Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter svensk lov er den uttalelsen straffbar som «hets mot folkgrupp». Det ville vært interessant om noen tok seg bryderiet med en polisanmälan.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    Etter svensk lov er den uttalelsen straffbar som «hets mot folkgrupp». Det ville vært interessant om noen tok seg bryderiet med en polisanmälan.
    Problemet i en slik sammenheng er vel at ingen polismyndighet i Sveariket ville tatt i en slik anmeldelse med ildtang!

    Hvis politiet tar i mot og behandler den og så fremmer saken for påtalemyndigheten vil de bli møtt med et HYYYYL fra samtlige feminister i Sverige. Hvis damen mot all formodning skulle bli dømt så ville de samme menstruerende hordene rope opp om at det er "Det Patriarkala Samhället" som har rottet seg sammen mot kvinneheten! ( Det er et ord jeg har sett på trykk i Sverige! 8) )

    Men blir hun frikjent burde det jo være fritt frem å si at alle muslimer er terrorister fordi "man kan jo ikke se det utenpå dem" for å bruke damens egne ord.

    Med andre ord et juridisk minefelt! Så jeg gjetter at den som ønsker å anmelde dette vil bli sendt fra kontor til kontor til vedkommende går lei før han finner noen som vil ta i mot en slik anmeldelse!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt. Det er det som ville vært det interessante. :)

    Det finnes faktisk en rettspraksis på "hets mot folkgrupp" rettet mot den hvite majoritetsbefolkningen. Det rammes også av loven, men domstolene sier at terskelen for straffbarhet er høyere der enn for en mer utsatt minoritet. Så vidt jeg vet har ikke hets mot folkegruppen heterofile menn blitt testet for domstol ennå, men seksuell legning og kjønnsidentitet er også innenfor definisjonen av "folkgrupp".

    Om det utsagnet var basert på etnisk tilhørighet, f eks noe i retning av at "vi går ut fra at alle meksikanske innvandrere er voldtektsmenn" ville den åpenbart vært straffbar. Det bør den også være i dette tilfellet, men som du sier ville polis og domstoler slått knuter på seg for å unngå en slik sak.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tino Sanandaji

    Traditionella svenska vårtecken inkluderar sen urminnes tider fågelkvitter, blåsippor, tussilago samt explosion mot bostäder. Veckans anmälningsgrad är särledes hög, men vänta på fler detonationer och bekräftelse från DN:s Faktasida innan ni tar fram utemöblerna och firar våren. En handgranat gör ingen sommar, som de brukar säga i Malmö.

    • Kraftig explosion i Norrköping: ”Butiken är urblåst”...Det finns lägenheter i samma fastighet men inte på samma våningsplan

    • En kraftig explosion inträffade i natt vid en bilverkstad i Vinsta i västra Stockholm. Det är den andra detonationen på samma plats på bara ett par veckor

    • Karlskrona: Explosion utanför Holmsjö – tre bilar i brand

    • Malmö: Larm om explosion vid skola - polis har spärrat av

    • Kristianstad: Två bränder inom loppet av en timme – polisen misstänker mordbrand

    • Handgranat och tårgasfackla kastades in i Strängnäsvillorna.. Det var en tårgasfackla som kastades in i villan i Strängnäs och barnfamiljen som bor där fick i sig av gasen. Den ger inga bestående skador men är naturligtvis obehaglig, säger kriminalinspektör

    • En lägenhetsbrand har under söndagseftermiddagen rasat i en lägenhet i Märsta. En person är gripen misstänkt för grov mordbrand…Två av de skadade har rökskador och är förda med ambulans till sjukhus

    • 12-årig flicka till sjukhus efter explosion i Malmö...Den kraftiga detonationen sprängde bort en garageport intill ett bostadshus. I grannbyggnaden befann sig flera personer.– Det var en jättesmäll. Jag rusade in i rummet där min 12-åriga dotter låg i sin säng täckt av glassplitter
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Hörte en intervju med den skrulla der på SVT for ett par dager siden, käre nån....sammenfattes best...



    mvh
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    Galskapen har spred seg til alle deler av samfunnet det finnes snart ikke et sted der man ikke skal fire på krav eller kvotere inn, likestilling eller mangfold er nok bestemt at skal prioriteres høyere enn oppgavene/utfordringene som skal løses.

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    https://www.facebook.com/VImedSuntFornuft/posts/675308286233346


    Denne bør leses, den er virkelig fornøyelig. hadde vært ret ut sagt kjempeartig hvis det ikke var for at det egentlig bare er totalt tragisk!

    Den svenske regjeringen ønsker å forby Åsatro og bruk av runer. De har vel funnet ut at dette er rasistisk og "krenkende" mot den "nye" svenskene?

    Det er selvsagt mye man kan mene om Åsatro og andre religioner, men så lenge vi overlever i Norge med Durexen til Märtha burde vel svenskene kunne leve ganske greit med en marginal gjeng som tror på Odin og Tor?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Har det rablet fullstendig for dem?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    Har det rablet fullstendig for dem?
    Ser at det kommer "forklaringer" som går på at NyNazier har en egen hang til vikingetiden og at de bruker runer som sine symboler.

    Budskapet er tydeligvis ikke like skadelig om de bruker "vanlige" svenske bokstaver? Men i og med at det gjelder Sverige blir jeg ikke overasket om det innføres totalforbud mot alle skriftlige yttringer! Da kan de jo bekjempe "hatyttringer" så mye mer effektivt! Nei det beste er nok en befolkning av analfabeter!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel disse de vil til livs, ikke runer generelt.

    Vis vedlegget 541953
    Det stemmer nok. Men for å stoppe disse så forbyr de en mini menighet som heter "Åsa troen" og lager et generellt forbud mot runer OG ser det ut til absolutt all linking til svensk historie fra vikingetiden.

    Minner faktisk mye om hva en "unevnelig" gruppe drev med da de sprengte verdensarvlistede kjempestatuer i Afganistan!

    Noen burde fortelle svenskene at det faktisk er helt unødvendig å skjære av hodet bare for å barbere seg!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det det de gjør? eller utreder de et evt forbud mot i dette tilfelle ett symbol som brukes av en nynastisk gruppering? Det kan i og for seg være teit nok, men det har aldri vært snakk om å forby alt av runer og tømme museumer for artefakter som det står i den dåreartikkelen du linket til.

    Det er slikt fjas og henvisning til slikt som gjør samfunnet polarisert og umuligjør all form for diskusjon.

    Facebook er fortsatt en tåpelig kilde til nyheter.. det må hvertfall kryssjekkes mot de faktiske forhold
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    Så da er det greit om vi kutter ut bokstavene NDL fra det norske alfabetet?

    Ønsker man å forby en politisk bevegelse så får man da for pokker ha guts til å gjøre det da! Og ikke la det gå utover "sakesløse" bokstaver!

    Og på prinsippielt grunnlag mener jeg at disse "nassene" burde vært innlagt på psykiatrisk lukket avdeling, men det er selvsagt alt for dyrt!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er som sagt bare en utredning knyttet til utbredelsen av "motstandsbevegelsen" og deres symboler. Jeg tror som sagt heller ikke forbud er veien å gå her men, man trenger ikke gå helt bananas på Facebook og forum å fare med regelrette usannheter. Det blir bare tåpelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nok en stemningsrapport fra Sverigistan, og kanskje noe vi selv har i vente om de venstrevridde skal få styre innvandringspolitikken her også.

    --


    Tino Sanandaji

    Gillar ni misär? Då har jag goda nyheter! Socialdemokraterna är på väg att förverkligat sitt vision att förvandla Dalarna till den sortens slum svenskar tidigare bara kunde avundas i tredje världen, med mutor, kackorlackor, väglöss, moralpoliser under Ramadan och slagsmål med startkablar.

    Detta i Avesta, där 46% röstar S och där man kan bli utskälld om man ”pratar för mycket om negativa händelser” i slummen. Som bonus var Erik Ullenhags berömda lotsar mellanhand att muta privata hyresvärdar i detta nya folkhem:

    ”Efter flyktingkrisen fylldes bostäder som länge stått tomma, många av dem i dåligt skick. I dag är hyresgästerna fast. I Dalarna har en utsåld allmännytta på 700 lägenheter blivit en egen värld där mutor, kackerlackor och slagsmål med startkablar är vardag..

    En person med god insyn i det gamla fastighetsbolaget sätter sig ner med oss och ritar upp en pyramid på baksidan av lokaltidningen. Pyramiden ska visa hur kontraktsförsäljningen fungerat och längst ner, under hela pyramiden, står ”asyl +”. Det är köparna. De som fått positiva asylbeslut. – Kontakterna med nyanlända som behövde lägenhet kom via lotsar, som arbetsförmedlingen använde sig av på den tiden...

    En av eritreanerna som betalade dyrt för att flytta in i Krylbostäder var Yahya. Han har satt en femårsgräns för sig själv och sin familj. Nu har det gått fyra. Om Yahya är kvar 2020 lovar han att aldrig göra sin fru gravid igen. – Ingen mer ska växa upp härinne.

    Han sitter bakom pastellfärgade gardiner i vardagsrummet. Överallt i lägenheten hänger tvätt. På ställ, stolar och soffor. Om familjen hänger upp barnkläder i källaren blir de stulna direkt, menar han. De har blivit varnade för att gå ut på lägenhetens balkong för att den riskerar att rasa....

    På gården utanför Wedads lägenhet gungar en ung georgisk mamma sin fyraårige son. De flyttade in för en månad sedan och har blivit tillsagda att det är säkrast att inte alls besöka tvättstugan i källaren – där ska finnas något farligt. Istället tvättar hon allt i handfatet hemma. En annan granne säger att hon brukar besöka en svensk familj i villa och tvätta hos dem.

    Även Wedad och Heba undviker källaren. – Mamma ska inte för hon är sjuk och jag ska inte för jag är kvinna, säger Heba.

    Varför ska kvinnor inte vara i källaren?

    – Där bor människor. Tiggare och de som dricker för mycket alkohol. Folk går in på kvällen och sover på madrasser...

    När jag ser mig omkring här i Krylbo så ser jag ett nytt litet Rosengård. Vad har våra barn och ungdomar att se fram emot?”

    https://www.expressen.se/nyheter/slumomradet-mitt-i-sverige/
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.453
    Antall liker
    7.787
    Torget vurderinger
    0
    Nok en liten rapport fra Scerigistan, denne gang skrevet en som selv er flyktning i landet:


    Annie Lööf, din politik skrämmer mig och ger mig ångest


    28 April, 2018 12:53
    Hej Annie Lööf. Jag läste intervjun med dig om din utbrändhet och beklagar att du mått dåligt, Det är alltid väldigt tråkigt när man drabbas av fysisk och psykisk ohälsa på grund av sitt uppdrag. Som politiker ställs du inför krävande uppgifter och tar många avgörande beslut som påverkar många människors liv. Du bär ett extremt ansvar på dina axlar. Men vet du, Annie, jag som medborgare är också utbränd. På grund av dig tvingas jag nu återuppleva mina trauman. Jag och många andra känner djup oro över den kvinnofientliga politik du har sagt jag till. För mig som före detta flykting är detta inte humanism. Det är ett politiskt misslyckande och ett oförlåtligt svek. Det skriver idag Bianca Muratagic.

    Annie, du hade möjlighet att säga nej men istället röstade du ja till en lag som du ansåg vara “illa utformad” och ett “haveri”. Du påstår att du delar Lagrådets syn att “gränsen har nåtts för vad som är acceptabelt i fråga om hur lagstiftning kan utformas” men ändå böjde du och ditt parti er för den. Du kunde satt stopp för dessa groteska och skandalösa orättvisor. Du kunde visat att Centerpartiet till skillnad från S och MP respekterar det svenska folket, lagarna och rättssäkerheten. Men det gjorde du inte. Istället gömmer du dig bakom halvkvävda visor om att det yttersta ansvaret ligger hos S och MP. Men så är det inte längre. Nu är ansvaret ditt, Annie. Du kunde ha satt ner foten. Men du vägrade. Du avgjorde en av de största rättsskandalerna i Sveriges historia till det svenska folkets nackdel.

    Det d kallar för moraliskt ansvar väger tydligen tyngst i omtanke för de 9000 män och illegala migranter, där många visat sig ljuga om sin ålder, som ljuger vidare om sin identtet, och som begår brott i landet som tagit emot dem. Män som utnyttjar och fortsätter bedra vårt system och skapar en sämre, mer riskfylld tillvaro för hederliga, hårt arbetande medborgare och skattebetalare? Du vet mycket väl att dessa män genom ditt ansvarslösa beslut är här för att stanna.

    Annie Lööf, jag måste fråga dig, hur kan du representera en feministisk politik om du tillåter 9000 män utan asylskäl och identitetshandlingar favoriseras, särbehandlas och belönas med en ny chans till uppehållstillstånd efter att majoriteten av dem fått avslag i flera instanser. Hur kan du vurma för män som vistats illegalt i vårt land, samtidigts som andra skötsamma familjer och mycket utsatta kvinnor och barn utvisas? Vad är det för budskap ni skickar ut? Du säger att beslutet skett av hu.manistiska och solidariska skäl. Men det du gör är inte humanism i mina, en f d flyktings, ögon. Tycker du att det är rättvist att flickor och kvinnor som har flytt ifrån och risker falla offer för hedersmord, IS avrättningar, tortyr och våldtäkter utvisas när vuxna manliga bedragare får stanna?
    Annie Lööf, hur kan en feministisk regering blunda för obalansen i könsfördelningen och överskottet av män i Sverige? Tänker du Annie Lööf att detta ska lösas och jämna ut sig med tiden? Grubblar du aldrig över faktum att dessa män som inte ens behövde styrka sin identitet och vars bakgrund vi inte vet något om, kommer att plugga på samma skolor som tonåringar, vars föräldrar nu känner djup oro. Anser inte du att de har rätt att veta vilka de nya klasskamraterna är?
    Och vem ska stå för dessa enorma kostnader, Annie Lööf? Har du någonsin tänkt på att det är statens plikt att skydda sina egna medborgare och inte utsätta dem för fara och osäkerhet? Eller ställer du dig över andras rättigheter? Har du tänkt på hur många föräldrar som ligger sömnlösa om nätterna och våndas i oro och ångest över ditt beslut? Har du tänkt på hur din politik ställer kvinnor och flickor mot män och ekonomiska migranter mot riktiga flyktingar som är i verkligt behov av skydd? Du vet väl Annie Lööf att Afghanistan är det farligaste landet för kvinnor? Har du någonsin funderat på att Sverige tackat jag till ett inflöde av män från kvinnofientliga kulturer, där kvinnor våldtas, stenas, piskas, torteras, fängslas, mördas och saknar grundläggande rättigheter? Vi pratar nu inte genusneutrala toaletter eller lika lön för män och kvinnor, utan syra kastad i ansiktet på flickor och kvinnor som straff för att de gjort något som väckt familjens vrede.

    Majoriteten av de män som de sista åren kommit till Sverige har en bakgrund i klansamhällen och i religiös (islamisk) fundamentalism där brutalt våld mot kvinnor är vardag. Samma slags våld har nu börjat drabba Sverige i allt större omfattning. Det är ett resultat av att dessa män blir allt fler i Sverige och får många gånger dessutom möjlighet att stanna kvar i samhället trots att de begått brutala våldsdåd. Hur kan du blunda för dessa eskalerade gruppvåldtäkter och nya typer av kriminalitet i vårt tidigare lugna land, Annie Lööf? Våldtäkter av pojkar och unga män har vi aldrig tidigare haft, men nu är de ett faktum, och samtliga dömda förövare är afghanska män, enligt statistiken. Enligt uppgift finns runt 150 000 könsstympade flickor, mer än 250 000 som lever under hedersförtryck, så kallade “balkongflickor” (hedersmördade genom att de kastas från balkonger), könssegregerade badhus, skolor och förorter där kvinnor med olika etnicitet och religion jagas, hotas och trakasseras av moralpoliser på grund av deras livsstil, klädval och religion? Du vet väl att många kvinnor känner sig livrädda och vågar inte ens gå ut, i Sverige 2018? Varför vänder du bort ditt huvud när det pratas om svenska och invandrade kvinnor som faller offer för er ”mångkulturella utopi” fylld av lögner och ansvarslösa migrationspolitik där ni saknar all förankring i vanliga människors liv? Tvärtom har du en dröm om 30 miljoner människor till. Öppna gränser. Noll ordning. Du tror att brott är förbjudet och att alla talar svenska så snart de korsar svensk gräns. Din naivitet är djupare än klyftan mellan en islamist och en sekulär demokrat.

    Annie Lööf, de som styr Sverige stänger idag sjukhus, förlossningskliniker och försvårar livet för samhällets svagaste och mest utsatta. För att ha råd med den huvudlösa migrationspolitiken gör besparingar och drar in hjälp och bidrag till döva, blinda, handikappade barn och pensionärer som lever på existensminimum och blir hemlösa. Man skyller sedan på pensionärerna som byggde landet, att pengarna inte räcker till och att vården krisar. Man ljuger när man förnekar att flyktingvågen inte är en belastning för samhället. Och ändå lägger regeringen 200 miljoner kronor extra för att kommuner ska kunna erbjuda boenden till “ensamkommande” män när 75 000 gamla i Sverige svälter.

    Din politik, Annie Lööf, ger mig ångest. Den väcker gamla krigsminnen till liv. Vet du hur det känns? Vet du hur det känns att fly från krig, komma till det fria och trygga Sverige och bli utsatt för islamism och hederskultur på en flyktingförläggning? Jag vet, för jag gick igenom det. Vet du hur det är att bli mördad på ett asylboende för att man vägrar bära slöja? Vet du hur ensam, sviken och utsatt man känner sig när staten och rättsväsen vänder en ryggen och ömmar för förövare, kriminella, lögnare och bedragare istället för att hjälpa offer?

    Jag har flytt från krig där kvinnor våldtogs på löpande band. Jag levde här i lugn och ro i många år, men nu förändras allt. Jag upplever idag samma rädsla igen. Terrorattacker, handgranater, skottlossningar, bränder och systematiska gruppvåldtäkter där kvinnor torteras har bivit så vanligt att folket trubbats av. Säg mig, Annie Lööf, vad är skillnad på det Sverige som den feministiska regeringen har skapat, och det som pågick under inbördeskriget i Bosnien?

    Jag är också väldigt utbränd Annie Lööf, för att alla de trauman jag har bearbetat grävs upp igen på grund av politiker som du. På grund av ert hyckleri, opportunism och ryggradlöshet. Ni har förrått svenskar och invandrare. Ni utsätter oss för fara och ni hånar och trivialiserar vår legitima oro och rädsla för vad som händer i vårt land. Ni har misslyckats med er viktigaste uppdrag. Att skydda de egna medborgarna och värna om våra rättigheter, säkerhet och trygghet.

    BIANCA MURATAGIC

    BIANCA MURATAGIC kom som flykting till Sverige på 90-talet som flykting från krigets Bosnien. Hon är skribent, debattör och internationell sångartist. Till vardags driver hon sin egen utbildning Sångakademi Bianca, där hon ger lektioner både till nybörjare och proffs.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje det er håp for det liberale partiet i Sverige tross alt.

    --


    Tino Sanandaji

    Det påstods länge av proffstyckare att Erik Ullenhag hade massiv internt stöd och att valet var avgjord, medan Nyamko Sabuni beskrevs som en ”hopplös kandidat”, ”chanslös”, ”satt spiken i kistan för sin kandidatur” osv

    Hennes kritik av mångkultur utmålades som skandalöst, trots att det bara reflekterar vad de flesta tycker: ”Mångkultur är inte något att eftersträva. Vad vi behöver är tvärtom att skapa en känsla av tillhörighet, och något som håller oss samman...Vad är det man menar med mångkultur? Är det att de som tror på hederstraditioner ska behålla dem? Om Erik vill återgå till visionen om det mångkulturella samhället så för han partiet bakåt”

    Röda medier svartmålade Sabuni som en dålig kandidat som endast hadde stöd av ytterhögern, trots att hon enligt mätningar är populärare även bland L-C-väljare. Aftonbladet varnade ”Med Sabuni får SD dricka champagnen”, (av oklara skäl verkar S på sistonde blivit besatt av champagne som djävulens dryck och en politisk fråga). Så hur gick det?

    Ullenhag har hittintills bara vunnit sitt hemdisktrikt.
    1. Uppsala

    Nyamko Sabuni har segrat, i flera fall med massiv marginal, i
    1. Östergötland
    2. Gävleborg
    3. Västernorrland
    4. Västmanland
    5. Norrbotten
    6. Jönköping
    7. Västsverige
    8. Skaraborg
    9. Skåne
    10. Värmland
    11. Sörmland
    12. Jämtland-Härjedalen

    Stockholms stad har ingen medlemomröstning och nominerar Ullenhag, runtom Stockholm verkar det jämnt. DI sammanfattar: ”Sabuni kan få minst 105 av 183 röster på landsmötet – förutsatt att ombuden röstar som förbunden och medlemmarna ute i landet vill. Tvåan, Erik Ullenhag, får 10 röster”.

    Naturligtvis kan ombud bortse från detta och välja kandidaten med 10 röster över den med 105, men det vore inte knappast demokratiskt legitim och är därför inte troligt. Det ser således ut som att Nyamko Sabuni skrivs in i historieböckerna som första invandraren som blir partiledare för ett svenskt riksdagsparti.

    Det blir en käftsmäll för åsiktsbubblan som självsäkert räknade ut henne, en livlina för Liberalernas politiska överlevnad och inte minst en inspiration för Sveriges invandrarflickor.

    bbb.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Alex Iversen

    Reaksjonene på valget av Nyamko Sabuni som ny partiledare for Liberalerna, er en komisk illustrasjon på hvor hjelpesløs overfladisk og forvirret den identitetspolitiske ideologien i virkeligheten er.

    Sverige har altså fått sin første svarte kvinnelige partileder, og man skulle tro det var grunn til litt jubel over at det er mulig for en flygning fra Afrika (hun kom til Sverige som 12 åring) å nå helt til topps i svensk politikk. Men Sabunis svenske Obama-moment lar vente på seg. Sannsynligvis fordi hun holder seg med enkelte synspunkter på æres- og multikultur som avviker litt fra dem den liberale svenske middelklassen anser som politisk korrekte.

    Det er imidlertid en oppside her. Den er at dette kan fungere som en påminnelse for enkelte om at de ideene politikere holder seg med, kanskje er like viktig som kjønnet de går rundt å bærer på, og/eller hvor mye melanin de er født med.

    Som Johan Hakelius skriver i Expressen i dag:

    ---

    "Var är alla hyllningar till Nyamko Sabunis förmåga att knäcka ”vithetsnormen”? Var är triumfjublet från afrosvenskarnas riksförbund? Vad säger de ”rasifierade” hipstersarna i denna historiska stund? Var är Nyamko Sabunis Obamaögonblick? Hennes fredspris?

    Ingenstans. Det är ungefär som med feministerna, när Margaret Thatcher blev premiärminister. Det var inte DEN kvinnliga premiärministern de ville ha.

    Fel låt vann.

    Det här är mycket uppmuntrande. Det avslöjar nämligen att idéer är viktigare än detta evinnerliga identitetstjafs – hudfärg, kön, vem man pippar med – när allt kommer kring. De ”rasifierade” kan inte använda Sabuni som förebild, eftersom att vara ”rasifierad” egentligen inte alls handlar om hudfärg. Det handlar om att omfatta vissa tokradikala idéer och låtsas att idéerna följer av hudfärg. Om man inte omfattar de där tokigheterna, även om man har hud svart som de ljusslukande nanorören i vantablack, blir man ett problem. Ett besvär. En pinsamhet. Man duger inte.

    Vi tackar Liberalerna för det klargörandet."
    - Johan Hakelius

    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/de-ser-nyamko-sabuni-som-ett-besvar-en-pinsamhet/
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    Ja akkurat derfor……

    https://samnytt.se/polisens-teori-sommarlov-orsak-till-bilbrander/




    Under flera nätter i juni har universitetsstaden Lund drabbats av omfattande bilbränder. Polisen har inga misstänkta gärningspersoner, däremot arbetar man efter en teori att det rör sig om sommarlediga ungdomar.
    Hon berättar att lösningen för att stoppa bilbränder handlar om att ge ungdomarna pengar och ordna aktiviteter. Gratis kollektivtrafik tror hon också kan hjälpa.

    – Många vuxna skulle nog inte vilja gå en hel sommar i sitt bostadsområde utan att kunna ta sig någonstans eller ha några pengar. Sommaren är lång och ungdomar behöver få saker att göra och känna sig viktiga i samhället, säger Kolfjord.
    Forskaren är även kritisk till polisens dialogmetod med ungdomar eftersom det kan kränka individer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I Nordens kommende Libanon har noen funnet ut at det er andre ting enn Ikea og Volvo som blir eksportert

    Danske politikere snakker om grensekontroll, heldig de som kun henger sammen med en bro…..

    https://www.expressen.se/ledare/brott-och-extremism-har-blivit-en-blagul-exportvara/
    Men hvorfor i huleste vil to svensker sprenge danske Told & Skat? De eneste beskrivelsene av gjerningsmennene er «en 22-åring» og en «tidligere politisk aktiv». Hvem og hva er dette, og hvorfor?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    Nei si det, kriminaliteten er jo tjent med åpne grenser og jobber jo ofte på tvers av disse, er jo ikke så lenge siden en "svensk" gjengleder ble tatt av dage med automatvåpen i Danmark av noen andre "svenske" gjengmedlemmer.

    Mine spekulasjoner er vel like dårlig som andres men noen alternativer

    Betalt oppdrag
    Danske myndigheter har beslaglagt verdier
    Viser muskler/gjennomføringsvilje for inntreden i det danske miljøet
    De er ikke helt klar over at dette er to forskjellige land
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men «tidligere politisk aktiv» - dette kan like gjerne være kritthvite svensker fra aller ytterste høyrefløy som jugoslaviske bander. Det hele virker bare veldig rart. Vi får vel vite mer etterhvert.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, så vi kan muligens stryke den ene hypotesen, men dette gir fortsatt ikke spesielt mye mening.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    Om noen ikke dikter opp historier så kan man fastslå at minst en av de ikke er svensk

    https://ekstrabladet.dk/112/ekstra-bladet-hos-bombemistaenkts-mor-han-er-for-dum-til-at-lave-en-bombe/7749823



    Her i rækkehusene i hvidt træ, der blev opført sidste år, flyttede familien ind i september. Sønnen, der nu er anholdt, kom til Sverige som syvårig, fortæller moren

    Det kan umuligt være ham. Han er helt sikkert uskyldig, siger moren synligt rystet. Hun vidste ikke, hvorfor sønnen var blevet anholdt.

    - Han er for dum til at lave en bombe, siger hun også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, det kommer sikkert ut mer etterhvert, men jeg har fortsatt vanskelig for å begripe noe plausibelt motiv. Ikke at logisk tenkning ser ut til å være særlig utbredt i Rosengård og omegn om dagen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    OK, det kommer sikkert ut mer etterhvert, men jeg har fortsatt vanskelig for å begripe noe plausibelt motiv. Ikke at logisk tenkning ser ut til å være særlig utbredt i Rosengård og omegn om dagen.
    Det har vel aldri vært logikk som styrer hooligans, heller. Såkalt "rotløs ungdom" har ikke alltid andre motiver enn å sprenge et eller annet. Kanskje har de f.eks. fått for seg at Danmark er alt for strenge med innvandrere, så da må de sprenge et eller annet dansk og offentlig. Særlig om du er for dum til å lage en bombe, da er alt offentlig en og samme dritten. Ikke alle terrorister som har så mye vett knyttet opp mot sine handlinger.

    Se på vår egen ferske terrorist, han mener tydeligvis at alle med fremmedkulturell bakgrunn må skytes. En eller annen moské er like god som en hvilken som helst annen. Alt muslimsk er en og samme dritten. Antakelig for dum til å lage en bombe, han også, på et eller annet plan.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis for dum til å lese kalenderen og fatte hvilken dag moskeen ville være full av folk, i det minste. Samme ulla som Guantanamo-kandidater. Ligger vel an til å få merke skjerpingen av strafferammen for terrorisme.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    2.470
    Torget vurderinger
    1
    Selv pådriver av det håpløse multikulturelle prosjektet ser seg tvunget til å rapportere om bivirkninger

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=6979282

    – Jag blir oroad och jag blir rädd. Uppenbarligen har radikaliseringen här i Brandkärr gått väldigt långt, säger Jan Bonnier (M), andre vice ordförande i kommunens utbildnings-, arbetsmarknads- och integrationsnämnd.

    Enligt rapporten tar sig radikaliseringen i området bland annat uttryck i:

    Moralpoliser i området och i skolan
    Månggifte
    Flera koranskolor


    Ser også ut som diy produksjon av bomber er en ny vekstnæring, de har jo så smått begynt å eksportere.....

    https://snaphanen.dk/2019/08/22/sverige-over-120-bomber-i-aar/

    Fram till och och med juli i år inträffade det 120 sprängningar i Sverige. Det är en ökning med 45 procent, enligt statistik från polisen, uppger DN.




    https://www.expressen.se/kvallsposten/nya-bevis-hittade-i-malmo-mot-misstanka-i-dansk-sprangning/


    Men hvorfor så utrolig mye hemmelighold rundt saken….
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn