Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er vel minst like mye det at de ønsker å investere i det I_L påpeker; palasser og yachter, mer enn i arbeidsplasser. For skal det investeres i NYE arbeidsplasser, finnes det en lang rekke incentiver å velge i, som garantert vil trekke ned den forferdelige beskatningen, men også fjerne litt yacht-investeringer.
    Hvor mange prosent av formuen syns du er ok å bruke på hus/hytte/båt?
    Hva med ola nordmann som kjøper skjergårdsjeep til 2x inntekten sin, fy skamme han som ikke investerer de pengene i norge bedrifter.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Hvor mange prosent av formuen syns du er ok å bruke på hus/hytte/båt?
    Hva med ola nordmann som kjøper skjergårdsjeep til 2x inntekten sin, fy skamme han som ikke investerer de pengene i norge bedrifter.
    Akkurat så mange % som eieren av formuen har lyst til. Verken mer eller mindre.
    Jeg unner folk pengene deres, jeg synes bare ikke de skal bli så himla sutrete når AS Norge har gjort det mulig for dem å bli innmari rike.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hva har AS Norge gjort for de mener du? Virker som du mener de ikke har satset hardt og jobbet for pengene.
    De eneste som ikke kan sutre om skattenivået i Norge er de som lever på trygd/ pensjon og er en stor utgift for samfunnet

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    hva har AS Norge gjort for de mener du? Virker som du mener de ikke har satset hardt og jobbet for pengene.
    De eneste som ikke kan sutre om skattenivået i Norge er de som lever på trygd/ pensjon og er en stor utgift for samfunnet
    Stikkord: Skole, helse, kultur, fritidsaktiviteter...listen kan bli lang. Finansiell støtte til oppstart.....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Stikkord: Skole, helse, kultur, fritidsaktiviteter...listen kan bli lang. Finansiell støtte til oppstart.....
    ja for ikke å glemme den rene luften han har pustet inn
    vi alle skylder AS Norge så mye
    egentlig et kupp, vi betaler bare 70-90% av det tjener til staten skulle vært 110% syns jeg
    kanskje alle nordmenn skulle ta kollektiv selvmord for å bøte på at vi ble født i dette landet, klarer ikke tenke på noe annen måte man kan bøte på synden det er å bli født i kalde nord..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    ja for ikke å glemme den rene luften han har pustet inn
    vi alle skylder AS Norge så mye
    egentlig et kupp, vi betaler bare 70-90% av det tjener til staten skulle vært 110% syns jeg
    kanskje alle nordmenn skulle ta kollektiv selvmord for å bøte på at vi ble født i dette landet, klarer ikke tenke på noe annen måte man kan bøte på synden det er å bli født i kalde nord..
    Barnslig kommentar.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savner nå likevel mer statlig ressursbruk på industrialisering basert på forskning i Norge. Vi har ledende miljøer bl.a innen medisin men det er ofte små miljøer rundt noen få sentrale personer. Og bare sjelden kommer det ut patenter som gir verdiskaping i andre enden. Lage medisin? Nei, det kan andre gjøre!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har det slått dere at As Norge er litt som disse milliardærene dere hater?
    Om å gjøre å få mest mulig penger inn, betale minst mulig og akkumulere mest mulig verdier på bok

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Jeg har selv startet bedrift i dette landet, staten var veldig fair & square, alt var lagt opp til å gjøre oppstarten så smooth som mulig. Hard jobbing, javisst. Jeg gikk ned 10 kilo på noen måneder.

AS Norge kan bidra med så mangt, f.eks:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    altså når man må betale mer i skatt enn man tjener og svaret er at da får man selge litt av bedriften så er det jo ganske spesielt.
    også skriker man om mere skattlegging av bolig, hvordan hadde dere følt det dersom skatteregningen er mer enn dere tjener.. bare å selge huset? Låne opp litt for å betale skatten?
    Sorry, men dette syns jeg forkastelig og lurer på om det ikke finnes noe ord for dette.. skadefryd eller noe.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    altså når man må betale mer i skatt enn man tjener og svaret er at da får man selge litt av bedriften så er det jo ganske spesielt.
    også skriker man om mere skattlegging av bolig, hvordan hadde dere følt det dersom skatteregningen er mer enn dere tjener.. bare å selge huset? Låne opp litt for å betale skatten?
    Sorry, men dette syns jeg forkastelig og lurer på om det ikke finnes noe ord for dette.. skadefryd eller noe.
    Det er nok mest fordi du ikke helt oppfatter hva "vi" forsøker å fremføre.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har selv startet bedrift i dette landet, staten var veldig fair & square, alt var lagt opp til å gjøre oppstarten så smooth som mulig. Hard jobbing, javisst. Jeg gikk ned 10 kilo på noen måneder.

AS Norge kan bidra med så mangt, f.eks:
    hva skjedde med bedriften, måtte du selge den pga skatteregningen?
    Ikke noe med deg å gjøre, men Norge er veldig fair for de som ønsker å starte småskala bedrifter med noen ansatte, men nåde den som gjør det til noe stort, da skal grådige staten ha kloa i mesteparten

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok mest fordi du ikke helt oppfatter hva "vi" forsøker å fremføre.
    mulig det, eksempelet på denne gelato duden var jo ganske konkret at skatteregningen ble større enn inntekten og svaret var da at det bare er å selge litt av bedriften.
    Dette er fullt overførbart til hva som helst, så lenge skatteregningen er høyere enn inntekten er det jo bare å selge noe...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer veldig på folk som ikke forstår forskjellen på saklig uenighet og hat.
    jeg ser et hav av misunnelse på de som har litt mer enn alle andre og kan ha en litt større båt eller litt dyrere bil eller litt større hus
    er det kommunisme eller sosialisme? Usikker på disse begrepene da jeg spyr bare jeg skriver det

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Ikke noe med deg å gjøre, men Norge er veldig fair for de som ønsker å starte småskala bedrifter med noen ansatte, men nåde den som gjør det til noe stort, da skal grådige staten ha kloa i mesteparten
    Fikk det ikke til å gå rundt, så etter et par år måtte jeg kaste inn håndkledet. Skatt? Sånt betaler man ikke om man ikke klarer å skape et overskudd. Tok ikke ut lønn, levde på lånte midler.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    jeg ser et hav av misunnelse på de som har litt mer enn alle andre og kan ha en litt større båt eller litt dyrere bil eller litt større hus
    er det kommunisme eller sosialisme? Usikker på disse begrepene da jeg spyr bare jeg skriver det
    Akkurat det ser ikke jeg, så jeg antar at det sier mer om deg enn om "oss", som du påfører både hat og misunnelse.
    For undertegnede er dette utelukkende saksrelatert. Beskatning skal blant annet sørge for omdisponering av de store pengene, da er det litt leit at noen ønsker å sabotere det opplegget.
    Men samma det, dette blir vi nok aldri enige om.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Hilsen Røkke?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat det ser ikke jeg, så jeg antar at det sier mer om deg enn om "oss", som du påfører både hat og misunnelse.
    For undertegnede er dette utelukkende saksrelatert. Beskatning skal blant annet sørge for omdisponering av de store pengene, da er det litt leit at noen ønsker å sabotere det opplegget.
    Men samma det, dette blir vi nok aldri enige om.
    blir nok aldri enige, men svar på meg et spørsmål, syns du det er fair å betale mer i skatt enn man tjener grunnet du har noen ting som på papiret har en verdi?
    Samme om det er bedrift, en bolig, en bil, båt.. whatever
    er det fair?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fikk det ikke til å gå rundt, så etter et par år måtte jeg kaste inn håndkledet. Skatt? Sånt betaler man ikke om man ikke klarer å skape et overskudd. Tok ikke ut lønn, levde på lånte midler.
    da skulle du belært mr gelato, han har heller ikke overskudd på bedriften han eier en del, allikevel må ha skatte..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    blir nok aldri enige, men svar på meg et spørsmål, syns du det er fair å betale mer i skatt enn man tjener grunnet du har noen ting som på papiret har en verdi?
    Samme om det er bedrift, en bolig, en bil, båt.. whatever
    er det fair?
    Uenig i premisset for spørsmålet, det blir hypotetisk.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.434
    da skulle du belært mr gelato, han har heller ikke overskudd på bedriften han eier en del, allikevel må ha skatte..
    Hvordan kan det forklares at Müller-Hansen kan eie boliger, hytter biler og annet til store verdier dersom han betaler mer i skatt enn det han tjener? Neste spørsmål er hvordan kan han tjene så mye når bedriften går med underskudd, og har gjort det i mange år.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    han har solgt andeler av selskapet
    lønnen er jo kontraktsfestet som for alle andre ansatte, evt er det via styrehonorar eller lignende som også er kontraktsfestet

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Hvordan kan det forklares at Müller-Hansen kan eie boliger, hytter biler og annet til store verdier dersom han betaler mer i skatt enn det han tjener? Neste spørsmål er hvordan kan han tjene så mye når bedriften går med underskudd, og har gjort det i mange år.
    Han driver selvsagt for investorpenger, blant annet sine egne, tar ut lønn og benytter de ordninger og skatteregler som gjelder. Har jobber sikkert ikke uten lønn, heller. Gelato hadde 1,1 milliard i driftsinntekter i 2023, og et bokført underskudd på i området 300 mill. Med såpass summer i omløp, finnes det en god del muligheter å spille på, såpass vet jeg etter å ha sittet i styret på en internasjonal bedrift.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.422
    Det er ingen som er uenig i behovet for å begrense ulikhet, drive en viss omfordeling, eller viktigheten av å holde fast i den skandinaviske modellen.
    Det der er rett og slett ikke sant. Den pågående mediestormen mot formuesskatten hvor milliardær etter milliardær står frem med sin lidelseshistorie, er en orkestrert kampanje mot omfordeling, mot ubegrenset akkumulering av formue, og mot enhver begrensing av ulikhet. Regissert av mennesker som lever isolert fra samfunnet for øvrig, i egne små bobler hvor Sveits og Silicon Valley ses på som idealsamfunn for selvrealisering i grenseløs luksus. Og hvor Über og AirBnB er de store forbildene, som "innoverer" for å gjenreise løsarbeider- og leilendingssamfunnet. Og i likhet med dem, er det også nok av folk her på forumet som ønsker den skandinaviske modellen dit pepper'n gror, i sterk kontrast til hva du påstår. Og Høyre er opportunistiske og gjør dette til en PR-kamp mot regjeringen, som egentlig bare ser seg hør og bør, men de som trekker i trådene her står langt nærmere Elon Musk og Peter Thiel enn norske Høyre på noen politisk skala.

Og de som mener dette handler om misunnelse ser ikke lenger enn sin egen nesetipp, og i hvert fall ikke lenger enn siste dagers utvikling på Oslo Børs sin hovedindeks. For, for det første ville jeg ikke bodd i rikmannsbydelene om jeg så fikk betalt for det, og langt mindre oppdratt unger der om jeg hadde noen, i det jeg vil anse som direkte giftig miljøer, hvor storsamfunnet foraktes og medelevene mobbes og fryses ut om de ikke har riktig Canada Goose-jakke. Og for det andre er det åpenbart hvor fraværende bevisstheten rundt samfunn og fred og fremtid er på børsen, og på Shareville, hvor aksjene bare skyter fart og spekulantene gnir seg i hendene når en psykopat igjen får nøklene til Det Hvite Hus og atomknappen.

Det handler derimot om segregering, om polarisering, om økende motsetninger og spenninger i samfunnet; om ting som på sikt og om de ikke stoppes eller i det minste begrenses, vil åpne døra på vidt gap for en Trump eller Putin også her hjemme. Idéene om ubegrenset rikdom og ubegrenset vekst er i seg selv tøylesløse, og hvis de ikke tøyles av andre vil de bli vår undergang.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.805
    Torget vurderinger
    1
    Denne fremstillingen er jo like karikert som de du kritiserer. Ellers er jeg enig i det jeg tror er essensen her. Det er viktig å beholde vår samfunnsmodell, men jeg tror ikke det er rett medisin med skyhøye skattenivåer og stadig skiftende rammebetingelser.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.366
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det der er rett og slett ikke sant. Den pågående mediestormen mot formuesskatten hvor milliardær etter milliardær står frem med sin lidelseshistorie, er en orkestrert kampanje mot omfordeling, mot ubegrenset akkumulering av formue, og mot enhver begrensing av ulikhet. Regissert av mennesker som lever isolert fra samfunnet for øvrig, i egne små bobler hvor Sveits og Silicon Valley ses på som idealsamfunn for selvrealisering i grenseløs luksus. Og hvor Über og AirBnB er de store forbildene, som "innoverer" for å gjenreise løsarbeider- og leilendingssamfunnet. Og i likhet med dem, er det også nok av folk her på forumet som ønsker den skandinaviske modellen dit pepper'n gror, i sterk kontrast til hva du påstår. Og Høyre er opportunistiske og gjør dette til en PR-kamp mot regjeringen, som egentlig bare ser seg hør og bør, men de som trekker i trådene her står langt nærmere Elon Musk og Peter Thiel enn norske Høyre på noen politisk skala.

Og de som mener dette handler om misunnelse ser ikke lenger enn sin egen nesetipp, og i hvert fall ikke lenger enn siste dagers utvikling på Oslo Børs sin hovedindeks. For, for det første ville jeg ikke bodd i rikmannsbydelene om jeg så fikk betalt for det, og langt mindre oppdratt unger der om jeg hadde noen, i det jeg vil anse som direkte giftig miljøer, hvor storsamfunnet foraktes og medelevene mobbes og fryses ut om de ikke har riktig Canada Goose-jakke. Og for det andre er det åpenbart hvor fraværende bevisstheten rundt samfunn og fred og fremtid er på børsen, og på Shareville, hvor aksjene bare skyter fart og spekulantene gnir seg i hendene når en psykopat igjen får nøklene til Det Hvite Hus og atomknappen.

Det handler derimot om segregering, om polarisering, om økende motsetninger og spenninger i samfunnet; om ting som på sikt og om de ikke stoppes eller i det minste begrenses, vil åpne døra på vidt gap for en Trump eller Putin også her hjemme. Idéene om ubegrenset rikdom og ubegrenset vekst er i seg selv tøylesløse, og hvis de ikke tøyles av andre vil de bli vår undergang.
    Formuesskatten slår ikke bare inn for milliardærer. Den slår inn på en nettoformue over 1.7 mio.

For 2023 er formuesskatten på 0,7 prosent til kommunen du bor i, og 0,3 prosent til staten. 0,3 prosent er på nettoformuer mellom 1,7 millioner og 20 millioner. På formuer over 20 millioner er den statlige formuesskatten på 0,4 prosent.23. apr. 2024

En trenger bare å arve foreldrene sine etter å ha betalt ned huset, og vips, er en i skatteposisjon. IMO er milliardærer hit og dit en avsporing. Faktum er at mesteparten av provenyet fra formuesskatten stammer fra folk som ikke er i nærheten av noen milliardærstatus. Ofte er det nok å arve en kåk og selge den.

Mvh

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    viktig å skille på papirverdier og realiserte verdier
    å betale skatt for noe som er verdt noe på papiret gir ikke mening. Betale skatt på inntekt eller realisert gevinst.
    bare vent til alt er smartprodukter, da må du betale skatt for verdien for tingen du har selv om den har en bruksverdi for deg og du ikke har tenkt å selge

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.512
    Formuesskatten slår ikke bare inn for milliardærer. Den slår inn på en nettoformue over 1.7 mio.

For 2023 er formuesskatten på 0,7 prosent til kommunen du bor i, og 0,3 prosent til staten. 0,3 prosent er på nettoformuer mellom 1,7 millioner og 20 millioner. På formuer over 20 millioner er den statlige formuesskatten på 0,4 prosent.23. apr. 2024
    En trenger bare å arve foreldrene sine etter å ha betalt ned huset, og vips, er en i skatteposisjon. IMO er milliardærer hit og dit en avsporing. Faktum er at mesteparten av provenyet fra formuesskatten stammer fra folk som ikke er i nærheten av noen milliardærstatus. Ofte er det nok å arve en kåk og selge den.

Mvh
    Ja, og har du etter hussalg 10 mill i banken får du brutto 500 000,- i renteinntekter, mens formueskatten utgjør 83 000,- .
    Så får du inntektsskatt på renteinntektene, og sitter igjen med sånn ca. 277 000 netto før alle personfradrag. Det er en kjekk liten ekstrainntekt på 23 000,- netto hver måned.
    Helt krise.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.366
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og har du etter hussalg 10 mill i banken får du brutto 500 000,- i renteinntekter, mens formueskatten utgjør 83 000,- .
    Så får du inntektsskatt på renteinntektene, og sitter igjen med sånn ca. 277 000 netto før alle personfradrag. Det er en kjekk liten ekstrainntekt på 23 000,- netto hver måned.
    Helt krise.
    Tøvete.
    1) Vis meg den banken som gir deg 5%
    2) Inflasjonen er beregnet til 5,5% i 2023. Det betyr at hvis du greier å finne en snill bankonkel som virkelig gir deg 5% rente, noe jeg tviler sterkt på, er du allerede i minus.
    3) Trekk fra formuesskatt og inntektsskatt på rentene, og du går i dundrende underskudd.
    4) Hvilke personfradrag snakker du om? Enten har du lønn eller pensjon, og da er personfradragene blåst for lenge siden.

Mvh

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    Min mor døde 98 år gammel. Hun var yrkesaktiv eller pensjonist i nesten 70 år.
    De siste årene hun levde begynte hun å klage over formueskatten. Bror & jeg forstod ikke hva det var hun snakket om, litt rask hoderegning sa oss at den nøkterne boligen og en særdeles enkel hytte på ingen måte skulle kunne utløse noen formueskatt.
    De 2-3 siste årene hun levde ble hun såpass dement at bror måtte overta finansene for henne.
    Da vi første gangen skulle fylle ut selvangivelsen for henne oppdaget vi at hun faktisk hadde 2 mill cash i banken. DA forstod vi hva hun hadde klaget over.
    Men hvor kom så disse pengene fra (?). Ikke drev hun med gambling, investerte på børsen osv.
    Derimot levde hun som sin generasjon et (svært) nøkternt liv. Hun var 15 år i 1940. Så det hun gjorde var bokstavelig talt å bygge sten for sten, hun satt av et stort eller lite overskudd trofast hver måned i banken. Så kan dere jo fundere på hvilken avkastning hun hadde på pengene de siste 15 årene eller så.
    Så her har vi en person med yrkestittel "ekspeditrise", som samvittighetsfullt har gjort som hun har blitt oppfordret til: å spare.
    Så kommer staten og først skal inntektsbeskatte de små renteinntektene hun fikk, deretter skal hun også betale formueskatt på innskuddene, så blir hun fortalte at hun skal flås og til sist er det enkelte her som mener at hun burde tvangsflyttes ut av sin bolig hvor hun bodde i nesten 70 år.
    Jeg tror som tkr at enkelte her inne burde ta en realitetssjekk på hvordan skattesystemet faktisk er innrettet og hvordan det slår ut for store deler av befolkningen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    poenget med å spare penger er for å sette det av til når du trenger det. Dermed må man som et minimum unngå at pengene mister kjøpekraft, ellers vil det jo være bedre å bruke pengene på noe som gir bedre avkastning
    å skattlegge renteinntekter og penger plassert på bok er et ran i kjøpekraft. Det er egentlig ikke snakk om noe som helst av inntekt eller verdi når det står på bok.
    Skattlegg uttak (det som evt er igjen av gevinst etter inflasjonsjustering)
    Da kan vi snakke et mere rettferdig system

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener bestemt at I_L er inne på kjernen i 'kampen om Norge' der det skal avgjøres hva slags land dette skal være om 30 år. Det som er så forbløffende er høyresidens totale blindhet for problemstillingene og faresignalene. Man tyr til latterliggjøring og idiotforklaring av alle som måtte ha bekymringer om hvor dette bærer. Dette handler jo ikke om misunnelse, for pokker!

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvor er det det bærer hen? Allmektig stat er jo den største og rikeste i landet her
    hva er man redd for skal skje ?
    I usa så er det jo underbetaling som er det store problemet og store forskjeller fordi staten ikke betaler alt
    i norge er staten landets største arbeidsgiver så det holder, i tillegg er det stort sikkerhetsnett
    hva er problemet da?

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.422
    Denne fremstillingen er jo like karikert som de du kritiserer. Ellers er jeg enig i det jeg tror er essensen her. Det er viktig å beholde vår samfunnsmodell, men jeg tror ikke det er rett medisin med skyhøye skattenivåer og stadig skiftende rammebetingelser.
    Det er vanskelig å se for seg noen annen måte å demme opp for voksende ulikhet på, enn aktiv omfordeling. Enkelt og greit fordi noen er veldig mye flinkere til å bygge opp rikdom enn andre. Og det slo meg spesielt etter at jeg flyttet til Oslo, at vår egen hovedstad er langt på vei blitt en segregert by, og andre følger etter. Hvor folk lever i forskjellige virkeligheter. Og det er en utvikling som på lang sikt betyr et samfunn i oppløsning. Jeg er ikke noen tilhenger av hverken en størst mulig offentlig sektor eller størst mulig skatteproveny, men et samfunn må ha aktiv omfordeling for å opprettholde seg selv. Og som etterhvert også blir mer og mer tydelig, innføre noen mekanismer for å begrense vekst. Den gyldne styringsregel om konstant prosentvis vekst per tidsenhet (år) er en eksponensialfunksjon, og derfor på sikt helt umulig å opprettholde. Og dette er to helt fundamentale erkjennelser, slik jeg ser det.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.515
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener jo at AP/SP’s «flå de rike»-retorikk, som motsetning til de meget omtalte «vanlige folk», er noe av det mest polariserende som har skjedd i Norge på mange år. Det var bevisst populisme fra tidligere ansvarlige partier for å spille ut grupper mot hverandre, skape en motsetning mellom «oss» og «dem» i forsøk på å høste egen politisk gevinst. Dette er veldig, veldig unorsk i sin nærmest demagogiske populisme, spesielt fra Vedums side. Plutselige skjerpelser i skattesystem og -satser, tilsynelatende helt på måfå etter mange års stabilitet, hjalp heller ikke på tilliten. Jeg forstår godt at «rikinger» mener dette var et brudd på den implisitte samfunnskontrakten og reagerte med forbannelse.

Heldigvis bakfyrte det noe utav ville helsike, så det går forhåpentligvis mange år før noen prøver på noe lignende igjen, men det er dessverre like sannsynlig at det åpnet døren på vidt gap for en form for politikk vi hittil har vært forskånet for, hvor næringslivets rammebetingelser blir gjenstand for skiftende populistisk symbolpolitikk i alle retninger fra valg til valg. Det vil bli dyrt i lengden.

1732659014807.png

Grafen nedenfor er statens inntekter fra formuesskatt, omtrent samme tidsakse som grafene over. Litt av en vinnersak for AP/SP, dette.
    1732659741498.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn