Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    For en surrealistisk tråd dette har utviklet seg til å bli. Hjelpes. Ut fra denne tråden å dømme skule man tro vi var naboer med et borgerkrigsrammet land som Irak eller Somalia, og ikke med et land som år etter år scorer i topp-skiktet på globale lister over lykke, forventet levealder, melllommenneskelig tillit, osv, og som er et av få vesteuropeiske land som opplever god økonomisk vekst og lavere ledighet for tiden. Host kremt host.
    Dessverre oppleves det nok ikke så surrealistisk av mange av de som lever og påvirkes av hvordan det har blitt her, dessverre igjen! Uten å dra på for mye er det er det en slags god beskrivelse med borgerkrigslignende tilstander, med no´go zoner og gjeng områder og polisens unnfallenhet mot nevnte grupper!
    Lykken er relativ og den mellommenneskelige tilliten har fått seg noen reale skudd for baugen med den ikke selvvalgte nye kulturen som påtvinges mange. God økonomisk vekst? vel det er bare å grave litt litt utenfor mainstream medias konstruerte virkelighet, det varsles om vaklende økonomi, helse og utdannelsesytemer som fallerer, bostadsbobler og annet negativt økonomisk elende og når man i tillegg må låne til å klare av innvandringen, brutte løfter i enn mått som selv skiller seg ut for løgnaktige og dårlige politikere, da er velstanden truet, mens media (MSM) og de samme politikerene gjør nesten hva som helst for fortsatt å la folket leve i den av seg (politikere/media) oppmalte utopia om at rikets tilstand er bra, da er det bare å fortsette hoste å kremte og ta seg en tur ut i virkeligheten, den er dessverre! ikke så rosenrød som visse vil ha den til å virke!

ett lite axplock av Svenske "perler”

Den mesiga majoriteten | Fria Tider

Reinfeldt: Invandringen är lönsam – men vi måste jobba till vi är 75 | Fria Tider

Riksbanken varnar för "djup" lågkonjunktur | Fria Tider

Borg: Ekonomisk krasch nu oundviklig | Fria Tider

Vårbudgeten: Höjd skatt och mer pengar till bidrag och invandring | Fria Tider

För lång och trogen tjänst? – Reinfeldt får toppjobb hos Bank of America Merrill Lynch | Fria Tider

Ikke direkte førsteside stoff hos SR, SVT, Expressen, Aftonbladet eller Dagens Nyheter det som det her er linket til, folk kan jo (fri og bevares) komme til å skjønne at de blir hold for narr og blir ljugit for av media og politikerene...og la det bare være sagt, jeg stemmer ikke på SD (i den grad jeg kan stemme) i Sverige, men de er den eneste faktiske opposisjonen for tiden, og det behøver Sverige, en bra opposisjon...

mvh

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ha ha ha ha, det er rett og slett moro! noen ganger håper jeg at veien mot det multikulturelle utopi får utspille seg, bare for å se hvordan dirigentene og orkesteret reagerer når virkeligheten blir for nær og the point of no return er nådd.

litt som skadefryden over å se hvordan ceresei sin bevepningen av de militante religiøse fanatikerne i game of thrones sprengte i trynet hennes. det ender vel med at hun setter helle kings landing i full fyr med wildfire.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For en surrealistisk tråd dette har utviklet seg til å bli. Hjelpes. Ut fra denne tråden å dømme skule man tro vi var naboer med et borgerkrigsrammet land som Irak eller Somalia, og ikke med et land som år etter år scorer i topp-skiktet på globale lister over lykke, forventet levealder, melllommenneskelig tillit, osv, og som er et av få vesteuropeiske land som opplever god økonomisk vekst og lavere ledighet for tiden. Host kremt host.
    Dessverre oppleves det nok ikke så surrealistisk av mange av de som lever og påvirkes av hvordan det har blitt her, dessverre igjen! Uten å dra på for mye er det er det en slags god beskrivelse med borgerkrigslignende tilstander, med no´go zoner og gjeng områder og polisens unnfallenhet mot nevnte grupper!
    Lykken er relativ og den mellommenneskelige tilliten har fått seg noen reale skudd for baugen med den ikke selvvalgte nye kulturen som påtvinges mange. God økonomisk vekst? vel det er bare å grave litt litt utenfor mainstream medias konstruerte virkelighet, det varsles om vaklende økonomi, helse og utdannelsesytemer som fallerer, bostadsbobler og annet negativt økonomisk elende og når man i tillegg må låne til å klare av innvandringen, brutte løfter i enn mått som selv skiller seg ut for løgnaktige og dårlige politikere, da er velstanden truet, mens media (MSM) og de samme politikerene gjør nesten hva som helst for fortsatt å la folket leve i den av seg (politikere/media) oppmalte utopia om at rikets tilstand er bra, da er det bare å fortsette hoste å kremte og ta seg en tur ut i virkeligheten, den er dessverre! ikke så rosenrød som visse vil ha den til å virke!

Reinfeldt: Invandringen är lönsam – men vi måste jobba till vi är 75 | Fria Tider

För lång och trogen tjänst? – Reinfeldt får toppjobb hos Bank of America Merrill Lynch | Fria Tider

Ikke direkte førsteside stoff hos SR, SVT, Expressen, Aftonbladet eller Dagens Nyheter det som det her er linket til, folk kan jo (fri og bevares) komme til å skjønne at de blir hold for narr og blir ljugit for av media og politikerene...og la det bare være sagt, jeg stemmer ikke på SD (i den grad jeg kan stemme) i Sverige, men de er den eneste faktiske opposisjonen for tiden, og det behøver Sverige, en bra opposisjon...

mvh
    Takk for svar. Bare for å ta en disclaimer: Jeg er veldig glad for at Norge over tid har hatt strengere innvandringspolitikk enn Sverige. Det innså jo svenskene selv også, på en måte, da de strammet ettertrykkelig inn på politikken nå i høst. Men det går an å diskutere utfordringene som innvandringen bringer med seg, uten å ende opp med å beskrive virkeligheten på en måte som er helt skjev. Leste du denne reportasjen fra de svenske forstedene, for eksempel? Steinkasternes parlament - Filter Nyheter

Der kommer det tydelig fram at det har eksistert utfordringer i forstedene, og at de fortsatt er der. Men man får også innblikk i at virkeligheten er langt mer sammensatt enn hva Fria Tider eller andre ofte hevder (forøvrig er det en publikasjon som har bånd til folk i Sverigedemokratene, så de er nok ikke den mest nøytrale publikasjonen). Det er sant at den store innvandringen Sverige har opplevd har skapt utfordringer, men det er også sant at Sverige i global målestokk fortsatt er et av de mest velfungerende landene i verden. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang :)

(la meg bare gi et eksempel/tanke-eksperiment. Anta at alle vi som bor i Norge fikk beskjed om at vi måtte flytte fra Norge, og kunne velge helt fritt hvilket land man skulle bosette seg i. Hvilket land ville man da valgt? Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Sverige. Hvis jeg skal gjette på hva majoriteten i Norge hadde valgt, tror jeg at det ville blitt Sverige på førsteplass, etterfulgt av Danmark. Evt. Danmark, og så Sverige rett bak. Og så alle de andre landene. Men hvis dette stemmer, og mange nordmenn faktisk ville valgt Sverige hvis de måtte flytte herfra, er vel det en slags indikator på at det ikke er SÅ ille hos Söta Bror?)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tanke-eksperimentet ditt forutsetter jo at vi vil til Sverige, det er overhodet ikke sikkert.
    Og hvis vi vil det så er det fordi at vi kjenner oss igjen i språk og kultur.
    Men jeg tror absolutt at Florida, Spania m/kanariøyene og Thailand kan friste mange. Eventuelt Australia.

U

utgatt25555

Gjest

mvh
    Takk for svar. Bare for å ta en disclaimer: Jeg er veldig glad for at Norge over tid har hatt strengere innvandringspolitikk enn Sverige. Det innså jo svenskene selv også, på en måte, da de strammet ettertrykkelig inn på politikken nå i høst. Men det går an å diskutere utfordringene som innvandringen bringer med seg, uten å ende opp med å beskrive virkeligheten på en måte som er helt skjev. Leste du denne reportasjen fra de svenske forstedene, for eksempel? Steinkasternes parlament - Filter Nyheter

Der kommer det tydelig fram at det har eksistert utfordringer i forstedene, og at de fortsatt er der. Men man får også innblikk i at virkeligheten er langt mer sammensatt enn hva Fria Tider eller andre ofte hevder (forøvrig er det en publikasjon som har bånd til folk i Sverigedemokratene, så de er nok ikke den mest nøytrale publikasjonen). Det er sant at den store innvandringen Sverige har opplevd har skapt utfordringer, men det er også sant at Sverige i global målestokk fortsatt er et av de mest velfungerende landene i verden. Det går an å ha to tanker i hodet på en gang :)

(la meg bare gi et eksempel/tanke-eksperiment. Anta at alle vi som bor i Norge fikk beskjed om at vi måtte flytte fra Norge, og kunne velge helt fritt hvilket land man skulle bosette seg i. Hvilket land ville man da valgt? Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt Sverige. Hvis jeg skal gjette på hva majoriteten i Norge hadde valgt, tror jeg at det ville blitt Sverige på førsteplass, etterfulgt av Danmark. Evt. Danmark, og så Sverige rett bak. Og så alle de andre landene. Men hvis dette stemmer, og mange nordmenn faktisk ville valgt Sverige hvis de måtte flytte herfra, er vel det en slags indikator på at det ikke er SÅ ille hos Söta Bror?)

Takk selv! og selv om jeg ikke er enig i alt du skriver og mener så leser jeg det med respekt og interesse, du skriver i en bra og fin tone.

Jeg er er enig i mye av det du sier her, om å diskutere problemene, men det er dessverre en åsiktskorridor i Sverige og delvis Norge, å diskuterer slikt her er vanskelig, jeg bruker tråden som en ventil og lufter ut frustrasjonen :)

Men, FriaTider er nok er mer nøytrale enn Avpixlat, som har kontakter og sterke SD sympatier ;)
    La meg si litt bare min situasjon, jeg vil flytte herfra så fort det lar seg gjøre, nu er jeg her pga mindreårige barn som jeg velger å bo i nærheten av, derav min noe ambivalente holdning mot Sverige, så jeg hadde nok valgt ett annet land enn både Sverige & Danmark om jeg måtte flytte ufrivillig fra Norge.
    De med ressurser har det godt i Sverige, dessverre er ikke det alle som har de mulighetene og de, vanlige Svenson´s med vanlige inntekter og utgifter, og spesielt eldre minste pensjonister, gjerne kvinner siden disse var hjemme med barn og hjem på 60 & 70 tallet, går noen ganger for lut og kaldt vann ifht til nyankomne, omvendt rasisme i praksis!...
    Politikere, media og etablissementet bor i noe som nesten må kalles enklaver der vanlige folk og spesiellt nyankomne ikke har mulighet å kjøpe seg inn, ikke vanskelig å være for noe en selv kommer i minimal kontakt med på andres bekostning, i min verden er det hykling av rang...

Selv bor jeg trygt og godt relativt sentralt i Gøteborg, jeg har bodd ute i förorten tidligere...en by jeg føler mye for, jeg liker Svenskene, deres mentalitet og tradisjoner, men jeg liker ikke deres politikere og media, det er mye grums der...les f.eks det jeg linket til i 5 avsnitt om media og politikerenes sammenblanding med AFA/EXPO m.fl venstre extreme, det gir assosiasjoner til Stasi, noe de forøvrig kaller seg selv.....det er like ille å bli kuet og slått av ytre venstre som høyre, men dessverre frodes det såkalte ”gode hatet” fra venstresiden i Svea riket...så idyllen og den klassiske Svenske fasaden, sprekker.....

mvh

Sist redigert av en moderator:

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.659
    Torget vurderinger
    10
    Tanke-eksperimentet ditt forutsetter jo at vi vil til Sverige, det er overhodet ikke sikkert.
    Og hvis vi vil det så er det fordi at vi kjenner oss igjen i språk og kultur.
    Men jeg tror absolutt at Florida, Spania m/kanariøyene og Thailand kan friste mange. Eventuelt Australia.
    Og Canada, Sverige er siste stedet jeg flytter til, makan til tomskaller skal du lete lenge etter.

Mvh.
    SAL

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk selv! og selv om jeg ikke er enig i alt du skriver og mener så leser jeg det med respekt og interesse, du skriver i en bra og fin tone.

Jeg er er enig i mye av det du sier her, om å diskutere problemene, men det er dessverre en åsiktskorridor i Sverige og delvis Norge, å diskuterer slikt her er vanskelig, jeg bruker tråden som en ventil og lufter ut frustrasjonen :)

Men, FriaTider er nok er mer nøytrale enn Avpixlat, som har kontakter og sterke SD sympatier ;)
    LA meg si min situasjon, jeg vil flytte herfra så fort det lar seg gjøre, nu er jeg pga mindreårige barn som jeg velger å bo i nærheten av, derav min noe ambivalente holdning mot Sverige, jeg hadde nok også valgt ett annet land enn Sverige & Danmark om jeg måtte flytte ufrivillig fra Norge.
    De med ressurser har det godt i Sverige, dessverre er ikke det alle som har de mulighetene og de, vanlige Svenson´s med vanlige inntekter og utgifter, og spesielt eldre minste pensjonister, gjerne kvinner siden disse var hjemme med barn og hjem på 60 & 70 tallet, gåt noen ganger for lut og kaldt vann...
    Politikere, media og etablissementet bor i noe som nesten må kalles enklaver der vanlige folk og spesiellt nyankomne ikke har mulighet å kjøpe seg inn, ikke vanskelig å være for noe en selv kommer i minimal kontakt med selv og da gjerne også på andres bekostning, i min verden er det hykling av rang...

Selv bor jeg relativt sentralt i Gøteborg som er en by jeg føler mye for, jeg liker Svenskene, deres mentalitet og tradisjoner, men jeg liker ikke deres politikere og media, det er mye grums der...les f.eks det jeg linket til i 5 avsnitt om media og politikerenes sammenblanding med AFA/EXPO m.fl venstreextreme, det gir assosiasjoner til Stasi, noe de forøvrig kaller seg selv.....det er like ille å bli kuet og slått av ytre venstre som høyre, men dessverre frodes det såkalte ”gode hatet” fra venstresiden i Svea riket...

mvh
    Takk! Slike personlige erfaringer og opplevelser er det alltid interessant å lese om - uavhengig av hvordan man "tolker" situasjonen og hva man mener politisk. Veldig interessant å høre.

Jeg har selv studert tre år i Sverige, hadde svensk kjæreste og svigerfamilie en god stund, og har fortsatt mange gode venner i Sverige som jeg følger tett både IRL og på facebook. Så jeg har en del følere ute i hva som rører seg i landet jeg også tror jeg :)

Men ja, du har helt rett i at Sverige dessverre har blitt mer og mer klassedelt og segregert. Innvandringen har spilt en rolle der, men det skyldes mye annet også. Den utviklingen er jeg kritisk til. Men som jeg skrev, jeg mener at man kan beskrive den type ting uten å hevde at Sverige står på avgrunnens rand, liksom. Men det får bli siste sverige-innlegg fra meg i dag, tror jeg, må få ferdig en del jobb-oppgaver som jeg faktisk får betalt for å gjøre... ;)

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det er utviklingen og å finne årsakene til en gitt utvikling som er viktig, ikke status quo.

alt vil være sammensatt, slik er det bestandig, det er derfor man bruker statistiske analyser for å isolere effekter, finne korrelasjoner og potensielle kausale sammenhenger.

å ha to eller flere tanker i hodet samtidig er viktig, men det er ingen tvil om hva som er grunnen til den negative utviklingen i sverige. bare det å se på sveridemokratenes fremgang er en proxy på at innvandringen sosialt sett er uønsket. det er nok flere som begynner å lese avpixlat og stemme på sverigedemokratene fordi de ser en negativ utvikling rundt seg, enn at de ser en negativ utvikling rundt seg fordi de stemmer sverigedemokratene og leser på avpixlat.

å pakke inn innvandringen med ord som utfordring synes jeg rent personlig at blir feil, siden det da høres ut som det er veldig lettløselig. sannheten er at ikke-vestlig innvandring er et uløselig megaproblem om man ønsker et fredelig og harmonisk samfunn og en fortsatt velferdsstat, slik vi har i dag. de to lar seg ikke kombinere. det er helt umulig, siden et samfunn som vårt krever en humankapital de ikke-vestlige innvandrerne ikke sitter på.

U

utgatt25555

Gjest
    det er nok flere som begynner å lese avpixlat og stemme på sverigedemokratene fordi de ser en negativ utvikling rundt seg, enn at de ser en negativ utvikling rundt seg fordi de stemmer sverigedemokratene og leser på avpixlat.
    Hadde mainstreammedia gjort jobben sin og gransket makten fremfor å forsöke krype opp i samme båten, hadde nok ikke mange lest alternativmedia, objektivformidling, ikke agendasettende journalistikk, folk er drittlei å bli fortalt hva de burde mene og si... ;)

mvh

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Sannheten er at ikke-vestlig innvandring er et uløselig megaproblem om man ønsker et fredelig og harmonisk samfunn og en fortsatt velferdsstat, slik vi har i dag. de to lar seg ikke kombinere. det er helt umulig, siden et samfunn som vårt krever en humankapital de ikke-vestlige innvandrerne ikke sitter på.
    Vel. Det er en antakelse du gjør om fremtiden. Såvidt jeg har kunnet registrere fungerer de fleste vestlige landene fortsatt relativt bra, på tross av stor innvandring, og på tross av utfordringene innvandringen har ført med seg. Vil det fortsette å være slik? Man vet aldri hvordan fremtiden blir, selvfølgelig. Nå som klimaendringen har kicket inn for alvor vet man ennå mindre enn før om hvordan ting blir. Men det man kan gjøre, er å anta at de trendene man ser i dag vil fortsette omtrent som nå, og så tenke seg hvordan det blir hvis det slår til. Slik jeg leser de store trendene i dag, vil en fortsatt høy innvandring i tiårene fremover føre til at Norge og andre vestlige land møter en del problemer. Den økonomiske ulikheten vil antakelig øke, og tilliten i samfunnet vil antakelig bli lavere. Antakelig vil statsfinansene også bli mindre romslige. Men jeg ser ikke noen utviklingstrekk i dag som tilsier at ting vil gå ad undas på grunn av innvandringen. Jeg er langt mer bekymret for klimaendringene, for eksempel.

Redaktøren i Minerva gjorde ellers et tankeeksperiment for noen år siden der han prøvde å tenke seg hva som kunne skje i et worst case scenario. Synes det var en morsom og opplysende artikkel: � En moderat dystopi: Hvor galt kan det gå?

Forøvrig, ang. dette med ikke-vestlig innvandring og humankapital: Min kjæreste/forlovede er praktiserende muslim fra et land i Midtøsten (og jeg verken er eller kommer til å bli muslim, for the record). I tillegg til å være muslim skriver hun doktorgrad, og er betydelig mer intelligent enn meg. Joa, doktorgradsstudenter utgjør et statistisk unntak, både i Midtøsten og her. Men selv om det er en klisjé, så er det faktisk litt viktig å ikke dra alle over én kam.

(men jeg skulle jo ikke debattere mer her i dag, hehe... NÅ må jeg prøve å fokusere på jobb :) )

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    jeg får lyst til å svare deg med et kjempelangt innlegg, og jeg begynte faktisk på det, men det vil ikke virke overbevisende på noen som har tatt et moralsk standpunkt og kommet frem til at alt går veldig bra og vi ikke vet noe om fremtiden. jeg antar at du har en moralsk holdning til dette, siden du er partner med en praktiserende muslim.

jeg kjenner til deg fra før og vet at du forholder deg rasjonelt til veldig mye, så du vet utmerket godt at en anekdote ikke forteller noen ting annet enn at man sannsynligvis ikke har saklige og rasjonelle argumenter med substans for gitt syn. du poengterer det til og med selv.

verdens høyeste mann kan være japaner, men det betyr ikke at japanere er høyere enn alle andre. man kan derimot gjøre en gjennomsnittsmåling av høyden til menn i alle land og si noe om hvor folk i gjennomsnitt er høyest, og det er ikke japan. slik vil det også være for humankapital. jeg synes det er dumt at vi må gå inn på slike banale eksempler i diskusjonen her, spesielt når jeg vet at du har full forståelse for det jeg skriver, og at jeg må opptre som en tulling med "ovenfra og ned"-tale til en som faktisk vet dette, :|

jeg tror heller ikke at europa står i brann om 20 år dersom utviklingen fortsetter, men jeg tror på høyere grad av sosial urolighet, mindre individuell frihet, mindre trygghet, lavere grad av sosial tillit, mer kriminalitet, mer kontrollerende, autoritære og udemokratiske regimer og dårligere økonomisk utvikling enn vi kunne hatt uten ikke-vestlig innvandring, siden samfunnets ressurser da kan brukes på utvikling, fremfor integrering og kontroll. norge er fredelig, fordi vi har greit med ressurser foreløpig, men med høy innvandring og et skifte som gir sterk kamp om ressursene, så vil det bli langt verre.

vi er åpenbart ikke enige om dette, og jeg kan aldri tenke meg at vinden skyver seilene i innvandrings-motstandernes retning før det har gått riktig langt, så vi vil få se det reelle resultatet av dette på europeisk nivå om noen tiår. de siste 30 årene har i alle fall vist at dette ikke har vært noen suksess, noe det er stor politisk enighet om (til og med merkel innrømmer det), så da får vi se hva 30 år til vil bringe.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    jeg får lyst til å svare deg med et kjempelangt innlegg, og jeg begynte faktisk på det, men det vil ikke virke overbevisende på noen som har tatt et moralsk standpunkt og kommet frem til at alt går veldig bra og vi ikke vet noe om fremtiden. jeg antar at du har en moralsk holdning til dette, siden du er partner med en praktiserende muslim.

jeg kjenner til deg fra før og vet at du forholder deg rasjonelt til veldig mye, så du vet utmerket godt at en anekdote ikke forteller noen ting annet enn at man sannsynligvis ikke har saklige og rasjonelle argumenter med substans for gitt syn. du poengterer det til og med selv.

verdens høyeste mann kan være japaner, men det betyr ikke at japanere er høyere enn alle andre. man kan derimot gjøre en gjennomsnittsmåling av høyden til menn i alle land og si noe om hvor folk i gjennomsnitt er høyest, og det er ikke japan. slik vil det også være for humankapital. jeg synes det er dumt at vi må gå inn på slike banale eksempler i diskusjonen her, spesielt når jeg vet at du har full forståelse for det jeg skriver, og at jeg må opptre som en tulling med "ovenfra og ned"-tale til en som faktisk vet dette, :|

jeg tror heller ikke at europa står i brann om 20 år dersom utviklingen fortsetter, men jeg tror på høyere grad av sosial urolighet, mindre individuell frihet, mindre trygghet, lavere grad av sosial tillit, mer kriminalitet, mer kontrollerende, autoritære og udemokratiske regimer og dårligere økonomisk utvikling enn vi kunne hatt uten ikke-vestlig innvandring, siden samfunnets ressurser da kan brukes på utvikling, fremfor integrering og kontroll. norge er fredelig, fordi vi har greit med ressurser foreløpig, men med høy innvandring og et skifte som gir sterk kamp om ressursene, så vil det bli langt verre.

vi er åpenbart ikke enige om dette, og jeg kan aldri tenke meg at vinden skyver seilene i innvandrings-motstandernes retning før det har gått riktig langt, så vi vil få se det reelle resultatet av dette på europeisk nivå om noen tiår. de siste 30 årene har i alle fall vist at dette ikke har vært noen suksess, noe det er stor politisk enighet om (til og med merkel innrømmer det), så da får vi se hva 30 år til vil bringe.
    Altså, kjempelange innlegg synes jeg bare er bra. Jeg er jo helt enig i det du skriver om anekdoter osv – som du ganske riktig påpeker synes jeg det er et ganske åpenbart poeng ;) Poenget mitt var ikke noe sånt som at min personlige erfaring falsifiserer statistikk som viser at innvandrere fra ikke-vestlige land i gjennomsnitt har lavere humankapital. Det gjør den selvfølgelig ikke. Poenget mitt handlet om ordbruk. Hvordan vi snakker med hverandre og om hverandre har faktisk også noe å si for hvordan ting utvikler seg i årene framover. Å snakke om "ikke-vestlige innvandrere" en masse som en gruppe med lav humankapital er en ordbruk som stempler og som skaper avstand. Og jo mer avstand det er mellom mennesker, jo mindre tillit blir det også.
    (det finnes en del forskning som viser at tilliten synker i multikulturelle områder når menneskene som bor der er skeptiske til folk med annen bakgrunn enn dem selv, mens den ikke trenger gjør det når de som bor der er positive til folk med annen bakgrunn enn dem selv. det er på en måte litt åpenbart, men det viser likevel at idéene man har om hverandre faktisk har noe å si)

Forøvrig gjelder ikke den statistiske tendensen om lav humankapital for alle gruppene med ikke-vestlige innvandrere heller: tamiler, iranere og chilenere er alle grupper som i følge SSBs inndeling regnes som ikke-vestlige innvandrere, og det er innvandrergrupper som jevnt over har relativt høy utdanning. Og det finnes også enkeltmennesker med høy humankapital i andre grupper (slik som i mitt personlige tilfelle). Det er ikke verre enn dette: I stedet for å si at "de ikke-vestlige innvandrerne besitter ikke høy humankapital", kan man si noe slikt som at "en god del innvandrere fra ikke-vestlige land besitter lavere humankapital enn flertallet i Norge". Det er en nyanseforskjell, men det er en viktig nyanseforskjell.

Ang. min personlige holdning til dette: jeg kan forsikre deg om at jeg ikke har tatt noe "moralsk standpunkt". Jeg har lenge ønsket lavere innvandring enn vi har hatt til nå. Jeg har ønsket strengere regler for arbeidsinnvandring og familieinnvandring, og jeg har ønsket et system der asyl i større grad er noe som bevilges for kortere perioder. Og ja, jeg har som ideal å tenke rundt dette på en rasjonell måte. Jeg synes bare ikke at krisemaksimeringen er spesielt rasjonell. Jeg ser mange utfordringer med å ha stor innvandring, og det er også derfor jeg har ønsket en lavere innvandringstakt. Men likevel: Ting funker da fortsatt helt ok i Vest-Europa? Man måste jämföra! I samme periode som Vest-Europa har hatt den største bølgen med ikke-vestlig innvandring noensinne, har velferdsstaten i mange land blitt bygget enda mer ut, man har hatt en likestillingsrevolusjon, man har fått økte rettigheter for homofile, osv. Kan det være at man ville kommet enda lenger dersom vi ikke hadde hatt noen ikke-vestlig innvandring i det hele tatt? Ja, det er mulig. Men veldig mange ting har faktisk gått i riktig retning de siste tiårene. Og det har skjedd samtidig som innvandringen har økt.

Hvorfor sier jeg dette? Ikke fordi jeg prøver å argumentere for høy innvandring. Som sagt ønsker jeg en lavere innvandring enn det vi har hatt. Jeg sier det fordi krisemaksimering i seg selv er noe som har negative konsekvenser for samfunnet og for utviklingen. Det skaper mindre tillit, det skaper avstand, det skaper misnøye. Ja, la oss diskutere utfordringene og problemene. Men jeg skulle ønske vi kunne gjøre det uten å gjøre problemene og utfordringene større enn det de er.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.272
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Olavelg: poenget i denne tråden er snarere svensk offentlighets forbløffende evne til å legge lokk på all debatt om et følsomt tema enn innvandrernes humankapital som sådan. Det var vært verboten å stille spørsmål ved noe som helst under risiko for å bli utskjelt som rasist. Det har gitt noen sære utslag som at 23-årige bløffmakere blir akseptert som "ensamkommande flyktingbarn" i stedet for å bli slengt ut som løgnere og snyltere, eller som at hele bydeler blir til isolerte parallellsamfunn under de facto kontroll av kriminelle gjenger og fundamentalistiske sekter samtidig som dette benektes og ikke kan debatteres i offentligheten. Et annet sært utslag er selvsagt at det eneste partiet som har kritisert dette var i ferd med å bli Sveriges største parti.

Det kunne se ut til at dette kompakte offentlige konsensus besto av to egentlige motpoler. På den ene siden var venstresidens "godhetstyranni" som helst ville utvide folkhemmet til hele verdens befolkning (uten å tenke så mye over hvordan det skulle finansieres - "pengar finns!"), og på den andre siden var det nok en del neokonservative som snarere så dette som en brekkstang for å demontere velferdsstaten en gang for alle (fordi det ikke ville være økonomisk mulig å videreføre alle sosiale goder under tyngden av massiv innvandring). Den vanhellige alliansen la effektivt lokk på hele debatten.

Det virker som byllen nå har sprukket og saken kan debatteres også i Sverige. Det gikk nokså fort når det først skjedde, men det skjedde først når det ble åpenbart for alle at Sverige ikke var i stand til å ta imot millioner av asylsøkende, flyktninger og lykkejegere, alle gode intensjoner til tross. Det vil i beste fall ta lang tid å rydde opp i skaden som allerede har skjedd.

Selv kjørte jeg gjennom store deler av Sverige i forrige uke og kan forsikre om at det stort sett ser ut som det alltid har gjort: Röda stugor, grönskande lunder, svenska flaggan, blommande ängor, näre midsommar. Det eneste forskjellige er at grupper av åpenbart nyankomne unge menn tasser rundt i alle småbyer og ser ut som de kjeder seg. Men da jeg nærmet meg Göteborg hadde jeg ikke noe stort behov for å kjøre gjennom Angered eller Biskopsgården.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.639
    U

utgatt25555

Gjest
    Det der er gammelt nytt i alternativ media, det nye er at MSM begynner våge löfte litt på den konstruerte ”korrektheten” til fordel virkeligheten!

mvh

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Olavelg: poenget i denne tråden er snarere svensk offentlighets forbløffende evne til å legge lokk på all debatt om et følsomt tema enn innvandrernes humankapital som sådan. Det var vært verboten å stille spørsmål ved noe som helst under risiko for å bli utskjelt som rasist. Det har gitt noen sære utslag som at 23-årige bløffmakere blir akseptert som "ensamkommande flyktingbarn" i stedet for å bli slengt ut som løgnere og snyltere, eller som at hele bydeler blir til isolerte parallellsamfunn under de facto kontroll av kriminelle gjenger og fundamentalistiske sekter samtidig som dette benektes og ikke kan debatteres i offentligheten. Et annet sært utslag er selvsagt at det eneste partiet som har kritisert dette var i ferd med å bli Sveriges største parti.

Det kunne se ut til at dette kompakte offentlige konsensus besto av to egentlige motpoler. På den ene siden var venstresidens "godhetstyranni" som helst ville utvide folkhemmet til hele verdens befolkning (uten å tenke så mye over hvordan det skulle finansieres - "pengar finns!"), og på den andre siden var det nok en del neokonservative som snarere så dette som en brekkstang for å demontere velferdsstaten en gang for alle (fordi det ikke ville være økonomisk mulig å videreføre alle sosiale goder under tyngden av massiv innvandring). Den vanhellige alliansen la effektivt lokk på hele debatten.

Det virker som byllen nå har sprukket og saken kan debatteres også i Sverige. Det gikk nokså fort når det først skjedde, men det skjedde først når det ble åpenbart for alle at Sverige ikke var i stand til å ta imot millioner av asylsøkende, flyktninger og lykkejegere, alle gode intensjoner til tross. Det vil i beste fall ta lang tid å rydde opp i skaden som allerede har skjedd.

Selv kjørte jeg gjennom store deler av Sverige i forrige uke og kan forsikre om at det stort sett ser ut som det alltid har gjort: Röda stugor, grönskande lunder, svenska flaggan, blommande ängor, näre midsommar. Det eneste forskjellige er at grupper av åpenbart nyankomne unge menn tasser rundt i alle småbyer og ser ut som de kjeder seg. Men da jeg nærmet meg Göteborg hadde jeg ikke noe stort behov for å kjøre gjennom Angered eller Biskopsgården.
    Jeg har som sagt bodd noen år i Sverige, og har mange venner og bekjente der. Følger også en god del med i den svenske samfunnsdebatten. Jeg har ikke lyst å starte noen lang debatt her, men veldig kort: Denne fremstillingen er langt på vei empirisk feil, Asbjørn. Det har lenge foregått masse debatt om det flerkulturelle samfunnet i Sverige. Både problemer knyttet til hederskultur, ungdomsgjenger, arbeidsløshet i etniske enklaver, m.m., har blitt heftig debattert. Du trenger ikke ta mine ord for dette. Her er en kvantitativ studie som kom ut ganske nylig: https://jesperstromback.org/2016/06/03/ny-studie-sa-har-ledarsidorna-skrivit-om-invandring/

Det som imidlertid er riktig, er at det lenge var en svært sterk tverrpolitisk konsensus om at Sverige skulle forsøke å ta i mot så mange asylsøkere de var i stand til. Denne konsensusen var det bare Sverigedemokratene som stilte seg utenfor. Denne konsensusen var imidlertid ikke basert på en slags naivistisk "stikke hodet i sanden"-tilnærming, men på en moralsk overbevisning om at det var en moralsk plikt for Sverige å ta i mot folk i nød. Men til slutt ble det jo for vanskelig, fordi problemene tårnet seg slik opp, og fordi oppslutningen om Sverigedemokratene var et kraftig signal om at store deler av folket var svært ukomfortable med dette.

Hvis du lurer på min egen oppfatning om dette, så mener jeg at asylpolitikken Sverige har ført var alt for liberal, og på noen viktige områder synes jeg at Sverige var for slepphendte i integreringspolitikken (spesielt at de ikke hadde noe bosetningsprogram slik som i Norge, men lot flyktninger bosette seg akkurat der de ville). Men det stemmer altså ikke at svensk offentlig debatt holdt seg borte fra de problematiske tingene innvandringen førte med seg. Det er feil.

U

utgatt25555

Gjest
    Men det stemmer altså ikke at svensk offentlig debatt holdt seg borte fra de problematiske tingene innvandringen førte med seg. Det er feil.

Sjelden jeg bruker slike fine fjonge ord, men her har du rett og slett grunnleggende feil!!! Det er ikke bare bomskudd på mål å hevde noe slikt, du spiller på en egen bortgjemt bane med slike argumenter!!
    Det er presis det som har gått feil i Sverige, politikere har har satt fornektelse ifa idealisme og ideologi framfor realisme og virkelighet, veldig godt hjulpet av media som ikke gör jobben med å granske styre & stell, men heller agerer agendasettende! og når langt på vei de fleste innen Svensk media er til venstre og mange laaangt til venstre, de/du benekter ikke kommunismens skyggesider men dyrker en slags alt til alle knallröd ideologi om at kommunismen er bra og god, de nekter dermed å fornekte bl.a dens folkemord og hat til annerledes tenkende, det er like ille å bli slått/undertrykt fra venstre som det er fra höyre....og i Sverige er det venstresiden som slår mest!

Debatten har värt fört på alternativmedier fordi folk er blitt oppsagte fra jobb, sparket ut av fagforeninger, mobbet til selvmord, blitt kalt rasister, facister og det som verre er, alt av i det ”gode hatets” navn når de har forsökt löfte dette gjennom MSM. Nå er det kappevenderenes og hyklerenes tid, å fremstå som realistiske og sammfunnsorienterte, tyvärr forsent! Så den debatten du henviser til her den eksisterer kun i etterpåklokskapens navn, og knapt nok det!!

mvh

Sist redigert av en moderator:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men det stemmer altså ikke at svensk offentlig debatt holdt seg borte fra de problematiske tingene innvandringen førte med seg. Det er feil.

Sjelden jeg bruker slike fine fjonge ord, men her har du rett og slett empirisk feil!!! Det er ikke bare bomskudd på mål å hevde noe slikt, du spiller på en egen bortgjemt bane med slike argumenter!!
    Det er presis det som har gått feil i Sverige, politikere har har satt fornektelse ifa idealisme og ideologi framfor realisme og virkelighet, veldig godt hjulpet av media som ikke gör jobben med å granske media, men agerer agendasettende! og når langt på vei de fleste innen Svensk media er til venstre og mange laaangt til venstre, de/du benekter ikke kommunismens skyggesider men dyrker en slags alt til alle knallröd ideologi om at kommunismen er bra og god, de nekter dermed å fornekte bl.a dens folkemord og hat til annerledes tenkende, det er like ille å bli slått/undertrykt fra venstre som det er fra höyre....

Debatten har värt fört på alternativmedier fordi folk er blitt oppsagte fra jobb, sparket ut av fagforeninger, mobbet til selvmord, blitt kalt rasister, facister og det som verre er, alt av i det ”gode hatets” navm, når de har forsökt löfte dette gjennom MSM. Nå er det kappevenderenes og hyklerenes tid å fremstå som realistiske og sammfunnsorienterte, tyvärr forsent! Så en debatten du henviser til her den eksisterer kun i etterpåklokskapens navn, og knapt nok det!!

mvh
    Har som sagt ikke tenkt å starte noen lang debatt om dette:) Bare et kort svar på det du skriver: Vi har alle våre inntrykk av hvordan ting forholder seg. Men slike inntrykk vil alltid være subjektive, og kan være misvisende (eller de kan være riktige). Nå kom det altså akkurat en grundig kvantitativ studie som viste at svenske medier på ingen måte har tiet ihjel de problematiske sidene ved innvandring og det flerkulturelle samfunnet (som jeg linket til i forrige post). Det er derfor jeg ikke er redd for å si det relativt tydelig: Det stemmer rett og slett ikke at svenske medier har tiet om problemene med innvandring osv. Vi har data på det. Og dataene viser at den påstanden er feil.

Man kan selvfølgelig mene at svenske medier burde vært enda mer kritiske til innvandring og flerkultur, og man kan mene at svenske politikere burde ført en strengere innvandringspolitikk (det mener jeg, for eksempel). Men slik jeg har skrevet tidligere i tråden: Det går an å mene dette, og likevel omtale dagens Sverige på en balansert måte.

Tror det blir siste ord fra meg i denne tråden på en stund. Hadde egentlig lovet meg selv å ikke rote meg i diskusjoner som handler om andre ting enn hifi her :p

U

utgatt25555

Gjest

Sjelden jeg bruker slike fine fjonge ord, men her har du rett og slett empirisk feil!!! Det er ikke bare bomskudd på mål å hevde noe slikt, du spiller på en egen bortgjemt bane med slike argumenter!!
    Det er presis det som har gått feil i Sverige, politikere har har satt fornektelse ifa idealisme og ideologi framfor realisme og virkelighet, veldig godt hjulpet av media som ikke gör jobben med å granske media, men agerer agendasettende! og når langt på vei de fleste innen Svensk media er til venstre og mange laaangt til venstre, de/du benekter ikke kommunismens skyggesider men dyrker en slags alt til alle knallröd ideologi om at kommunismen er bra og god, de nekter dermed å fornekte bl.a dens folkemord og hat til annerledes tenkende, det er like ille å bli slått/undertrykt fra venstre som det er fra höyre....

Debatten har värt fört på alternativmedier fordi folk er blitt oppsagte fra jobb, sparket ut av fagforeninger, mobbet til selvmord, blitt kalt rasister, facister og det som verre er, alt av i det ”gode hatets” navm, når de har forsökt löfte dette gjennom MSM. Nå er det kappevenderenes og hyklerenes tid å fremstå som realistiske og sammfunnsorienterte, tyvärr forsent! Så en debatten du henviser til her den eksisterer kun i etterpåklokskapens navn, og knapt nok det!!

mvh
    Har som sagt ikke tenkt å starte noen lang debatt om dette:) Bare et kort svar på det du skriver: Vi har alle våre inntrykk av hvordan ting forholder seg. Men slike inntrykk vil alltid være subjektive, og kan være misvisende (eller de kan være riktige). Nå kom det altså akkurat en grundig kvantitativ studie som viste at svenske medier på ingen måte har tiet ihjel de problematiske sidene ved innvandring og det flerkulturelle samfunnet (som jeg linket til i forrige post). Det er derfor jeg ikke er redd for å si det relativt tydelig: Det stemmer rett og slett ikke at svenske medier har tiet om problemene med innvandring osv. Vi har data på det. Og dataene viser at den påstanden er feil.

Man kan selvfølgelig mene at svenske medier burde vært enda mer kritiske til innvandring og flerkultur, og man kan mene at svenske politikere burde ført en strengere innvandringspolitikk (det mener jeg, for eksempel). Men slik jeg har skrevet tidligere i tråden: Det går an å mene dette, og likevel omtale dagens Sverige på en balansert måte.

