Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Et bilde sier vel mere enn 1000 ord

En svært god beskrivelse og reaksjon på hva dette partiet står for. Og hvilken samfunnsutvikling Sverige står i fare for å gå mot.
    Men dette beviser jo at media ikke er nøytral i Sverige, noe som var meningen med bildet.
    Nøytral? Så som at alle meninger er like rett og bra? Det er nok ikke pressens oppgave, ser du. Det er kun sportsjournalister som kun beskriver, uten å gå i dybden.

Hva vet du egentlig om Svensk presse? Selvsagt skal grumset i SD opp, men det burde da sannelig alt det andre grumset i de andre partiene også, eller? og allerede her går de riktig på trynet i å formidle en objekt og nøytral sannhet!

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Svensk presse aner jeg lite om. Derimot vet jeg ganske mye om hva høyreekstreme partier står for, og hvordan samfunnet påvirkes om slike kommer til makten.

Men nå skal naturen og solen nytes....

M

musicus

Gjest
    ^Svensk presse aner jeg lite om. Derimot vet jeg ganske mye om hva høyreekstreme partier står for, og hvordan samfunnet påvirkes om slike kommer til makten.

Men nå skal naturen og solen nytes....

Fornuftig prioritering!!, og jeg holder med, ekstremister er ikke av det gode uansett hvilken side de kommer fra, og det er mitt poeng med å delta i denne diskusjonen....

mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.247
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    ^Uansett hva du sier og utbasunerer, Musicus; jeg er helt enig i den forsiden. Og jeg gjentar gjerne; Norge eller Sverige har aldri blitt styrt av kommunister
    Tull og tøys! Lysbakken er da kommunist så god som noen, han. (Det er forsåvidt ikke rart at SV kryper unde sperregrensen...)

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Endelig en journalist som tør å si om hvorfor SD fikk så mange velgere.

Forvirringen er nå tilsynelatende total blant journalister i svenske byer og blant andre gentrifiserte kulturarbeidere og opinionsbyggere.

[h=2][/h]Joakim Lamotte.
    FOTO:
    Sebastian Lamotte

Overraskelsen handler delvis om at Feministisk initiativ ikke fikk et tilstrekkelig antall stemmer til å bygge sin egen majoritetsregjering, men selvsagt først og fremst om at Sverigedemokraterna fikk 13 prosent av stemmene i riksdagsvalget.[h=2]Hvordan kunne dette skje?[/h]Man spør seg nå hvordan dette kunne skje, til tross for at hver eneste lederskribent, komiker, programleder, statsviter og mediekjendis har vært ute og oppfordret folk til å stemme bort Sverigedemokraterna.

Samtidig med dette ble SD utestengt fra arbeidsplasser, og antirasister flokket seg på SDs torgmøter og forstyrret så godt det lot seg gjøre.
    Aftonbladet «likte annerledes» (en kampanje for mangfold i samfunnet, red. anm.), og Expressen gjennomførte en svært nitid granskning av sverigedemokratiske lokalpolitikere. På valgdagen lyste de opp Riksdagshuset med budskapet «Nei til rasisme».

Samtidig som vi fikk oppleve denne kampanjejournalistikken av sjeldent kaliber, lo Jimmie Åkesson hele veien til valglokalet.
    Det som skulle bli en stor mobilisering mot Sverigedemokraterna, ble i stedet partiets seierstog.
    Hjemme i stuene sine satt folk og knyttet neven hver gang overmakten og etablissementet skulle fortelle dem hva som er rett og riktig. Nesten hver åttende velger stemte på det som skar mest i øynene på alle oss gode journalister.

Man spør seg nå hvem alle disse SD-velgerne er og hvor de kommer fra.
    [h=2]Journalister har distansert seg fra SDs velgere[/h]Gjennom altfor mange år har den naive, storbysentrerte journaliststanden distansert seg fra Sverigedemokraternas velgere. Å snakke om skillet mellom by og land har vært ansett som SD-retorikk og ikke noe som en journalist med respekt for seg selv burde drive med.
    Derfor har mange helt gått glipp av det som foregår utenfor Södermalm i Stockholm, eller Majorna i Göteborg. Dessuten, å oppfordre SD-sympatisører til å «un-friende» seg på Facebook har knapt økt toleransen.

Mens vi journalister har vært opptatt med å dra ut til de lettere tilgjengelige og eksotiske forstadene for å skrive spaltemetre om innvandrergutter som holdes utenfor, har vi unngått å se det som skjer bak ryggen vår, nemlig at landsbygda utarmes i stadig større grad.
    Derfor har vi heller ikke sett hvordan mennesker rammes av at fabrikk etter fabrikk legges ned, at nærbutikker og kinoer tvinges til å stenge, eller at bønder sliter med å få endene til å møtes.

Vår ignorans for landsbygda har gjort at vi heller aldri har møtt den enslige tobarnsmammaen i Säffle som har mistet sykepengene sine, eller den unge, kriminelle, arbeidsløse fyren fra en hvilken som helst kommune i Norrland, eller han fra Grums i Värmland som nettopp har tatt livet av seg (Värmland topper nemlig selvmordsstatistikken i Sverige).
    [h=2]- Vi klarer ikke å se dem som rammes[/h]Vi som tilhører mediemiddelklassen sitter nå helt uvitende og lurer på hvem disse SD-velgerne er som er så sinte, og hvorfor.
    Vi klarer ikke å se dem som rammes av utviklingen i et land der man blir stadig mer splittet, og der klasseskillene øker mest i den vestlige verden.

Vi tilhører ikke de gruppene som har vært nødt til å selge alt de eier for å overleve når samfunnets sikkerhetsnett ikke har fanget dem opp. Vi er ikke blitt tvunget til å forlate familie og venner for å flytte til Norge fordi det ikke fantes jobber i Sverige.

I stedet bruker vi hvert et ledig øyeblikk til å raljere over dem som stemmer på Sverigedemokraterna og lurer på hva SDs velgere egentlig er bekymret for, mens alenemødre i småbyer mister sykepengene, og eldre sitter ensomme hjemme ettersom de ikke har råd til bussbilletten for å reise og besøke barnebarna.
    Dette samtidig som uvirksomme politikere lever godt på merkelige pensjonssystemer som bare er de folkevalgte forunt.

Ikke avskriv dem som idioter

I en tid der ikke engang politiske partier som profilerer seg på å støtte utkantstrøkene tar bygdene på alvor, og når journaliststanden rapporterer om alt annet enn situasjonen for mennesker som bor på landet, så er det klart at folk begynner å reagere.

er det derfor heller ikke så rart at de fleste av Sverigedemokraternas tilhengere bor i områder som folk flytter fra. For å forstå hvorfor SD står så sterkt må vi journalister begynne å granske utenforskapet på landsbygda på samme måte som vi i mange år har pelt på utenforskapet i svenske forstader.

For å gjøre det på en klok måte er det på sin plass at vi slutter med å avskrive dem som bor på bygda som idioter, bondetamper og rasister.

Da først klarer vi kanskje å besvare spørsmålene som alle nå stiller seg: Hvem er de som stemmer på Sverigedemokraterna, og hvorfor?

Vi journalister har sviktet landsbygda - Aftenposten

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Til orientering så påligger det ikke enkeltmedia å være "politisk nøytrale". Mediabedrifter har selvsagt også tale- og meningsfrihet. Å skylde på den svenske pressen for ikke å være "nøytral" blir derfor noe meningsløst. Såvidt jeg vet så finnes det ikke noen statlige reguleringer i Sverige som begrenser, regulerer eller på annen måte umuligjør en fri presse. Sverige er ikke Russland hvor dette faktisk skjer. Å fundere på hvorfor så få journalister, redaktører, statsvitere og intellektueller støtter SD blir vel mye det samme som å spørre seg hvorfor det er så vanskelig å komme på navn på en eneste høyreorientert "kunster" som i noen betydning har bidratt til vår felles kulturarv.

M

musicus

Gjest
    Til orientering så påligger det ikke enkeltmedia å være "politisk nøytrale". Mediabedrifter har selvsagt også tale- og meningsfrihet. Å skylde på den svenske pressen for ikke å være "nøytral" blir derfor noe meningsløst. Såvidt jeg vet så finnes det ikke noen statlige reguleringer i Sverige som begrenser, regulerer eller på annen måte umuligjør en fri presse. Sverige er ikke Russland hvor dette faktisk skjer. Å fundere på hvorfor så få journalister, redaktører, statsvitere og intellektueller støtter SD blir vel mye det samme som å spørre seg hvorfor det er så vanskelig å komme på navn på en eneste høyreorientert "kunster" som i noen betydning har bidratt til vår felles kulturarv.
    Du taler mot bedre vitende, Sveriges media kan på mange måter sammenlignes med, nettopp Russland, ikke i form av fengsel, men mer utfrysning, uthengninger og annen diskreditering for uliktenkende, men du verden hvor fin verden kan synes med for mye bokstavkjeks innabords, fortært på behøvelig avstand fra den virkelighet det tales og synses om...

WTF har kunstnere med dette å gjøre? dårlig forsøk på distortion...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Der hvor man, fra politisk hold, krever en "nøytral" presse, går det som oftest ille. Jeg la tidligere i tråden ut et eksempel fra Ungarn. Andre eksempler er Russland og til dels Italia. For å nevne noen. Pressen skal være "Den fjerde statsmakt", og opptre helt fritt for politiske føringer. I Ungarn lagde man en egen lov da et høyrepopulistisk parti kom til makten, i Russland finnes det knapt fri presse lengre. Sannelig noe å se fram til. Et totalitært samfunn med sensur og meningsterror! Slike populister er noe alle forsvarere av demokratiet må bekjempe med alle lovlige midler!

M

musicus

Gjest
    Pressen skal være "Den fjerde statsmakt", og opptre helt fritt for politiske føringer. I
    Yeah sure!, igjen, du har ikke peil på hva som skjer i Sverige hva media angår, dette er ikke en liten Norsk lokal fjellbygd med gjennomsiktighet det prates om, sjekk litt om hva som faktisk foregår før dette søtladede PK flummet tas og spres som sannhet...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg er ikke så inne på disse forkortede skjellsordene i disse kretsene, så jeg aner ikke hva "PK" betyr.... Ei heller "flummet"...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Hamsun? Sinding? Tveitt? Sånn i farta.

B
    Du har rett, den kom ut litt feil den siste setningen der. Som stor beundrer av Hamsuns forfatterskap så skrev jeg i vanvare "kunstner" mens jeg egentlig prøvde å komme på navn på betydningsfulle artister siden rockens barndom i den vestlige verden. Har jo selv noen plater med Burzum og dess like. Men skulle jeg ha kastet ut alle artister som verken er eller ville ha vært SD-sympatisører, så hadde jeg i beste fall endt opp med en særdeles smal samling i mer enn en forstand.

M

musicus

Gjest
    ^Jeg er ikke så inne på disse forkortede skjellsordene i disse kretsene, så jeg aner ikke hva "PK" betyr.... Ei heller "flummet"...
    PK= Politisk korrekt. Flummet= sökt, svävande, äventyr fortellinger (fritt översatt) :) ...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    PK= Politisk korrekt. Flummet= sökt, svävande, äventyr fortellinger (fritt översatt) :) ...

mvh
    Nettopp, ja.... Det er det mest brukte ordet i høyreekstreme og høyrepopulistiske kretser.... Får virkelig håpe at deres meninger aldri noensinne blir "PK" igjen. Det fikk verden nok av på 30-70-tallet. Så å bli beskyldt for å være "PK" når jeg har den frekkehet å kritisere grumset deres, tar jeg som et stort pluss.

M

musicus

Gjest

mvh
    Nettopp, ja.... Det er det mest brukte ordet i høyreekstreme og høyrepopulistiske kretser.... Får virkelig håpe at deres meninger aldri noensinne blir "PK" igjen. Det fikk verden nok av på 30-70-tallet. Så å bli beskyldt for å være "PK" når jeg har den frekkehet å kritisere grumset deres, tar jeg som et stort pluss.
    Ærlig talt, har du ikke fått det med deg ennå? for det første, jeg liker ikke verken høyre eller venstre ekstremister, men her fremstår du som naiv, SÄPO (Svenska Säkerhets Polisen) kategoriserer vänster ekstremegrupper som mest hotbildande, ikke höyre, så den dagen jeg ser du kritiserer vänster grums så tar jeg deg som en fornuftig kar.

Danskene har begynt å oppdage dette , det er bare å söke så vil du finne, kanskje mer enn du vil like men alikevel...

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg har da akkurat like lite til overs for venstreekstreme som høyreekstreme. Men det var da vitterlig et høyreekstremt parti som fikk 12,9% ved valget i Sverige....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    -Hva har det med saken å gjøre?

Ser ikke koblingen, medmindre du sorterer journalister under "kunstnere".

Det er å dra det utvidete kulturbegrepet litt vel langt, IMO, men hver sin smak. Da tar jeg heller fotballspillere, takk som spør!

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du mener at hacking av konti og forumopplysninger for å bruke det i en valgkamp- drittpakke er ok fordi du misliker et politisk partis synspunkter, må du ha drukket opp spriten i ditt etiske kompass.

mvh
    Nå er i det minste deler av det du her hevder spekulasjoner, da. Hvem som eventuelt har hacket hva og hvorfor, er vel ikke noe det finnes eksakte opplysninger om, vel?

Honkey
    Det finnes ihvertfall ikke den minste tvil hvem det er som har brukt opplysningene.

Dette blir langsomt latterlig. Det spiller da ingen som helst rolle hvem det er som rent praktisk har hacket seg inn i kontoopplysningene til Jimmy Åkesson. SR og pressen har brukt disse opplysningene for alt det de er verdt.

Siden det var SR, nærmere bestemt Dagens Eko som først bragte disse opplysningene til torgs, må man regne med at det er SR som syntes at dette var presseetisk ok.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^^ Hva som er latterlig her, er et definisjonsspørsmål. Tydeligvis alt etter politisk ståsted. Hva pressen gjør, eller ikke gjør, forandrer ikke en tøddel på at SD er et høyreekstremt parti. Som de aller, aller fleste i Sverige heldigvis tar svært sterk avstand fra.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    PK har vært selveste sjefsskjellsordet blant de politiske homeopater i lang tid. Litt som "sk@lemedisin" er det i enkelte kretser.

Selv om begrepet vel kom fra kommunistisk diskurs opprinnelig, så ble det popularisert av høyrevridde populister og radioverter i USA på 90-tallet, importert av freppere noen år senere, til man knapt kunne åpne en diskusjonstråd på VG Nett uten at noen kom byksende med PK-kortet så snart det hadde kommet tre innlegg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    PK har vært selveste sjefsskjellsordet blant de politiske homeopater i lang tid. Litt som "sk@lemedisin" er det i enkelte kretser.

Selv om begrepet vel kom fra kommunistisk diskurs opprinnelig, så ble det popularisert av høyrevridde populister og radioverter i USA på 90-tallet, importert av freppere noen år senere, til man knapt kunne åpne en diskusjonstråd på VG Nett uten at noen kom byksende med PK-kortet så snart det hadde kommet tre innlegg.
    Egentlig morsomt, da det viser total mangel på saklige argumenter. Man setter seg selv i en offer-rolle, der de som har den frekkhet å være uenige med de beskyldes for "PK". Så nettopp et program på den kjente kommunistkanalen BBC, der en reporter oppholdt seg noen uker sammen med nynazister i USA. Der var dette ordet særdeles ofte brukt. De hadde en teknikk der de nærmest spyttet det ut. Ungene, i 10-årsalderen, sang sanger om niggre, kommunister- som var alle som ikke forsto de, og PK-ere. Festlig program.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

-Altså noe a la rasist- eller fascistkortet i mer venstrevridde miljøer?

mvh

Edit: Glemte antifeministkortet.....

M

musicus

Gjest
    ^Jeg har da akkurat like lite til overs for venstreekstreme som høyreekstreme. Men det var da vitterlig et høyreekstremt parti som fikk 12,9% ved valget i Sverige....
    Du har ikke skjönt dette Svenske! Begynn å se litt etter det vänster extrema i det hele og verden er ikke like sort hvit som den var...

mvh

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Det er å dra det utvidete kulturbegrepet litt vel langt, IMO, men hver sin smak. Da tar jeg heller fotballspillere, takk som spør!

mvh
    Hva gjelder "kunstner"-setningen, så har jeg alt kommentert denne.

Mitt poeng er at det faktisk er meningsløst å kritisere en avis for ikke å være politisk nøytral i et land som garanterer fri presse. Dette er noe helt annet enn presseetikk (og eventuelle brudd på dette) som jeg ikke kommenterte. Dette er også noe annet enn å diskutere hvorvidt et nasjonalt medialandsskap er pluralistisk eller ikke, og som jeg heller ikke kommenterte.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh

Mitt poeng er at det faktisk er meningsløst å kritisere en avis for ikke å være politisk nøytral i et land som garanterer fri presse. Dette er noe helt annet enn presseetikk (og eventuelle brudd på dette) som jeg ikke kommenterte. Dette er også noe annet enn å diskutere hvorvidt et nasjonalt medialandsskap er pluralistisk eller ikke, og som jeg heller ikke kommenterte.
    -Det har jeg da heller ikke gjort.

Jeg har beskyldt svenske medier (SR, Expressen, DN) for å ha en særdeles lemfeldig omgang med presseetiske spørsmål og en klar politisk agenda.

mvh

M

musicus

Gjest
    Hvor fritt er det når landets statsminister sier at de som stemmer SD får skylde seg selv, med tanke på det "gode hatet" eller når opplysninger innhentet av pressen so i dine öyne

mvh

Hvor fritt er det når landets statsminister går ut offentlig med at de som stemmer på SD får skylde seg selv når det gjelder det "gode" hatet, volden og trakasseriet de utsettes for?
    Opplysninger innhentet via extreme venstreorganisasjoner gjör at pöbel fra AFA, RF tar "hjemme besök", hos de som ikke tenker likt, dvs de medbringer gjerne brennbare väsker som de slenger inn brevinnkastet (posten leveres via entre dören), ökser i inngangsdören for å sprenge dören mens det sitter uskyldige kvinner og barn i leiligheten, det er ikke ekstremisme eller?
    Det her akademisk ensidige vrövlet du hoster opp gjör at jeg ikke helt vet om jeg skal synes synd om deg eller bli forbanna, de folka du og flere ikke omtaler eller "glemmer" å fokusere på er de värste ekstermistene her, og pressen holder de under vingene og det er vel noe av det alvorligste, forresten ikke bare pressen, men også artister, politikere, akademikere og "åndseliten", dette er/var hverdagen til ett flertall mennesker som ikke holder med etablissementet, de henges ut uten juridisk skydd, mister jobben og stötes ut i lokalsamfunnet, men selvsagt, det er bare de höyre ekstreme som er de slemme. De vänstre ekstreme er "snille", så de snakker vi ikke om.

En tanke vekker er forövrig at SD er det eneste partiet som konsekvent avstenger medlemmer som bedriver slikt, det samme kan ikke si om Venstre, Folkpartiet, Centern, Miljöpartiet, feministiskt Intiativ, Social Demokratene och Moderatene, det florerer og er oppdaget at personer i tillitsvalgte stillinger fortsatt får/fikk stille til valg, til tross at dette er kjent av respektive partiledere, så tungt kriminelle, pedofile, kvinnemishandlere og annet kriminellt snadder er ok for allmenheten bare de ikke tilhörer höyresiden, men det blundes det åpentlyst for, og du med dem...

mvh

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

mvh

Du mener da det er feil å kalle SD et rasistisk og fascistisk parti? Partiet har sin opprinnelse blant nynazister, tkr. Da er det vanskelig å kalle det noe annet.

Eller tenker du mer generelt her?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh

Du mener da det er feil å kalle SD et rasistisk og fascistisk parti? Partiet har sin opprinnelse blant nynazister, tkr. Da er det vanskelig å kalle det noe annet.

- Jeg tenker mer generelt.

For meg er dette innlegget fra Noruego et helt klart tilfelle av "The pot calling the kettle black".

mvh

M

musicus

Gjest

mvh

Ja det er feil! skal man granske historie her så får du ta for deg de andre partiene også, kanskje diagnosen blekner noe, begynn med Vänsterpartiet, Feministiskt Initativ så får du en historie, men som sagt, for noen teller ikke de mange som sultet ihjel i Gulag leirene til "kamerat" Stalin, eller for ikke snakke om Pol Pot eller de andre tidligere öst europeiske despoter som åpentlyst dyrkes forstsatt, selvsagt er det like ille at mange forsvant opp skorsteinen i nazileirene, men dog kvarstår det faktum de röde tok livet av fler, vet du ikke eller vil du/dere ikke se det?

mvh

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: POB

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har dessverre ikke fantasi til å se hva despotene fra Polt Pot, Sovjet osv har å gjøre med det svenske valget i 2014.

M

musicus

Gjest
    Har dessverre ikke fantasi til å se hva despotene fra Polt Pot, Sovjet osv har å gjøre med det svenske valget i 2014.
    Da burde du melde deg av tråden hva har gått feil i Sverige!!

mvh
    Nei.
    Da får du surre videre i din egen verden om markerings behovet er så stort, fantasiene og eventyrene du forteller om emnet er hermed like interessante som ett middels hjerteinfarkt:

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pussig, siden du tydeligvis har fantasi nok til å se hva Adolf, Heinrich et al. har med det svenske valget 2014 å gjøre.

mvh
    Det har en klar parallell til SDs ideologiske bakgrunn, og derved svært relevant.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da burde du melde deg av tråden hva har gått feil i Sverige!!

mvh
    Nei.
    Da får du surre videre i din egen verden om markerings behovet er så stort, fantasiene og eventyrene du forteller om emnet er hermed like interessante som ett middels hjerteinfarkt:

mvh
    Det blir for "PK", med andre ord. Ja, ja...

Fantasier? Jeg, og andre, har kun kommet med fakta om SD. I god høyrepopulistisk ånd tåles det tydeligvis ikke. At du mener at Pol Pot, Sovjet og annet er relevant; se, det får stå for din regning. Jeg mener det er irrelevant.

Svenske venstre har sin opprinnelse som et kommunistisk parti. De hadde det også i navnet fram til 1990. Likevel virker dette partiet å være mye mer moderat i sine meninger enn SD. Ergo er det et forsøk på avsporing av debatten rundt SDs ideologi.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.693
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Pussig, siden du tydeligvis har fantasi nok til å se hva Adolf, Heinrich et al. har med det svenske valget 2014 å gjøre.

mvh
    Det har en klar parallell til SDs ideologiske bakgrunn, og derved svært relevant.
    Derfor undres jeg over din fullstendige blindhet ift. parallellene til f.eks Vänstern sin ideologiske bakgrunn. Får meg til å lure på om det er evnene eller viljen det står på.

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.848
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Se innlegg over. Og nå begynner debatten å komme på et lavmål. Du får lure så mye du vil.

C

cruiser

Gjest
    Fasinerende barnehageretorikk.. "jammen det er andre som er like ille" i denne og andre tråder

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn