Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok på tide å tenke litt over hvordan vi organiserer kongeriket. Interessant nok er sparingen omtrent den samme i Norge og Sverige, men i Norge er det staten v Oljefondet som sparer, i Sverige innbyggerne selv. Summen er omtrent den samme.

1736319695400.jpeg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Skulle gjerne sett underlaget her:

Riktignok noe anekdotisk, men når jeg har sett på svenske luksusfellen og sinnasnekkeren ikke etterlatt et inntrykk at svensker i gjennomsnitt har 1,6 millioner hver i finansformue.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Hadde det enda vært avgrenset til Innlandet, men det virker å være et ganske så universelt problem at en liten håndfull arbeidsplasser (kanskje, hvis alt klaffer) lett trumfer alt som har med natur og klima å gjøre. Hvis klima og natur i det hele tatt blir nevnt da.
    Ja, se på Googles prosjekt i Skien.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.630
    Torget vurderinger
    2

Enig med Jacob Wallenberg her:

– Jeg er urolig for fremtiden. Spørsmålet er hvordan vi kan forholde oss til stadig større utfordringer i fremtiden. I Norden kan vi samarbeide tettere. Vi har sterke bånd historisk, sa Jacob Wallenberg fra scenen på NHOs årskonferanse i Oslo onsdag.
    Wallenberg er styreleder i det svenske industri- og investeringsselskapet Investor AB, som har en børsverdi på 920 milliarder kroner.
    Investor AB ble grunnlagt av Wallenberg-familien i 1916, og eier en rekke selskaper med global kundebase, men røtter i Sverige.
    Jacob Wallenberg har tidligere vært styreleder, -nestleder eller -medlem i SEB, ABB, Atlas Copco, Investor, SAS, Nasdaq, The Coca-Cola Company og Electrolux.
    – Ikke mange fordeler
    På konferansescenen ble han intervjuet av Trine Eilertsen, sjefredaktør i Aftenposten siden 2020.
    Wallenberg ble spurt om hvilke særtrekk som gir nordisk næringsliv en fordel i den globale konkurransen.
    – Vi har ikke så veldig mange fordeler i den globale konkurransen, om vi skal være helt ærlige. Vi har en fin historie. Men Draghi-rapporten taler om en lack of sense of urgency, altså forståelsen av at vi virkelig står overfor en stor utfordring, sier han, og viste til en rapport fra Mario Draghi, tidligere sjef for Den europeiske sentralbanken.
    – USAs og EUs BNP var like store i 2008. 15 år senere er USAs BNP 25 prosent større enn EU og Storbritannia sammen. Det er et sjokkerende tall.
    – Denne ulikheten akselererer. Det betyr at den europeiske produktiviteten og konkurransekraften er dårlig. Det betyr at vi får færre arbeidsplasser i Europa. Vi får lavere skatteinntekter som skal finansiere den fine velferdspolitikken som vi alle er veldig stolte av. Det er den fremtiden jeg ser, og det er derfor jeg taler om the sense of urgency. Det bør få alle til å tenke på hvordan vi kan bli bedre, og hvordan vi kan få mer og bedre forskning, sier Wallenberg.
    – Mye mer dynamisk
    – Vi bør tenke på hvordan vi kan bli mer konkurransekraftige. For våre to venner og konkurrenter i USA og Kina er virkelig konkurransekraftige, sa han.
    Kun fire av de 50 største teknologiselskapene i verden er europeiske, påpekte Eilertsen.
    – Hvorfor har vi ikke flere? spurte hun.
    – Fordi de andre er bedre enn oss. Det er bare å se på USA. De har Silicon Valley, de har Boston, de har Chicago, de har et venture-kapitalmarked som er mye mer dynamisk enn det europeiske.

– I USA snakker man om insentiver, mens Europa ofte snakker om reguleringer. Det er som å snakke om gulrøtter og pisk. I USA kaller man en spade for en spade. Se på hvor Nobelprisvinnerne kommer fra: De kommer fra USA. De har et kapitalmarked som er mye mer utviklet enn vårt.
    – Vi behøver virkelig et felles kapitalmarked og mer forskning og innovasjon. Vi må heie på entreprenører og heie på selskapene som skaper innovasjon. Det gir samfunnet en bedre utvikling med flere arbeidsplasser og større skatteinntekter. Derfor er dette samspillet mellom politikk og næringsliv så viktig, sa Wallenberg.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.748
    Dette nye greiene, eller snø som noen kaller det, er et stort problem og gjør livene til folk vanskelig å leve, noen må gjøre noe. F.eks. så kan man ha det kjekt, noen som husker det? Nei? Tenkte jeg det ikke.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.236
    Torget vurderinger
    96
    Ville du likt bedre å se Therese Johaug så avkledd?
    Selvfølgelig ville du det.
    Problemet her var visst at et bilde av en veltrent kropp kunne gi spiseforstyrrelser...? Jeg tror du ser hvor absurd det er. Jeg skal ikke si et ord om hvordan folk bør leve. Men når det er greit med kroppsaktivister som fremmer at du skal leve lykkelig med overvekten din, så bør også en slik reklame være godt innenfor.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.848
    Sted
    Smurfeland
    ^Var ikke mye av grunnen til at det var problematisk at kampanjen i stor grad var rettet mot barn?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.236
    Torget vurderinger
    96
    Det gjør jo ikke saken noe bedre, tvert imot. Synes nå jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn