Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Som svensk feminist og kjønnsforsker er det ikke sikkert hun juger, de lever som kjent i en alternativ virkelighet som er vanskelig å forstå seg på....:rolleyes:

Ja var mye rart der ja.

Men ellers er det lovpålagt å opplyse om ID. Har man ikke ID på seg så må man opplyse personnr og navn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Roald har svaret her, og hadde det vert hvem som helst ellers, en i alle regnbuens farger så skulle jeg tatt det seriøst. Men ikke noe som helst fra hun der.

Den kvinnen der kan ikke åpne et sjokoladepapir uten å bli krenket.

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Roald har svaret her, og hadde det vert hvem som helst ellers, en i alle regnbuens farger så skulle jeg tatt det seriøst. Men ikke noe som helst fra hun der.

Den kvinnen der kan ikke åpne et sjokoladepapir uten å bli krenket.

Fy Deph. Det der var da pokker så rasistisk skrevet av deg!!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tino Sanandaji
    6 October

Kulturkampen går vidare genom censur av TV-serien Bert, samtidigt som bibliotek rensar Astrid Lindgrens obehagliga tankar och breder plats för moderna idéer som ”Farfar har fyra fruar”. Det finns alltid bakåtsträvare som protesterar mot framsteg, men det är trots allt statsanställdas uppgift att bestämma vad medborgare ska se. Här är därför fler förslag för barnprogram som kan ersätta de klassiker som traumatiserat generationer

• Sunes sommar i kalifatet
    • Bert blir martyr, får 72 oskulder
    • Håkan Bråkan bränner ned sin förskola
    • Karlsson på taket kastar sten på polisen
    • Pippi revolterar mot normerna, tar på sig burka
    • Henrik Arnstad om bröderna Lejonhjärtas nazistsympatier
    • Bananer i pyjamas rapporterar om invandringens vinster
    • Oppfinnar-Jocke tilldelas nobelpris. Var är kvinnorna?
    • Nils Holgerssons underbara vallfärd till Mecka
    • Barbapapa rappar mot borgarnas rappakalja
    • Krambjörnarna sittstrejkar mot utvisningar
    • Alla vi apatiska barn i Bullerbyn
    • Emils snickarbod blir HVB-hem
    • Fem barnäktenskap är fler än fyra fruar

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mer fra den svenske kulturrevolusjonen.

Fascismen är underbar | Aftonbladet

Fascismen har vaknat igen. Och det förbryllar oss. Hat är ju så himla omodernt.
    Men det är inte hat, det är en berättelse om gemenskap.
    Om du vill förstå fascismen – börja med att se “Lejonkungen”.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Leder i Smålandsposten. Det begynner å demre litt for flere hva de har gjort med landet sitt.

Alltmer farligt Sverige - Smålandsposten

I Malmö skall alltså kyrkans personal utbildas i hur man hanterar situationen med beväpnade begravningsgäster. Denna uppgift kommer alldeles strax inpå nyheten från Stockholm, att vissa personer är så aggressiva att tunnelbanevärdarna nu kräver polisskydd.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.018
    Torget vurderinger
    1
    Den som fortfarande har mage att påstå att ”Sverige aldrig har varit säkrare” borde skämmas.
    Er ikke dette akkurat det samme man sier i Norge også....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sånn går no dagan.

'Blade Runner 2049' är en kvinnofientlig soppa.

De har tydeligvis ikke helt skjønt at det er en dystopisk fremtid som skildres.
    Har ikke sett den nye ennå. Stor fan av den gamle.

Men her vises den svenske hjernekreften i et alvorlig stadium. Håper den imploderer snart, vi er tross alt naboer. Sverige er et sykt samfunn disse dager. Om det må cellegift eller hønsesuppe til vet jeg ikke. Men det vil snart åpenbare seg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Sånn går no dagan.

'Blade Runner 2049' är en kvinnofientlig soppa.

De har tydeligvis ikke helt skjønt at det er en dystopisk fremtid som skildres.
    Man skal ikke beskrive virkeligheten hvis den er "slem". Man skal i alle fall ikke så meget som antyde at framtiden kan se mørk ut! Framtiden skal beskrives med "kos" og tamme enhjørninger!

Hvis alle bare tenker positive tanker blir alt så fint så.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tino Sanandaji

God morgon Sverige!

• ”Kraftig detonation vid flerfamiljshus i Malmö...så kraftig att en större sten slungades 80 meter bort – och genom ett fönster och in i ett vardagsrum på en annan adress. Nationella bombgruppen skickades till det avspärrade flerfamiljshuset – och kunde bekräfta vad som orsakat detonationen. –Sannolikt dynamit enligt bombteknikerna”

Först misstänktes granatattack mot en bostadshus, men oroa er inte, det vara bara dynamit, kanske för att fira Alfred Nobels minne

• ”Gäng kapade livsmedelsbutik och drev den i över ett dygn...Ett par som driver en livsmedelsbutik i centrala Malmö har flera gånger fått besök av ett beväpnat gäng som försökt att pressa dem på pengar....På onsdagen kom gänget tillbaka till butiken. — De gick in i butiken, och tog över den. Alltså, de slängde ut de som jobbade där och fortsatte att driva butiken och sälja varor”
    Företagarandan känner inga gränser

• ”En ung man har hittats skottskadad vid en skola i Jakobsberg. Tonåringen ska ha lurats till platsen – och sedan blivit skjuten”
    En notis således

• ”18 bilar i brand”
    Inte ens en notis utanför lokaltidningen

• ”På torsdagskvällen skadades fyra män i en skottlossning i centrala Trelleborg...Jag såg en man ligga skadad på parkeringen utanför församlingshuset. Han skrek: Ring polis! Polis, polis! Sedan kom tre personer springande mot mig och då började jag också springa eftersom jag var rädd att de skulle skjuta mig, säger mannen som vill vara anonym”

Vi vill inte ha det som i Gudfadern

• Liker
    Reaksjoner: PKG
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Tino Sanandaji

En fabel om arbetsmarknadsstatistik: Kalle och Lotta är arbetslösa tvillingsyskon. Efter sju år kommer Lotta i arbete. Kalle hittar aldrig ett jobb, han går till sist i pension vid 65 års ålder och ägnar sig åt favorithobbyn att spela bingo. Skulle någon komma på att säga att dessa syskon i snitt kom i arbete efter sju år?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva tror man dette gjør for rekrutteringen til politiyrket, hvem ønsker å bli politi i et slikt samfunn...? Hvem er det som er politi i Sverige om 10 år...?

Mvh
    OMF

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.018
    Torget vurderinger
    1
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det sosiale eksperimentet fortsetter for full musikk.

[video]http://www.sydsvenskan.se/2017-11-03/larm-om-explosion-pa-spangatan[/video]

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke noe rart med det vel..

Lenge siden det ble uakseptabelt å bruke sånne ord.

Pippi kan fint leve videre, med sjørøverkonge i Afrika.

Alle de filmene jeg har sett, og de bøkene jeg leste for en steinalder siden på skolen.. Hadde sjørøverkonge på norskoversettelsen.
    Jojo, ord endrer mening over tid, men å politianmelde historien for manglende etterpåklokskap er ikke veien å gå. Historieforfalskning, sintebyger og nytenking er en vektor mot fortapelsen.

D

Danke

Gjest
    Ikke noe rart med det vel..

Lenge siden det ble uakseptabelt å bruke sånne ord.

Pippi kan fint leve videre, med sjørøverkonge i Afrika.

Alle de filmene jeg har sett, og de bøkene jeg leste for en steinalder siden på skolen.. Hadde sjørøverkonge på norskoversettelsen.
    Jojo, ord endrer mening over tid, men å politianmelde historien for manglende etterpåklokskap er ikke veien å gå. Historieforfalskning, sintebyger og nytenking er en vektor mot fortapelsen.
    En hvilken som helst mørkhudet person, tar svært ille opp N ordet.... Det er ikke noe rart i dette. Det er noe annet enn hva Astrid eller Egner selv la i ordet.. Noe helt annet, og Astrid forklarte selv at hun ville endre dette når hun levde.

La oss ta en krasjtest i en sånn skole....

Astrids N fortelling leses opp fra CD-spilleren. 3-4 mørkhudede barn sitter i rommet, flere av de andre barna ler og kommenterer når N ordene kommer, de mørkhudede forteller foreldrene om episoden...
    Krise inntruffet...

Derfor er vel det også sånn at barnebøkene til Lindgren i Norge ikke hadde dette men istedenfor Sjørøverkonge i Afrika, helt tilbake til 80-90 eller noe...

Bare for å klargjøre..

En liten hottentott, Dyrene i Afrika, og Vesle Hoa spilles IKKE av på CD i norske skoler idag... Nettop fordi det blir litt ufint tøys, og reaksjoner blant barn..

Det er ikke greit. Dersom alle barn satt pent å hørte på og ikke kommenterte, så hadde det vært noe annet.

Men verden er ikke sånn, og folk blir støtt.

Det er ikke noe rart at foreldre reagerer om barna kommer hjem og forteller at nå har alle begynt å si N ordet fordi Egner sangen ble spilt...

En Politianmeldelse er kanskje litt drøyt mener noen, men å ikke reagere er også drøyt. Dersom man innbiller seg at dette er noe som er galt med Sverige, imot alle andre mer viktige ting. Så anbefaler jeg de og familie å teste å bytte hudfarge en god tid og teste ut følelsene..

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    N ordet er vel typisk nigger ikke neger. Nigger er det klart mest problematiske med referanser til slavetiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En hvilken som helst mørkhudet person, tar svært ille opp N ordet.... Det er ikke noe rart i dette. Det er noe annet enn hva Astrid eller Egner selv la i ordet.. Noe helt annet, og Astrid forklarte selv at hun ville endre dette når hun levde.
    tviler jeg sterkt på negre er dummere enn hvitinger. Det er konteksten et ord brukes i som er viktig og ikke ordet i deg selv, selv om svenske femimongoer ikke fatter det,

La oss ta en krasjtest i en sånn skole....

Astrids N fortelling leses opp fra CD-spilleren. 3-4 mørkhudede barn sitter i rommet, flere av de andre barna ler og kommenterer når N ordene kommer, de mørkhudede forteller foreldrene om episoden...
    Krise inntruffet...
    Ja hysteri og gråtemøte, foreldretreff og politianmenldelse. Dagen Sverige.

En liten hottentott, Dyrene i Afrika, og Vesle Hoa spilles IKKE av på CD i norske skoler idag... Nettop fordi det blir litt ufint tøys, og reaksjoner blant barn..

Det er ikke greit.
    De gamle sangene og fortellingene om noa og negerkongen var noe som fanget barns nysgjerrighet for verden omkring dem, fikk dem til å lure på hvordan det var nede i Afrika. Hvem var hottentottene (og ja det er en stamme med korrtvokste negre som nok var eksotiske og spennedne for barn før tiden der slikt ble forbudt å tenke av hjernedøde søpelfeminister med komplekser omkring cultural appropriation.

For litt siden var det nysgjerrighet, reiselyst, eventyrlyst og trangen til oppdagelsesferd for å møte alle disse herlige skikkelsene som var så fint beskrevet hos Egner og Lindgren som var drivkraften.

I dag kommer sinte lesbiske historieforfalskere som vil omdefinere disse to fine menneskene til nazister og misogynister.

Og ps, Enhver person som etteraper krigsropet til idotfemionistene "Det er ikke greit" ser jeg på som en tomsing og en pyjamasgutt.

Å bu hu .. ble de "støtt" ...på tide å søke hjelp i psykiatrien da eller tygge Sobril fra de er 15.

Det er ikke noe rart at foreldre reagerer om barna kommer hjem og forteller at nå har alle begynt å si N ordet fordi Egner sangen ble spilt...

Nei det er ikke rart, men det er fordi de er blitt instruert av lavpannede fjols til å tenke slik. Søppelmennesker av laveste rang, svensker.

En Politianmeldelse er kanskje litt drøyt mener noen, men å ikke reagere er også drøyt. Dersom man innbiller seg at dette er noe som er galt med Sverige, imot alle andre mer viktige ting. Så anbefaler jeg de og familie å teste å bytte hudfarge en god tid og teste ut følelsene..

Ja gå å test følelse dine ....

Hva feiler det deg mann? Er du blitt så hjerneskadet allerede av å bo i Sverige?

Fy faen.

Jeg forskriver 20 liter vodka og punkrock i en måned. Du er ikke frisk på en flekk, men det kan kureres.

D

Danke

Gjest
    tviler jeg sterkt på negre er dummere enn hvitinger. Det er konteksten et ord brukes i som er viktig og ikke ordet i deg selv, selv om svenske femimongoer ikke fatter det,

Ja hysteri og gråtemøte, foreldretreff og politianmenldelse. Dagen Sverige.

De gamle sangene og fortellingene om noa og negerkongen var noe som fanget barns nysgjerrighet for verden omkring dem, fikk dem til å lure på hvordan det var nede i Afrika. Hvem var hottentottene (og ja det er en stamme med korrtvokste negre som nok var eksotiske og spennedne for barn før tiden der slikt ble forbudt å tenke av hjernedøde søpelfeminister med komplekser omkring cultural appropriation.

For litt siden var det nysgjerrighet, reiselyst, eventyrlyst og trangen til oppdagelsesferd for å møte alle disse herlige skikkelsene som var så fint beskrevet hos Egner og Lindgren som var drivkraften.

I dag kommer sinte lesbiske historieforfalskere som vil omdefinere disse to fine menneskene til nazister og misogynister.

Og ps, Enhver person som etteraper krigsropet til idotfemionistene "Det er ikke greit" ser jeg på som en tomsing og en pyjamasgutt.

Å bu hu .. ble de "støtt" ...på tide å søke hjelp i psykiatrien da eller tygge Sobril fra de er 15.

Nei det er ikke rart, men det er fordi de er blitt instruert av lavpannede fjols til å tenke slik. Søppelmennesker av laveste rang, svensker.

Ja gå å test følelse dine ....

Hva feiler det deg mann? Er du blitt så hjerneskadet allerede av å bo i Sverige?

Fy faen.

Jeg forskriver 20 liter vodka og punkrock i en måned. Du er ikke frisk på en flekk, men det kan kureres.
    Det å bruke betegnelse på folkegrupper som laverestående, dvs ikke menneskeverd er ikke in lenger...

Det er ikke lett å være hvit og ikke skjønne det iallefall ser jeg.

La meg si det sånn, dersom jeg var svart, barnet mitt svart og dersom de sang Lille Hoa på skolen og barnet mitt ble mobbet som følge av dette.....

Jeg hadde ikke anmeldt det til politi, men jeg hadde klart klaget til læreren.

Sverige og Norge har ikke noe med det å gjøre..

Det hadde ikke vært en god foreldre som ikke hadde reagert på dette.

Du mangler forståelse fordi du er hvit. Jeg er også blendahvit men evner å se problemet..

D

Danke

Gjest
    Dersom folk blir plaget av rasisme i skolen, med Hoa et par ganger i uka og mobbing, så ser jeg store sjangser for at psykolog og pilleknasking er et resultat.

Dårlig läringsmiljö.

Jeg skjönner at det er dinosaurer ute i fri dressur..

Det er Ikke ok med sånne ord i skolen idag.

Egner og Astrid var härlige folk, de levde bare i en annen tid...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Nå har vel aldri "neger" betydd "laverestående" eller "under menneskeverdig" da! ( OK skal åpne for muligheten for at dette kan være tilfelle i visse KKK miljøer ) Men i vanlig norsk dagligtale har dette ALDRI vært synonymer! Allerede der er du ute og sykler Danke. Dette er din tolkning av ordet "neger", og den er IKKE korrekt!

Jeg har deg litt mistenkt for å egentlig ha en smule rasistisk tankegods i ditt hode. Du setter likhetstegen mellom "negerkonge" og "sjørøverkonge" hvilket også er fullstendig feil! Smått rasistisk feilkobling det også. Selv om senere års erfaringer kan forlede folk til å tro det så er det slett ikke alle mørkhudede/negre som er "sjørøvere"! Og til slutt må jeg få gjøre deg oppmerksom på at Pippis far slett ikke holdt til i Afrika! Gjør hjemmeleksen din gutt!

D

Danke

Gjest
    Nå har vel aldri "neger" betydd "laverestående" eller "under menneskeverdig" da! ( OK skal åpne for muligheten for at dette kan være tilfelle i visse KKK miljøer ) Men i vanlig norsk dagligtale har dette ALDRI vært synonymer! Allerede der er du ute og sykler Danke. Dette er din tolkning av ordet "neger", og den er IKKE korrekt!

Jeg har deg litt mistenkt for å egentlig ha en smule rasistisk tankegods i ditt hode. Du setter likhetstegen mellom "negerkonge" og "sjørøverkonge" hvilket også er fullstendig feil! Smått rasistisk feilkobling det også. Selv om senere års erfaringer kan forlede folk til å tro det så er det slett ikke alle mørkhudede/negre som er "sjørøvere"! Og til slutt må jeg få gjøre deg oppmerksom på at Pippis far slett ikke holdt til i Afrika! Gjør hjemmeleksen din gutt!
    Vet du hva ordet betyr??

Det betyr faktisk laverestående menneske, mindreverdig.

Jeg vet godt at enkelte troskyldige nordmenn med god vilje för uvitende brukte det som betegnelse svart...

Men dette er altså feil, og var en norsk/dansk greie.

Men slå opp hva ordet betyr... Og se meningen med det..

Det er utdatert med Apartheid, og alt det der.

Bare godta det, og lev videre. Aksepter det akkurat som kvinners stemmerett, avkriminalisering av homofile osv.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Et lille sitat fra leksikon:

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk nègre over tysk og dansk Neger.

Sitat slutt!

Og hvorfor i Himmelens navn skal jeg akseptere kvinners stemmerett? Det er jo det største feilgrepet i menneskehetens historie!

Og når det kommer til Hoa Hottentott, så kjenner jeg faktisk til en familie som heter Hottentott til etternavn! Skal de ikke få lov til å bruke navnet sitt??

D

Danke

Gjest

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk nègre over tysk og dansk Neger.

Sitat slutt!

Og hvorfor i Himmelens navn skal jeg akseptere kvinners stemmerett? Det er jo det største feilgrepet i menneskehetens historie!

Og når det kommer til Hoa Hottentott, så kjenner jeg faktisk til en familie som heter Hottentott til etternavn! Skal de ikke få lov til å bruke navnet sitt??
    Du tar ikke med at utrykket er nedsettende og rasistisk¿?

Det står i hver eneste ordliste.. laaangt tilbake i tid.

Hvorfor bruker ikke politiet ordet lenger? Hvorfor sier ikke politikere det lenger? Ikke engang FrP lenger?

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Neger

D

Danke

Gjest

Sitat slutt!

Det er ikke Hottentott jeg reagerer på det er mer teksten!!

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    I teksten er jo Hoa en helt, stammen arbeider godt sammen og høvdingen er forstandig og vet å sette pris på Hoas innsats. Hottentottene kommer i det hele tatt godt ut av det. Er du ikke enig?

G

Gjestemedlem

Gjest

Herlig låt det. Men spiller man den på radioen i dag kommer Antifa og brenner bildekk og knuser glassruter.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.890
    Sted
    Kongsberg

Å kalle mennesker fra "sub-sahara" for "negre" (svarte) - er vel ikke mer rasistisk enn å kalle europeere for "hvite".

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På norsk var neger en deskriptiv og ikke nedsettende term, mens nå er det opplest og vedtatt at det er et nedsettende og uakseptabelt ord. Ord endrer mening og innhold over tid, og det gir liten mening å insistere på si neger når alle andre har sluttet. At neger-motstanden kanskje ikke var særlig treffsikker i diskrimineringsmotstandskampen er en sak for seg. Neger kan man ikke si offentlig lenger, om man da ikke ønsker å demonstrere.

Men fortsatt er det nok slik at det for de fleste klinger bedre med "neger" enn med somalier og muslim.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn