Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor skal jeg som aldri bruker offentlig toalett være med å betale for dette?
    hvorfor skal jeg som alltid tar bil til mcdonalds betale for sitteplassene inne?

    blir som må skatt, ran og dypt urettferdig, men enten må man være med på leke eller så får man melde seg totalt ut
    jeg har ingen barn, hvorfor skal jeg betale for skole, barnehage og allt det pisset der?

    megmeg meg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.095
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Oslo
    hvorfor skal jeg som aldri bruker offentlig toalett være med å betale for dette?
    hvorfor skal jeg som alltid tar bil til mcdonalds betale for sitteplassene inne?

    blir som må skatt, ran og dypt urettferdig, men enten må man være med på leke eller så får man melde seg totalt ut
    jeg har ingen barn, hvorfor skal jeg betale for skole, barnehage og allt det pisset der?

    megmeg meg
    Om du ikke spiser junkfooden din på plast stolene så betaler du mindre moms
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.925
    hvorfor skal jeg som aldri bruker offentlig toalett være med å betale for dette?
    hvorfor skal jeg som alltid tar bil til mcdonalds betale for sitteplassene inne?

    blir som må skatt, ran og dypt urettferdig, men enten må man være med på leke eller så får man melde seg totalt ut
    jeg har ingen barn, hvorfor skal jeg betale for skole, barnehage og allt det pisset der?

    megmeg meg
    Ingen som tvinger deg til å bo i Norge. Flytt til et u-land, din sytpeis.

    😒
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    for meg som ikke har unger så er det jo det, ikke piss men hvorfor skal jeg betale for det? Like mye som et kollektivkotelett skal betale for parkeringsplasser.
    alt jeg ber om er å kunne parkere gratis så jeg kan bruke penger på en bedrift, er vel ikke så mye å be om det.
    dette med betalt parkering brer seg mer og mer ut og jeg velger å tro at de allerf leste er ganske misfornøyd med dette.
    I tillegg er det mange som bruker bil i dette landet hvis man skal dømme etter utnyttelse av parkeringsplassene i allefall
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    men kos dere med å betale 40-50-100kr timen for å stå parkert, da velger jeg heller et annet sted. Det er ikke lenge før det er automatisk skiltgjenkjenning over alt og du blir belastet for å stå å vente på grønt lys.
    Heldigvis finnes det skiltflippere å få
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    9.925
    Har du tenkt over at det er noen som bygger og eier parkeringsplassene,, toalettene og egentlig alt du er mot å betale for.
    Forresten ganske barnslig å velge den dyreste plassen når du reiser på arbeidsgivers regning.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er et prinsipp, samme som feks å betale for do besøk når du er kunde et sted. Usmakelig
    Forresten ganske barnslig å påpeke at jeg parker på korttidsparkeringen, dersom jeg er borte to døgn eller mer så tar jeg heller taxi til og fra, jeg kaster ikke bort penger for min kunde heller.
    Det er en grunn til at det kalles korttidsparkering, det er hvis man skal parkere en kort stund så som en dag eller to.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    alt jeg ber om er å kunne parkere gratis så jeg kan bruke penger på en bedrift, er vel ikke så mye å be om det.
    Tja. I mange tilfelle er det jo hipp som happ for bedrifta korleis du kjem deg dit. I nokre få tilfelle er det kanskje ønskjeleg at du køyrer bil (tippar at dei som tek bussen til Nordby kjøpesenter legg att temmeleg lite kroner samanlikna med dei som køyrer). Men om eg insisterer på å køyra bil for å henta takeaway på Punjab Tandoori på Grønland (sidan vi snakka om Grønland), har korkje eigaren eller Oslo kommune som har nokon plikt til å la meg setja frå meg bilen nett der eg vil gratis.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hadde tenkt til å skrive det i parentes men regnet med at det kom tydelig frem, selvfølgelig gjelder ikke dette steder der en tredjepart eier infrastrukturen, men i de aller fleste nybygg i dag (også før) kreves det et visst antall parkeringsplasser for besøkende, å outsource håndhevinga samt ta seg betalt for plassene er ufint og gjør at jeg ikke vil bruke mine penger der.
    Forresten er vel det offentlige finansiert av deg og meg, det minste de kan gjøre er å tilby gratis parkeringsplasser til oss som finansierer hele festen.
    Syns virkelig ikke at jeg urimelig her, men kanskje noen liker å bli flådd i det daglige, personlig syns jeg det er ufint og råttent
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.333
    Antall liker
    2.720
    Du minner meg om muttern, hu styrte også livet sitt etter bomringen, parkeringsavgift og røykeloven(gikk aldri ut etter den ble innført), det ble et ganske stusselig liv utav det.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.199
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    men hun sto fast ved sine prinsipper og det er alt man har egentlig :)
    Hvor skal grensen gå? Leie handlekurv i butikken, hvorfor ikke? Betale for å betale (det gjør vi allerede i dag med kortgebyr)

    Vet jeg høres ut som en gretten gammel mann (jeg er i midten av 30åra) men det begynner å gå meg på nervene det parkeringshysteriet
    ikke bare skal du betale 50kr timen for en altfor trang parkeringsplass men alt skjer på eget ansvar.
    faen så irriterende
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    8.517
    Torget vurderinger
    1
    Betaler aldri parkeringsavgift. Må jeg betale der jeg skal handle, handler jeg et annet sted. Som bilist betaler jeg nok avgifter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    8.517
    Torget vurderinger
    1
    Det er samme tøvet i Solvær, bortsett fra at takstameteret for parkering begynner å gå i det en kjører inn på flyplassen men faktureres ikke for gjennomgkjøringen innenfor 10 minutter. Langs innkjøringa til flyplassen er ei «uregulert» lomme like utenfor flyplassområdet der bilene står for å vente på innkommende fly. Politiet og brannvesenet har funnet ut at det er et «problem» (ift utrykning) at bilene stiller seg opp der i lomma...

    mvh
    KJ

    Solvær? Høres ut som flyplassen i Svolvær. :unsure:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    10.811
    for meg som ikke har unger så er det jo det, ikke piss men hvorfor skal jeg betale for det? Like mye som et kollektivkotelett skal betale for parkeringsplasser.
    alt jeg ber om er å kunne parkere gratis så jeg kan bruke penger på en bedrift, er vel ikke så mye å be om det.
    dette med betalt parkering brer seg mer og mer ut og jeg velger å tro at de allerf leste er ganske misfornøyd med dette.
    I tillegg er det mange som bruker bil i dette landet hvis man skal dømme etter utnyttelse av parkeringsplassene i allefall
    La meg bemerke at det aller, aller fleste parkeringsplasser driftes av nettopp en bedrift, så heldige du er blitt bønnhørt allerede før du begynner å shoppe. Du deler ikke disse pengene med noen andre enn flotte, internasjonale parkeringsselskaper som skjuler sine penger fra skatteran i typiske skatteparadiser. Apcoa, Easypark, Europark og ha de nå heter alle sammen. Er du riktig smart, så kanskje kan du starte et parkeringsselskap selv?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    Forresten er vel det offentlige finansiert av deg og meg, det minste de kan gjøre er å tilby gratis parkeringsplasser til oss som finansierer hele festen.
    Eg vil igjen tilrå Ulrik Eriksens Et land på fire hjul, som, om eg hugsar rett, opnar med eit slikt fantasibilete frå den amerikanske reklamen på 1950-talet: Der hovudpersonen køyrer rundt i den svære bilen sin, parkerer rett utanfor butikken, jobben, kaféen og huset til kjærasten.

    Knapt nok mogleg på bygda, og definitivt ikkje i byen.

    Bilen eignar seg ikkje til punkt til punkt-transport i noko som liknar på tettbygde strok. I beste fall område-til-områdetransport, for alle andre enn dei med sterke funksjonshemmingar.

    Det er berre å sjå på dei enorme områda som går med til betalt parkering rundt Gardermoen, og tenkja på kor store område det måtte vera dersom det var gratis.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.381
    Antall liker
    11.971
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er etterhvert nokså mye som ser ut til å ha gått galt i Norge.... Madam Fruen slo på TV'en her i sted, og NRK Nyheter rullet forbi, med bl.a. følgende:
    "Fellesferien er over - hvordan takle overgangen fra ferie til jobb..." - Hva faen er det som feiler Ola Dunk ????
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    10.811
    Det jeg føler er i ferd med å gå litt galt, er at det ser ut til å være en økende tendens til å tenke at "her har mye gått galt".

    Det blir litt som å se ut på dette:
    1722238321876.png
    ...og så tenke: Fy faen. Her er det mye som har gått galt!

    Intet er perfekt, men med litt is i magan, og noen turer til andre land og kulturer, så blir det litt rart for meg å oppleve det som at det er mye som har gått galt i dette landet. Men på samme måte som med den utrolige naturen, må vi forstå at det å ta vare på alt sammen må gjøres i fellesskap, og det skjer IKKE av seg selv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.596
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Finansminister Vedums nulltoleranse for narkotika blir fulgt opp ser vi.....
    Tollvesenet har en (1) scanner som sendes mellom de ulike havnene i Norge. :mad:

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.596
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi kan ta en ting til, kunne vært postet i klimatråden, men dette er en lokal sak som Norge ikke greier å gjøre noe med. Om det er SAS og Norwegian som bruker sin innflytelse for å bremse/stoppe utbyggingen av jernbanen mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim vet ikke jeg. Men det er ikke mulig å ta norske politikere seriøst i klimaspørsmål lenger. (Når jeg tenker meg om så har jeg aldri tatt de seriøst heller :unsure: )

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    Vi kan ta en ting til, kunne vært postet i klimatråden, men dette er en lokal sak som Norge ikke greier å gjøre noe med. Om det er SAS og Norwegian som bruker sin innflytelse for å bremse/stoppe utbyggingen av jernbanen mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim vet ikke jeg.
    Eg trur ikkje norske flyselskap har så mykje innflytelse.

    Eg skulle gjerne sett TGV eller Shinkansen mellom Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo, men problemet er vel at det er hinsides dyrt å byggja ut, og med svært lite transportøkonomisk gevinst samanlikna med å oppgradera europavegane på same strekka til moderat motorveg-standard. Høgfartstog kunne nok greitt konkurrert med fly mellom desse byane på tid bysentrum-bysentrum, men neppe på pris.

    Ei oppgradering av Bergensbanen og Dovrebanen er meir realistisk, men, igjen, kor mykje må reisetida ned før det vert eit reelt alternativ til dagsturar med fly?

    Jaja. Alt dette er sannsynlegvis meir realistisk enn å forlengja Nord-Noregbanen til Tromsø.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.596
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eg trur ikkje norske flyselskap har så mykje innflytelse.

    Eg skulle gjerne sett TGV eller Shinkansen mellom Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo, men problemet er vel at det er hinsides dyrt å byggja ut, og med svært lite transportøkonomisk gevinst samanlikna med å oppgradera europavegane på same strekka til moderat motorveg-standard. Høgfartstog kunne nok greitt konkurrert med fly mellom desse byane på tid bysentrum-bysentrum, men neppe på pris.

    Ei oppgradering av Bergensbanen og Dovrebanen er meir realistisk, men, igjen, kor mykje må reisetida ned før det vert eit reelt alternativ til dagsturar med fly?

    Jaja. Alt dette er sannsynlegvis meir realistisk enn å forlengja Nord-Noregbanen til Tromsø.
    Behøver ikke å dimensjonere toget til å gå i 300km/t. I Østfold kjøres det i 160km/t og det burde holde på nevnte baner. Fra sentrum til sentrum på ca. 3 timer er konkurransedyktig. Men skal samfunnsøkonomi trumfe alle beslutninger så er mye av det vi driver med her i Norge galskap. Pengene har vi og infrastruktur er fornuftig å investere i.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.095
    Antall liker
    8.901
    Sted
    Oslo
    Det gikk så og si over natta og omtrent uten diskusjon å finne 1500 milliarder ekstra til forsvaret de neste 10 åra.
    ( Ikke at det ikke er nødvendig slik sikkerhets situasjonen ser ut )
    Men 2-300 milliarder på Nord Norge banen er heelt urealistisk.
    Både samferdsels politisk, sikkerhets politisk og miljø politisk mener jeg det ville vært vel anvendte penger.
    Det kosta et statsbudsjett å bygge Bergensbanen, var det noen blåruss som regna på samfunns økonomi dengang?
    Er det noen nå som angrer på at vi dengang tok oss råd til det?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.381
    Antall liker
    11.971
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er nettopp det som er et av tidens problem... mens man før i tida "bygde landet" er politikere av i dag sykelig opptatt av at alt" skal lønne seg" - godt støttet av en rekke økonomer som mener at at som kan planlegges utafor sentrale østlandet er "Ulønnsomt" - dvs bortkastede penger...
    over 3 mill pr meter for E18 er derimot vel investerte penger....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.596
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er nettopp det som er et av tidens problem... mens man før i tida "bygde landet" er politikere av i dag sykelig opptatt av at alt" skal lønne seg" - godt støttet av en rekke økonomer som mener at at som kan planlegges utafor sentrale østlandet er "Ulønnsomt" - dvs bortkastede penger...
    over 3 mill pr meter for E18 er derimot vel investerte penger....
    Rolig nå, økonomene herjer her på østlandet også, veiene dere har nordpå er vi i ferd med å få her også. (E6 og E18 unntatt) Kommuner og fylker har ikke penger. Moss har f.eks. blitt satt under administrasjon (Robek)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    2.033
    Sted
    Bergen
    Apropos, i kronologisk rekkefølge, advarsel for sarte søringa, tildeles noen kraftige saker, og viser kanskje en voksende forbannelse som fort kan bli politisk ala andre land vi kjenner




    mangler bare at super skribenten Sørensen kommer på banen. Det er sjeldent at de styrende, politikere eller off forvaltere, svarer han.
    Som vanlig er det vanskelig å motsi fakta, eller er det slik
    ar man skal ties ihjel..

     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    3.769
    Torget vurderinger
    4
    Formueskatten
    Formuesskattens dobbeltmoral: Mens utenlandske eiere ler hele veien til banken | LinkedIn


    Prof. Dr. Glenn Agung Hole
    Prof. Dr. Glenn Agung Hole

    Associate Professor in Entrepreneurship, Economics & Management | Expert in Digitalization, Supply Chain Management & ESG | Seasoned Business Consultant & Mentor | Former CEO & Executive Leader | Dynamic Public Speaker


    July 29, 2024
    Det kan virke som om den særnorske debatten om formuesskatten er dypt preget av Janteloven, en kulturell norm fra Aksel Sandemoses "En flyktning krysser sitt spor" (1933). Janteloven fremmer kollektivet over individet og kritiserer personlig suksess, noe som skaper en kultur av misunnelse mot økonomisk fremgang. Dette kan forklare noe av den intense motstanden mot suksessfulle individer i Norge, i motsetning til USA hvor suksess ofte blir applaudert, selv av dem som ikke har lykkes.

    Dagens debatt om å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital handler ikke om å gjøre de rike skattefrie, slik det ofte fremstilles av dem som støtter skatten. Det er viktig å forstå hva dette egentlig dreier seg om. Argumentet om at "alle må bidra, også de rike" blir gjentatt uten forslag til alternative måter å sikre en rettferdig omfordeling av ressurser. Denne rigide retorikken hindrer en konstruktiv og nyansert diskusjon om skattesystemets utforming og mål.

    Problemet er at det er konkurransevridende og uholdbart at utenlandske eiere slipper unna formuesskatten, mens lokale eiere må betale. Dette prioriterer utenlandske investeringer over støtte til norske bedriftseiere. At formuesskatten støttes av folk som har internalisert Jantelovens normer, og som ikke ser eller vil se urettferdigheten, er dypt problematisk. I Norge pleier vi å skattlegge aktiviteter vi ønsker mindre av, som tobakk og alkohol. Dagens formuesskatt virker på samme måte på norsk eierskap.

    Mange som argumenterer for formuesskatten, befinner seg i trygge, godt betalte stillinger i offentlig sektor, ideelle organisasjoner eller store internasjonale private selskaper. Dette reiser spørsmål om deres støtte til formuesskatten er basert på personlig risiko eller økonomisk innsikt, eller om det er et uttrykk for en ideologisk overbevisning om rettferdig fordeling. Deres trygghet gjør det lett å støtte en skatt som ikke rammer dem selv.

    Det er konkurransevridende at internasjonale selskaper og deres utenlandske investorer nyter skattefordeler som norske eiere ikke gjør. Denne forskjellsbehandlingen setter norske bedriftseiere i en betydelig konkurranseulempe. Lars Oscar Øvstegård fra Ørsta har gått til sak mot staten om formuesskatten, med støtte fra juridiske eksperter som Professor Mads Andenas KC og tidligere EFTA-domstolspresident Prof. Dr. Dr. h.c. Carl Baudenbacher. Baudenbacher argumenterer for at formuesskatten på arbeidende kapital kan bryte med konkurranselovgivningen og menneskerettighetene.

    EFTA-domstolen har flere ganger dømt land for å ha innført konkurransevridende regler, som Island for å gi gunstigere skattevilkår til innenlandske aktører og Liechtenstein for å favorisere lokale selskaper i strid med EØS-avtalens bestemmelser. Dette står i skarp kontrast til Norge, som diskriminerer egne aksjonærer til fordel for internasjonale eiere. Hadde Norge diskriminert internasjonale eiere, ville de sannsynligvis blitt dømt i EFTA-domstolen. At norske tilhengere av formuesskatten ignorerer eller aksepterer denne ulikheten, avslører en blind flekk i deres argumentasjon. Er det misunnelsen som overskygger alt? Synes de virkelig at det er greit at norsk eierskap diskrimineres til fordel for utenlandske investorer? Dette må de være ærlige om, i stedet for å avlede debatten med at alle skal bidra. Det er ingen som sier at ingen skal bidra, men at dagens skatteordning må endres. Det er ingen som snakker om å redusere skatteprovenyet, men å sikre lik behandling av norsk og internasjonalt eierskap.

    De som støtter dagens formuesskatt, kommer ikke med alternative løsninger, men repeterer at alle må bidra. Det kan derfor virke som om Janteloven har bidratt til en kultur som hemmer gleden av at andre lykkes. For å komme videre må vi utfordre disse normene og åpne opp for mer nyanserte og rettferdige løsninger. Den norske debatten om formuesskatten handler ikke bare om økonomi, men også om dyptliggende kulturelle normer og holdninger til rettferdighet og suksess. Vi må våge å utfordre disse normene for å skape et rettferdig og dynamisk samfunn.

    En mulig løsning kan være å fjerne dagens formuesskatt og i stedet skattlegge nettoverdier for selskaper. Dette vil gjøre systemet nøytralt og ikke-diskriminerende, og man vil konkurrere på like vilkår. Skattesatsen på nettoverdier må settes til et nivå som sikrer at skatteprovenyet fra denne skatten tilsvarer det som formuesskatten bidrar. Ved å fjerne dagens formuesskatt på arbeidendekapital vil man også kunne sikre tilgang til økt risikokapital, som vi har sett i Sverige og Danmark, noe som igjen har økt innovasjon og investeringer, og et bedre miljø for entreprenørskap og vekst. Totalt sett ville dette kunne bidra dette til økt skatteinngang for staten. Å skattlegge nettoverdier for selskaper, sikrer også at verdiene holdes i sjakk ved at selskapsverdiene vil øke saktere, og dermed vil de såkalte rike ikke løpe fra resten av samfunnet. Dette er spesielt relevant for store internasjonale konsern som i dag flytter store verdier ut av landet via konsernbidrag. Man må se nærmere på hvordan man kan skattlegge de verdiene som er opptjent i det landet de er opptjent, og sørge for at disse ikke tas ut som konsernbidrag og unndras beskatning i de landene de er opptjent i.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    mens man før i tida "bygde landet" er politikere av i dag sykelig opptatt av at alt" skal lønne seg" - godt støttet av en rekke økonomer som mener at at som kan planlegges utafor sentrale østlandet er "Ulønnsomt" - dvs bortkastede penger
    Eg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!

    Elles er eg einig i at måten transportøkonomane reknar på, ser ut til å ganske einsidig favorisera små oppgraderingar av eksisterande infrastruktur, og at eit problem er at det slik vert dårleg rom for å løysa problem i litt større målestokk. Men på hi sida: ville det vore mogleg å seia at "no let vi riksvegnettet liggja slik det er dei neste tredve åra, og brukar statspengane på jernbane?"
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    2.033
    Sted
    Bergen
    Eg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!
    Absolutt, helt enig. Ta med dobbelt spor for jernbane og 3 felts ambulerende bil veg

    men øøøøh, er det ikke allerede et prosjekt på det på Vestlandet et sted; ååå eg minnast og eg minnast…
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    Absolutt, helt enig. Ta med dobbelt spor for jernbane og 3 felts ambulerende bil veg

    men øøøøh, er det ikke allerede et prosjekt på det på Vestlandet et sted; ååå eg minnast og eg minnast…
    Mjo, men det er E16 Bergen-Voss? E39 vert diverre bygd heilt utan jarnbane, og stykkevis og delt.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.645
    Antall liker
    12.042
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tror det var DN som intervjuet en rekke mennesker om ståda til norsk jernbane et par helger siden. Alle snakket om passasjertrafikk, ingen nevnte gods. Besynderlig.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    4.078
    Sted
    Sunnmøre
    De som støtter dagens formuesskatt, kommer ikke med alternative løsninger ... en mulig løsning kan være å fjerne dagens formuesskatt og i stedet skattlegge nettoverdier for selskaper.
    Interessant sak, @kasol

    Det han føreslår er altså ein slags formuesskatt for verksemder, pålagt sjølve verksemda, ikkje eigaren. For meg høyrest det ut som ein relativt uproblematisk måte å fjerna personleg formuesskatt på (gjeve at det vert gjort slik at skatteinngangen er lik). Sjølv om det ikkje fjernar viljen til å investera norske sparepengar i amerikanske tech-aksjar.

    Men eg har ikkje sett dette framlegget frå norske politikarar som argumenterer mot formuesskatten? Problemet er vel at det gjer norsk næringsliv (relativt sett) mindre attraktivt, både for norsk og utanlandsk kapital.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.934
    Antall liker
    10.211
    Eg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!
    Da Rogfast og videre oppover ble lansert var det flere som foreslo at man bygget togtunneler samtidig men det forsvant ut i fjorden...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    2.033
    Sted
    Bergen
    Mjo, men det er E16 Bergen-Voss? E39 vert diverre bygd heilt utan jarnbane, og stykkevis og delt.
    Joda, og hvor lenge har E16 Bergen Voss + jernbane stått på den politiske agendaen?
    Uuups der kom det jammen inn et jernbane prosjekt til Fredrikstad opp fra intet og rett inn i LTPen

    Samferdselsprosjekter utenom sentrale østland; gløm det uansett hvilke behov man tar frem..
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.381
    Antall liker
    11.971
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Politikere med visjoner.. det var vel dengang da... Dagens politikere ser dessverre ikke ut til å ha større visjoner enn å berge taburetten for å sikre gjenvalg og stortingspensjonen, alt. sikre seg en ledig statsforvalterstilling eller stilling i et av de store konsulentselskapene...

    Jeg er fullt klar over at det også finnes dårlige veier sørpå også... Problemet er bare at ute i provinserne finnes det ingen alternativer.....
    Når etterslepet på veivedlikehold nå er på flere hundre mrd uten at politikerne bryr seg, så skjønner man jo hvor det bærer...
    RIF ( rådgivende ing.) opererte relativt nylig med et tall på 600 mrd.... det er nok mer riktig enn de 200 som enkelte politikere hevder...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn