Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.712
    Torget vurderinger
    1
    Men lærer vi noe av det her i landet? Tvilsomt....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.279
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trist lesing det der. Helt sykt hvordan dette landet har gått fra midtsommersdrøm til Chicago city

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.722
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alt av redningspersonell, det være seg ambulansetjeneste, branntjeneste etc. er fritt vilt visstnok.
    Ved utrykning så må alltid brannbiler rygge inn, ha frie rømningsveier og ha en person til enhver tid sittende ved ratt og motor i gang i tilfelle umiddelbar evakurering.
    Det norske brannvesen drar på utvekslingsturer til Sverige og får servert historier som er helt ville. Politi nekter/tør rett og slett ikke gå inn i diverse steder/forsteder. Likefullt må annet redningspersonell inn for å gjøre jobben sin fra tid til annen.

• Trist
    Reaksjoner: SAL

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.571
    Torget vurderinger
    23
    E6 gikk galt i Sverige...🙁🙁

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt ganske stille på Byggmax, men steike, dette kunne gått enda mye verre. Prikken nede i raset er en bil på vei sørover mot Göteborg. Det er 110-sone, ikke veibelysning. Om raset hadde gått i tidlig rushtid kunne det fort havnet et antall biler der med en trailer eller to oppå.
    1695553071206.png

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.271
    Det der ser lett surrealistisk ut. Kommer til å ta sin tid å reparere i alle fall

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.271
    I øvelsen "tenk på et tall".

Nå vites det ikke hvor mange milliarder "noen" er men la oss si opptil fire kanskje, det er vel "noen" men ikke "mange" og vi er kun på "noen" og ikke "titalls". Fyren har sikkert kommet med en del forbehold etc som ikke fikk plass i den endelige artikkelen siden det ikker er så lett å mene noe om dette uten grundige undersøkelser og en god del kalkyler, men la oss si 0.1 - 4 milliarder, det er i alle fall et raust utfallsrom.

Det anslår Sweco-analytiker Johan Nimmermark.

– Min vurdering er at gjenoppbyggingen og konsekvensene av skredet kan koste mellom 100 millioner og opptil noen milliarder svenske kroner med alle eventuelle følgeskader, sier Nimmermark.

Han er spesialist på risikohåndtering og kostnadsanalyser i ingeniørselskapet Sweco.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.279
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det burde være obligatorisk opplæring i håndtering av eksplosiver i Sverige virker det som.
    Helt sjukt

• Liker

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.722
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Takk til dere som rapporterer innlegg som ikke hører hjemme her. Beklager at responsen også måtte fjernes.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.830
    Så på kveldsnytt i går at det er ny rekord, med 130 eksplosjoner i Sverige hittil i år. De foregående årene har det ligget på rundt 100 i året.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.097
    Torget vurderinger
    4
    Rekorder er da til for å slås!

Edit: bare så det er klart så er det tragisk men ikke uventet det som skjer i Sverige og vi må passe oss her også

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så på kveldsnytt i går at det er ny rekord, med 130 eksplosjoner i Sverige hittil i år. De foregående årene har det ligget på rundt 100 i året.
    Jeg har ikke sett offisiell statistikk for alle europeiske land, men jeg mistenker at det bare er i Ukraina at det smeller mer. Det nye i nattens eksplosjoner er at en ung kvinne ble drept da idiotene satte bombe på feil hus. Hun hadde ingen ting med noe som helst å gjøre, var bare så uheldig å bo i samme nabolag som familiemedlemmer av en eller annen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.830
    Rekorder er da til for å slås!

Edit: bare så det er klart så er det tragisk men ikke uventet det som skjer i Sverige og vi må passe oss her også
    Jeg er redd det bare er et spørsmål om tid.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.916
    Torget vurderinger
    1

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.385
    Jeg er redd det bare er et spørsmål om tid.
    Jeg tillater meg å betvile at det vil bli like alvorlig i Norge, all den tid vi har en mye større samfunnsdeltakelse blant aktuelle grupperinger, mindre ghettofisering og utenforskap, samt mye færre innvandrere pr. capita. Kort sagt en betydelig bedre integrering enn i vårt naboland. Sjansene for at lignende skjer her, er selvsagt til stede, vi har hatt det før (https://www.vg.no/spesial/2018/gjengen/kap1/), vi har det nå (https://www.nrk.no/norge/skudd-mot-bil-og-hus-i-oslo-_-politiet-fant-vapen-1.16572931), og vi kommer til å se mer av det i fremtiden.
    Som I_L ofte påpeker er narkopolitikken en del av årsaken her, og samfunnet må sette opp ressursene i forhold til dette. Så selv om "krigstilstanden" sprer seg også hit, vil det neppe bli like voldsomt som i Sverige, eller i Paris, for den del.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig, men det smeller da andre steder også....

Ja, Rotterdam er en inngangsport for narkotikaimporten til Europa. Nederland og Belgia har også massive problemer med ressurssterke narkotikabander som infiltrerer samfunnsinstitusjoner. På noen måter har nok det gått enda lenger enn i Sverige, men her tenkte jeg spesifikt på bombeeksplosjoner. Det virker som det har blitt noe av en svensk specialare å sette av sprengladninger i oppganger.

Disse bandene begynner å etablere seg her også:
    Må lukes vekk med roten, og det må for all del ikke få utvikle seg en praksis med små klaps på lanken som eneste reaksjon på grov vold. Bandene spekulerer grovt i å sende ut 13-14-åringer som torpedoer med automatvåpen og sprengladninger, med akutt livsfare for både dem selv og tilfeldig forbipasserende. I Sverige lover bandene opptak som fullverdig gjengmedlem etter et par års opphold på ungdomshjem som eneste straffereaksjon for overlagt drap mot betaling. De greier å fremstille det som en attraktiv livsstil, gangsta’ style.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.830
    Jeg tillater meg å betvile at det vil bli like alvorlig i Norge, all den tid vi har en mye større samfunnsdeltakelse blant aktuelle grupperinger, mindre ghettofisering og utenforskap, samt mye færre innvandrere pr. capita. Kort sagt en betydelig bedre integrering enn i vårt naboland. Sjansene for at lignende skjer her, er selvsagt til stede, vi har hatt det før (https://www.vg.no/spesial/2018/gjengen/kap1/), vi har det nå (https://www.nrk.no/norge/skudd-mot-bil-og-hus-i-oslo-_-politiet-fant-vapen-1.16572931), og vi kommer til å se mer av det i fremtiden.
    Som I_L ofte påpeker er narkopolitikken en del av årsaken her, og samfunnet må sette opp ressursene i forhold til dette. Så selv om "krigstilstanden" sprer seg også hit, vil det neppe bli like voldsomt som i Sverige, eller i Paris, for den del.
    Jeg tenkte mer på når de svenske kriminelle organisasjonene kommer for å skumme fløten her.

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Utrolig mange lever i den villfarelsen at vi har en streng innvandringspolitikk i Norge. Til tross for fødselstall helt nede i 1,41 per kvinne i 2022, har vi hatt 30 pst. befolkningsøkning på 30 år. Mye av dette skyldes svært liberale regler for familiegjenforening. Resultatet er økende kriminalitet, et NAV-budsjett helt ute av proporsjoner og et sykt prispress i boligmarkedet i større byer.

Den eneste farbare veien er å gjøre det Ola Svenneby har foreslått.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.271
    Ja, Rotterdam er en inngangsport for narkotikaimporten til Europa. Nederland og Belgia har også massive problemer med ressurssterke narkotikabander som infiltrerer samfunnsinstitusjoner. På noen måter har nok det gått enda lenger enn i Sverige, men her tenkte jeg spesifikt på bombeeksplosjoner. Det virker som det har blitt noe av en svensk specialare å sette av sprengladninger i oppganger.
    Ja, det var urovekkende å se han fyren i statsapparatet i Belgia se dypt og alvorlig inn i kameraet og si at det som skjer i Belgia er dypt urovekkende og at det bare er et tidsspørsmål før andre land i europa er i samme situasjon (tror det var Urix på Nrk1)
    Virkemidlene som bandene bruker blir stadig mer brutale. Trygge oppevaringssteder for narkotika etableres. Ønsker f eks sentrale havnearbeidere ikke å arbeide for mafiaen, så trues familiemedlemmer.

Equador gikk fra blant de mest fredelige land i regionen, til et av de mest voldelige nærmest over natten. Myndighetene tok grep og fengslet tusenvis. Bare du hadde ei gitt tarovering på kroppen, ble du fengslet. Selvfølgelig ble også helt uskyldige mennesker fengslet.
    Men resultatet er at volden nå er på kraftig retur. Folk føler seg tryggere og har igjen åpnet sine små butikker som skal gi dem levebrødet.

Til alle dem som setter rettsstaten og rettsprinsippene til enkeltmennesker høyt og at dette skal være ufravikelige grunnpilarer i et sivilisert samfunn, til dem vil jeg si at omstendighetene kan endre seg så mye i europa at også vi vil se at mennesker blir innesperret på mer plausibelt grunnlag.
    Og da kan man se seg i bakspeilet og spørre hvordan vårt samfunn havnet her.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.285
    Narkotikakrigen har allerede langt på vei rasert Sør-og Latin-Amerika og nå er den i ferd med å eskalere i Europa også. Ironisk nok samtidig som landet som startet den, er langt foran oss i løypa i prosessen med å legge den bak seg.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    10
    Jeg registrer at mitt innlegg ble fjernet, vi vet hvem som er problemet i Sverige, å skrive hvem av de det er ikke lov her inne tydeligvis!
    Imponerende.....

Vi kommer til å få samme problemer som Sverige i Norge også.

Mvh.
    SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, husk at denne gjengkrigen står mellom bander tilknyttet «den kurdiske räven» og «grekeren». Tydeligvis var nattens bombeattentat ment rettet mot noen med familietilknytning til noen i førstnevnte gjeng. You do the math.

• Liker

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.627
    Torget vurderinger
    10
    Tenker ikke bare på akkurat den biten, min samboer som jobber hos Statsadvokatene samt folk vi kjenner i felgselsvesenet kjenner godt til hvem som skaffer de sikker jobb i fremtiden.

Mvh.
    SAL

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.385
    Jeg registrer at mitt innlegg ble fjernet, vi vet hvem som er problemet i Sverige, å skrive hvem av de det er ikke lov her inne tydeligvis!
    Imponerende.....

Vi kommer til å få samme problemer som Sverige i Norge også.

Mvh.
    SAL
    Det var jeg som rapporterte innlegget ditt.

Poengene var:
    1. du bryter soleklart med et par av reglene for bruk av forumet
    2. du fronter en ufyselig misantropi uten å se på helhetlige årsaker

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.385
    Tenker ikke bare på akkurat den biten, min samboer som jobber hos Statsadvokatene samt folk vi kjenner i felgselsvesenet kjenner godt til hvem som skaffer de sikker jobb i fremtiden.

Mvh.
    SAL
    I all hovedsak er det de arbeidsledige. You do the math del 2.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.385
    Legalisere denne dopen og slå bena under organisert kriminalitet!
    Jeg er redd den organiserte kriminaliteten finner sine veier, på samme måte som at vann alltid finner sin vei gjennom landskapet. Men at man vil ramme økonomien i denne parallelle verdensorden temmelig hardt ved å revolusjonere rusmiddelpolitikken, er jeg temmelig overbevist om. I tillegg til at det vil underbygge menneskerettigheter, fremme kunnskap, og minske samfunnets totale skadeomfang og ressursbruk i samme slengen.

Det å diskutere dette sakskomplekset med "folk flest" er tøffe greier; vi har alle blitt opplært til at narkotika er en styggedom, mens alkohol er sosialt fremmende, og det der sitter jæ.... hardt i folkesjela. Det blir fort opphetet, og veldig vanskelig å nå fram med saklig argumentasjon. Så det er fortsatt et godt stykke å gå, både her i landet og resten av verden, for den del.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    766
    I all hovedsak er det de arbeidsledige. You do the math del 2.
    Holdninger som dette, som gjennomsyrer både Norge og Sverige, vil sørge for at Norge vil komme ned på Sveriges nivå.
    Det er bare spørsmål om tid.

• Liker

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.385
    Holdninger som dette, som gjennomsyrer både Norge og Sverige, vil sørge for at Norge vil komme ned på Sveriges nivå.
    Det er bare spørsmål om tid.
    Jeg vet at ironi er en umulig kunst i skrifts form, samtidig som jeg vet like sikkert at forenkling av komplekse problemer er fordummende.

Så altså: Nei det er ikke religion i seg selv som skaper svenske tilstander, like lite som det er arbeidsledigheten i seg selv. Men noen ønsker seg så sterkt at man kan koke det hele ned til én enkelt ting, at man tror i fullt alvor at det er slik det forholder seg.

• Haha
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn