Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Da kunne de ikke gjort sånn som det.
    Hvorfor ikke?
    Fordi han må ha med å gjøre snakke med norske, svensker. Det går ikke an å være isolert i den graden vi nevner, og samtidig gjøre det.

Enkelt og greit, om mannen i "gata" la oss kalle det det. Viste om dette, så hadde det blitt bråk! For vi kjenner jo mohammed og indern, og da hadde folk fått greie på det. Og navnet ville falle raskt i verdi, han ville ikke vært trygg.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Hvorfor ikke?
    Fordi han må ha med å snakke med norske, svensker. Det går ikke an å være isolert i den graden og samtidig gjøre det.

Enkelt og greit, om mannen i "gata" la oss kalle det det. Viste om dette, så hadde det blitt bråk. For vi kjenner jo mohammed og indern, og da hadde folk fått greie på det. Og navnet ville falle raskt i verdi, han ville ikke vært trygg.
    Og dette er ikke generallisering?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.752
    Spørsmålet er vel også om vi har lagt til rette slik at disse som trenger hjelpen som aller mest, nemlig de som kommer fra krigsherjede land og som har opplevd mye som kan skade de for resten av livet, får den hjelpen de trenger? Gjør de det? Slik som systemet er i dag, så betviler jeg det på det sterkeste, iogmed at vi stadig hører om kurs som nedlegges og mottak der de knapt får noen hjelp med det psykiske.

For dette koster penger og det er i mine øyne å drive russisk roulette med livene til de som allerede bor i Norge. Vil vi ha mennesker inn i landet som er som tikkende bomber? Skal vi hjelpe uansett om det får konsekvenser for alle andre?

Så inntil jeg vet at de faktisk vil få den hjelpen de trenger og inntil jeg vet at staten (og oss) er villige til å bruke de summene på de som kommer og trenger hjelp, så er jeg nok mere enig med Deph enn med deg i denne saken.
    Velger man å ta i mot folk, må man også være villig til å ta kostnaden. Videre er de fleste land også underlagt internasjonale avtaler som pålegger landet å ta i mot en viss mengde flyktninger med status fra Høykommisæren. Da må også dette landet ha ressursene og apparatet som skal til.

Norge har ikke tatt i mot en haug med tidsinnstilte bomber, kriminalstatistikken taler sitt tydelige språk, og voldsstatistikken er svært god i Norge, både sett i forhold til tidligere, og sammenlignet med så å si alle andre land i verden.
    (For øvrig er ikke kriminalstatistikkene i Sverige heller spesielt ille, selv om mange ser ut til å tro det)

Disqutabel

D

Danke

Gjest
    Hvorfor ikke?
    Fordi han må ha med å snakke med norske, svensker. Det går ikke an å være isolert i den graden og samtidig gjøre det.

Enkelt og greit, om mannen i "gata" la oss kalle det det. Viste om dette, så hadde det blitt bråk. For vi kjenner jo mohammed og indern, og da hadde folk fått greie på det. Og navnet ville falle raskt i verdi, han ville ikke vært trygg.
    Og dette er ikke generallisering?
    At vi i Norge og Sverige kjenner 2.generasjon... Nei.

2.Generasjon kjenner norske og svenske innbyggere, og vi vet godt hvem de er og hvor.

De tilfellene dere snakker om gjelder Isolasjon.. Vi vet ikke hvem de er, hvor de er osv.
    De er isolerte i sine egne drittungeklikker, og sin egen kultur.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Spørsmålet er vel også om vi har lagt til rette slik at disse som trenger hjelpen som aller mest, nemlig de som kommer fra krigsherjede land og som har opplevd mye som kan skade de for resten av livet, får den hjelpen de trenger? Gjør de det? Slik som systemet er i dag, så betviler jeg det på det sterkeste, iogmed at vi stadig hører om kurs som nedlegges og mottak der de knapt får noen hjelp med det psykiske.

For dette koster penger og det er i mine øyne å drive russisk roulette med livene til de som allerede bor i Norge. Vil vi ha mennesker inn i landet som er som tikkende bomber? Skal vi hjelpe uansett om det får konsekvenser for alle andre?

Så inntil jeg vet at de faktisk vil få den hjelpen de trenger og inntil jeg vet at staten (og oss) er villige til å bruke de summene på de som kommer og trenger hjelp, så er jeg nok mere enig med Deph enn med deg i denne saken.
    Velger man å ta i mot folk, må man også være villig til å ta kostnaden. Videre er de fleste land også underlagt internasjonale avtaler som pålegger landet å ta i mot en viss mengde flyktninger med status fra Høykommisæren. Da må også dette landet ha ressursene og apparatet som skal til.

Norge har ikke tatt i mot en haug med tidsinnstilte bomber, kriminalstatistikken taler sitt tydelige språk, og voldsstatistikken er svært god i Norge, både sett i forhold til tidligere, og sammenlignet med så å si alle andre land i verden.
    (For øvrig er ikke kriminalstatistikkene i Sverige heller spesielt ille, selv om mange ser ut til å tro det)

Disqutabel
    Du sier det som om det skulle være selvsagt, noe det ikke er. Hvorfor blir da relevante kurs kuttet i?
    UDI kuttet støtte til kurs som skulle forebygge seksuelle overgrep - Krim - VG
    Dette vil koste enorme summer og jeg er ikke sikker på at en høyre og Frp regjering er spesielt interessert i at dette skal koste. Kurs før de kommer inn i samfunnet er en ting, men oppfølging etterpå er en helt annen. Der skorter det voldsomt og ja, jeg kjenner til de som burde vært på slike kurs via venner og bekjente.

Tidsinnstilte bomber har en tendens til å ikke synes på statistikker før de går av...

At vi gjør en del riktig betyr ikke at vi skal fortsette i samme stilen for evig tid. Alt endrer seg.
    At vi bør hjelpe er det heller ingen tvil om, men da må alt ligge til rette. Det gjør det ikke i dag!

PS: http://www.nettavisen.no/nyheter/her-er-tallene-pa-utlendinger-og-kriminalitet/3423252224.html

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Jeg kjenner mange 2.generasjons indere, Stanere, Serbere, kurdere, Persere i byen og østlandet..

Aldri har jeg hørt om en av disse som er klart "slem med damene".

Å mye får man høre på FB og fra gata, det er sikkert. Veldig rart at man aldri har hørt noe om disse.
    Sier ikke at det ikke har skjedd, men det er en temmelig sterk trend.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Jeg kjenner mange 2.generasjons indere, Stanere, Serbere, kurdere, Persere i byen og østlandet..

Å mye får man høre på FB og fra gata, det er sikkert. Veldig rart at man aldri har hørt noe om disse.
    Hva er det alle naboer sier når de får vite at en seriemorder har bodd i huset ved siden av?
    "Næmmen nei, og han som var så hyggelig?"
    Hva du personlig tror og hører om har jeg en følelse av at ikke helt er gyldig argument i en debatt.

D

Danke

Gjest
    1 klikk 2.Generasjon var unge slutten av 80 begynnelsen 90 både i Norge og Sverige. Dette var vel først og fremst Balkanfolk og kurdere folk fra Irak.

Først og fremst er tafsing og vt et Sverige-problem, og det startet ca 2013 eller etter...

Så veldig rart at 2.Generasjon med blandet norsk, svensk kultur plutselig begynner å tafse å klå i 2014 eller noe...

Det er vel ikke noen generalisering det.

De er Islolerte og er sikkert marokkanere eller ensankommede med sin EGEN introverte kultur.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest

Hva er det alle naboer sier når de får vite at en seriemorder har bodd i huset ved siden av?
    Hva du personlig tror og hører om har jeg en følelse av at ikke helt er gyldig argument i en debatt.
    Joda, det har sikkert ingenting å si. Du har altså erfaring med seriemorder som nabo?

Såklart man hører ting, alle hører ting. En seriemorder sier du? Man hører ikke om de før politiet tar de så lenge det er snakk om en massakre som Breivik, en grunn til det er at døde folk ikke snakker.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.752

Disqutabel
    Du sier det som om det skulle være selvsagt, noe det ikke er. Hvorfor blir da relevante kurs kuttet i?
    Dette vil koste enorme summer og jeg er ikke sikker på at en høyre og Frp regjering er spesielt interessert i at dette skal koste. Kurs før de kommer inn i samfunnet er en ting, men oppfølging etterpå er en helt annen. Der skorter det voldsomt og ja, jeg kjenner til de som burde vært på slike kurs via venner og bekjente.

Tidsinnstilte bomber har en tendens til å ikke synes på statistikker før de går av...

At vi gjør en del riktig betyr ikke at vi skal fortsette i samme stilen for evig tid. Alt endrer seg.
    At vi bør hjelpe er det heller ingen tvil om, men da må alt ligge til rette. Det gjør det ikke i dag!

PS: Her er tallene på utlendinger og kriminalitet
    Det er fullstendig korrekt at ikke-norske statsborgere er kraftig overrepresentert på krim-statistikkene. Men: Det er veldig få kriminelle som gjør en enormt stor del av anmeldte kriminelle handlinger, og dette er ofte omreisende kriminelle som kommer hit ene og alene for å bedrive vinningskriminalitet. Disse må ikke forveksles med flyktinger og andre som får opphold på humanitært grunnlag (i fjor var dette i overkant av 3500 enkeltmennesker i Norge). Ergo forveksler du innvandrere, som du samtidig kaller "tikkende bomber", med omreisende vanekriminelle, som ikke har blir tatt inn i det hele tatt, men som reiser hit "på ferie", på samme vis som du drar til syden. Husk da også at ca. 50% av anmeldte kriminelle handlinger er vinning, kun 5% er vold.
    Når du rører dette om til en saus, blir alt så feil som det kan få blitt. Det er ikke flyktninger som er problematiske kriminelle, det er omreisende vanekriminelle, disse representerer helt andre problemstillinger.

Hva angår drap og vold i Norge, så har dette vært temmelig flatt de siste 20 år, til og med i antall, så hvor de tikkende bombene befinner seg, er vanskelig å peke på. Sist vi så en slik var han på en øy i Tyrifjorden, slike kan ikke et samfunn verne seg mot, dessverre.

Disqutabel

D

Danke

Gjest
    Nei nå får Sverige være Sverige. Jeg har plukket epler, og nå drar jeg til Norge.

Så, får dere bare diskutere innvandring og Sverige i fred.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    ^^ Jeg tror jeg holder meg til sausen min, inntil det motsatte er bevist. Og jeg tror at de som kommer med "mye bagasje" kommer til å få problemer. Etterhvert. Etterhvert som det blir vanskelig å opprettholde sin maskuline hverdag vil det dukke opp enkelte ting som ikke er spesielt positivt. Som eksempelvis kniver i slagsmål, noe det har blitt en del mere av de siste årene.

Jeg tror også at vi (Norge) ikke er rustet til å ta imot alle de som har "overvekt på bagasjen sin" og at denne såkalte villigheten til å bruke milliarder på etter kontroller og kurs, er ikke-eksisterende. Igjen, det som eksisterer i det skjulte dukker ikke opp på statistikker før de er der!

Utover det er jeg veldig enig med deg at det er farlig å generallisere og at vi må hjelpe. Men jeg er ikke enig i at alle skal slippes inn i landet uansett og at det ikke skal være krav, både før og etter. Noe enkelte ser ut til å mene.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by

Joda, det har sikkert ingenting å si. Du har altså erfaring med seriemorder som nabo?

Såklart man hører ting, alle hører ting. En seriemorder sier du? Man hører ikke om de før politiet tar de så lenge det er snakk om en massakre som Breivik, en grunn til det er at døde folk ikke snakker.
    Nei, men jeg leser. Du burde prøve det.
    Og nei, jeg prøver ikke å si at alle innvandrere er seriemordere. Prøv å les og forstå.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.752
    ^^ Jeg tror jeg holder meg til sausen min, inntil det motsatte er bevist. Og jeg tror at de som kommer med "mye bagasje" kommer til å få problemer. Etterhvert. Etterhvert som det blir vanskelig å opprettholde sin maskuline hverdag vil det dukke opp enkelte ting som ikke er spesielt positivt. Som eksempelvis kniver i slagsmål, noe det har blitt en del mere av de siste årene.

Jeg tror også at vi (Norge) ikke er rustet til å ta imot alle de som har "overvekt på bagasjen sin" og at denne såkalte villigheten til å bruke milliarder på etter kontroller og kurs, er ikke-eksisterende. Igjen, det som eksisterer i det skjulte dukker ikke opp på statistikker før de er der!

Utover det er jeg veldig enig med deg at det er farlig å generallisere og at vi må hjelpe. Men jeg er ikke enig i at alle skal slippes inn i landet uansett og at det ikke skal være krav, både før og etter. Noe enkelte ser ut til å mene.
    Problemet er at det er bevist gjentatte ganger, og statistikkene er tydelige, du gidder bare ikke forholde deg til et verdensbilde som ikke passer fordommene dine. Det er uredelig og kontrafaktisk. Det som er korrekt, er at innvandrere er rundt regnet 4 ganger så kriminelle som etniske nordmenn, hvilket betyr 4 ganger så mye som nesten ingenting, men det er fortsatt 4 ganger så mye. Like interessant er det at kriminalstatistikkene slavisk følger arbeidsledighetsstatistikkene, korrelasjonen er omlag 100%. Sagt på en annen måte er vel problemet at integreringen er for dårlig når 4 ganger så mange innvandrere går ledige, sammenlignet med etniske nordmenn. Så kan du selv bestemme, da, om det er ledigheten eller opphavet som er roten til alt ondt.
    Hvordan man skal argumentere mot bevisste ønsker om å ikke lære noe, aner jeg ikke, så jeg trekker meg her.

Disqutabel

D

Danke

Gjest

Nei, men jeg leser. Du burde prøve det.
    Og nei, jeg prøver ikke å si at alle innvandrere er seriemordere. Prøv å les og forstå.
    Du misset jo poenget, mitt.
    Ikke sammenlign med snikmordere som ikke har vitner...

Så klart jeg leser mye, men jeg ser også ting i sammenheng når jeg leser. En evne mange dessverre ikke har.

Sverige har et solid problem, og jeg tror alle er enige i at Norge ikke har samme problem.

At Sverige tar i mot omtrent alt som kan krype å gå er et problem.

For de kan ikke gjøre det, finanskrise økonomiske flyktninger, ungdom fra Marokko feks, som lever på gata.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by

Problemet er at det er bevist gjentatte ganger, og statistikkene er tydelige, du gidder bare ikke forholde deg til et verdensbilde som ikke passer fordommene dine. Det er uredelig og kontrafaktisk. Det som er korrekt, er at innvandrere er rundt regnet 4 ganger så kriminelle som etniske nordmenn, hvilket betyr 4 ganger så mye som nesten ingenting, men det er fortsatt 4 ganger så mye. Like interessant er det at kriminalstatistikkene slavisk følger arbeidsledighetsstatistikkene, korrelasjonen er omlag 100%. Sagt på en annen måte er vel problemet at integreringen er for dårlig når 4 ganger så mange innvandrere går ledige, sammenlignet med etniske nordmenn. Så kan du selv bestemme, da, om det er ledigheten eller opphavet som er roten til alt ondt.
    Hvordan man skal argumentere mot bevisste ønsker om å ikke lære noe, aner jeg ikke, så jeg trekker meg her.

Disqutabel
    Hvilke fordommer? Er du sikker på at du slenger om deg med ukvemsord til rett person nå?

Du misforstår. Jeg har aldri sagt at ledighet ikke har noe med dette å gjøre. Jeg synes du diskuterer som om jeg skulle ha andre meninger enn de jeg har fremlagt?
    Ledighet, språkproblemer og lite integrering er selvsagt hovedproblemet og gjelder uansett hvor man er fra.

Hvorfor man har språkproblemer og hvorfor man ikke integreres kan sikkert diskuteres, men det er en kjennsgjerning at noen velger å stå utenfor. Uvisst av hvilken grunn. Norge har gitt innvandere mange og gode muligheter til å få språkkunnskaper, men vi er ikke spesielt flinke til å ta til oss våre nye borgere. Der har vi en del å lære.

Det jeg snakker om er de med litt mye bagasje. De som har opplevd krig, som har vært en del av krig og som har tilegnet seg kunnskaper vi helst ikke vil ha. Disse må få oppfølging. Noe de per dags dato ikke får. Nettopp fordi dette koster veldig mye penger og tar opp mye ressurser. Senskadene ved dette viser seg ikke i noen statistikker...enda!
    Men vi ser antydningen allerede. Kniver dukker opp i slåsskamper på skoler, andre trues med kniver og det er en hardere hverdag på mange store skoler.
    Om dette får fortsette som gjør nå, så vil dette være ekstremt vanskelig å hanskes med om noen år. Vi ser tendensene enda bedre i vårt naboland.
    Jeg klarer ikke med min beste vilje se at den norske staten tar dette alvorlig. Dette er russisk roulette med livene til våre barn!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Disqutabel

Der har du årsaken til at Listhaug aldri skulle vært minister. Hun kutter i effektive tiltak som fungerer særdeles godt for integrering. Hun ønsket å kutte 25% av norskopplæringen også, men ble stanset av Stortinget.

Man må spørre seg hvorfor disse kuttene? Alle vet at forebygging er hva som koster minst. Man gjør sine tanker når man ser på Listhaugs splitt-og-hersk metoder.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.752

Disqutabel
    Hvilke fordommer? Er du sikker på at du slenger om deg med ukvemsord til rett person nå?

Du misforstår. Jeg har aldri sagt at ledighet ikke har noe med dette å gjøre. Jeg synes du diskuterer som om jeg skulle ha andre meninger enn de jeg har fremlagt?
    Ledighet, språkproblemer og lite integrering er selvsagt hovedproblemet og gjelder uansett hvor man er fra.

Hvorfor man har språkproblemer og hvorfor man ikke integreres kan sikkert diskuteres, men det er en kjennsgjerning at noen velger å stå utenfor. Uvisst av hvilken grunn. Norge har gitt innvandere mange og gode muligheter til å få språkkunnskaper, men vi er ikke spesielt flinke til å ta til oss våre nye borgere. Der har vi en del å lære.

Det jeg snakker om er de med litt mye bagasje. De som har opplevd krig, som har vært en del av krig og som har tilegnet seg kunnskaper vi helst ikke vil ha. Disse må få oppfølging. Noe de per dags dato ikke får. Nettopp fordi dette koster veldig mye penger og tar opp mye ressurser. Senskadene ved dette viser seg ikke i noen statistikker...enda!
    Men vi ser antydningen allerede. Kniver dukker opp i slåsskamper på skoler, andre trues med kniver og det er en hardere hverdag på mange store skoler.
    Om dette får fortsette som gjør nå, så vil dette være ekstremt vanskelig å hanskes med om noen år. Vi ser tendensene enda bedre i vårt naboland.
    Jeg klarer ikke med min beste vilje se at den norske staten tar dette alvorlig. Dette er russisk roulette med livene til våre barn!
    Beklager at det ble oppfattet som ukvemsord, det var ikke meningen, jeg forsto det bare dithen at du ønsket å holde på dine oppfatninger, relativt uavhengig av hva statistikkene tydelig forteller.
    Samfunnet er ikke problemfritt, men som nevnt er ikke verken det svenske eller det norske samfunn spesielt utsatt (tvert om, faktisk) med hensyn til voldskultur, og antallet voldsepisoder er rimelig konstant eller fallende. Og dermed var det alt jeg ønsket å bidra med i denne tråden.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest

Disqutabel

Der har du årsaken til at Listhaug aldri skulle vært minister. Hun kutter i effektive tiltak som fungerer særdeles godt for integrering. Hun ønsket å kutte 25% av norskopplæringen også, men ble stanset av Stortinget.

Man må spørre seg hvorfor disse kuttene? Alle vet at forebygging er hva som koster minst. Man gjør sine tanker når man ser på Listhaugs splitt-og-hersk metoder.
    Norskopplæring bør vel primært fokuseres på dem som skal bli her, ikke alle opportunistene som må reise hjem fordi de ikke har noe her å gjøre. Men det var jo samtidig et forslag om å øke innsatsen på samfunnskunnskap, slik at det første asylsøkerne måtte lære var kunnskap om Norge, hvordan vi oppfører oss her, våre normer og verdier og hva som man bør legge fra seg med en eneste gang om man ønsker å bli en del av det norske samfunn som ikke ender opp i en eller annen utrivelig statistikk.

Jada, språk er helt vesentlig for integrering. Men alle de som får avslag fordi de ikke behøver beskyttelse eller som skal søke i et annet land og skal sendes ut så fort som mulig, de skal jo ikke integreres så for dem er ikke norsk språkundervisning relevant. Så hvorfor sløse bort ressurser på å trene dem opp til noe de aldri vil få bruk for?

Etter at man har fått innvilget en søknad om asyl bør man derimot bruke store ressurser på både språkopplæring og samfunnskunnskap.

Sist redigert av en moderator:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by

Disqutabel

Beklager at det ble oppfattet som ukvemsord, det var ikke meningen, jeg forsto det bare dithen at du ønsket å holde på dine oppfatninger, relativt uavhengig av hva statistikkene tydelig forteller.
    Samfunnet er ikke problemfritt, men som nevnt er ikke verken det svenske eller det norske samfunn spesielt utsatt (tvert om, faktisk) med hensyn til voldskultur, og antallet voldsepisoder er rimelig konstant eller fallende. Og dermed var det alt jeg ønsket å bidra med i denne tråden.

Disqutabel
    Og mitt poeng var at dette vises ikke i noen statistikk. ENDA!
    Dette er sjelige sår man ikke blir kvitt, uten profesjonell hjelp.
    Vi har aldri tatt inn så mange med erfaringer fra krig og vold, som vi har gjort de siste årene.
    Det er noe vi ikke vil merke før det er for sent, med mindre det tas tak i. Om noen kan berolige meg med at dette tas hensyn til og at alle de som kommer fra krigsherjede land og alle som opplevd å enten drepe eller se noen bli drept blir tatt hand om og får den hjelpen de trenger, så værsågod! Jeg tar gjerne imot gode argumenter der. Inntil noen gjør det, vi må tenke oss godt om hvem og hvorfor vi tar inn noen flere. Det hjelper ikke at vi skal hjelpe alle når det er noen andre som vil få regningen. Personlig er det en regning jeg sliter med å ville betale...
    NØFF SAID!

NB: Må legge til at det kan være mange forklaringsmodeller her. Dette er komplekst og ikke enkelt å finne et svar på:
    http://forskning.no/innvandring-mobbing-skole-og-utdanning/2012/11/unge-innvandrere-mobbes-mer
    https://www.nrk.no/norge/innvandrere-overrepresentert-1.10938429
    https://www.ssb.no/sosiale-forhold-...likasjoner/er-unge-innvandrere-mer-kriminelle
    Men jeg mener bestemt at det å ikke ta opplevelser fra krig på alvor er å begynne i feil ende. Terkselen for å utføre kriminallitet kan være veldig lav. Dårlig integrering og lite arbeid gjør det ikke bedre.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Glad for å se at kona/Filippinsk er en av de mest lovlydige..

Dette er sef fordi mesteparten av innvandrerne er kvinner samt arbeids/familieinnvandring.
    Madammen var arbeidsinnvandrer når jeg møtte henne i Norge før vi giftet oss fikk barn og ble kastet ut, etter først å ha blitt lovt opphold mot å betale flere tusen til UDI.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Svensk politi skulle ta tilbake kontrollen over utsatte bydeler fra kriminelle. To år senere er situasjonen blitt enda verre.

https://www.aftenposten.no/verden/i...To-ar-senere-er-situasjonen-blitt-enda-verre-

Tarjei Kramviken

Politiets storaksjon skulle ta tilbake bydeler fra kriminelle som har opprettet parallellsamfunn. I stedet har problemet smittet til flere områder. Unge menn blir skutt og drept på åpen gate.

Biler blir satt i brann og gjenger driver åpenlyst salg av narkotika.

Det var situasjonen i 15 svenske bydeler som for to år siden førte til at det ble slått alarm. I pressen ble bydelene omtalt som no-go-soner, områder politiet holdt seg unna. Det avviste myndighetene.

Etter to års politiinnsats er det nå lagt frem en statusrapport. Den viser at antallet spesielt utsatte områder, det vil si steder der det er parallelle samfunnsstrukturer som gjør det vanskelig for politiet å gjøre jobben sin, har gått opp til 23.

Rapporten er dyster lesning: politiet opplever at terskelen for å bruke vold er blitt lavere det siste tiåret, også mot politiet. Volden blir stadig mer brutal og mer spontan.

- Hver uke skjer det at noen kaster steiner eller flasker på en politibil. Det er ikke nødvendigvis voksne kriminelle, men i området er det blitt legitimt å oppføre seg slik. Vi ser femåringer som viser finger til politiet og sier stygge ting. Det er små barn som kanskje har lært det av eldre søsken, forteller Frida Nordlöf, som er kommunepoliti i Järva i Stockholm, til Aftenposten.

I bydelen, som blant annet omfatter det spesielt utsatte området Rinkeby, har hun ansvaret for at politiet samarbeider med andre aktører som skoler, foreldre, kirker og moskeer. Sosiale innsatsgrupper, kalles de.

Tunge kriminelle
    Inngangsporten til det meste av kriminalitet i områdene ligger i narkotikahandelen, ifølge politiets analyse. Barn kommer inn på lavt nivå som narkotika- eller våpenkurérer. De fungerer som de eldres øyne og ører.

- De blir kriminelle så fryktelig tidlig. De tror de skal tjene masse penger. For en 14-åring er det mye å få 500 kroner for et innbrudd, forteller Nordlöf.
    De ser gjerne opp til lederne i gjengene, som mange frykter og dermed respekterer.

Når gjengene etablerer seg i lokalmiljøet, kan de bli oppfattet som en alternativ maktfaktor til myndighetene. Den brutale volden og den korte veien til å bruke den, skaper frykt i lokalmiljøet og gjør at mange ikke tørr å samarbeide med politiet.

* Hva skjer i Sverige? Plutselig er svenske verdier og folks uro blitt de nye politiske motebegrepene. Harald Stanghelle skriver om det svenske væromslaget.
    Kompliserte årsaker

De utsatte områdene kjennetegnes ved en opphoping av mange ulike sosiale problemer. Folk har lav tro på fremtiden og arbeidsledigheten er høy og utdanningsnivået er lavt.

I de fleste av områdene bor det flest innvandrere eller unge som har foreldre som har innvandret til Sverige. Mange snakker dårlig svensk, og de har vanskelig for å komme seg ut i arbeidslivet.

I de utsatte bydelene er det langt flere som står utenfor arbeidslivet enn ellers i Sverige:
    * Andelen langtidssykmeldte og uføre er også høyere enn ellers i Sverige.
    * 40 prosent av de unge i de spesielt utsatte områdene, fullfører ikke engang grunnskolen.

Prøver å fange opp ungdom
    De sosiale innsatsgruppene forsøker å fange opp ungdommer før de kommer for langt inn i de kriminelle miljøene. Men det er vanskelig å nå gjennom.
    Når kriminaliteten er så omfattende som i de utsatte områdene, tiltrekker den seg folk som blir forført av pengene, makten og respekten som kommer med kriminaliteten.

Ali Abdukadir leder en gruppe som hjelper unge voksne å komme seg ut det kriminelle miljøet i Rinkeby. De siste fem årene har den hjulpet rundt 250 unge voksne med å komme seg ut av kriminaliteten og i jobb eller tilbake på skolebenken. Bare rundt 20 av dem har havnet i fengsel igjen for lignende forbrytelser, forteller Abdukadir.

Men når politiet anslår at det er rundt 200 kriminelle nettverk og 5000 kriminelle i de utsatte områdene, hjelper det ikke nok.
    - Vi jobber reparerende, ikke forebyggende. De fleste av dem vi jobber med, har vært kjent av politiet og sosialstyrelsen tidlig og i ung alder. Vi har sett at det er veldig, veldig viktig å fange dem opp tidlig, sier han til Aftenposten.

Barn mellom 12 og 18 år er det en annen innsatsgruppe som forsøker å fange opp. Politiet, skolene og barnas foreldre pratet ikke godt nok sammen, noe som gjorde det mulig for barna å skulke unna. Samarbeidet skal rette opp det.

40 prosent av alle som bor i området der Nordlöf patruljerer, er under 25 år gamle. Folk bor trangt. Det betyr at mange barn og unge er ute i gatene, på torget eller ved T-banen om kvelden.

- Unge folk begår mye mer kriminalitet. Hos oss har vi en høy konsentrasjon med ungdommer, som igjen gir høy kriminalitet, sier Nordlöf.
    Flere ekstra utsatte områder

Politiet har identifisert 61 utsatte områder rundt om i Sverige. I sommer ble antallet områder som regnes som spesielt utsatt, oppjustert fra 15 til 23. Rinkeby i Stockholm og Rosengård i Malmö er de mest kjent, sammen med Biskopsgården i Göteborg.
    Økningen beror først og fremst på at politiet har fordypet sin kunnskap om problemene i utsatte områder gjennom økt nærvær, dypere kartlegging og samarbeid, heter det i den ferskeste av de tre rapportene politiet har skrevet om problemområdene. Men som den avslører har ikke problemet blitt mindre siden den forrige rapporten for to år siden.

Sosial uro og lav tillit til rettsstaten
    Når området oppleves som utrygt for beboerne, vil også færre av dem anmelde forbrytelser og samarbeide med myndighetene. Slik blir det en ond spiral der kriminalitet avler mer kriminalitet, og politiets jobb blir vanskeligere og vanskeligere.

* Problemene finnes mange steder. I Sveriges tredje største by var det en drapsbølge i vinter og folk var redde for å gå ut om kvelden. Les vår reportasje her.

Tidligere i år fikk det stor oppmerksomhet da en rekke biler ble stukket i brann i Rinkeby og politiet måtte trekke seg tilbake fordi situasjonen ble så truende. Så store opptøyer har bydelen sett omtrent en gang i året. Mindre opptøyer, som kan vare alt fra noen minutter til noen timer, skjer ganske ofte.
    - Det er ofte en motreaksjon til en politiaksjon. De vil vise at det her er vårt sted, vi vil ikke ha politiet her. Det kan skje fordi en nøkkelperson er pågrepet eller at vi har gjort et stort beslag av narkotika eller penger. Sånne hendelser er det hver måned, hele året, forteller Nordlöf.
    Dobbelt så høy drapsrate som Norge

Sverige har dobbelt så mange innbyggere som Norge, men det var i fjor fire ganger så mange drap i Sverige. Gjengoppgjør, som det er lite av i Norge, er en betydelig del av den svenske drapsstatistikken.

Noen blir skutt fordi de utfordrer den kriminelle underverdenen. Andre er blitt drept eller banket opp fordi de så nei til å hjelpe de kriminelle eller på grunn av mindre konflikter med noen i det kriminelle miljøet. Men den vanligste årsaken til volden, er konflikter mellom kriminelle om narkotikahandel.
    Og voldsterskelen er blitt lavere, om vi skal tro politiets egen undersøkelse. Volden er mer impulsiv. Skytevåpen er mer utbredt enn før, og de siste to årene har bruken av håndgranater økt markant i Sverige. Trusselen om vold skremmer folk fra å snakke med politiet.
    - Volden er grovere mellom de kriminelle nå - de skyter for å drepe. Tidligere ble flere truffet i knær, føtter osv. Nå skyter de i hodet, sier Nordlöf.

I februar i år brøt det ut kraftige opptøyer i drabantbyen Rinkeby i Stockholm. Flere biler ble stukket i brann, og en politibetjent avfyrte skudd da han ble konfrontert av steikastende ungdom. Ingen ble skadet i opptøyene.

Når politiet skal ut på oppdrag i de spesielt utsatte områdene, kjører de alltid to patruljer. Mens den ene rykker inn, passer den andre på bilen og er i beredskap om noe skulle skje. Her har politiet rykket ut til skyteepisode i en restaurant i Göteborg.

I Rosengård i Malmö ligger de store boligblokkene i klynger på hver sin side av en stor vei. Inne på selve boligområdet er det i hovedsak bare gangveier. Planen var at det skulle gjøre området barnevennlig, men i dag er effekten at det er vanskelig for politiet å komme til. Mange av de spesielt utfordrende områdene er bygget på denne måten og var del av det såkalte millionprogrammet på 60- og 70-tallet.

I februar var det opptøyer i flere døgn i Rinkeby og mange biler ble stukket i brann. Ungdommer kastet stein og flasker på politifolkene som forsøkte å gjenopprette roen i området. Slike omfattende opptøyer skjer omtrent en gang i året, ifølge politiet i Rinkeby.

Utsatte områder
    Politiet definerer det som et geografisk avgrenset område som karakteriseres av en lav sosioøkonomisk status der kriminelle har en innvirkning på lokalsamfunnet.

I tillegg bor folk tett i tett og det har oppstått en alternativ samfunnsorden.

De særkilt utsatte områdene, som det er 23 av, kjennetegnes av at folk er uvillige til å samarbeide med politiet. Det kan være på grunn av systematiske trusler fra kriminelle. Det gjør politiets arbeid vanskelig. Situasjonen anses å være akutt
    Seks områder defineres som risikoområder, det vil si at de er i risikosonen for å bli oppgradert til et særskilt utsatt område. Situasjonen anses som alarmerende.

(Kilde: Rapporten Utsatta områden)
    Særkilt utsatte områder i Sverige
    Vivalla, Örebro
    Hallunda/Norsborg, Botkyrka
    Husby, Stockholm
    Ronna/Geneta/Lina, Södertälje
    Rinkeby/Tensta, Stockholm
    Araby, Växjö
    Rosengård sør for Amiralsgatan, Malmö
    Södra Sofielund (Seved), Malmö
    Bergsjön, Göteborg
    Biskopsgården, Göteborg
    Gårdsten, Göteborg
    Hammarkullen, Göteborg
    Hjällbo, Göteborg
    Lövgärdet, Göteborg
    Skäggetorp, Linköping
    Norrby og Hässleholmen/Hulta, Borås.
    Tynnered/Grevgården/Opaltorget, Göteborg.
    Karlslund, Landskrona.
    Nydala/Hermodsdal/Lindängen, Malmö.
    Fittja og Alby, Stockholm.
    Gottsunda, Uppsala.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.198
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel et framskritt at en slik artikkel i det hele tatt står på trykk i Aftonbladet.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    Selv Dagbladet ser seg nødt til å skrive om tilværelsen for sykehusansatte i deler av Sverige, men de gjør selvsagt sitt best for å gi inntrykk av at dette er noe helt nytt, så det må da være en glipp at de la med dette bildet usladdet.

sykehus.jpg

https://www.dagbladet.no/nyheter/flere-skyteepisoder-i-sverige-denne-uka-har-fort-til-en-ny-tilvaerelse-for-sykehusansatte---et-stort-ubehag/68606841

Denne noe spesielle oppførselen mot noen som prøver å hjelpe har da blitt observert og omtalt for mange år siden men det har vel ikke passet inn å informere om slikt, tipper bildet blir sladdet og at saken fort blir begravd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det kan ikke være kjekt å ha det slik, og hele tiden risikere å bi utsatt for dette. Sverige betaler en høy pris for sin åpne hjertedør, faktavegring og politisk handlingslammelse.

http://www.nrk.no/urix/nye-bilbranner-i-malmo-omradet-1.13659960

Rett før midnatt fikk politiet melding om at flere biler og en campingvogn brant i Oxie sørøst for Malmö. Fire boliger ble evakuert av frykt for at flammene skulle spre seg.

Et helt garasjeanlegg med minst 15 biler gikk også opp i flammer i Oxie. Også der ble flere boliger evakuert av frykt for spredning.

Også i Rosengård i Malmö brant flere biler natt til søndag, blant dem en lastebil.

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    M

MORNING STAR

Gjest
    At ting har fått gå for langt og ut av kontroll i Sverige, mitt andre hjemland kommer av mentaliteten til svensker.

De tenker som så at "det blir at gå i orning till slut". Henger vel igjen helt fra da Tage Erlander og Olof Palme regjerte.

Tror ikke det blir noe ordning på sverige i fremtiden. De er nermere å bi ett kalifat enn noe annet land i Europa.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    Dan tafsa inte Eliasson må da snart være på tur ut, han er jo nesten mer udugelig enn den gjengse politiker og i Sverige skal det godt gjøres.

Ekot och P4 Stockholm kan avslöja att rikspolischefen Dan Eliasson beslutat att ge ett privat företag åtkomst till hemlig och känslig information från Polismyndighetens personal- och lönesystem, på ett sätt som bryter mot säkerhetsskyddsförordningen.

Förutom namn, personnummer och löner på alla anställda finns där också uppgifter om närmaste anhöriga och till och med barn. Man kan se vart enskilda poliser rest, olika meriter och scheman.

Rikspolischefen fr�ngick s�kerhetsskyddsf�rordningen - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Men i et land der de rette meningene tydeligvis teller mye mer enn kvalifikasjoner blir det vel sånn og udugelighet satt i system er ikke lett å endre på.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man med mer politi samfunnet blir jo bare fredeligere ifølge de som ikke ser utfordringene som følger storstilt innvandring :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn