Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    552
    Antall liker
    1.499
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er virkelig uforståelig. Spes når man tenker på alle de afganske "barna", som for det meste hadde bodd i Iran i mange år før de troppet opp i Sverige og ville ha asyl. Godt støttet av empatiske kvinner på venstresiden fikk de tom iverksatt en en såkalt "gymnasielov" for å kunne holde på de samme barna. Det faktum at mange av dem ble "adoptert" av godt voksne, 50-70år, gamle kvinner, hvorav minst ei ble drept da hun ifølge sin "adoptivsønn" krevde seksuelle tjenester, lot ikke til å avskrekke de mange som hadde en skjødehund.

    Ellers er det nok stort sett mennesker som er utkommandert av Raisi og hans henchmen.

    R
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.204
    Antall liker
    11.053
    Religionsfrihet er også en del av pakka, inkludert retten til å ha en tro i det hele tatt. Jeg syns det er helt legitimt at troende føler seg støtt av koran- eller bibelbrenning.

    Det betyr ikke at jeg forsvarer reaksjonene som kommer, de er jo nøyaktig som ønsket, men jeg syns ikke det er særlig tolerant å avfeie menneskers tro som vrangforestillinger. Vi kan jo mene at det er det for all del, men vi skal ikke tvangssekularisere heller.
    Helt enig, folk må få lov til å tro eller ikke tro på hva de vil.
    Og folk må få lov til å fyre opp bål så lenge det ikke er til direkte fare eller skade. I stedet for å storme en ambassade og bli helt canaccas, holder det lenge å brenne en bibel, og sleng gjerne på et svensk flagg om det betyr noe for noen. Og en bok om Emil i Lønneberget. Who cares?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.204
    Antall liker
    11.053
    Nå stormes visst den svenske ambassaden i Bagdad, lurer på hvorfor? 🤫
    Ettersom dette er responsen, vil jeg påstå at det er fordi det er brent alt for få Koraner. Det er mange som ikke er tilvent enda.

    Men for ordens skyld: Jeg er i mot brenning av bøker på generelt grunnlag, dessuten vil jeg ikke brenne verken koraner eller bibler, fordi jeg vet at noen tar seg nær av det. Jeg ønsker ikke bråk med folk. Men når vi ser hvor barbariske enkelte blir av sånne små irritasjonsmomenter, må det dessverre brennes mange fler før man blir vant med disse barnslige demonstrajonene.... Det burde virkelig være både unødvendig og uønsket, men igjen, vi kan ikke la en eller annen innbilt gudeskikkelse styre over vanlige folks liv. Det rekker med tull nå.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    552
    Antall liker
    1.499
    Torget vurderinger
    2
    Sverige er ett land hvor samfunnsutviklingen helt klart har en negativ stigningskoeffesient i første kvadrant. Det pussige er att av åtte partier, står syv helt klart sammen om ansvaret.

    R
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.501
    Antall liker
    93.504
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Bokbrenning er ikke noe nytt fenomen. 10 mai 1933 ble det brent mange tusen samtidig.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.795
    Antall liker
    7.812
    Religionsfrihet er også en del av pakka, inkludert retten til å ha en tro i det hele tatt. Jeg syns det er helt legitimt at troende føler seg støtt av koran- eller bibelbrenning.

    Det betyr ikke at jeg forsvarer reaksjonene som kommer, de er jo nøyaktig som ønsket, men jeg syns ikke det er særlig tolerant å avfeie menneskers tro som vrangforestillinger. Vi kan jo mene at det er det for all del, men vi skal ikke tvangssekularisere heller.
    For ordens skyld dekker trosfriheten den likeverdige retten til å tro eller ikke tro, og det å fritt kunne skifte tro (som Jehovas Vitner og en del andre religiøse samfunn synder mot, og jeg derfor mener det er helt legitimt å vurdere om de har rett på statsstøtte. Men det er en litt annen diskusjon).

    Du er inne på noe viktig her og det er at det er forskjellige internasjonale prinsipper og forpliktelser hva gjelder grunnleggende friheter og menneskerettigheter på den ene siden, og spørsmål om toleranse og ikke-diskriminering på den annen. De første er dekket av alt fra ufravikelige unntak (som for tortur, som er forbudt under en hver omstendighet) til hvor det er mer eller mindre spesifisert under hvilke forhold legitime unntak kan gjøres, som forsamlingsfriheten (hvor det er en mer diffus henvisning til "offentlig moral", ofte referert til i Pride-sammenhenger).

    Uansett, det er ikke helt tilfeldig at land som tradisjonelt ikke er helt der fremme på grunnleggende friheter og mennesdkerettigheter er veldig hipne på å snu diskusjonen til et spørsmål om toleranse. Tyrkia er det landet i verden som har fengslet flest journalister, og fikk den fremste kandidaten fra opposisjonen til presidentvalget fjernet fra valglistene. Fordi han hadde "fornærmet valgkomiteen ved å insinuere at de var inkompetente". Vi var selv oppsatt med en blasfemilov til debatten rundt Life of Brian gjorde det hele for politisk absurd, og våre svenske venner gjorde det hele uutholdelig ved å markedsføre filmen som så morsom at den var forbudt i Norge. Stor takk, söta bror!

    I andre demokratiske land vi liker å sammenlikne oss med, så gjelder det at Staten har forpliktet seg til å bekjempe brudd på grunnleggende friheter og menneskerettigheter, men offentlig stå opp mot intolerante og hatefulle ytringer mens man respekterer ytringsfriheten. Altså, gjennom offentlig motmarkering av verdier, ikke kriminalisering.

    Etter det jeg har fått med meg har svenskene gjort alt rett både sist gang og nå i å balansere disse hensynene i henhold til de høyeste internasjonale standarder og egne forpliktelser. Politisk kunne man muligens gjort mer ved å sørge for tilstrekkelig mobilisering av ikke-muslimske motdemonstranter for å sørge for at det intolerante budskap og handling ble motsagt og provokatøren isolert. Men venstresiden synes å ha gått lei av å ta ut sitt engasjement i gatene, og høyresiden har alltid foretrukket de dannede salonger for sin aktivisme, og godt er vel i grunnen det.

    Om jeg var svensk ville jeg nok vært litt småsur over at en tilsynelatende fjollete ting som å brenne en samling papir (gudene må, bokstavelig talt, i tilfelle vite om det kanskje egentlig bare var en pent innbundet Donald Pocket) og dermed sette det viktigste nasjonale geostrategiske spørsmål siden Napoleon og importen av ditto kongehus på vent. Jeg ville samtidig vært stolt over å ha styresmakter som setter de mest grunnleggende prinsipper foran mer kortsiktig politisk gevinst.

    Det vil alltid hefte ved Støres politiske ettermæle, forståelig som det var da på et menneskelig plan, at han under karikaturstriden blandet kortene som Norges utenriksminister og utad fremste representant for våre nasjonale forpliktelser, prinsipper og verdier, og som øverste leder for UD og omsynet til det umiddelbare ve og vell for sine ansatte.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om noen trodde at koranbrenningen i Sverige egentlig handler om ytringsfrihet:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Koranbrenningen handler ikke om ytringsfrihet, jar vel aldri gjort det hverken i Sverige eller andre steder. Brødhuene i SIAN er ikke veldig vanskelig å gjennomskue de heller.

    Men begrunnelsen for å tillate koranbrenningen handler vel om ytringsfrihet formoder jeg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, begrunnelsen er grundlagens bestämmelse om yttrandefrihet, men konsekvensen er at man gir muskovittisk etterretning vetomakt over egen sikkerhetspolitikk. Det blir ekstra komisk i et land hvor det knapt har vært mulig å ytre et pip om at innvandrings- og integrasjonspolitikken kanskje ikke er helt vellykket uten dramatiske konsekvenser for en selv. Og nå liksom ytringsfrihet foran alt til man går ned med flagget i topp.

    Finland satte seg ikke i en lignende situasjon, og jeg har ikke sett noen klage over manglende ytringsfrihet i Finland.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det skulle jo vært litt interessant om en etterretningsorganisasjon gikk disse koranbrennerne nærmere etter i sømmene. Jeg har en veldig stygg mistanke om at mange av disse, spesielt i Sverige og Finland, er betalt/finansiert av russiske kilder, og da begynner det muligens å gå som militær sabotasje (muligens vanskelig å få dette igjennom rettsvesenet nå til dags).
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    2.766
    Sted
    Portugal

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, business as usual her:
    Enligt polisen är krogen samt närliggande trappuppgångar avspärrade.

    – Vi kommer behöva undersöka om det är något misstänkt brott som har begåtts eller om det handlar om en olycka, säger polisens presstalesperson Anna Hammarbäck.

    Enligt polisen är det för tidigt att säga om explosionen har något samband med explosionerna på de två restaurangerna i Göteborg förra veckan.
    Två separata attentat, riktade mot restauranger i Göteborg, inträffade natten till onsdag. Restaurangerna ligger i Kortedala och på Andra Långgatan.
    Ellers, alt som vanlig.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2.495
    Ja, business as usual her:


    Ellers, alt som vanlig.
    Jeg "opplevde" en slik henrettelse i en forstad til Gøteborg - Tuva, for vel et år siden. Besøkte en svensk kompis der, og det var en henrettelse av en kille på et treningsstudio rett borti gata. Det blei et lite (!!) tema på den lokale krogen (pøbben), reaksjonen var typisk "Enn så lenge dom skjuter varandra er det helt okej"

    Nå var det vel ikke medelsvenson som satt på krogen etter min observasjon. Kanskje mer den venstre siden (ikke politisk betydning ) i en gausskurve. Men det sier litt om kanskje apati, avmakt og naturlig distansering.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Nå må noen rydde opp og sette en stopper for dette!!! Andra Långgatan er jo favorittstedet vårt for snusk & vinyl :mad::mad::mad:
    Frekventert av OVK's medlemmer gjentatte ganger gjennom flere år..


    andra långgatan vegetar.png
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.178
    Antall liker
    5.292
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelige tilstander i svensk barneidrett:

    Vold virker, det samme gjør trusler om vold. Det er læringspunktene for det svenske laget. Forstemmende fra svenske idrettsledere. Fremtidig norsk deltagelse bør vurderes.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.226
    Antall liker
    28.480
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Men når man kommer fra Alta/Finnmark burde man vel kunne ta før sig? her har man vel fått slåsskamper med sig i oppdragelsen:unsure: slik høres det ivf ut med den generasjonen jeg har som jobb kollegaer:rolleyes:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært fint hvis de la fra seg fiendtligheten i det landet de flykter fra
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.573
    Antall liker
    4.572
    Torget vurderinger
    10
    Returbillet til hele "berikelsen" ville vært en god investering for hele Europa.

    Mvh.
    SAL
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eritreisk kulturfestival hvor grillingen kommer ut av kontroll. 😏
    Det er kanskje ikke helt pent av meg, men umiddelbart tenker jeg dette var et representativt uttrykk for eritreisk kultur. Heller ikke første gang. Dette var tidligere i sommer:
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.100
    Man kan saktens lure på hvordan de vet hvem de skal denge løs på i kaoset som oppstod i Stockholm?
    Hvem er venn og hvem er fiende? :unsure: 🤭:giggle:
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hovedsaken er vel å slå til "noen". Hvem "noen" er spiller kanskje mindre rolle?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    2.764
    Torget vurderinger
    1
    De trenger jo ikke hjelp utenifra, den hverdagslige terroren går jo sin gang

     
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare det vanlige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.620
    Antall liker
    37.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ruller videre. Fra dagens overskrifter:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.467
    Antall liker
    3.019
    Store muligheter at Sverige kommer til å få en regjering styrt av ytterste høyre. Da er det nok mange moderate som blir å spørre seg selv om hvordan det kunne gå til så her?
    Da er det bare å kikke seg i bakspeilet for svaret.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Uten sammenligning for øvrig så slet jo Weimarrepublikken også før Nazistene kom til makta!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn