Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    PK har vært selveste sjefsskjellsordet blant de politiske homeopater i lang tid. Litt som "sk@lemedisin" er det i enkelte kretser.

Selv om begrepet vel kom fra kommunistisk diskurs opprinnelig, så ble det popularisert av høyrevridde populister og radioverter i USA på 90-tallet, importert av freppere noen år senere, til man knapt kunne åpne en diskusjonstråd på VG Nett uten at noen kom byksende med PK-kortet så snart det hadde kommet tre innlegg.

-Altså noe a la rasist- eller fascistkortet i mer venstrevridde miljøer?

mvh

Edit: Glemte antifeministkortet.....

Du mener da det er feil å kalle SD et rasistisk og fascistisk parti? Partiet har sin opprinnelse blant nynazister, tkr. Da er det vanskelig å kalle det noe annet.

Eller tenker du mer generelt her?
    Men du kaller da FRP også et rasistisk parti, FRP ble grunnlagt i 1973 som Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.
    Jeg får ikke ting til og stemme med dine uttaleser.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fasinerende barnehageretorikk.. "jammen det er andre som er like ille" i denne og andre tråder
    Eller at rasisme og rasister blir tatt opp i hver eneste post som har noe med innvandring å gjøre.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Men du kaller da FRP også et rasistisk parti, FRP ble grunnlagt i 1973 som Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.
    Jeg får ikke ting til og stemme med dine uttalser.
    Lave skatter og rasisme er mye av det samme.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    PK har vært selveste sjefsskjellsordet blant de politiske homeopater i lang tid. Litt som "sk@lemedisin" er det i enkelte kretser.

Selv om begrepet vel kom fra kommunistisk diskurs opprinnelig, så ble det popularisert av høyrevridde populister og radioverter i USA på 90-tallet, importert av freppere noen år senere, til man knapt kunne åpne en diskusjonstråd på VG Nett uten at noen kom byksende med PK-kortet så snart det hadde kommet tre innlegg.

-Altså noe a la rasist- eller fascistkortet i mer venstrevridde miljøer?

mvh

Edit: Glemte antifeministkortet.....

Du mener da det er feil å kalle SD et rasistisk og fascistisk parti? Partiet har sin opprinnelse blant nynazister, tkr. Da er det vanskelig å kalle det noe annet.

Eller tenker du mer generelt her?
    Jeg mener det er feil å kalle SD et rasistisk og fascistisk parti. Såvidt jeg vet har ikke partiet noen fascistisk formålsparagraf eller grunnprinsipp i deres partiprogram. At partiet fører en politikk og retorikk som gjør at de sannsynligvis tiltrekker seg flertallet av velgere med fascistiske sympatier er noe annet. Du finner det samme på motsatt akse her hjemme. Verken SV eller Rødt som partier har et anti-demokratisk politisk program. I forhold til velgermassen vil man allikevel finne en overrepresentasjon av velgere som sympatisere, unnskylder eller bortforklarer venstrevridde autoritære regimer som Venezuela, Zimbabwe og Kuba.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får ikke ting til og stemme med dine uttalser.
    Lave skatter og rasisme er mye av det samme.
    Det ser slik ut, svarte penger kan også ha noe med det å gjøre.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Hvis man leser innledningen og overskriften Hva har gått galt i Sverige?

så handler ikke denne tråden bare om SD. Takk for meg
    Nå er det vel ikke veldig rart at det blir en slik interesse for SD etter dette valget. For det første har de notert en relativ fremgang mellom to valg som er rimelig oppsiktsvekkende (om enn ikke overraskende). For det andre vil de grunnet sin vippeposisjon ha større politisk makt enn antallet representanter i Riksdagen skulle tilsi.

Enten man som flertallet ser SD i seg selv som det største problem i svensk politikk, eller som et tilsvar til de største problemene i svensk politikk, slik et signifikant mindretall gjør, så er det ikke det spor rart det engasjerer og kommer til å engasjere lenge.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Demokrati er noe herk. Mange mindreverdige mennesker som stemmer på mindreverdige partier.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Mht. SD's påståtte fascistiske idé, kan man anbefale å lese deres partiprogram, evt kortversjonen av det. I seg selv er ikke partiet veldig annerledes enn FrP rent programmessig. Problemstillingen så langt dreier seg nok mer om partiets opphav, enn deres realpolitiske ståsted pr. i dag. Problemet SD har, og rent faktisk bør akseptere, er at det tar noe lengre tid å kvitte seg med det stempelet de selv har satt, i og med sin historikk og bakgrunn. Respekt er ikke noe du bare får, det er noe du må jobbe for. I stedet for å innta den irriterende offerrollen, bør nok SD heller står fram og prate som om de faktisk forstår at de er stemplet, og jobbe i all åpenhet for å bli kvitt sine mest outrerte tilhengere, samt etablere seg som et ansvarlig parti. Det vil ta den tiden det tar. For FrP tok det ca. 40 år, med tålmodighet kommer også SD inn i varmen på et eller annet tidspunkt. I mellomtiden gjør de lurt i stå med ryggen rak, i stedet for å ikle seg den sutrete offerrollen som FrP har holdt på med i hele sin historie. Jeg tror nok rak rygg og aksept av virkeligheten, er en bedre, og dermed raskere vei til varmen, enn sutring.
    Glem ikke at poltisk sett på høyre-venstre-aksen, er verken FrP eller SD særlig mer høyrevridde enn Barack Obama og hans partifeller.

Honkey

M

musicus

Gjest
    Mht. SD's påståtte fascistiske idé, kan man anbefale å lese deres partiprogram, evt kortversjonen av det. I seg selv er ikke partiet veldig annerledes enn FrP rent programmessig. Problemstillingen så langt dreier seg nok mer om partiets opphav, enn deres realpolitiske ståsted pr. i dag. Problemet SD har, og rent faktisk bør akseptere, er at det tar noe lengre tid å kvitte seg med det stempelet de selv har satt, i og med sin historikk og bakgrunn. Respekt er ikke noe du bare får, det er noe du må jobbe for. I stedet for å innta den irriterende offerrollen, bør nok SD heller står fram og prate som om de faktisk forstår at de er stemplet, og jobbe i all åpenhet for å bli kvitt sine mest outrerte tilhengere, samt etablere seg som et ansvarlig parti. Det vil ta den tiden det tar. For FrP tok det ca. 40 år, med tålmodighet kommer også SD inn i varmen på et eller annet tidspunkt. I mellomtiden gjør de lurt i stå med ryggen rak, i stedet for å ikle seg den sutrete offerrollen som FrP har holdt på med i hele sin historie. Jeg tror nok rak rygg og aksept av virkeligheten, er en bedre, og dermed raskere vei til varmen, enn sutring.
    Glem ikke at poltisk sett på høyre-venstre-aksen, er verken FrP eller SD særlig mer høyrevridde enn Barack Obama og hans partifeller.

Honkey

Godt innlegg igjen Honken!
    Men jeg opplever ikke SD som noe offer parti, derimot ett mobbet parti, fra den etablerte og av etablissementet allerede selvutnevte eliten.
    Det er balansen det er noe feil med, hadde pressen gjort samme undersökende jobb hos alle partier, hadde nyanseringen blitt annerledes. Alle partiene har lik i garderoben og det interessante er hva gjör de med det!! der er SD forbilledlig, bort og ut med idiotene, mens det samme ikke kan sies om resten av sjuklöveren og Fi og de slipper unna med det. Folket kjenner seg mobba og foraktet av eliten/pressen, den samme elitistiske holdningen finner man heldigvis ikke tilsvarende av i Norge.
    Sånn kort fortalt.

mvh

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    ^Nei, ikke hvis det ikke blir begrunnet med etnisitet eller religion.
    Kritisere ideologi er greit og vil ikke bli sett på som rasisme?
    De som er mot innvandring er som regel ikke mot innvandrerenes ideologi, men deres etnesitet/religion.
    Der tror jeg du tar "litt" feil min venn! Det er ideologien som er problemet! Hudfarge ( pardon my french! ) driter jeg i!
    Så, hvis du har valget mellom et svensk kristenkonservativt SD-medlem og en sekulær muslimsk bosniakk som stemmer sosialdemokratisk, hvem slipper du da inn?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    De som er mot innvandring er som regel ikke mot innvandrerenes ideologi, men deres etnesitet/religion.
    Der tror jeg du tar "litt" feil min venn! Det er ideologien som er problemet! Hudfarge ( pardon my french! ) driter jeg i!
    Så, hvis du har valget mellom et svensk kristenkonservativt SD-medlem og en sekulær muslimsk bosniakk som stemmer sosialdemokratisk, hvem slipper du da inn?
    Siden tråden handler om Sverige så regner jeg med at begge bor i Sverige.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Må jo ikke glemme at Arne Myrdal var en sterk kandidat for AP på 60-tallet:

Myrdal var lokalpolitisk aktiv for Arbeiderpartiet på 1960-tallet, men på grunn av stridigheter gikk han ut og stiftet Øyestad frie Arbeiderparti. På begynnelsen av 1980-tallet var han medforfatter på en kontroversiell bygdebok som fikk medieomtale i VG flere ganger. «Så har altså det utrolige skjedd – at en bygdebok er blitt bestseller!», skrev VG i 1981.

Arne Myrdal - Wikipedia

Han ble heller ikke ekskludert, men meldte seg selv ut av AP.

Dette relatert til fascisme, rasisme osv.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Godt innlegg igjen Honken!
    Men jeg opplever ikke SD som noe offer parti, derimot ett mobbet parti, fra den etablerte og av etablissementet allerede selvutnevte eliten.
    Det er balansen det er noe feil med, hadde pressen gjort samme undersökende jobb hos alle partier, hadde nyanseringen blitt annerledes. Alle partiene har lik i garderoben og det interessante er hva gjör de med det!! der er SD forbilledlig, bort og ut med idiotene, mens det samme ikke kan sies om resten av sjuklöveren og Fi og de slipper unna med det. Folket kjenner seg mobba og foraktet av eliten/pressen, den samme elitistiske holdningen finner man heldigvis ikke tilsvarende av i Norge.
    Sånn kort fortalt.

mvh
    Ein kan sjølvsagt tolke dette med politisk-ideologisk utgangspunkt, og då er vel det meste i Vesten ein eller annan blånyanse... (og eg lurer på kva "blågrønt" og sånt eigentleg inneheld sånn realideologisk.... Men om vi ser dette som rein maktkampi:
    Eitkvart nyetablert parti må sloss mot dei eksisterande om makta (velgjarane). Dei som då vert utfordra, vil då måtte sloss i mot dette i den grad dei kjenner seg truga. Kunsten å vere "underdog" på, er då avgjerande. FrP hadde si økt med dette, og eg ser poenget til dei som hevdar at dei "sutra" seg til makt. SD har ein noko annan strategi. Det er tydeleg at dei spelar på nasjonalisme, noko som er forståeleg ut frå svensk historie. Dei har også dette "folk flest"-perspektivet, som har vore ein glimrande faktor for FrP.
    Tippar vi får ei gliding mot SD sine merkesaker etter kvart som dei andre partia fryktar velgjarflukt. Men ikkje før den nye regjeringa har fått køyrt seg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ^Nei, ikke hvis det ikke blir begrunnet med etnisitet eller religion.
    Kritisere ideologi er greit og vil ikke bli sett på som rasisme?
    Eg trur det er vanskeleg å skilje desse tinga, stridsspørsmålet er fyrst og framst identiteten. (religion, språk, hudfarge, musikksmak og heile pakka)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Man skal heller ikke se bort fra at enkelte ser hvordan ulike folkeslag massakrerer hverandre der ute i verden, og blir litt skeptiske til å mikse for mye i egen stue, i frykt for hva morgendagen bringer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Nå har de vel begge to sånn omtrent samme hudfarge, så dette er ikke et spørsmål om farge. Svensken har nok et adskillig mindre behov for "beskyttelse" enn bosniaken. Min montenegrinske venn er ikke veldig glad i Bosniaker for å si det mildt, og en viss påvirkning fra ham skal jeg ikke benekte men likevel så tror jeg Bosniaken er den som ville fått asyl om det var opp til meg, ut fra objektive kriterier! Jeg tror at han er den av dem som har størst behov for å få lov til å komme inn. Dog skal vi heller ikke glemme at folk der nede fra Balkan er rimelig nasjonalistiske så jeg mistenker at Bosniaken kommer til å reise "hjem" så snart som mulig! Svensken kommer nok til å skaffe seg en jobb i utelivsnæringen i Oslo og antakelig blir han permanent boende her, blir medlem i DLF eller Fedrelandspartiet og kandidat ved kommunevalget!! Og da ville vel du også valgt på samme måte??;)

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Vet ikke om det har med politisk takhøyde i Sverige - men så denne nå nettopp:

Nu är det nog.
    Valet är över och om ni vill fortsätta diskutera finns det andra ställen än här.
    Politiktoleransen, mina herrar, nådde just nollpunkten på faktiskt.se.

faktiskt.se • Logga in

Kategorien heter - Öppen diskussion

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Nå har de vel begge to sånn omtrent samme hudfarge, så dette er ikke et spørsmål om farge. Svensken har nok et adskillig mindre behov for "beskyttelse" enn bosniaken. Min montenegrinske venn er ikke veldig glad i Bosniaker for å si det mildt, og en viss påvirkning fra ham skal jeg ikke benekte men likevel så tror jeg Bosniaken er den som ville fått asyl om det var opp til meg, ut fra objektive kriterier! Jeg tror at han er den av dem som har størst behov for å få lov til å komme inn. Dog skal vi heller ikke glemme at folk der nede fra Balkan er rimelig nasjonalistiske så jeg mistenker at Bosniaken kommer til å reise "hjem" så snart som mulig! Svensken kommer nok til å skaffe seg en jobb i utelivsnæringen i Oslo og antakelig blir han permanent boende her, blir medlem i DLF eller Fedrelandspartiet og kandidat ved kommunevalget!! Og da ville vel du også valgt på samme måte??;)
    Joda, burde gjort meg mer flid med det dilemmaet der:)

Vet ikke noe om din montenegrinske venn, men alle de montenegrinerne jeg kjenner har generelt mer positivt å si om sine naboer enn noen annen nasjon på Balkan. Det sagt så sitter naturligvis stereotypene og vitsene løst, spesielt mellom de "late" montenegrinerne og de "dumme" bosnierne. Disse er gjerne av typen "hvor gjemmer montenegrinske hustruer husholdningspengene fra sine menn? I verktøykassen hans. Og de bosniske hustruene? I leksikonet."

Du har også rett i at de fleste bosniere egentlig ønsker å dra tilbake, selv om fremtiden til landet effektivt ble gjeldet gjennom Dayton-avtalen. Det skjønner jeg godt. Deler av Balkan har fortsatt en magisk kraft, og ikke bare på dem som var født der. Forøvrig, og som en fortsatt godt holdt hemmelighet for de fleste nordmenn; grensetraktene mellom Bosnia og Montenegro har for eksempel noen av Europas mest spektakulære ruter for motorsykkelturer. Har kjørt dem alle opp til flere ganger.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Pomperipossa i Monismanien

Pomperipossa i Monismanien er ei satirisk forteljing skriven av Astrid Lindgren publisert i Expressen 10. mars 1976.
    Astrid Lindgren skreiv henne då ho hadde oppdaga at ho betalte 102 % i skatt, og forteljinga vart eit viktig innlegg i debatten om høge marginalskattar og ei medverkande årsak til at sosialdemokratane mista makta ved valet 1976, for første gong på 40 år.
    Historia er ein tydeleg allegori om Pomperipossa, som i eit rike langt borte skriv bøker for barn, men som sjølv om ho arbeider og slit berre får 5000 kroner i året å leve av.
    I forbifarten nemner Lindgren at ein kan få sett ned skatten sin ved å kjøpe hus med stor gjeld. Det var eit stikk til den dåverande finansministeren Gunnar Sträng som hadde gjort akkurat det, og derfor, til trass for at han hadde høg inntekt, kunne betala ein latterleg låg sum i skatt det året.
    Sträng hånte Lindgren i Riksdagen og hevda at ho ikkje kunne rekna, men vart seinare tvinga til å erkjenne at han hadde feil.

Pomperipossa i Monismanien - Wikipedia

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og vi her oppe i nord klager på noen titusner innvandrere...pr år.

45.000 flyktet over Tyrkia-grensen - Nyheter, tv og radio fra hele verden - NRK.no
    Men det er da ingen som klager på de svenske innvandrerne som er våre naboer, og i forhold til befolknings antallet så tilsvarer dette under 3500 flyktninger til Norge.
    Du har sannelig din egen måte å se verden på. Får håpe du slipper å bli krigsflyktning.

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping

Pomperipossa i Monismanien er ei satirisk forteljing skriven av Astrid Lindgren publisert i Expressen 10. mars 1976.
    Astrid Lindgren skreiv henne då ho hadde oppdaga at ho betalte 102 % i skatt, og forteljinga vart eit viktig innlegg i debatten om høge marginalskattar og ei medverkande årsak til at sosialdemokratane mista makta ved valet 1976, for første gong på 40 år.
    Historia er ein tydeleg allegori om Pomperipossa, som i eit rike langt borte skriv bøker for barn, men som sjølv om ho arbeider og slit berre får 5000 kroner i året å leve av.
    I forbifarten nemner Lindgren at ein kan få sett ned skatten sin ved å kjøpe hus med stor gjeld. Det var eit stikk til den dåverande finansministeren Gunnar Sträng som hadde gjort akkurat det, og derfor, til trass for at han hadde høg inntekt, kunne betala ein latterleg låg sum i skatt det året.
    Sträng hånte Lindgren i Riksdagen og hevda at ho ikkje kunne rekna, men vart seinare tvinga til å erkjenne at han hadde feil.

Lars "Lasse" Berghagen skrev en klämmig sång kallad "Pomperipossa" med samma tema och fick även in "Emil i Lönneberga" och "Pippi Långstrump" i sångtexten.
    [video]http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u act=8&ved=0CCIQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube .com%2Fwatch%3Fv%3DyDN-049KgLo&ei=7cIdVPn4L8PnygPkgIHwBQ&usg=AFQjCNH6Crnm 2jymGbwNnhIr37k7cmOYfA&bvm=bv.75775273,d.bGQ[/video]

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Fornøyelig.

I riksdagen läste moderaternas partiledare Gösta Bohman upp sagan i talarstolen. På det svarade Sträng att Lindgrens inlägg i skattedebatten röjde "djup osakkunskap" om skattesystemet. "Men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara". Lindgren svarade i radio dagen efter: "Men jag begär att Gunnar Sträng ska klara det. Om det är någon som har räknat fel så är det Riksskatteverket, för det är från dem jag fått siffrorna. Sträng kan berätta sagor, men räkna kan han tydligen inte. Vi borde nog byta jobb han och jag."

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Sverige snart Nordens Libanon

Ambulansfack vill ha militärutrustning - Dagens Medicin

– Nu har det varit så många incidenter. Det har varit allt från skjutningar till folk med machete och folk som slår sönder ambulanser eller försöker att ge sig på ambulanspersonal. Vi är inte fredade i den utsträckning vi tidigare har varit, säger Henrik Johansson

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping

– Nu har det varit så många incidenter. Det har varit allt från skjutningar till folk med machete och folk som slår sönder ambulanser eller försöker att ge sig på ambulanspersonal. Vi är inte fredade i den utsträckning vi tidigare har varit, säger Henrik Johansson
    Vad hjälper det?
    När polisen blir bombarderad med stenar i invandrarghettona (Invandrarghetto = De hyreshus och hela förorter som byggdes på 60- och 70-talet, i det så kallade "miljonprogrammet", för arbetarfamiljer men som nu övergetts av svenskar. i samma takt som invandrare blir "integrerade" där).

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0

Denne Henrik Johansson, ordförande i Ambulansförbundet,bør umiddelbart fratas sitt tillitsverv og straffes med "Berufsverbot" for sine rasistiske meninger som han overhodet ikke legger skjul på! Slikt kan bare ikke en etnisk svensk si høyt og regne med å komme helskinnet ifra! SÄPO må sjekke eventuelle kontakter mellom denne manne og SD evt "Hvitt Arisk Motstånd".

"Gode svensker" vil selvsagt heller ligge hjemme og dø enn å bli hentet til sykehuset av en slik mann!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Den svenske statsministeren virket jo veldig sympatisk før han ble sjef da.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel oppunder 40.000 svenske flyktinger i Norge nå.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn