Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.319
    Torget vurderinger
    23
    Det som virkelig har gått galt her i Norge er at Grunnlovens beskrivelser av politikere og hvor de skal komme fra/bakgrunn etc. er helt tilsidesatt til fordel for The New Breed - dvs. politikere som ikke har bakgrunn fra virkelighetens verden, kun fra skolevesen og utklekkingsanstalter for yrkespolitikere.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Det som virkelig har gått galt her i Norge er at Grunnlovens beskrivelser av politikere og hvor de skal komme fra/bakgrunn etc. er helt tilsidesatt til fordel for The New Breed - dvs. politikere som ikke har bakgrunn fra virkelighetens verden, kun fra skolevesen og utklekkingsanstalter for yrkespolitikere.
    Sant.
    Det finnes et hederlig unntak fra Vestfossen;); Lundteigen ! Men det er ingen som vil høre på han.
    Vi ligger som vi reder, spør du meg, og det virker som velgerskaren bare blir dummere og dummere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.319
    Torget vurderinger
    23
    Amen to that. Husker gamle dager, da politikere sto for noe, og standpunktene var pålitelige. Ryggrad og ansvarsfølelse tror jeg det hette på den tiden.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    ^ Må ha vært før min tid, det der. Syns alltid politikere har vært noen slimåler helt siden jeg begynte å få med meg nyheter og aviser.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.098
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Alla svenska doktorer verkar jobba i Norge nuförtiden. Var jobbar de norska?
    De jobber med plastikk: modifisering av pupper og dobbelthaker.
    De som ikke gjør det, er blitt byråkrater i eget sykehus, flytter papirer til nestemann på lista.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Noe av interessen/fascinasjonen for Sverige er vel at de er så lik oss selv som det går an å bli, kanskje bortsett fra islendingene. Sverige blir et speil der vi kan se oss selv i litt andre klær. De valg de tar kan settes opp mot de valg vi tar og så ser vi på effekten av de ulike valgene. Litt sånn parallelt univers der det meste er helt likt, men så er det plutselig noen ting som er veldig forskjellige. Snodig og interessant.

Norge har vel vært temmelig under radaren for svensker flest etter krigen, men det er ikke tvil om at Norges økonomiske framgang med påfølgende blomstring i næringsliv, reiseaktivitet og kulturliv generelt har endret på dette. Det er en halv generasjon unge svensker som vil ha Norge som referanse for arbeidslivet og de vil ha lært Norge og nordmenn å kjenne mye bedre enn tidligere generasjoner. Det vil derfor være mye tettere kulturelle bånd mellom landene i årene foran oss tror jeg.

Disse ungdommenes åpne og høflige væremåte har nok imponert mange i Norge og er langt fra det bildet av 'storsvensken' som mange har hatt. Men mens forbrødringen øker på grasrotnivå har vi jo sett kronikker og ledere i de svenske avisene som gjør at en virkelig lurer på om de i det hele tatt forstår seg på Norge, enn si vil forstå seg på Norge.

Det er fremdeles noe gåtefullt over Sverige.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.794
    Torget vurderinger
    1
    Helt korrekt! Yrkespolitikeren er det store problemet. Intensjonen med det representative demokrati var at naboen eller kollegaen fra jobben skulle representere våre interesser. I stedet har vi fått profesjonelle som, i likhet med andre profesjonelle, er primært opptatt av egen karriere og lønn. Når vi tillegg vet at medlemskap i denne klubben ikke er basert på "what you know" men "who you know", så er det duket for et rotterace.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Sverige = fornuftig priset mat. bra utvalg, ditto biler, ingen bompenger, bra veistandard.... mye gode håndverkertradisjoner fortsatt intakt... trivelige mennesker, de som arbeider og virker i Norge er utrolig serviceminded og kompetente, eiendom til relativt fornuftige priser, helsetjeneste som er ganske så bra..... sunt klima for mindre bedrifter og småindustri... man kan sannelig spørre seg om hva som har gått galt i Sverige!
    Lavere inntekt og høyere skatter gjør jo sitt til at det faktisk betaler mer for både mat og bil målt i "timer arbeidstid" enn det vi gjør i Norge.
    Eiendomsbeskattning/avgifter er også "hyggelig høy"!

Det blir "litt feil" å bare se på utaslgspriser.

Jeg "Harryhandler" diesel til ca kr 5,00 pr liter. En rekke matvarer kjøper jeg også for bagateller sammenlignet med her hjemme. Men lokalbefolkningen sliter jo en smule med å finne penger til de samme varene!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tenkte du var fornøyd med å hamstre Musta Hevonen i Karigasniemi?

B

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg tenkte du var fornøyd med å hamstre Musta Hevonen i Karigasniemi?

B

Näätämö er nærmeste tettsted i Finland. Der handler man kjøtt og kaffe samt øl.Kjøtt er det ikke lov å importere til Norge fra Russland, kaffe er dyrere i Russland enn i Norge. Øl koster omtrent det samme i Russland som i Finland om man er lovlydig og betaler noen kroner i importavgift på øl fra Russland. Men våre finske venner har engelsk øl og det får jeg ikke i Russland.

For øvrig kan opplyses at finere brennevin ( importert ) og vin, spesiellt champagne, er mye dyrere i Russland enn på Polet her hjemme. Russerne kjøper vin/brennevin, kaffe og bleier her hos oss og tar med seg hjem. Mange driver dette som "business" og selger varene til venner og bekjente når de kommer hjem. Det sies at flere russere har sluttet i sine "vanlige" jobber og lever av å reise til Norge for å handle.

Men russere er jo opportunister så det er etablert en Taxfree butikk mellom russisk og norsk tollstasjon. Og der er det jo billig.:cool:
    Det er lønnsomt å kjøpe vin eller brennevin der og betale avgiften. Moteklokker og damevesker av kjente merker er også billig. Og selvsagt sukkertøy! Russere er glade, veldig glade i søtsaker!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste et sted at noen svensker harryhandler i Norge, brød og sjokolade tror jeg det var snakk om. Er dette riktig, i så fall hvorfor?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Min svenske svigerinne bruker å kjøpe med kneipp brød fra REMA1000 når hun reiser hjem. Bedre og billigere har jeg forstått.

Norsk sjokolade er jo lysår bedre enn den svenske! Men det er selvsagt et spørsmål om smak. TWIST har jo alt for mange svanske biter til at jeg gidder å kjøpe den for tiden.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Ja svensk sjokolade er faktisk merkverdig dårlig.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.105
    Svenskene må nok åpne mer enn hjertene sine. De må åpne lommebøkene og gi så det svir. Politikerne lover å bruke hver tilgjenglige krone på asylturister.

Sveriges statsskuld

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Voice of America var en amerikansk-drevet radiostasjon som under den kalde krigen kringkastet til Sovjet-Unionen og Øst-Europa nyheter og stoff som ikke ellers var tilgjengelige i Warszawapakt-landene. Danske Radio25syv har etter eget utsagn gjenopptatt denne tradisjonen med sin programserie "Danmarks Røst", som hevder seg å opplyse svenskene om det som er tabu for svenske medier.

Radio24syv | Danmarks Röst

Mer diagnose fra den danske siden av Kattegat:
    http://jyllands-posten.dk/blogs/mortenjensen/ECE6945948/den-svenske-nedsmeltning/

Det er underlige tider vi lever i.

M

musicus

Gjest
    Min svenske svigerinne bruker å kjøpe med kneipp brød fra REMA1000 når hun reiser hjem. Bedre og billigere har jeg forstått.

Norsk sjokolade er jo lysår bedre enn den svenske! Men det er selvsagt et spørsmål om smak. TWIST har jo alt for mange svanske biter til at jeg gidder å kjøpe den for tiden.
    Norsk kneip ca 7 Nok (?) Svensk Pågen Kneipp 26,- Sek... lucky me living in Sweden and working in Norway....

mvh

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.105

Norsk kneip ca 7 Nok (?) Svensk Pågen Kneipp 26,- Sek... lucky me living in Sweden and working in Norway....

mvh
    Smak og behag selvsagt, men etter min mening, smaker den norske billigkneippen sagflis.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0

mvh
    Smak og behag selvsagt, men etter min mening, smaker den norske billigkneippen sagflis.
    Du må huske på at min svigerinne, selv om hun er verdens mest elskelige vesen, faktisk er svensk! Mulig hun liker sagflis?? ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man har spist tekake istedenfor ordentlig brød hele livet, så smaker nok selv den billigste Rema-kneipen himmelsk i forhold.

M

musicus

Gjest

mvh
    "Sukkerbröd" eller sagflis, vel, vi har alle våre preferenser jeg liker det ene men spiser det andre :cool: ...

mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.670

mvh
    Norsk sagfliskneipp og Pågen Kneipp er to sider av samme sak. Ferdigdeig fra det store utland som er stekt lokalt.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Vet-du-hvor-disse-brodene-er-laget-3060046.html
    Importert fra utlandet, snadder. (Nå er sikkert Deph. fornøyd. Tollfritt.)

Sist redigert:

FlacMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    83
    Så noen tidligere skrev at svensk sjokolade er dårlig. Der er jeg ikke enig.

Den svenske sjokoladen Marabou Mjölkchoklad er bedre enn noe av det norske. Kan fåes på IKEA og i et par "svenske" godteriutsalg i Oslo sentrum.

mjolkchoc-small.png

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Er det faktisk slik at de ulike politiske partiene kappes om å åpne opp for innvandringen ukritisk? Kunne vært interessant å høre fra svenske forummedlemmer hvordan de ser på den politiske situasjonen i hjemlandet, det nærmer seg jo valg.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Ta gjerne et sammendrag her hvis du har anledning.

M

musicus

Gjest
    Ta gjerne et sammendrag her hvis du har anledning.

Holder på å lese meg gjennom, men kort fortalt så virker det som om de har ett litt "romantisert" forhold til komunismen, lar SAA selv stå for kommentarene.

"Nu vänder den folkkäre utrikeskorrespondenten för första gången på perspektivet och granskar Vänsterpartiets och kommunismens roll i Sverige.

Jag förfasas över hur lättvindigt vänstern tar på kommunismens brott. Den överslätande inställningen till den bolsjevikiska terrorn är obegriplig, liksom att det fortfarande finns de som kallar sig kommunister.

I vårt land finns ett stort intresse för nazism men inte för kommunism. Att värna om nazismens offer men inte om kommunismens är halvtidshumanism. Ett barn som dog av hunger och kyla i Gulag är inte mindre värt än barnet som eldades upp i Auschwitz ugnar. Förhörsmetoderna och tortyrinstrumenten i nazistiska fängelser skiljer sig inte från de kommunistiska."

For meg er all extremism like ille, uansett hvilken siden den kommer fra, men i Sverige i dag snakkes det om den gode volden, den fra Venstresiden, og uten å kjenne sin historie blir det veldig fort feil, boken anbefales som en slags motvekt mot det ensidige PK debatt klimaet som råder.

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Reinfeldt sier jo ganske klart at tilstrømmingen av flyktninger til Sverige er så stor at landet ikke har råd til det, men likevel skal det fortsette i "gamle spor"!
    Reinfeldt vil ikke gi flere kostbare valgløfter - Makro og politikk - E24

Samtidig kam man lese at 15 000 svenske gamlinger på pleiehjem er sultedøden nær. Skyldes dette at gamlingene i solidaritet med flyktningene kryper ned i penalet for å gi plass til flere flyktninger? Eller er det slik at økonomien allerede er så anstrengt at landet ikke har penger til å ansette nok folk på pleiehjemmene? Hvis det siste er tilfelle kan man vel vente seg at innstrammingene i svensk økonomi som følge av tilstrømmingen vil føre til ytterligere velgere til SD. Det tar litt tid før folk oppdager at de blir "rævpult", men når det kommer fram at bestemor blir sultet i hjel for å skaper øknomisk armslag nok til å la Abduhl med fruer og barn får komme til Sverige vil det komme en reaksjon.

Da er spørsmålet om man legger sensur på media i alle saker som viser et negativt bilde av Sverige eller om man utsteder et forbud mot SD. Utviklingen kan i alle fall bli interessant, for ALL erfaring viser at når krybben er tom vil hestene bite hverandre!!

Expert: 15.000 äldre riskerar svälta ihjäl - Nyheter | SVT.se

EDIT:

Så fikk man svaret i rekordfart. Aftonbladet legger seg på den linjen at man ikke behøver å bry seg om virkeligheten så lenge man kan kritisere SD! Lukke øynene for broblemene så blir de borte, hvis bare SD ville holde kjeften sin!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ehsanfadakar/article19392669.ab

Sist redigert:

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.105
    Hvis du vil bli svensk er det bare å ta en tur til Stockholm og ta en tur med T-banen, ifølge denne Miljøparti-dama.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    Svensk dokumentar som går på NRK2 akkurat nå. Veldig interessant om lønnsutviklingen i Sverige.

Økonomisk vekst - lavere lønn
    Stadig mindre av den økende velstanden kommer vanlige lønnsmottakere til gode. Ikke på 100 år har de fått så lite betalt for det de faktisk produserer. De siste 30 årene har lønnsforskjellene i Sverige økt kraftig. (Dokument inifrån: Lönesänkarna)

NRK TV - �konomisk vekst - lavere l�nn

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Svensk dokumentar som går på NRK2 akkurat nå. Veldig interessant om lønnsutviklingen i Sverige.

Økonomisk vekst - lavere lønn
    Stadig mindre av den økende velstanden kommer vanlige lønnsmottakere til gode. Ikke på 100 år har de fått så lite betalt for det de faktisk produserer. De siste 30 årene har lønnsforskjellene i Sverige økt kraftig. (Dokument inifrån: Lönesänkarna)

NRK TV - �konomisk vekst - lavere l�nn
    Meget interessant program - gjelder ikke bare Sveige vil jeg tro !

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Svært bra dokumentar. Det er jo paralleller til Norge og andre deler av den vestlige verden. Alle kriser blir brukt som påskudd til å flytte avkastning/overskudd over på bedrift- og kapitaleiere på bekostning av de som faktisk utfører jobben. Se på Tyskland - går så det suser, men aldri har vel lønninger og arbeidsvilkår vært dårligere. Amerikanerne holder vel på å miste illusjonene rundt den amerikanske drømmen for store deler av befolkningen etter hvert som de massivt flyttes fra middel- til underklasse. Interessant at vi da velger blått i Norge med akkurat samme agenda. For øvrig en meget god artikkel i Nationen ( jepp, den avisa bør alle lese!) om temaet.

Oljen har jo skjermet norske arbeidere fra den enorme tilstrammingen som andre land har opplevd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn