Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.441
    Antall liker
    13.975
    Mens boligprisene var regulerte mener jeg å huske at penger under bordet var en ting, slik at de offisielle prisene kan være lavere enn de reelle.
    Ja, det var ganske mange grunner til at det gamle systemet med boretter osv ble avviklet. Viktigst, påstås, er at det uregulerte markedet fikk ganske fin prisstigning og de som bodde i regulerte boliger ville være med på leken så frislipp var poppis. Regulerte boligpriser var fint for folk som fikk tak i en, not so much for de som allerede bodde i en.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    denne er ikke justert for skattevirkning og er lønnskostnader ikke reallønn. Som alt annen i økonomien finnes det ørten definisjoner, men reallønn er ofte definert med justering for inflasjon og skatt
    Iflg denne grafen er vi 80% rikere i 2012 enn i 1991, hvordan ser dette ut ift feks boliger. Er de (inflasjonsjustert) nesten dobbelt så dyre i 2014 enn i 1990? Jeg tviler, men det hadde vært interessant å sett en graf som tar med de siste 10 årene også
    Disse begrepene har nokså klare definisjoner. Dette er reallønn, altså etter inflasjonsjustering. Reelle kroner, ikke nominelle. Den andre grafen er 1971-2021. Langt nok for deg?

    Hva var marginalskattesatsen for noenlunde vanlige inntekter i 1980 vs i dag?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ikke lett å tyde grafen, men den viser vel at boliger har blitt 4 ganger så dyrt (inflasjonsjustert) siden ca 95 ? Så kan man spørre seg hvorfor er det slik og hvem har skylden? Mye politisk styrt ( krav, reguleringer, innvandring etc)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Disse begrepene har nokså klare definisjoner. Dette er reallønn, altså etter inflasjonsjustering. Reelle kroner, ikke nominelle. Den andre grafen er 1971-2021. Langt nok for deg?

    Hva var marginalskattesatsen for noenlunde vanlige inntekter i 1980 vs i dag?
    Det er vel lønnskostnader som er brukt? Lønnskostnader inneholder arb avgift, pensjonsforpliktelser, forsikringer etc
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.877
    Antall liker
    2.448
    Torget vurderinger
    2
    en tanke.... det virker på meg som de fleste som er fan av arveavgift og det sosiale ansvaret ved å "Nullstille" verdiene ved hvert generasjonsskifte er godt oppi åra.
    Er det slik man ønsker å få dette innført så man har en unnskyldning til å bruke opp alt før man dør? Minske det sosiale presset man har for å la det være et god arv for avkommet?
    Jeg tenker det opp til en selv hvor mye som er igjen og hvem som skal arve dette når man dør. Det er fullt mulig å gi sin arv til staten hvis man heller ønsker det uten at man skal påtvinge alle til å gi bort mesteparten til staten.
    Da kan man dø med trygghet om at pengene blir brukt til noe fornuftig heller enn at barnet ditt kan få et bedre liv.
    bestefar pleide å si: heller 10 dårlige kunstnere på stipend enn et godt liv for mine barn.
    Enig, det er veldig mange gode grunner for å ikke ha arveavgift (dødsavgift).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.441
    Antall liker
    13.975
    Debatten nå i kveld kan jo bli interessant, da det skal handle om nettopp disse problemene...
    Faen ta deg som fikk meg til å sette på Debatten i kveld. Dagens sending nok et strålende eksempel på at man ikke bør drive med slikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    1.732
    Torget vurderinger
    1
    Men er det virkelig boligeiere som gjør at det er store forskjeller og behov for å stokke om kortene?
    Det er jo stort sett boligverdi som er den lukrative arven for "folk flest". Det er vel relativt vanlig at arvet eiendom har en tosifret millionverdi. Men det er jo klart at dette ser vel de samme "folk flest" som helt rimelig og når man i tillegg kan flytte dit et år for å slette 2-3 mill i skatt, så ser man jo hvor meningsløst dette er. Men om man kun ønsker en skatt for de "andre rike" så vil vel en 100% arveavgift for 100 mill gi et fin sum som sannsynligvis ikke rammer en selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det står reallønn. Se også den andre av de to kurvene. Det ser ut til å være samme tall som i SSB-rapporten jeg nettopp linket til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    en tanke.... det virker på meg som de fleste som er fan av arveavgift og det sosiale ansvaret ved å "Nullstille" verdiene ved hvert generasjonsskifte er godt oppi åra.
    Er det slik man ønsker å få dette innført så man har en unnskyldning til å bruke opp alt før man dør? Minske det sosiale presset man har for å la det være et god arv for avkommet?
    Nei. Motsatt. Jeg har selv jobbet meg opp fra nokså nær ingen ting til å bli pent velstående. Jeg ser at rentesrente-effekten over generasjoner er såpass sterk at folk som fikk en formue i arv kan ha lagt seg opp mye mer selv om man er både dumme og late og ikke har gjort en arbeidsdag i sitt liv. Det synes jeg ikke er helt gunstig.

    Jeg vil uansett ikke greie å bruke opp all formue før jeg bikker, siden det ser ut til at jeg også vil ha en riktig pen pensjonsinntekt. Nå ser det ut til at kidsa har lært seg arbeidsmoral allerede, og det er forhåpentligvis lenge til de får noen arv fra meg, så det kan jo tenkes at det blir folk av dem også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    12.372
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Arveavgift/ skatt var vel max 10% fram til den ble avskaffet i 2014..... kanskje ikke helt urimelig likevel.... Nå var det jo roping og hoiing fra høyresida som sørget for å få denne fjernet.. det var jo så vanvittig urettferdig... Mye vil ha mer, osv osv... flyktningene har vel egentlig mer eller mindre sagt at de ikke vil betale skatt - uansett...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.359
    Antall liker
    4.496
    Sted
    Sunnmøre
    Det er ganske mye vår familie gjør i dag som mine foreldre bare kunne drømme om å gjøre med siden barn den gang da.
    Mjo. Eg har kjensla av at dette er ei øving som fungerer best på avstand. For min eigen del kunne vi td utsetja «vaksenlivet» mykje lenger enn foreldra mine kunne, og valde også C-momentet å få fire ungar over eit tidsrom på 14 år i staden for to over fire.

    Men når eg samanliknar foreldra mine (fødd 1950-talet) med besteforeldra mine (fødd 1920-talet), er eg ikkje i tvil om kva for generasjon som har hatt best kjøpekraft gjennom livsløpet. Eg er ikkje heilt sikker på at det kjem til å vera like tydeleg forbetring til min generasjon.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vel, det står reallønn. Se også den andre av de to kurvene. Det ser ut til å være samme tall som i SSB-rapporten jeg nettopp linket til.
    det står jo en fotnote under der som sier at de har brukt lønnskostnader pr time og kalt dette reallønn
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nei. Motsatt. Jeg har selv jobbet meg opp fra nokså nær ingen ting til å bli pent velstående. Jeg ser at rentesrente-effekten over generasjoner er såpass sterk at folk som fikk en formue i arv kan ha lagt seg opp mye mer selv om man er både dumme og late og ikke har gjort en arbeidsdag i sitt liv. Det synes jeg ikke er helt gunstig.

    Jeg vil uansett ikke greie å bruke opp all formue før jeg bikker, siden det ser ut til at jeg også vil ha en riktig pen pensjonsinntekt. Nå ser det ut til at kidsa har lært seg arbeidsmoral allerede, og det er forhåpentligvis lenge til de får noen arv fra meg, så det kan jo tenkes at det blir folk av dem også.
    du står jo fritt til å gi arven din til staten hvis det er ønsket ditt. Trenger ikke å tvinge dette på alle.
    det kan jo tenkes at andre har arvtagere som trenger arv for å forbedre livet sitt synd at staten skal ta dette og fordele slik de mener er best
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.441
    Antall liker
    13.975
    Eg er ikkje heilt sikker på at det kjem til å vera like tydeleg forbetring til min generasjon.
    Mest sannsynelig ikke, trur eg, men vi får se. Det er også ca 200% siden en analytiker jeg hørte en presentasjon fra mente at Oslo Børs så toppish ut så det er vanskelig å spå om fremtiden, spesielt når den sjeldent er lineær.

    I vårt lille mikrokosmos, altså familien i Oslo, så tenker jeg at veldig mye avhenger av i hvilken grad vi får/kan/vil vippset barna inn på boligmarkedet. Nå er det noen år til så for alt jeg vet kan de ville studere i Sogndal og bosette seg i Ulvik, men vi får se. Det er uansett omtrent ingen som lever akkurat på snittet så utfallsrommet er ganske stort begge veier, og jo mer generell velstand man får her på berget så øker også utfallsrommet på nedsiden og det er jo gjerne den man skal søke å beskytte seg mot, i alle fall etter hvert.

    Selv om det er populært å tenke at man er self-made om man ikke har fått noen konkret arv så skal jeg for egen del lett erkjenne at min egen posisjon i det norske lønnsystemet over tid innholder betydelige tilfeldigheter og en god porsjon ren flaks. Gitt utgangspunktet (akademikerbarn og valg av noe, la oss si "næringsvennlig" høyere utdannelse) så var nedsiden kanskje ikke allverden, men det er jo mye som kan gå galt om man kuker det til og/eller er litt uheldig på noen viktige veikryss i livet. Som du selv har hintet til å kunne jo du selv slumpet til å fortsette med matematikken, for eksempel. Da jeg var et par og tjue og ferdig på universitetet visste jeg, sett i ettertid, fint lite om hva som er hva i arbeidslivet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    du står jo fritt til å gi arven din til staten hvis det er ønsket ditt. Trenger ikke å tvinge dette på alle.
    det kan jo tenkes at andre har arvtagere som trenger arv for å forbedre livet sitt synd at staten skal ta dette og fordele slik de mener er best
    Jeg tenker det er best for samfunnet som helhet hvis presumptivt smarte mennesker får jobbe litt for sin egen rikdom. Kanskje de finner på noe nyttig i forsøket. Jeg tenker også at det er uheldig hvis formuesoppbygging over generasjoner får lov til å sementere seg som sosiale klasser og begrenser tilgang til ressurser som utdanning og jobber. Sosial mobilitet, aka the American dream, er en God Ting. Tenker jeg.

    Nettopp derfor er poenget å tvinge det på alle. Det er ikke for å beskytte mine egne barn fra å få penger mellom hendene (de tåler det nok når den tiden kommer), men av hensyn til samfunnet. Et fremmedord for deg, antar jeg, men there is such a thing.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker det er best for samfunnet som helhet hvis presumptivt smarte mennesker får jobbe litt for sin egen rikdom. Kanskje de finner på noe nyttig i forsøket. Jeg tenker også at det er uheldig hvis formuesoppbygging over generasjoner får lov til å sementere seg som sosiale klasser og begrenser tilgang til ressurser som utdanning og jobber. Sosial mobilitet, aka the American dream, er en God Ting. Tenker jeg.
    mye godt der og vanskelig å være uenig, regner med du er mot monarkiet også da.
    Formue kan være så mangt, men dersom man kun ser på cash som formue så kan det virke rettferdig å fordele noe av dette.
    Problemet er at man i den norske debatten kaller feks bolig også formue, det er det ikke, bolig er utgiftspost. Dersom du selger derimot da kan det være snakk om en formue (dersom netto fortjeneste er positiv)
    Kan godt være med på at dersom man arver en eiendom og selger denne må du gi noe til staten, men de vil jo allerede kassere 2.5% i avgift på salget og i tillegg skatte evt formue for den som selger og beholder pengene på konto eller børs...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg er definitivt i mot monarkiet. Det er veldig lite som tyder på at gener og/eller oppdragelse skulle tilsi at medlemmer av familien Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg er bedre egnet som statsoverhoder i Norge enn noen andre. Den siste tidens sirkus med sjamaner, mediejippo, ulovlig gin og samboerbanking i kokainrus er mer enn nok argument. Da gikk jeg fra å være pragmatisk konservativ - det fungerer, hvorfor endre det - til republikaner. Det finnes gærne slektninger i de fleste familier, men det finnes også en grense for hvor mye galskap medlemmer av kongefamilien kan oppvise før det fjerner hele grunntanken. Det holder nå.

    Boligformue er forøvrig kraftig favorisert skattemessig i Norge sammenlignet med annen formue. Det er ikke så mange andre aktivaklasser hvor du kan la investeringen gå ti-gangeren over noen år og selge uten gevinstbeskatning.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skatte favoriseringen gjelder jo kun boligen du bor i, alt annet må skattes. Det hadde vært for jævlig om du måtte skatte masse av evt verdistigning (og inflasjon) dersom du solgte taket over hodet ditt fordi du ønsket/måtte flytte av ulike grunner. Igjen, bolig er kun en utgift med mindre du selger og på magisk vis ikke trenger en ny bolig (aka dø, havne på gamlehjem eller bli hjemløs.
    Da ville skatten ta 28% av egenkapitalen din som gjør at du ikke kan kjøpe noe tilsvarende dersom du må flytte
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.999
    Antall liker
    38.543
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skatte favoriseringen gjelder jo kun boligen du bor i, alt annet må skattes. Det hadde vært for jævlig om du måtte skatte masse av evt verdistigning (og inflasjon) dersom du solgte taket over hodet ditt fordi du ønsket/måtte flytte av ulike grunner. Igjen, bolig er kun en utgift med mindre du selger og på magisk vis ikke trenger en ny bolig (aka dø, havne på gamlehjem eller bli hjemløs.
    Da ville skatten ta 28% av egenkapitalen din som gjør at du ikke kan kjøpe noe tilsvarende dersom du må flytte
    Tja, jeg kan bevitne at det følger med mange utgifter ved å eie en bolig, men alternativet er jo å betale husleie til noen andre og formodentlig betale ned deres lån i stedet for sitt eget.

    Egenkapitalen i boligen du selv eier er din egen formue. Enkleste måte å gjøre den om til cash på er via et rammelån, hvor du selv bestemmer uttak og innskudd. Hvis man absolutt vil bruke opp egenkapitalen selv uten å måtte flytte kan man makse ut rammelånet, anse rentene som husleie til banken, og la boet innløse det når tiden en gang kommer. Det tilsvarer et såkalt «pensjonistlån», men sannsynligvis på langt gunstigere vilkår.

    Om man har pådratt seg flere boliger kan man også realisere ved å selge den man har bodd i, flytte til en av de andre, og gjenta etter noen år. Så lenge du har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene før salg er det skattefritt. Om man til sist havner på gamlehjem anses det som gyldig forhindring, så du kan fortsatt selge den siste boligen skattefritt så lenge du lever. Om boet selger den siste boligen er gevinsten skattepliktig, men en arving kan likevel overta den skattefritt, bo der et par års tid, og så selge skattefritt.

    Det er absurd gunstig sammenlignet med en bedriftseiers aksjeformue, men slike rikinger skal som kjent flås.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.373
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tja, jeg kan bevitne at det følger med mange utgifter ved å eie en bolig, men alternativet er jo å betale husleie til noen andre og formodentlig betale ned deres lån i stedet for sitt eget.

    Egenkapitalen i boligen du selv eier er din egen formue. Enkleste måte å gjøre den om til cash på er via et rammelån, hvor du selv bestemmer uttak og innskudd. Hvis man absolutt vil bruke opp egenkapitalen selv uten å måtte flytte kan man makse ut rammelånet, anse rentene som husleie til banken, og la boet innløse det når tiden en gang kommer. Det tilsvarer et såkalt «pensjonistlån», men sannsynligvis på langt gunstigere vilkår.

    Om man har pådratt seg flere boliger kan man også realisere ved å selge den man har bodd i, flytte til en av de andre, og gjenta etter noen år. Så lenge du har bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene før salg er det skattefritt. Om man til sist havner på gamlehjem anses det som gyldig forhindring, så du kan fortsatt selge den siste boligen skattefritt så lenge du lever. Om boet selger den siste boligen er gevinsten skattepliktig, men en arving kan likevel overta den skattefritt, bo der et par års tid, og så selge skattefritt.

    Det er absurd gunstig sammenlignet med en bedriftseiers aksjeformue, men slike rikinger skal som kjent flås.
    Dersom man leier vil jo denne leien være inntekt for noen annen og staten tar skatt av dette, ser jo at det blir noe skeivt for staten der noen personer generer mer skatt til staten gjennom sin bolig situasjon kontra andre. På en annen side er gjerne de som leier også de som betaler mindre inntektsskatt enn resten så det jevner seg gjerne ut.
    Den formen for skatteplanlegging som foreslås her er ikke veldig gjennomførbart med mindre man er ytterst fleksibel ift jobb/familie eller bolig nr2 / arvet bolig er veldig nærme der man allerede bor. Uansett er det kjøpt med og vedlikeholdt med allerede skattede penger så ser ikke problemet.
    Ang rammelån så er det jo selvfølgelig en mulighet men ingenting er gratis så hvorfor noen vil realisere egenkapital på denne måten ser jeg ikke helt. Du vil vel være bedre tjent med å selge for heller å leie enn å betale 6-7% renter på lån. Uansett er ikke dette poenget mitt, bolig er i folks hode en formue mens det i realiteten er en utgift. Akkurat det samme som den idiotiske beskatningen på bedrifter. En bedrift er en utgift helt til den generer inntekter (utbytte), dette betaler man jo skatt av, akkurat som på bolig der man betaler skatt av leieinntekter. Selv objektet bolig (eller bedrift) er en løpende kostnad og ikke noe å rope etter (med mindre man kan generere inntekter, eller bo der)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.399
    Antall liker
    11.817
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er jo stort sett boligverdi som er den lukrative arven for "folk flest". Det er vel relativt vanlig at arvet eiendom har en tosifret millionverdi. Men det er jo klart at dette ser vel de samme "folk flest" som helt rimelig og når man i tillegg kan flytte dit et år for å slette 2-3 mill i skatt, så ser man jo hvor meningsløst dette er. Men om man kun ønsker en skatt for de "andre rike" så vil vel en 100% arveavgift for 100 mill gi et fin sum som sannsynligvis ikke rammer en selv.
    Jo, men det var vel egentlig ikke snakk om folk flest, men å dele ut kortene på nytt. Det kan man selvsagt gjøre for alle, også folk flest, men mitt poeng var at en endring i beskatning av bolig ikke vil gjøre noe nevneverdig utslag for de med virkelig store formuer.

    Eller for den saks skyld, folk flest kunne jo realisere verdiene de har i bolig og la arvingene arve penger og ikke eiendom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn