at jeg skal ha det fint
    Det er jo derfor det
    At jeg har flyttet hit

    En millionær av regnbuen
    Sveitser franc så langt du ser
    Om Vedum han vil skatte meg
    Han tar meg ikke her

    En millionær av regnbuen
    Sveitser franc så langt du ser
    Min samvittighet sover godt
    Så lenge jeg er bosatt der

    En millionær av regnbuen
    Blått hav så langt du ser
    Mitt land har fostret meg
    Jeg tror jeg stannar her
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.763
    Torget vurderinger
    96
    Her.
    Av ren nysgjerrighet, hva tenker du slikt og lignende oppnår? Det er ganske åpenbart at AP har skjønt at de gjorde noe stupdumt selv om de ikke åpent sier det men pipa har fått en ganske annen låt. Tenker du at de burde «double down» og prøve å få enda flere til å flytte fra landet? Folk som velger å flytte ut av Norge handler på sine egne vegne helt rasjonelt. Hva kommentarfeltet mener om det vedder jeg ganske mye på at de driter ganske tynt i. Styre og stell burde spørre seg, og gjør det nok også, hva slikt har å si for Norge på sikt.

    det er også unektelig noe spesielt å se LO-Peggy være omtrent den ivrigste i kampen mot de som har hennes medlemmer som ansatte.
    Jeg tenker at ironi og fjas på HFS har null og niks å si. AP og co. har fått annen lyd i pipa fordi de undervurderte grådigheten blant rikingene. Så kanskje det lønner seg å stryke de medhårs litt. Godt mulig at skattetrykket mot
    bedriftseiere er litt tungt i Norge. Men denne medfølelsen med "stakkars" milliardærer er smått komisk.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    Og vipps, så har du fritatt individet for all ansvarlighet.
    Trur du nokon meiner at det ikkje er kvar og ein sitt ansvar å ikkje springa rundt med lange knivar etter folk?

    Poenger mitt var at dette (tilsynelatande) handla om mangel på psykisk helsevern, evt tvangsmidlar der, meir enn om kriminelle bandar og politi som ikkje er mange og tøffe nok.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.763
    Torget vurderinger
    96
    Når man prioriterer keiserens nye klær.

    Slikt provoserer meg. "Nytt verdigrunnlag". Helsikes tulleord. Jeg jobber selv i Oslo kommune og har sett vås som dette i 16 år. Riktignok på et annet nivå, men pokker altså. Det må være et spesielt virus som bare smitter kommuneansatte, og angriper alt av effektivitet og logisk tankegang. Og erstatter det med en voldsom trang til å skape kvasi intelligente fraser og ord som er totalt nytteløse, samt å starte høytsvevende prosjekter som ebber ut i.... Ingenting!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    det er også unektelig noe spesielt å se LO-Peggy være omtrent den ivrigste i kampen mot de som har hennes medlemmer som ansatte.
    Før eller siden bør det kanskje synke inn at 80 % av hennes medlemmer ikke stemmer på AP.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Spiller det egentlig noen rolle om disse rikingene bor i Sveits med null formueskatt eller i Norge med null formueskatt? Det er i Norge de tjener penger, de flytter jo ikke arbeidsplassene i virksomhetene sine til Sveits.
    På kort sikt - nei, ikke allverdens. Som du sier så flyttes jo ikke selve virksomhetene som ligger der de ligger. Det er også selskapene som tjener penger, ikke de som eier de. Dersom butikken går bra så kan man selvsagt få en hyggelig verdiutvikling på sin eiendel (aka høyere aksjekurser) og/eller man kan motta utbytte som kan overføres til privat hånd om man så vil, men det vanlige er jo å la det bli værende i ett eller annet (investerings)selskap. Delvis på grunn av skatteregler og delvis fordi det tross alt for de langt fleste er en slags grense for hvor mye man trenger å ta ut på privaten. For de aller største formuene trenger man primært å ta ut på privaten for å betale formueskatten som pålegges individet og ikke eiendelene - med nåværende regler må man årlig ta ut ca 1.6 ganger formueskatten for å betale formueskatten. Om noen flytter ut så blir Norges proveny av dette 0% - det blir jo en del selv om det i statsbudsjettsammenheng knapt merkes. En del kommuner kan derimot merke det ganske godt.

    Det mer sentrale - og som ingen vet svaret på - er hva som skjer over tid dersom Norge tappes for folk som tross alt har klart å bygge opp noe her i landet og/eller at folk med fikse ideer og stort pågangsmot velger å flytte ut virksomhet på et tidlig tidspunkt for å unngå å bygge opp en stor latent skatteforpliktelse i Norge, kanskje også lenge før man faktisk har begynt å tjene noe særlig på virksomheten. Hva som skjer her får fremtiden vise og uansett hva det er så er det rimelig nok også andre faktorer som spiller inn og det er neppe trivilelt å isolere enkeltfaktorer.

    En annen sak er store skatteendringer etter innfallsmetoden. Her tror jeg man med rimelig stor sikkerhet må anta at dette påvriker både utlendingers investeringsbeslutninger i Norge og også innenlandske investeringer. Det er introdusert en betydelig usikkerhet rundt fremtige skatteregimer og slikt er vesentlig når man regner på investeringer med levetid på 20-30-40 år. Selv om det skulle bli regjeringsskifte ved neste valg så skjønner jo alle at det kan endre seg igjen senere og nesten uansett hva politikere sier og mener og hevder så vil det være nær umulig å ha særlig tillit til det - den katta er nok ute av sekken i lang tid fremover.

    Og om man er opptatt av norsk eierskap - noe man alltids kan diskutere om man bør være - så har det definitivt noe å si om en gitt investering er mer lønnsom for noen bosatt i utlandet enn hva den er for noen bosatt i Norge. Norge har heller ikke allverdens store private investorer og de som forvalter store summer som pensjonskasser og lignende investerer i all hovesak i utlandet og ikke innenlands. Det samme gjelder forsåvidt nordmenn på privaten. Av min aksjebeholdning er kun ca 10% investert i Norge og den prosentandelen kommer til å gå jevnt og trutt nedover i årene fremover. Det har riktig nok ikke noe med skatt å gjøre, skal sies.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at ironi og fjas på HFS har null og niks å si. AP og co. har fått annen lyd i pipa fordi de undervurderte grådigheten blant rikingene. Så kanskje det lønner seg å stryke de medhårs litt. Godt mulig at skattetrykket mot
    bedriftseiere er litt tungt i Norge. Men denne medfølelsen med "stakkars" milliardærer er smått komisk.
    Jeg synes ikke spesielt synd på utflyttede milliardærer, men for kongeriket er jo hele affæren smått idiotisk.
    "Flå de rike!"
    "Æhhh, vi mente det ikke slik, kom tilbake, vær så snill..."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.847
    Antall liker
    13.338
    Jeg synes ikke spesielt synd på utflyttede milliardærer, men for kongeriket er jo hele affæren smått idiotisk.
    "Flå de rike!"
    "Æhhh, vi mente det ikke slik, kom tilbake, vær så snill..."
    Det er jo dette som er det mest sinnsavake med det hele. AP prøver å late som om de egentlig ikke var så opptatte av dette men at det egentlig var mer "skape og dele" som var deres greie. Jeg lurer virkelig hva de strategiserte seg frem til i de indre gemakker på partikontoret når de kom på at dette skulle være et sentralt poeng i valgkampen - for det var det vitterlig og også i lang tid etterpå før det begynte å gå opp for de hva de faktisk hadde stelt i stand.

    Jeg tipper de tenkte ca så langt som valgkamptaktiske vurderinger krydret med en dose ideologi for å tekkes velgere lenger til venstre på det politiske spekteret. Sånn sett funket det jo sånn passe, de klarte å stable på plass et slags flertal - riktig nok sammen med et parti AP knapt er enige med om noesomehelst og som alle nå kan se er en gigantisk hemsko for AP som kommer til å ri de lenge. De eneste som fortsatt synes dette er dritkult er vel budsjettpartner SV.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.490
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den sangteksten burde sendes til Jon Niklas Rønningen.... selv om han nok skriver om, så blir det satire så det holder...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    Den sangteksten burde sendes til Jon Niklas Rønningen.... selv om han nok skriver om, så blir det satire så det holder...
    Regner med det er min tekst du omtaler, vanligvis deles de bare med nattbordskuffen og noen få utvalgte.
    Noen av de få utvalgte mener at jeg på en god dag ikke skriver helt halvgæernt, men nå er den publisert her, så om noen rapper den setter jeg Elden på saken og det blir en hælvetes copyright rettsak.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    På tide å avlive gjøkungen "Helseforetak". Bare navnet burde gi fullt utslag på bullshitdetektoren.

    Helse Vest bruker 120 millioner på nye kontorlokaler.
    Eg har vore skeptisk til helseføretaka lenge, helsebyråkratane verkar som ein luguber gjeng og det at ingen hadde forstått at dette var dårleg PR verkar uvanleg tonedøvt.

    Men det eg ikkje heilt har forstått er korleis ein ser føre seg å organisera spesialisthelsetenesta i staden? Finst det gode framlegg til det, eller er målet rett og slett å splitta opp helseføretaka og leggja dei under fylkeskommunane att, som jo strengt tatt berre driv med vgs, samferdsel og tannhelse no om dagen?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    9.910
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Skal ikke påberope meg noen ekspertise på området, men etter hva jeg skjønner er den norske foretaksmodellen temmelig unik. Hvilket
    betyr at det finnes alternativer, alternativer som formodentlig fungerer med varierende suksess rundt i verden.


    Oppsummert i punkter er dette vårt forslag til alternativ til helseforetaksmodellen:

    Dagens butikkmodell skal forlates. Sykehusene skal styres og ledes i tråd med øvrig offentlig forvaltning.

    Det enkelte sykehuset skal være en selvstendig enhet med egen ledelse og eget styre.

    Sykehusstyret skal være sammensatt av politiske representanter, ansatterepresentanter og pasient- og brukerrepresentanter.

    Regnskapsmodellen med krav til overskudd skal forkastes, og sykehusene skal underlegges ordinært forvaltningsregnskap.

    Sykehusene skal være eid av staten og direkte finansiert – men det skal opprettes koordinerende regionale ledd som enten er direkte underlagt staten eller valgt regionalt.

    Folkevalgte skal ha ansvaret for overordnet styring og prioritering av spesialisthelsetjenestene i Stortinget.

    Det enkelte sykehuset skal finansieres direkte over statsbudsjettet.

    Stortinget vedtar årlig rammer for driftsbudsjett og mindre investeringer til det enkelte sykehuset etter samme prinsipper som for kommunene.

    Stortinget skal årlig behandle og vedta en rullerende nasjonal sykehus- og helseplan med investeringsprogram.

    Det skal innføres et klart skille mellom midler til investeringer og driftsmidler.

    Rammefinansiering skal være sykehusenes hovedfinansieringskilde.

    DRG-systemet skal avvikles, og innsatsstyrt finansiering skal begrenses til områder hvor aktivitetsnivå er beheftet med særskilte kostnader som berettiger en tilpasset aktivitetsbasert finansiering.

    Det skal innføres felles plan- og budsjettsystemer for alle sykehusene.

    Ordningen der kommunene må betale sykehusene døgnpris for såkalte overliggere. (utskrivningsklare pasienter) på sykehusene skal avvikles.

    Et nasjonalt initiativ for å sørge for tilstrekkelig sengekapasitet i spesialisthelsetjenestenskal igangsettes.

    Spesialsykehusene for psykiatri, rus og rehabilitering skal videreføres og strykes.

    Systemet for brukermedvirkning skal demokratiseres ved at organisasjonene gjennom valg selv utpeker representanter til brukerorganene.


    Legeforeningen er neppe helt objektiv, men vi er jo glad i eksperter så.....:

     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    Har en mistanke om at politikere er veldig glad i å overlate noe til et foretak eller offentlig AS og dermed ikke stå direkte ansvarlig for hva som skjer.
    Og disse foretakene og ASene har seff et x antall direktører gjerne gasjert langt over statsministeren
    NPM i praksis
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.763
    Torget vurderinger
    96
    Regner med det er min tekst du omtaler, vanligvis deles de bare med nattbordskuffen og noen få utvalgte.
    Noen av de få utvalgte mener at jeg på en god dag ikke skriver helt halvgæernt, men nå er den publisert her, så om noen rapper den setter jeg Elden på saken og det blir en hælvetes copyright rettsak.
    En del nødrim og svensk blandet inn, men imponerende på så kort tid 👍😊
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.490
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ansvarsfraskrivelse, dvs bortdelegering av ansvar, har vel vært et overordnet prinsipp for div regjeringer i flere tiår... overføringen av de fleste riksveier til fylkene uten tilstrekkelig finansiering er sn sterkt medvirkende årsak til at vi nå har et etterslep på veivedlikehold på et par hundre milliarder... Rådgivende ingeniørers forening har forøvrikg anslått etterslepet til godt over 600 mrd... Regjeringen har selvsagt ikke ansvar for dette.. kun E_veier og de får riskveiene som ble igjen..
     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    En del nødrim og svensk blandet inn, men imponerende på så kort tid 👍😊
    Som sangtekst betrakta er jeg ikke enig med det om nødrim, det funker i en sang kontekst.
    Kom ikke på noe bedre en stannar i siste verset, burde kanskje jobba mere med det.
    Pluss at på svorska kan stanna både bety å slutte med noe, og bli værende et sted
    Føler at jeg mangler det nest siste verset for å binde det sammen.
    Men hva faen forlanger du på første Mai?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han her var heller ikke helt borte:

    1714598570903.png

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.391
    Torget vurderinger
    1
    Sykefraværet i Bergen kommune er 11,5%

    Det er 25 fraværsdager pr år i snitt.
    I barnehagesektoren er fraværet 15% - altså i gjennomsnitt så har alle ansatte 34 dager sykefravær i løpet av et år.
    Med NAV skal landet bygges!

    Offentlig sektor utgjør nå 62% av fastlands-BNP. Sammenlignbare OECD-land ligger på 50%.
    De rødgrønne jobber ufortrødent videre med å øke offentlig sektor, mens de og deres velgere ber næringsdrivende og private investorer dra til Helvetia.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    Med NAV skal landet bygges!

    Offentlig sektor utgjør nå 62% av fastlands-BNP. Sammenlignbare OECD-land ligger på 50%.
    De rødgrønne jobber ufortrødent videre med å øke offentlig sektor, mens de og deres velgere ber næringsdrivende og private investorer dra til Helvetia.
    Og hvor mye økte det under Erna?
    Ingen regjering har brukt mere oljepenger enn hennes regjering.
    Den første regjeringen som brukte under handlings regelen egen var faktisk da Kristin Halvorsen var finansminister
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    395
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    At det er stort sykefravær i barnehager har jeg full forståelse for, det gjelder vel hele landet og ikke bare Bergen. Kona har i alle år jobbet i barnehage og ja, hun er nå sykemeldt.
    Barnehager har alltid blitt nedprioritet og når kommunene skal spare inn er barnehagene gjerne første plass det skal skjæres ned og spares inn.
    Barnehagen som kona jobber i er konstant underbemannet, mye sykefravær og vanskelig å få vikarer. Og noe som forundrer meg er at det hovedsakelig er de unge i 20-30 åra som stadig er syke. De som drar lasset er veteranene fra 50 og opp mot pensjonsalderen, de er sjelden syke.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.330
    Antall liker
    7.992
    Sted
    Oslo
    At det er stort sykefravær i barnehager har jeg full forståelse for, det gjelder vel hele landet og ikke bare Bergen. Kona har i alle år jobbet i barnehage og ja, hun er nå sykemeldt.
    Barnehager har alltid blitt nedprioritet og når kommunene skal spare inn er barnehagene gjerne første plass det skal skjæres ned og spares inn.
    Barnehagen som kona jobber i er konstant underbemannet, mye sykefravær og vanskelig å få vikarer. Og noe som forundrer meg er at det hovedsakelig er de unge i 20-30 åra som stadig er syke. De som drar lasset er veteranene fra 50 og opp mot pensjonsalderen, de er sjelden syke.
    Under pandemien var det sånn at unngå kontakt om du tror du er sjuk, nå er det nærmest sånn at kom deg på jobb for faen
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.586
    Antall liker
    8.172
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Barnehager har alltid blitt nedprioritet og når kommunene skal spare inn er barnehagene gjerne første plass det skal skjæres ned og spares inn.

    Barnehager, sykehjem og skoler. Ting som har liten samfunnsverdi med andre ord. Tross alt er hverken unge eller gamle produktive borgere, så de kan seile sin egen sjø.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    Barnehager, sykehjem og skoler. Ting som har liten samfunnsverdi med andre ord. Tross alt er hverken unge eller gamle produktive borgere, så de kan seile sin egen sjø.
    Dei to første er vel noko av det mest produktive kommunen gjer, i kraft av å frigjera arbeidskraft tett opp under ein vaksen pr. bhg-plass.

    Men samtidig er det lette plassar å kutta ned eit lite stykke forbi lovpålagt minimum fordi det er såpass usynleg: det er ikkje store fine ting som politikarane kan visa fram, og det er drift, ikkje investering.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvor mye økte det under Erna?
    Ingen regjering har brukt mere oljepenger enn hennes regjering.
    Den første regjeringen som brukte under handlings regelen egen var faktisk da Kristin Halvorsen var finansminister
    Det økte for mye, men det som er nytt nå er at man åpent oppfordrer privat sektor til å komme seg ut av landet, slik at det rent stats- og kommuneansatte paradiset kan realiseres. Det er ikke så mange andre måter å tolke det på når utenlandsk bedriftseierskap favoriseres skattemessig fremfor norsk. Behøves ikke, kom dere vekk. Heller eierskap fra Sveits eller en postboks i Karibien. Det er hva landet behøver. Og sorenskriverkontorer åpne på dagtid i dalstroka innafor.

    De rødgrønne og deres tilhengere bør snart begynne å stå for sin egen politikk og konsekvensene av den. Å bare ville reversere forrige regjerings reformer var ikke det smarteste programmet, men AP og SP greide vel ikke å bli enige om noe annet. Da kan vi vel forvente whataboutisme som eneste valgkampargument også.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    Rene ord for pengene:
    Det er eit spørsmål som nesten formallogisk følgjer av gjengdebatten.

    Eg er blant dei som ikkje ser så veldig lyst på meir rus i samfunnet, men samtidig er det noko ærleg med å angripa spørsmålet på denne måten i staden for å late som om alle som bruker hasj er sjuke som treng hjelp. Denne artikkelen, som etter kvart har fått brei merksemd, viser at vestkantungdomen bruker hasj innanfor eit normsystem som minner mistenkjeleg om det mange vaksne reknar som "god alkoholkultur":


    Svenneby styrer litt mindre elegant unna kva ein skal gjera med kokain, MDMA og alt anna fandens oldemor måtte koka saman. Dette er jo også substansar som vert brukt rekreasjonelt og vert levert av kriminelle nettverk, men der sjansen for direkte helseskade ved bruk er noko større enn ved hasj.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn