Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Latterliggjøring var ditt ord, Dong. Kontrafaktisk hypotese er heller ikke et nytt begrep. Du bør lese deg opp...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe nusselig over folk som når de blir litt utfordret på det de slenger ut svarer med at de lenge har tenkt å slutte med å lese folk (Larson sin vri overfor Deph) eller vil ha en hyggelig helg (Goggen her).

Ad Goggens helg:

Altså:

1) Hva ville du oppnå med så si at det var en kontrafaktisk hypotese? (jeg tok det som et svar som skulle tilbakevise et argument. Negativitet, altså. At det ikke er helt lett å si hvordan verden hadde vært om en ikke hadde hengt Jesus på korset, kan vi alle enes om. Hvordan verden hadde vært om en ikke hadde hadde drukket seg full forrige dagen og skrevet dumme ting på FB, det er lettere å si noe om.)

2) Er min beskrivelse av det kontrafaktiskes funksjon i lærings-/kunnskapstilegnelse feil? (Jeg tar det som gitt at du ikke vil si at det er negativt der, men grunnleggende.)

Hvordan vil du forene de to?

Nå må du kose deg i helga …

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Det er noe patetisk over folk som føler de at de har så lite å fare med at de konstant må bedrive ad homonem (og legge ut bilder av at de leser Kant...sorry...)

Så du har fått googlet litt, fint. Poenget var kun å påpeke at det var et kontrafaktisk argument, og dermed beheftet med usikkerhet. Det var ment som en exit. Det er ekstremt lite fristende å gå inn i en diskusjon hvor man er uenig i de grunnleggende premissene. Jeg har diskutert med Deph før og han sliter med å skjønne at de godene, målene og ideologien du har er en del av din personlighet, det er en del av deg. Dette får føringer for hva man kan komme til enighet om i sirkuset om islam og muslimer som han er monomant opptatt av. Det er bortkastet, men hakket mindre enn "diskusjoner" med deg...

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Vel, du får trøste deg med at du sikkert ikke er den eneste. Det er nok det eneste substitutt som kan få gamle frustrerte menn til å kjenne et snev av liv...

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er noe patetisk over folk som føler de at de har så lite å fare med at de konstant må bedrive ad homonem (og legge ut bilder av at de leser Kant...sorry...)
    Nå har jeg også googlet litt, og demne klagingen over ad homonem betyr at du mener Dong avskriver alt du kommer med fordi du er homo. Jeg tror ikke det er grunnen. Fnis.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt. Mot en formidabel motstander som Goggen kommer man til kort om man står alene. En diskusjonsforumenes spartaner.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Kjære Goggen, det er forskjell på rå og ubehøvlet sarkasme og det å overdrive!

For øvrig vil jeg bare vise til det jeg tidligere har sagt om å ta diskusjoner her på HFS OT alt for alvorlig! Det har ingen betydning hverken for verdensfreden, regnskogen eller global oppvarming hva vi HiFi nerder sitter og rører om her!

Beklager hvis jeg med dette tok fra noen selve livsløgnen........😇

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå må det ikke komme dit hen at vi bare skal gi til kjenne våre meninger i den grad det har betydning for verdensfred og den globale oppvarming. Skulle vi nå sitte og bokstavere stillhet til hverandre?

Etter utallige oppfordringer (courtesy Goggen):

2016-04-10 at 13-37-05.jpg

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Kjære Spiralis,

Takk for at du deler av din bunnløse visdom. Du er et rettledende fyrtårn for oss forvillede sjeler. Du er i sannhet et godt og rettskaffent menneske som ikke lar seg korrumpere.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    tsk, tsk! Originalene Dong, ikke oversatt. Pass også på å få med at du spiller Bach's cellosuiter (en henslengt cd i billedranden) samtidig. Rødvin og stearinlys gir også bedre effekt.

Sloppy, very sloppy!

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    "de" har jo sagt at vesten er neste så vi får vel bare overlate alt vi har og innfinne oss med nye regler.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Islam er på samme måte som kristendommen en religion styrt av menn for menn. I grunnen merkelig at det ikke er kvinnene som står på barrikadene for å unngå et islamistisk Europa ?

Edit;
    Vi har jo Marie i Frankrike, og Hege i Norge men det burde vært mange flere....

D

Danke

Gjest
    Islam er på samme måte som kristendommen en religion styrt av menn for menn. I grunnen merkelig at det ikke er kvinnene som står på barrikadene for å unngå et islamistisk Europa ?

Edit;
    Du finner masse sånne kvinnfolk i Pakistan og Afghanistan.... Det at de muslimske damene i Norge ikke er så opptatt av kvinnesaker, er nok fordi de niholder på kulturen og hijaben, fordi det å kaste den vil si at de ikke er Pakistanske nok feks, litt sånn som nisselua for Norge eller brunosten i Brooklyn.....

Mulig jeg misforstod, dersom du mener flere Hegeer, så er jo feks hun kjent med kvinnesyyyn i et muslimsk land, de fleste norske jenter bortsett fra de som gifter seg med muslimer kan jo ikke noe om hvordan de har det..

Marie er vel tross alt rasist da, Hege er ekstrem, men jeg vil ikke si hun er rasist.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Edit;
    Du finner masse sånne kvinnfolk i Pakistan og Afghanistan.... Det at de muslimske damene i Norge ikke er så opptatt av kvinnesaker, er nok fordi de niholder på kulturen og hijaben, fordi det å kaste den vil si at de ikke er Pakistanske nok feks, litt sånn som nisselua for Norge eller brunosten i Brooklyn.....

Mulig jeg misforstod, dersom du mener flere Hegeer, så er jo feks hun kjent med kvinnesyyyn i et muslimsk land, de fleste norske jenter bortsett fra de som gifter seg med muslimer kan jo ikke noe om hvordan de har det..

Marie er vel tross alt rasist da, Hege er ekstrem, men jeg vil ikke si hun er rasist.
    Jeg tenkte mer på de jentene som tilhører venstresiden, har inntrykk av de ønsker en liberal innvandringspolitikk men det de egentlig sier ja til er å få inn mange mennesker med et kvinnesyn fra middelalderen. Og det kan da ikke være greit.

D

Danke

Gjest

Edit;

Jeg tenkte mer på de jentene som tilhører venstresiden, har inntrykk av de ønsker en liberal innvandringspolitikk men det de egentlig sier ja til er å få inn mange mennesker med et kvinnesyn fra middelalderen. Og det kan da ikke være greit.
    Kvinnene på venstresiden har som regel fint lite med muslimske menn å gjøre, hvorfor skulle de bry seg? De blir ikke nektet å stemme på SV, og mannen blir ikke sur om de vil jobbe utenfor kjøkkenet eller ikke gå med hijab...

De har ikke noe med hverandre å gjøre, da venstrekvinnene er gift med norske menn...

Jeg kan dra det samme kortet om slavegjestearbeidere, selvom LO kremter litt så bryr vanlige lønnsmotagere seg ikke noenting om at Nordkoreanske slavearbeidere jobber for norske firmaer eller engang ikke at Polakkene i det samme firmaet ikke får utbetalt lønn overtid og skattepenger, altså ikke engang når de jobber i Samme firma.....

En norsk venstredame som bor sammen med norsk samboer i samme leiegård som den muslimske familien, gir vel også blaffen om den muslimske dama er lenka til kjøkkenet?

Slavearbeidere eller Litauvere som detter ned fra Svinesundbrua har ikke noe med norske arbeidere å gjøre.....

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Edit;

Kvinnene på venstresiden har som regel fint lite med muslimske menn å gjøre, hvorfor skulle de bry seg? De blir ikke nektet å stemme på SV, og mannen blir ikke sur om de vil jobbe utenfor kjøkkenet eller ikke gå med hijab...
    Alle kvinnene i Sverige kan risikere å få noe med dette å gjøre hvis vi ser noen år frem i tid.

D

Danke

Gjest
    Alle kvinnene i Sverige kan risikere å få noe med dette å gjøre hvis vi ser noen år frem i tid.
    Noen år fram i tid er Sverigedemokraterna i regjering, faktisk til året.

Det blir borgerkrig i Sverige før de lar innvandrerne undertrykke svenske damer som feks nekte de å stemme eller tvinge de til å gå med hijab....

_Ikke kom med de svenske regjeringsmedlemmene som besøkte Iran, der hijab er påbudt med lov...

G

Gjestemedlem

Gjest
    _Ikke kom med de svenske regjeringsmedlemmene som besøkte Iran, der hijab er påbudt med lov...
    Sør Afrika under apartheid hadde lover som diskriminerte sorte og fargede (som var de kategoriene de brukte). Gjester til landet, spesielt offisielle og politikere som æret disse lovene symbolsk eller direkte og dermed var med å legitimere dem overfor resten av verden står ganske lavt i kurs hos meg, akkurat like lavt i kurs som frie vestlige kvinner som ærer Irans kjønnsaparetheid i dag.

Noen land har lover som rett og slett er så diskriminerende overfor grupper av innbyggere at ingen fra frie vestlige land bør ære dem og underkaste seg disse lovene.

Disse svenske politikerne bringer skam over Sverige, selv om de med denne gesten har klart å innynde seg hos presteskapet i Iran.

G

Gjestemedlem

Gjest

Det blir borgerkrig i Sverige før de lar innvandrerne undertrykke svenske damer som feks nekte de å stemme eller tvinge de til å gå med hijab....
    Jeg tror du kraftig undervurderer svenske kvinnes vilje til å la seg ydmyke og undertrykke hvis bare det er for en "god sak". Hvis det blir dette som må til for at de skal unngå konflikt så vil de bøye seg og akseptere dette som et nytt og berikende tilskudd til den svenske kulturen.

Det sagt, så tror jeg neppe det er noen fare for at det skal gå så langt. Men landet vil bli delt mellom to kulturer, og de svenske kvinnene er mer enn villig til å la andre kvinner i stikken ved å akseptere at noe slikt blir vanlig og godtatt, og i mange tilfeller forventet og forlangt av deler av befolkningen. Siden de vegrer seg totalt for å regne noen som annet enn svenske, så kan man i den sammenheng si at de godtar at svensker skal leve under slike regler, bare de selv slipper unna. Det å ta til motmæle mot tildekkingskravene i Islam er noe de ikke våger i frykt for å bli sosialt stigmatisert, og er det noe de er redde for så er det jo dette. Det er slikt de har brukt i alle år for å kneble innsigelser mot den segregerende samfunnsutviklingen.

D

Danke

Gjest
    Sør Afrika under apartheid hadde lover som diskriminerte sorte og fargede (som var de kategoriene de brukte). Gjester til landet, spesielt offisielle og politikere som æret disse lovene symbolsk eller direkte og dermed var med å legitimere dem overfor resten av verden står ganske lavt i kurs hos meg, akkurat like lavt i kurs som frie vestlige kvinner som ærer Irans kjønnsaparetheid i dag.

Noen land har lover som rett og slett er så diskriminerende overfor grupper av innbyggere at ingen fra frie vestlige land bør ære dem og underkaste seg disse lovene.

Disse svenske politikerne bringer skam over Sverige, selv om de med denne gesten har klart å innynde seg hos presteskapet i Iran.
    Alternativet til dialog er å aldri besøke Iran, dersom ingen snakker med Iran, så er alternativet kanskje atomvåpen...

Jeg hater diktaturet i Iran, og alt det står for. Men samtidig er jeg ikke for Donaldaktig krig...

D

Danke

Gjest

Jeg tror du kraftig undervurderer svenske kvinnes vilje til å la seg ydmyke og undertrykke hvis bare det er for en "god sak". Hvis det blir dette som må til for at de skal unngå konflikt så vil de bøye seg og akseptere dette som et nytt og berikende tilskudd til den svenske kulturen.

Det sagt, så tror jeg neppe det er noen fare for at det skal gå så langt. Men landet vil bli delt mellom to kulturer, og de svenske kvinnene er mer enn villig til å la andre kvinner i stikken ved å akseptere at noe slikt blir vanlig og godtatt, og i mange tilfeller forventet og forlangt av deler av befolkningen. Siden de vegrer seg totalt for å regne noen som annet enn svenske, så kan man i den sammenheng si at de godtar at svensker skal leve under slike regler, bare de selv slipper unna. Det å ta til motmæle mot tildekkingskravene i Islam er noe de ikke våger i frykt for å bli sosialt stigmatisert, og er det noe de er redde for så er det jo dette. Det er slikt de har brukt i alle år for å kneble innsigelser mot den segregerende samfunnsutviklingen.

Får de som ikke har fått det med seg så er HÅR en stor greie hos muslimer, her i Norge hvor det er kalt så er pupper en greie, men i Afrika er det damer som går toppløse mange steder helt normalt, så dersom afrikanske kvinner kommer til Norge så er Norge undetrykkende fordi damene ikke får gå toppløse offentlig???

Det er mye som er undetrykkende med islamske retninger, Jeg synes ikke et skaut er undetrykkende, Burka er feks noe helt annet som går på det samme som å maskere seg.... Dette er følgelig ikke tillatt i mange siviliserte land, akkurat som det ikke er lov å ha finlandshette eller MC-hjelm i butikk...

Derimot så har Saudi Arabia lovpålagt Burka for sine kvinner, men vesten digger Saudi fordi de har olje....

D

Danke

Gjest
    Forby hatter...

En gang på 90 tallet så valgte et bystyre i Moss å forby hetter, eller hoodies fordi det var så mange kriminelle som brukte hetter...

Go figure idiotien..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alternativet til dialog er å aldri besøke Iran, dersom ingen snakker med Iran, så er alternativet kanskje atomvåpen...
    Man skal ha en dialog med Iran, men man kan insistere på at denne dialogen skjer på likeverdig grunnlag. Politikere fra veslige oppegående land skal ikke måtte ydmyke seg for å kunne snakke med iranske offisielle. Da kan de heller ha som forutsetning at møtene skjer på et sted der ikke noen av deltakerne blir diskriminert selv om de er kvinner. Så samtaler kan foregå i et nøytralt land, eller f.eks. på flyplassen der internasjonale regler gjelder.

Jeg hater diktaturet i Iran, og alt det står for. Men samtidig er jeg ikke for Donaldaktig krig...
    Jeg og. Her er vi helt enige.

Krig og konflikt er ikke noen løsning, og jeg støtter obamaadministrasjonens atomavtale med Iran. Selv om Iran er kontrollert av de religiøse nå så tror jeg ikke at de er suicidale og ute av stand til å tenke rasjonelt tross alt. De er ikke like gale i hodet som Islamstaten og deres tilhengere, og heller ikke like fiendtlige til vesten som Saudi Arabia er. Det er ikke det samme nivået av undergraving og moskebygging fra dem. Iranere er egentlig ikke våre fiender, og de iranerne som har kommet til Norge for å bo her ønsker jeg hjertelig velkommen. De er av en ganske annen avstøpning enn arabere og deres rævediltere .. somalierne.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601
    Jeg var et par uker i Iran tidlig i år 2000, altså en stund siden. Meg bekjent har ting blitt mindre liberalt siden da, selv om det var svært langt fra liberalt etter vestlig standard da jeg var der.

Jeg ankom med en stor sekk antagelser og forestillinger, men har aldri blitt mer positivt overrasket noen sinne. Basert på mine rent anekdotiske opplevelser velger den jevne iraner å tilpasse seg systemet uansett hvor uenige de måtte være med det. De synder, drikker, sjekker, puler, elsker og drømmer som ethvert annet sted, men ting foregår i stor grad i det skjulte. Som turist var det ingen forventning om at jeg skumle forholde meg til religiøse tradisjoner (jeg var der under rhamadan) jeg og min kompis havet en dag på senter for utbetrdelse av ayatollah khomeinis skrifter - sannsynligvis befolket med tungt skrifttroende. Selv der ble vi servert en overdådig lunch - vi var da gjester. De ansatte så sultne og litt misunnelige på oss mens vi spiste. Hotellene trakk for gardinene til lunch og serverte sine gjester.

Gjestfriheten var legendarisk. Over alt ble vi tilbudt hjelp, invitert på middag, spurt om vi trengte overnatting osvosv. Jeg har aldri følt meg tryggere i en storby noen sinne enn hva jeg gjorde i Tehran. Om nødvendig kunne jeg ha sovet på en benk i parken uten å være redd. Vi ble stoppet noen få ganger av politiet men åpenbart kun fordi de kunne og de ville øve litt på sin stotrende engelsk. De var helt uinteresserte i pass, visum, hva vi gjorde i i Iran, hva vi mente om poltikk eller noesomhelst utover å utveksle noen fraser på engelsk.

På generelt grunnlag er det liten grunn til å blande sammen regime med de som nå en gang må leve under det.

D

Danke

Gjest
    Jeg var et par uker i Iran tidlig i år 2000, altså en stund siden. Meg bekjent har ting blitt mindre liberalt siden da, selv om det var svært langt fra liberalt etter vestlig standard da jeg var der.

Jeg ankom med en stor sekk antagelser og forestillinger, men har aldri blitt mer positivt overrasket noen sinne. Basert på mine rent anekdotiske opplevelser velger den jevne iraner å tilpasse seg systemet uansett hvor uenige de måtte være med det. De synder, drikker, sjekker, puler, elsker og drømmer som ethvert annet sted, men ting foregår i stor grad i det skjulte. Som turist var det ingen forventning om at jeg skumle forholde meg til religiøse tradisjoner (jeg var der under rhamadan) jeg og min kompis havet en dag på senter for utbetrdelse av ayatollah khomeinis skrifter - sannsynligvis befolket med tungt skrifttroende. Selv der ble vi servert en overdådig lunch - vi var da gjester. De ansatte så sultne og litt misunnelige på oss mens vi spiste. Hotellene trakk for gardinene til lunch og serverte sine gjester.

Gjestfriheten var legendarisk. Over alt ble vi tilbudt hjelp, invitert på middag, spurt om vi trengte overnatting osvosv. Jeg har aldri følt meg tryggere i en storby noen sinne enn hva jeg gjorde i Tehran. Om nødvendig kunne jeg ha sovet på en benk i parken uten å være redd. Vi ble stoppet noen få ganger av politiet men åpenbart kun fordi de kunne og de ville øve litt på sin stotrende engelsk. De var helt uinteresserte i pass, visum, hva vi gjorde i i Iran, hva vi mente om poltikk eller noesomhelst utover å utveksle noen fraser på engelsk.

På generelt grunnlag er det liten grunn til å blande sammen regime med de som nå en gang må leve under det.
    Jeg vil bare nevne, du er mann..... ?

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har ikke vært i Iran men det står høyt på listen over reisemål. De jeg kjenner eller har truffet fra landet har gitt meg et godt inntrykk. Jeg regner landet nå som under okkupasjon av en fiendtlig makt. Alle som rømte mullahregimet, eller motarbeider dem har min respekt.

Jeg tror faktisk også at om Saudi Arabia hadde hengt enhver mullah og imam og deres lakeier, så hadde det blitt til et flott land. Jeg tror faktisk at Saudi Arabia må ha verdens høyeste antall egentlige ateister. .. menneskene der er jo på første rad når man ser det religiøse skuespillet utfolde seg. De er jo ikke dummere enn resten av menneskeheten.

Det er noe eget med mennesker som har levd under diktatur og så har fått et nytt liv i et sekulært samfunn. Den kraften de har er gull verdt. Det er kanskje det som gjør at jeg liker så godt iranere jeg har truffet. Det er en positiv kraft som kan brukes til å styrke våre kulturrammer. Jeg gjenkjenner litt samme fra venner som har brutt med religiøse sekter, de har både innsikt og gode intensjoner.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.601

Jeg vil bare nevne, du er mann.....
    Ja - å reise rundt alene som kvinne ville, for å si det mildt, være problematisk. Eneste tilpasning jeg gjorde var å si at jeg var kristen - å proklamere seg ateist kunne slå uheldig ut med litt uflaks. