Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Sunnmøre
    For de fleste av oss blir ikke jobben borte om vi er borte...
    Eg trur det eit avgjerande punkt. Dersom du får betalt for å levera arbeid der og då (type førstelinje i offentleg el. privat handel-helse-utdanning-merkantilt, produksjonen i industri mm) er det nesten umogleg å flytta rundt på arbeidstida fordi du er sjuk eller pjusk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.300
    Antall liker
    11.640
    Sted
    Interiore Simplicitate
    I kommunen her var det i alle fall tidligere vanlig praksis å bruke egenmelding under elgjakta.

    Enda verre enn at det var vanlig å gjøre er at ingen våget å slå ned på det, alle visste.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.653
    Antall liker
    12.272
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I "gamle dager" hadde vi gjerne "potetferie" en dag eller to på høsten.. merkelig nok passet dette alltid med elgjakta.. ikke potetåkeren......
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.766
    I "gamle dager" hadde vi gjerne "potetferie" en dag eller to på høsten.. merkelig nok passet dette alltid med elgjakta.. ikke potetåkeren......
    Potet er bedre med litt kjøtt til.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2

    «En ny runde med kronesvekkelse i sommer har fått diskusjonen om hva svekkelsen skyldes opp igjen. Her kan man i hvert fall ikke ignorere manglende politiske grep for å styrke produktivitetsveksten, mener seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets.
    I februar la «Rådgivende utvalg for finanspolitiske analyser» frem sin rapport med kritikk av for lite tydelige avveininger mellom offentlige utgifter og skatteendringer. Utvalget mente at konsekvensene av slike valg burde belyses, og pekte på uklare skiller mellom ulike politikkområder, som mellom klima-, nærings- og energipolitikken.»

    «.Aamdal peker på at mange av reformene på 1980- og 90-tallet hadde som formål å bedre økonomiens virkemåte.
    – Etter 2000 har det mer vært snakk om å styrke eller innføre rettigheter, for eksempel til utdanning eller helsetjenester. Det kan være bra i seg selv, men styrker ikke produktiviteten, sier han.
    – Og denne regjeringen har ført en aktiv næringspolitikk, med betydelig støtte i opposisjonen. Vi snakker om ulike støtteordninger og direkte eller indirekte subsidier til virksomheter som neppe hadde blitt etablert om man bare hadde privat kapital. Dermed er det snakk om bedrifter som ikke er veldig produktive.»

    «Ville grepene du etterlyser også kunne betydd noe for pengepolitikken på kortere sikt?
    – Betydningen for pengepolitikken ville vært mer indirekte, men høy offentlig pengebruk bidrar til å svekke produktiviteten, og vil derfor også tyte ut i høyere inflasjon, som sentralbanken må håndtere. Og gjennom svekkelse av kronen kan disse effektene bli forsterket, sier Aamdal.»

    «Aamdal tror likevel, i likhet med Finanspolitikkutvalget, at skatteendringer ville kunne løftet produktivitetsveksten, og dermed bidratt til en sterkere krone:
    – Det gjelder skatteendringer, og det gjelder skattenivået i seg selv. Det er ganske dyrt å kreve inn skatt, så et lavere skattenivå ville kunne redusert disse kostnadene og bidratt til høyere produktivitetsvekst. Et lavere skattenivå ville også kunne satt litt mer press på hvordan man bruker offentlige utgifter, tror han.»
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.588
    Antall liker
    13.682
    Jeg sier bare øye for øye, tann for tann :devilish:
    Karen som slo trenger på ingen måte noen forståelse før ETTER at noen har grisebanket ham.
    Mann han slo gikk rett ned og kunne i praksis ha slått hodet så hardt i det harde underlaget at det ble natta for ham.
    Helvetes drittunge som ikke skjønner noe annet enn samme "språk" tilbake.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.971
    Torget vurderinger
    23
    Tidligere i år; 10 stk. oppvaskkluter 12,90 = 1,29 / stk.

    I dag; 9 stk. 16,90 = 1,87 / stk.

    En grei liten prisoppgang på 45% og ett glimrende eksempel på krympflasjon i praksis!
    Det finnes garantert mange tilsvarende eksempler på produkter med liten priselastisitet hvor innhold reduseres og prisene økes.

    20240820_131554.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.088
    Antall liker
    8.951
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mann han slo gikk rett ned og kunne i praksis ha slått hodet så hardt i det harde underlaget at det ble natta for ham.

    Veldig mange har ingen forståelse av hvor fort det kan gå galt og hvor jævlig galt det kan gå, men tror virkeligheten er som en actionfilm.

    For mange år siden var jeg ute på by'n i Oslo og så en fyr bli stått ned utenfor et utested. Bakhodet rett i fortauskanten, stein død. Blod og hjernemasse.

    Mange år før det igjen var jeg på et russeball, der to fulle elever kom i klammeri utenfor lokalet. Den ene fikk et spark i skrittet og umiddelbar hjertestans. Det tok noen minutter før det ble oppdaget, ingen kunne livredning, ambulansen brukte 10-12 minutter til stedet når det omsider ble ringt og livet sto ikke til å redde. I stedet for jobb eller videre utdanning ble det en dom for uaktsomt drap.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.811
    Antall liker
    7.851
    Openbert at mange har stor sympati med grisebanking som metode, spørsmålet er berre kven som skal slå kven?
    Uansett, hvorfor ikke bare gjøre folkelig lynsjing ærverdig igjen i stedet for disse kostbare og elitistiske lov og orden greiene?

    Det hadde tross alt stor støtte blant folk flest historisk, alt fra heksebrenning til da vi skamklipte tyskertøsene.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.238
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det kalles rettferdighet, dagens system er ikke rettferdig. Slike ting må slåes ned på like hardt som han duden ble slått ned.
    Ble selv utsatt for uprovosert vold en gang, fikk en flaske knust i hodet og endte opp på legevakta. Dessverre fant jeg ikke fyren igjen men ansiktet hans er brent inn i minnet mitt, ser jeg han igjen skal jeg knuse det stygge trynet hans og pisse han i øret etterpå. Fy faen for en jævla taper
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.300
    Antall liker
    11.640
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg sier bare øye for øye, tann for tann :devilish:
    Karen som slo trenger på ingen måte noen forståelse før ETTER at noen har grisebanket ham.
    Mann han slo gikk rett ned og kunne i praksis ha slått hodet så hardt i det harde underlaget at det ble natta for ham.
    Helvetes drittunge som ikke skjønner noe annet enn samme "språk" tilbake.
    Risikoen for at han da skal slå hodet så hardt at det blir natta for ham, er vel omtrent like stor for han som ble slått ned i første omgang.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Risikoen for at han da skal slå hodet så hardt at det blir natta for ham, er vel omtrent like stor for han som ble slått ned i første omgang.
    Jau,jau, det fikser me eventuelt med litt blodhemn i etterkant. Interessant samfunn ein del vil ha, ser eg.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    13.563
    Sted
    Sørlandet
    Du har noe jeg vil ha så da tar jeg det......

    Vold etter airpods-ran i Kristiansand

    Klokka 20.38 fikk politiet melding om en voldshendelse mellom to personer like ved Vågsbygd senter. To patruljer ble sendt til stedet, og traff melder. Den andre parten skal da ha løpt derfra. Klokka 20.55 oppgir hundepatruljen at de har kontroll på en person som samsvarer med den som løp bort fra stedet. Det dreier seg om ran av person, fratatt airpods. Både fornærmede og mistenkte er mindreårige. Etter ranet har fornærmede ringt til venner som har kommet til stedet. Det har deretter oppstått en voldsepisode mellom venner til fornærmede og mistenkte.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.125
    Er det noen med riktig utdanning som har lagt frem hypoteser på hvorfor Norge nå opplever slik økt bruk av vold blandt unge?
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2

    «Kan det vara så att det finns en orsak som ligger mycket närmare till hands än allt detta? Att det faktiskt betyder något för växande företag när de mest skadliga skatterna försvinner? Arvsskatten, problematisk för familjeföretag, avskaffades 2004. Förmögenhetsskatten 2007. Kapital flödade in i Sverige. Företagsägare slutade flytta utomlands. Pengar i skatteparadis är inte längre aktuellt och ingen behöver längre bilda stiftelser för att behålla kontrollen över sitt livsverk.

    Det här behöver sägas, inte främst som kritik mot en enskild artikel, utan för att det är viktigt att minnas varför investeringsklimatet har blivit så bra i Sverige. För om man inte vet det är det svårt att vara vaksam mot dem som återigen vill införa skadliga skatter.»
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    2.806
    Sted
    Portugal
    «Kan det vara så att det finns en orsak som ligger mycket närmare till hands än allt detta? Att det faktiskt betyder något för växande företag när de mest skadliga skatterna försvinner?
    Tar nok mange år før de forstår dette i Norge.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Sunnmøre
    Nei de er travelt opptatt med bortforklaringer…..
    Er trur det er minst to ulike fenomen, og at dei ikkje alltid har same forklaringa.

    Det eine er sjølvsagt gjengkriminalitet, narkotikasal og vald som er kopla til det.

    Det andre er stadig yngre ungdomar som utøver grov(are) vald, gjerne i grupper, utan openbert vinningsmotiv (kanskje utover likes på sosiale media).

    Kanskje er det eit overlapp mellom desse også, der (grupper av) ungdomar raner andre (gjerne ungdomar) utan at det er kopla til mystiske svensk-albanske mafianettverk. Altså, opportunistisk, grov ungdomskriminalitet utan at det er kopla til avansert kriminell infrastruktur.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.130
    Antall liker
    10.673
    .... utan openbert vinningsmotiv (kanskje utover likes på sosiale media).
    Det der skal ikke undervurderes, det meste av det som skjer blir filmet og blir sendt rundtomkring nesten før hodet klasker i bakken, mye av dette virker planlagt.

    Og så er det viktig å ikke skylde noe på pandemihåndteringen selv om dette har eksplodert etterpå.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    963
    Sted
    Oslo
    Tar nok mange år før de forstår dette i Norge.
    De fleste forstår selvsagt det. Men det er sikkert mange som ikke forstår at hensynet til bedrifter/næringsliv må balanseres mot andre politiske mål...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.125
    Det andre er stadig yngre ungdomar som utøver grov(are) vald, gjerne i grupper, utan openbert vinningsmotiv (kanskje utover likes på sosiale media)
    Ja, dette jeg stusser mest på. Hvor henter dem inspirasjon? Om det kan spores til visse type kilder hvordan kan man få korrigert slike kilder før lettpåvirkede hjerner feiltolker hva som er akseptabelt?

    Er det konsekvenser av at man har lettet på gamle restriksjoner. Er det virkemidler som økt aldersgrense på spill og film som viser vold som behøves? Avslutte anonym bruk av sosiale medier for å sikre alderskontroll og innføre streng sensur på plattformer som tillater anonymisering?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, dette jeg stusser mest på. Hvor henter dem inspirasjon? Om det kan spores til visse type kilder hvordan kan man få korrigert slike kilder før lettpåvirkede hjerner feiltolker hva som er akseptabelt?

    Er det konsekvenser av at man har lettet på gamle restriksjoner. Er det virkemidler som økt aldersgrense på spill og film som viser vold som behøves? Avslutte anonym bruk av sosiale medier for å sikre alderskontroll og innføre streng sensur på plattformer som tillater anonymisering?
    Det er ikkje heilt nytt, heller. Det er ganske mange historier om gjengslagsmål i tidleg etterkrigstid, og dette med organisert fotball-supportervald har vore stort i bølgjer. Det nye er kanskje yngre, grovare og publisering. Og kanskje meir, eg veit ikkje.

    Eg veit verkeleg ikkje. Inntrykket mitt (empirien er eigne barn) er at det er mykje mindre slåssing blant yngre barn (altså, under 10-12 år) enn før, knapt i det heile tatt. Dei er under tilsyn frå dei står opp til dei legg seg, nesten, så det er ikkje så rart.

    Spill/film-vald er sjølvsagt ein hypotese.

    Den vart det forska på i søkk og kav på 1990-talet, og etter det eg hugsar var det temmeleg umogleg å finna noka statistisk kopling på individnivå mellom mediebruk og valdsutøving. Ikkje fann dei ut at rollespel (som AD&D) førte til satanisme, heller. Det ser ut som om det framleis er vanskeleg å finna ei slik kopling: https://www.nature.com/articles/s41380-018-0031-7 Barn er ganske flinke til å skilja fantasi og verkelegheit.

    Det tyder jo ikkje at det ikkje kan vera ei slags generell for-råing i mediebiletet; grovare og meir grafisk vald, og typisk "anime"-vald sjølv i seriar mynta på små barn (My little pony har ein god del slik, til dømes). Spel (og film/seriar) er meir "immersive" i dag, og vert formidla detaljert på svære skjermar med omsluttande lyd. Det var ikkje heilt det same å spela Wolfenstein 3D på ein 14" CRT-monitor med VGA-oppløysing og spraking frå eit SoundBlaster-kort.

    Det overskridande og amoralske er også eit viktig moment i ein del spel, på ein heilt annan måte enn før (før var det berre amoralsk på abstrakt nivå, som i strategispel av typen Civilization eller Harpoon). Frå eit vaksent perspektiv er dette på sett og vis bra: at litteratur (inkl. film, seriar og spel) kan få oss til å innta posisjonar vi ikkje normalt ville og sjå ting frå andre perspektiv enn våre eigne.

    Det er lett å seia "aldersgrenser" på sosiale medium, men eg er sikkeleg usikker på korleis ein skal få det til. For min eigen del var eg aktiv på "sosiale medium" (først BBSar) allereie frå 12-13-årsalderen, altså tidleg-tidleg 1990-tal. Eg opplevde det iallfall som veldig gjevande å koma i kontakt med folk utanfor den sosiale omgangskrinsen eg hadde der eg budde.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.654
    Antall liker
    9.559
    Sted
    Oslo
    På 50tallet der jeg vokste opp (rett nok før min tid) møttes ungdom fra den ene siden av ælva de fra den andre siden og sloss på brua.
    Og nåde den jenta som fant seg en fra den andre siden
    Men ingenting ble lagt ut på det ikke eksisterende nettet, og knapt nok funnet verdig en notis i lokalavisa
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.737
    Antall liker
    13.563
    Sted
    Sørlandet
    Når det gjelder volden som skjedde i Vikersund så har det etterhvert kommet ut en del info:


    Faren til den pågrepne 18-åringen forteller om en gutt som har falt mellom to stoler. Han hevder at sønnen ikke har fått den hjelpen han trenger. Faren driver et serveringssted som natt til tirsdag ble utsatt for hærverk. Faren forteller om en stille og rolig gutt som vokste opp i Modum. Det var på skolen problemene skal ha startet. Han klarte ikke å tilpasse seg og slet med både lesing og skriving. Jeg hadde sikkert 300 møter med skoleverket og jeg presset på barnevernet for å få hjelp. Først etter 10 år har sønnen min fått en diagnose, sier faren. Faren forteller at han etter flere episoder har forsøkt å få sønnen til å slutte å treffe de andre han har vanket sammen med. .

    – Hjemme er han en snill og rolig gutt, men når han går ut for å treffe denne gjengen, blir han en helt annen. Han er lett å lede, og andre kan lett få ham til å gjøre gale ting, hevder faren.

    På Facebook oppfordrer flere til en boikott av serveringsstedet faren driver. Det har også blitt hengt opp plakater rundt i Modum om at folk ikke skal bruke serveringsstedet heretter.

    – Det er fortvilende at folk ønsker å straffe hele familien på grunn av at min sønn har gjort noe galt. Jeg driver stedet sammen med en annen mann, så dette går utover flere. En ting er hærverket og boikotten, men jeg leste at noen skrev at jeg solgte narkotika også. Det er overhodet ikke sant. Jeg blir trist av å lese slikt. Jeg ønsker bare å drive stedet slik jeg har gjort i mange år. Det er nok nå, sier mannen og ser ned i bordet.

    Bygdeposten har sett papirene som bekrefter farens historie


    1724242601236.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.367
    Antall liker
    6.766
    Når det gjelder volden som skjedde i Vikersund så har det etterhvert kommet ut en del info:


    Faren til den pågrepne 18-åringen forteller om en gutt som har falt mellom to stoler. Han hevder at sønnen ikke har fått den hjelpen han trenger. Faren driver et serveringssted som natt til tirsdag ble utsatt for hærverk. Faren forteller om en stille og rolig gutt som vokste opp i Modum. Det var på skolen problemene skal ha startet. Han klarte ikke å tilpasse seg og slet med både lesing og skriving. Jeg hadde sikkert 300 møter med skoleverket og jeg presset på barnevernet for å få hjelp. Først etter 10 år har sønnen min fått en diagnose, sier faren. Faren forteller at han etter flere episoder har forsøkt å få sønnen til å slutte å treffe de andre han har vanket sammen med. .

    – Hjemme er han en snill og rolig gutt, men når han går ut for å treffe denne gjengen, blir han en helt annen. Han er lett å lede, og andre kan lett få ham til å gjøre gale ting, hevder faren.

    På Facebook oppfordrer flere til en boikott av serveringsstedet faren driver. Det har også blitt hengt opp plakater rundt i Modum om at folk ikke skal bruke serveringsstedet heretter.

    – Det er fortvilende at folk ønsker å straffe hele familien på grunn av at min sønn har gjort noe galt. Jeg driver stedet sammen med en annen mann, så dette går utover flere. En ting er hærverket og boikotten, men jeg leste at noen skrev at jeg solgte narkotika også. Det er overhodet ikke sant. Jeg blir trist av å lese slikt. Jeg ønsker bare å drive stedet slik jeg har gjort i mange år. Det er nok nå, sier mannen og ser ned i bordet.

    Bygdeposten har sett papirene som bekrefter farens historie


    Vis vedlegget 1049316
    "De begynte å kalle meg svarte satan og at jeg var rasistisk. "
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.588
    Antall liker
    13.682
    Når det gjelder volden som skjedde i Vikersund så har det etterhvert kommet ut en del info:


    Faren til den pågrepne 18-åringen forteller om en gutt som har falt mellom to stoler. Han hevder at sønnen ikke har fått den hjelpen han trenger. Faren driver et serveringssted som natt til tirsdag ble utsatt for hærverk. Faren forteller om en stille og rolig gutt som vokste opp i Modum. Det var på skolen problemene skal ha startet. Han klarte ikke å tilpasse seg og slet med både lesing og skriving. Jeg hadde sikkert 300 møter med skoleverket og jeg presset på barnevernet for å få hjelp. Først etter 10 år har sønnen min fått en diagnose, sier faren. Faren forteller at han etter flere episoder har forsøkt å få sønnen til å slutte å treffe de andre han har vanket sammen med. .

    – Hjemme er han en snill og rolig gutt, men når han går ut for å treffe denne gjengen, blir han en helt annen. Han er lett å lede, og andre kan lett få ham til å gjøre gale ting, hevder faren.

    På Facebook oppfordrer flere til en boikott av serveringsstedet faren driver. Det har også blitt hengt opp plakater rundt i Modum om at folk ikke skal bruke serveringsstedet heretter.

    – Det er fortvilende at folk ønsker å straffe hele familien på grunn av at min sønn har gjort noe galt. Jeg driver stedet sammen med en annen mann, så dette går utover flere. En ting er hærverket og boikotten, men jeg leste at noen skrev at jeg solgte narkotika også. Det er overhodet ikke sant. Jeg blir trist av å lese slikt. Jeg ønsker bare å drive stedet slik jeg har gjort i mange år. Det er nok nå, sier mannen og ser ned i bordet.

    Bygdeposten har sett papirene som bekrefter farens historie
    I tillegg er denne karen godt kjent av politiet i forbindelse med flere andre voldshendelser


    Skal man bare synes synd på ham, eller.....:rolleyes:
    Jeg opprettholder det jeg sa i min første post.
    Ungdommen har handlet, og forvoldt et annet menneske fysisk skade og har derav ingen stemmerett om hva som skal skje videre.
    Han har gjort slikt før, og da hjelper det ikke å komme drassende med en fæl oppvekst, falt mellom flere stoler, omgås feil folk osv.
    Det er lov til å bruke hue, og over tid vil de fleste skjønne at man er ledet ut i lyssky og grenseoverskridende saker.
    Men raske til å dra rasisme kortet er de, det skal de ha.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn