Det der er rett og slett ikke sant. Den pågående mediestormen mot formuesskatten hvor milliardær etter milliardær står frem med sin lidelseshistorie, er en orkestrert kampanje mot omfordeling, mot ubegrenset akkumulering av formue, og mot enhver begrensing av ulikhet. Regissert av mennesker som lever isolert fra samfunnet for øvrig, i egne små bobler hvor Sveits og Silicon Valley ses på som idealsamfunn for selvrealisering i grenseløs luksus. Og hvor Über og AirBnB er de store forbildene, som "innoverer" for å gjenreise løsarbeider- og leilendingssamfunnet. Og i likhet med dem, er det også nok av folk her på forumet som ønsker den skandinaviske modellen dit pepper'n gror, i sterk kontrast til hva du påstår. Og Høyre er opportunistiske og gjør dette til en PR-kamp mot regjeringen, som egentlig bare ser seg hør og bør, men de som trekker i trådene her står langt nærmere Elon Musk og Peter Thiel enn norske Høyre på noen politisk skala.
Og de som mener dette handler om misunnelse ser ikke lenger enn sin egen nesetipp, og i hvert fall ikke lenger enn siste dagers utvikling på Oslo Børs sin hovedindeks. For, for det første ville jeg ikke bodd i rikmannsbydelene om jeg så fikk betalt for det, og langt mindre oppdratt unger der om jeg hadde noen, i det jeg vil anse som direkte giftig miljøer, hvor storsamfunnet foraktes og medelevene mobbes og fryses ut om de ikke har riktig Canada Goose-jakke. Og for det andre er det åpenbart hvor fraværende bevisstheten rundt samfunn og fred og fremtid er på børsen, og på Shareville, hvor aksjene bare skyter fart og spekulantene gnir seg i hendene når en psykopat igjen får nøklene til Det Hvite Hus og atomknappen.
Det handler derimot om segregering, om polarisering, om økende motsetninger og spenninger i samfunnet; om ting som på sikt og om de ikke stoppes eller i det minste begrenses, vil åpne døra på vidt gap for en Trump eller Putin også her hjemme. Idéene om ubegrenset rikdom og ubegrenset vekst er i seg selv tøylesløse, og hvis de ikke tøyles av andre vil de bli vår undergang.