Tror det blir siste ord fra meg i denne tråden på en stund. Hadde egentlig lovet meg selv å ikke rote meg i diskusjoner som handler om andre ting enn hifi her :p
    Det er faktisk ikke bare snakk om subjektivt föleri, det er alternativmedia som formidler mer av de ubehagelige faktiske hendelsene og gjör jobben til MSM, den studien du henviser til er bestillt at media selv, det er Svensk medias 30 sölvpenger, den er kjöpt og betalt, det tar ikke mange kaloriene å skjönne om man bare titter litt bak forhenget om hva den omtaler, den er knapt verdt papiret den skrevet på!
    Man må nesten sitte godt politisk indoktrinert og blind bak ett skrivebord for å få seg til å hevde at Svensk media ikke har tiet, ljugit, fordreid og forsökt skjule virkeligheten, de er like troverdige som Andeby nytt og knapt det...
    Driver man med agenda settende journalistikk og ikke objektiv formidling möter man seg selv i den berömte döra en dag, og det er hva som holder på skje nu....

Noen ganger er det kanskje greit å lese litt mindre trygt hjemme i comfort sonen og heller ta seg en tur ut i virkeligheten for en reality check!

mvh

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Det har blitt diskutert problemer ift. med innvandringen i Sverige, men debattene har vært veldig regulerte og de som har uttalt seg kritisk veldig forsiktig. Man måtte være ekstremt forsiktig med hva man sa i Sverige for bare et år siden. Sa man noe galt, så betalte man gjerne med karriére, rennomé og fremtid.

Kløften mellom befolkning på den ene siden og MSM kombinert med den politiske eliten på den andre, var til å gå i spagaten av, det er derfor alternativmedia vokste frem, samtidig som tilliten til MSM nådde et bunnpunkt mens oppslutningen om SD slo i taket. De andre partiene slo ring om hverandre og eksluderte SD sosialt og politisk. Media var med og skrek at om man stemte på SD, så var man rasist. Se på dekningen av personer med kritisk innvandrersyn. De ble heksejaget av svensk MSM og interesseorganissasjoner, spesielt de på venstresiden.

Ser man på debatter enten i media eller Riksdagen av SD vs røkla, så ser man at de andre alltid bruker emosjonelle appeller eller går på person når man angriper SD. Man svarte aldri på de reelle problemstillingene SD reise, og disse problemstillingene ble heller ikke snakket om i media på en rasjonell måte. Man var f.eks. veldig lite opptatt av å snakke om kriminalitet ift. innvandring, utvikling i sedelighetsforbrytelser ift. innvandring eller kostnadene for innvandring. Dette har blitt mer stuerent nå. Ting ble også vinklet i favør av innvandringen, f.eks. totalt manglende kildekritikk når det ble påstått at syrerne som kom hadde topputdanning m.m.

De eneste man trenger å ta innover seg er at (1) MSM i Sverige er dominert av venstresiden, (2) SD vokste i rekordfart, mens de ble angrepet fra en samlet media og politisk elite og (3) alternativmedia vokste frem (på tross av hyppige angrep fra MSM om at de var hatsiter), mens tilliten til MSM og de andre politikerne nådde et bunnpunkt.

U

utgatt25555

Gjest
    Dessverre faktiske tiltak mot bilbrenning, steinkasting på Polisen og klåing på jenter mm... :p

mvh

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.211
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg være helt ærlig så synes jeg SD har blitt veldig tamme i det siste. Har en mistanke om at de prøver å komme litt inn i varmen og har vannet ut budskapet. Det vil være en kardinalfeil tror jeg. SD må tørre å stå løpet ut nå.

U

utgatt25555

Gjest
    Skal jeg være helt ærlig så synes jeg SD har blitt veldig tamme i det siste. Har en mistanke om at de prøver å komme litt inn i varmen og har vannet ut budskapet. Det vil være en kardinalfeil tror jeg. SD må tørre å stå løpet ut nå.

Jeg holder med, de forklarer sin ”passivitet” med at deres politikk fortiden er adoptert av de andre partiene alikevel, og at det er viktigst, at deres politikk föres direkte eller indirekte, men de vil gjerne inn i varmen, og burde drive på framfor å slakke av. Selv om jeg ikke ville stemt SD, så trenger Sverige en god og aktiv opposisjon, og der er SD eneste alternativet så i den sammenhenge håper jeg de tar fart igjen...

mvh

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Politiet har mottatt minst elleve anmeldelser om seksuell antasting på en musikkfestival i Karlstad. Samtidig etterforsker politiet to voldtekter på en annen festival.

Mange unge jenter skal ha blitt antastet på musikkfestival i Sverige - Sverige - VG
    Det er bare å venne seg til at dette vil være normen de neste årene. Så lenge ansvarlige ( rå latter!! ) myndigheter ikke vil/tør ta tak i problemet og adressere det der det hører hjemme vil ikke det "gå seg til"! I henhold til "det politisk korrekte Sverige" er dette noe som ALLE menn har ansvar for og skyld i! :p

Så lenge de anklagende pekefingre peker på Svenne og ikke på Omar og Ahmed blir det ikke bedre.

To sannsynlige utfall på dette på noe lengre sikt:

1: Svenske jenter går ikke alene på konsert, de har med seg svenske gutter som står i en ring rundt de svenske jentene for å passe på dem!
    2: Svenske jenter slutter å gå på konserter og festivaler!

Hipp hipp, hurra for kvinnefrigjøring og likestilling!!

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Over 30 anmeldelser om overgrep på svensk musikkfestival - Sverige - VG

Hjalp ikke de berømte plastarmbåndene? whoco5 (1).gif

Svenskene har vel i stort flertall stemt på partier som ønsker å oversvømme sitt land med enslige mannlige asylsøkere,
    i alderen 18-40 år, og som bringer med seg et middelaldersk kvinnesyn,
    så de har vel egentlig fått det de har bedt om.
    Men alt er selvsagt den hvite rasistiske heteroseksuelle mann sin skyld. Alltid! Husk det.
    Men vær du sikker. Det kommer snart i større skala i Norge også.
    Vi ligger bare et par år etter.
    Bare vent å se.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn