Etter fire dager i Stockholm er jeg nesten fristet til å spørre hva som har gått galt i Norge......
Fire dager! du var på feil steder ifht det nye spennende Sverige, ta en guida special tur ut i förorten neste gang og Norge fremstår som Wonderland!
Når det er sagt, Sverige er ett flott land, med utrolig mange flotte mennesker, dessverre synes ikke alltid politikerene og media å mene det samme....
mvh
Virkeligheten er jo at Sverige fortsatt er en av de aller, aller beste land i verden å bo i. År etter år ligger de blant de 2 - 5 beste land på kåringer foretatt av uavhengige, internasjonale organisasjoner som spesialiserer seg på levekårsundersøkelser. Med andre ord dreier det seg om perspektiv, faktabedømmelse og realitetsorientering. Spør heller hva som har gått galt i Nord-Korea, Zimbabwe, Syria, Palestina.....
Det meste i Sverige er faktuelt sett ikke så galt stilt i det hele tatt, selv om ingen land er perfekte. En av de gode tingene med et samfunn som Sverige (samt Norge, Danmark, Island, New Zealand, etc...) er gjennomsiktigheten, og et svært lavt antall seriøse problemer, som gjør det enkelt å få øye på de fleste av dem. I motsetning til land der alt i utgangspunktet er så kaotisk, at du ikke ser skogen for bare trær.
Mvh
Håkon Rognlien
Litt ironi, det synes som de fleste som synes Sverige er blandt de beste landene å bo i, ikke bor der selv! Så det er nok litt forskjell på den virkeligheten for mange av de som bor her og de som ikke gjør det i hvordan virkeligheten er, den er høyst relativ
Dessverre, deler jeg nok ikke helt ditt syn på dette med den Svenske gjennomsiktigheten, den er nok en illusjon og da tenker jeg først og fremst politisk/medialt!
Den er dessverre sammenlignbar med land man ikke vil sammenligne seg med. Man får ikke sannheten om Sverige ved å bare å lese msm (mainstream media), dessverre kan man nesten si, er det alternativ media, de finner ikke på elendigheten de skriver om selv, de löfter fram det som msm velger å fortie, så er det selvsagt bare å se bort fra mange av de stolpeskudda i kommentars feltene på disse sidene. Den gjennomsiktigheten, eller Politiske korrektheten som andre ville kalt det, er ikke mye verdt i hverdagen.
Svärt lavt antall seriöse problemer, hvor har du dette, fra og hva mener du rent konkret med det? Hvor henter du det fra? Man skal gå godt med hodet under armen og armen i bind om man ikke har fått med seg at rent grunnleggende samfunnsmessige funksjoner knaker her borte...
Ja, jeg har bodd i førorten, der barna til bestekompisen ble ranet av ”ikke Svensker/nyanlende”, for klær, mobil og penger...så å si rett utenfor døra, der ungdommen fikk ydmyke seg selv på sin skole for at de var Svenske (8/10 var ikke Svensktalende/født i deres klasse) og hadde ok klær på kroppen og litt til annet som koster penger, som jo er ganske typisk for ungdom, der folk ikke tør bevege seg ut i lokalsamfunnet av redsel for å ranes og mishandles....jeg kunne gjort listen relativt lang!...
Men, lar heller det siste idiotiske forslaget fra en Rikspolis sjef, som egentlig ikke er polis, men politisk valgt, sine ”lysende” ideer om ”ikke tafsa” armbind og ”kaffe og korv” til steinkastende pøbler, som selvforklarende ”løsninger” på det nivået mye ligger på! så er det jo bare å la fantasien kompletere resten, det kan knapt bli verre om man tenker fritt...
Har sagt det før og sier det igjen, bare for å ha sagt det! den dagen guttungen er stor nok, setter jeg kursen over grensa igjen i håp om at Norge ikke har falt i samme PK gropa!
mvh