Jeg hverken svarte deg eller siterte ditt innlegg, min kommentar var til den generelle oppfatningen om at samfunn/stat/politi bør bli "tøffere" og mer militarisert Det har aldri ført noe godt med seg.
Den setningen skjønner jeg veldig lite av. Hva betyr "en militarisering (..) hvor lovens håndhevere i ettertid tilgodeses med monopol for utøvelse av vold"? Staten har voldsmonopol i dag og jeg kan aldri se for meg et fungerende samfunn hvor staten ikke har monopol på legitim utøvelse av vold. Men det vil også alltid finnes de som utøver illegitim vold, de som opptrer utenfor voldsmonopolet. Og det er ingenting som tilsier noe annet enn at hvis nivået av legitim vold øker så vil også nivået av illegitim vold øke. Derfor bør det være et mål i seg selv å minimere nivået av vold i et samfunn selv om den er legitim, og også å minimere bruken og nivået av straff. Fordi det motsatte gir et generelt mer voldelig samfunn og det er neppe ønskelig.
Nei, bare extinct. I situasjoner som handler om overlevelse så er vi helt avhengige av reptilhjernen. Men når det kommer til å utforme kjøreregler for samfunn, stat, lovverk, politi og alt annet som har med politikk å gjøre, så bør vi gjøre det stikk motsatte og bruke den rasjonelle hjernen.
¿Qué? Hva har Darwin med saken å gjøre? Vi er bare dyr, men vi har organisert oss i samfunn og formulert rettigheter, lover og regler for å fjerne oss selv fra naturtilstanden. Og det er bunn i grunn det eneste som skiller oss på et fundamentalt nivå fra andre dyr. Menneskeverdet eksisterer bare fordi (og i den grad) vi har blitt enige om det og nedfelt det som sett av lover og regler. Og fjerner vi det for noen fjerner vi det for alle.