Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.077
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    VG
    Vad är det för fel på honom?😡
    En vanlig medborgare hade redan varit i förvar.
    Äntligen händer det någonting.
    Trögt norskt rättsväsende eller rädda för kungahuset?

Marius Borg Høiby häktas – misstänks för våldtäkt
    Den norska kronprinsessan Mette-Marits son Marius Borg Høiby, 27, häktas i en vecka misstänkt för två våldtäkter., skriver Verdens Gang.
    Borg Høiby nekar till brott. Hans advokat Øyvind Bratlien har sagt att misstankarna är ”katastrofala felvärderingar från åklagarens sida”.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    1
    Staten er kreativ ved innsamling av penger og slik som dette gir ny respekt for rettsvesenet :rolleyes:

Mannen sto i kø på Danmarks plass hvor han hadde stått i ro i flere minutter. Han hadde slått av bilens motor da han ble oppmerksom på en tekstmelding han hadde fått på mobilen

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.505
    Aker eier 50% av Cognite, som riktig nok ble startet av Jan Markus Lervik (fyren bank mellom annet Fast Search and Transfer om noen husker de), men ellers er det mye oljeservice - som forsåvidt er teknologisk nok selv om det ikke primært er IT.

Forventingene til Cognite var i sin tid skyhøye, men så langt har resultatene uteblitt

Nytt kjempetap i Røkkes IT-juvel | Finansavisen

I 2016 startet Kjell Inge Røkkes industrikonsern Aker opp IT-selskapet Cognite sammen med John Markus Lervik, som har bakgrunn fra Fast Search and Transfer.

Cognite spesialiserer seg på løsninger innenfor industriell digitalisering, og med dataplattformen Cognite Data Fusion hjelper selskaper med alt fra oljeplattformer til kraftverk og industri til å overvåke, analysere og forbedre prosessene sine.

IT-satsingen har imidlertid vært en kostbar affære, og legger man sammen underskuddet siden 2017 beløper det seg 1,6 milliarder kroner.

I fjor økte Cognite omsetningen med 25 prosent til 1,1 milliarder kroner, men pengene fortsatte å fosse ut av selskapet. Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) endte på minus 299 millioner kroner, mens resultatet etter skatt utgjorde minus 503 millioner kroner.
    Det er kke entreprenørskapsviljen eller evnen det står på i Norge. Men næringsstrukturen er dårlig rigget til tec nyskaping. Vi har en næringsstruktur som hovedsaklig er knyttet til våre naturressurser. De som satser innen olje/gass, fiskeri, skipsbygging har et godt miljø i Norge … kanskje bortsett fra formueskatten.

Men hvis Daniel Ek var norsk og grunderne bak Wimp hadde tilhold i Stockholm, så hadde Spotify blitt kjøpt opp av en kriminell Rap- artist og blitt til Tidal, mens Wimp hadde hatt samme tilstedeværelse i markedet som Spotify har
    nå. Spekulativt og satt på spissen, ja. Men det har vært svært mange liknende eksempler i min tid. Simonsen Radio var omtrent først i verden på mobiltelefoni. Men det var Sverige og Finland som tok det til next level …Ericcson og Nokia.

Man kan grave så dypt man orker, men det finnes ingen tec-bedrifter av betydning som er Norske. Vi er dessverre fullstendig akterutseilt innenfor bransjer som er kompetansebasert og ikke basert på utnyttelse av naturressurser.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.505
    En kollega som tidligere var kokk på stjernerestaurant sa at moten med glassvegg til kjøkkenet var det beste som hadde skjedd for yngre kokker. Da ble det slutt på fysisk vold.

Kan ellers bekrefte det du sier om konsulentlivets gleder, men min erfaring er nok at helger og helligdager også røk med. Jobbet vel 80-timersuker eller så, ofte ca 08-22, noen ganger tvers gjennom natten. Sendte hjem assistentene på morgenen og gikk rett i klientmøte med analysen. For min del var det tross alt en klar forbedring fra 100-timersukene på MIT. Prinsippet er «opp eller ut». Om man ikke har blitt forfremmet på et par år er det på tide å lete etter andre jobber.
    Jeg visste ikke at du hadde jobbet som konsulent, Asbjørn. Men jeg kjenner igjen beskrivelsen. Hvilket selskap var du i?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.360
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    McKinsey, fem år, USA og Skandinavia. Ga meg som associate principal da familien ønsket å bo i Norge og mine kunder var alle andre steder.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.148
    Staten er kreativ ved innsamling av penger og slik som dette gir ny respekt for rettsvesenet :rolleyes:

Folk vet at det ikke er lov men gjør det likevel, bøtene skulle vært enda høyere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn