Aurora
Æresmedlem
SIden jeg ikke kjører bil til Gardermoen, antar jeg at det er Avinor som er den største parkeringshaien i rimelig nærhet av terminalen ??
Om du ikke spiser junkfooden din på plast stolene så betaler du mindre momshvorfor skal jeg som aldri bruker offentlig toalett være med å betale for dette?
hvorfor skal jeg som alltid tar bil til mcdonalds betale for sitteplassene inne?
blir som må skatt, ran og dypt urettferdig, men enten må man være med på leke eller så får man melde seg totalt ut
jeg har ingen barn, hvorfor skal jeg betale for skole, barnehage og allt det pisset der?
megmeg meg
Ingen som tvinger deg til å bo i Norge. Flytt til et u-land, din sytpeis.hvorfor skal jeg som aldri bruker offentlig toalett være med å betale for dette?
hvorfor skal jeg som alltid tar bil til mcdonalds betale for sitteplassene inne?
blir som må skatt, ran og dypt urettferdig, men enten må man være med på leke eller så får man melde seg totalt ut
jeg har ingen barn, hvorfor skal jeg betale for skole, barnehage og allt det pisset der?
megmeg meg
Bassen er selvlært, må vite. Har aldri gått i barnehage eller på skole.Er skole og barnehage piss nå?
Tja. I mange tilfelle er det jo hipp som happ for bedrifta korleis du kjem deg dit. I nokre få tilfelle er det kanskje ønskjeleg at du køyrer bil (tippar at dei som tek bussen til Nordby kjøpesenter legg att temmeleg lite kroner samanlikna med dei som køyrer). Men om eg insisterer på å køyra bil for å henta takeaway på Punjab Tandoori på Grønland (sidan vi snakka om Grønland), har korkje eigaren eller Oslo kommune som har nokon plikt til å la meg setja frå meg bilen nett der eg vil gratis.alt jeg ber om er å kunne parkere gratis så jeg kan bruke penger på en bedrift, er vel ikke så mye å be om det.
Det er samme tøvet i Solvær, bortsett fra at takstameteret for parkering begynner å gå i det en kjører inn på flyplassen men faktureres ikke for gjennomgkjøringen innenfor 10 minutter. Langs innkjøringa til flyplassen er ei «uregulert» lomme like utenfor flyplassområdet der bilene står for å vente på innkommende fly. Politiet og brannvesenet har funnet ut at det er et «problem» (ift utrykning) at bilene stiller seg opp der i lomma...
mvh
KJ
La meg bemerke at det aller, aller fleste parkeringsplasser driftes av nettopp en bedrift, så heldige du er blitt bønnhørt allerede før du begynner å shoppe. Du deler ikke disse pengene med noen andre enn flotte, internasjonale parkeringsselskaper som skjuler sine penger fra skatteran i typiske skatteparadiser. Apcoa, Easypark, Europark og ha de nå heter alle sammen. Er du riktig smart, så kanskje kan du starte et parkeringsselskap selv?for meg som ikke har unger så er det jo det, ikke piss men hvorfor skal jeg betale for det? Like mye som et kollektivkotelett skal betale for parkeringsplasser.
alt jeg ber om er å kunne parkere gratis så jeg kan bruke penger på en bedrift, er vel ikke så mye å be om det.
dette med betalt parkering brer seg mer og mer ut og jeg velger å tro at de allerf leste er ganske misfornøyd med dette.
I tillegg er det mange som bruker bil i dette landet hvis man skal dømme etter utnyttelse av parkeringsplassene i allefall
Eg vil igjen tilrå Ulrik Eriksens Et land på fire hjul, som, om eg hugsar rett, opnar med eit slikt fantasibilete frå den amerikanske reklamen på 1950-talet: Der hovudpersonen køyrer rundt i den svære bilen sin, parkerer rett utanfor butikken, jobben, kaféen og huset til kjærasten.Forresten er vel det offentlige finansiert av deg og meg, det minste de kan gjøre er å tilby gratis parkeringsplasser til oss som finansierer hele festen.
Eg trur ikkje norske flyselskap har så mykje innflytelse.Vi kan ta en ting til, kunne vært postet i klimatråden, men dette er en lokal sak som Norge ikke greier å gjøre noe med. Om det er SAS og Norwegian som bruker sin innflytelse for å bremse/stoppe utbyggingen av jernbanen mellom Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim vet ikke jeg.
Behøver ikke å dimensjonere toget til å gå i 300km/t. I Østfold kjøres det i 160km/t og det burde holde på nevnte baner. Fra sentrum til sentrum på ca. 3 timer er konkurransedyktig. Men skal samfunnsøkonomi trumfe alle beslutninger så er mye av det vi driver med her i Norge galskap. Pengene har vi og infrastruktur er fornuftig å investere i.Eg trur ikkje norske flyselskap har så mykje innflytelse.
Eg skulle gjerne sett TGV eller Shinkansen mellom Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo, men problemet er vel at det er hinsides dyrt å byggja ut, og med svært lite transportøkonomisk gevinst samanlikna med å oppgradera europavegane på same strekka til moderat motorveg-standard. Høgfartstog kunne nok greitt konkurrert med fly mellom desse byane på tid bysentrum-bysentrum, men neppe på pris.
Ei oppgradering av Bergensbanen og Dovrebanen er meir realistisk, men, igjen, kor mykje må reisetida ned før det vert eit reelt alternativ til dagsturar med fly?
Jaja. Alt dette er sannsynlegvis meir realistisk enn å forlengja Nord-Noregbanen til Tromsø.
Rolig nå, økonomene herjer her på østlandet også, veiene dere har nordpå er vi i ferd med å få her også. (E6 og E18 unntatt) Kommuner og fylker har ikke penger. Moss har f.eks. blitt satt under administrasjon (Robek)Det er nettopp det som er et av tidens problem... mens man før i tida "bygde landet" er politikere av i dag sykelig opptatt av at alt" skal lønne seg" - godt støttet av en rekke økonomer som mener at at som kan planlegges utafor sentrale østlandet er "Ulønnsomt" - dvs bortkastede penger...
over 3 mill pr meter for E18 er derimot vel investerte penger....
Eg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!mens man før i tida "bygde landet" er politikere av i dag sykelig opptatt av at alt" skal lønne seg" - godt støttet av en rekke økonomer som mener at at som kan planlegges utafor sentrale østlandet er "Ulønnsomt" - dvs bortkastede penger
Absolutt, helt enig. Ta med dobbelt spor for jernbane og 3 felts ambulerende bil vegEg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!
Mjo, men det er E16 Bergen-Voss? E39 vert diverre bygd heilt utan jarnbane, og stykkevis og delt.Absolutt, helt enig. Ta med dobbelt spor for jernbane og 3 felts ambulerende bil veg
men øøøøh, er det ikke allerede et prosjekt på det på Vestlandet et sted; ååå eg minnast og eg minnast…
Interessant sak, @kasolDe som støtter dagens formuesskatt, kommer ikke med alternative løsninger ... en mulig løsning kan være å fjerne dagens formuesskatt og i stedet skattlegge nettoverdier for selskaper.
Da Rogfast og videre oppover ble lansert var det flere som foreslo at man bygget togtunneler samtidig men det forsvant ut i fjorden...Eg vil gjerne ha ein stambane langs kysten av Vestlandet, Trondheim-Bergen-Stavanger (grovt rekna parallelt med E39). Det er eit infrastrukturprosjekt det ville stått respekt av, redusert behovet for å fly med Widerøe og bunde saman ein viktig region. Skal vi ikkje berre gjera det? Her må vi ha visjonar!
Joda, og hvor lenge har E16 Bergen Voss + jernbane stått på den politiske agendaen?Mjo, men det er E16 Bergen-Voss? E39 vert diverre bygd heilt utan jarnbane, og stykkevis og delt.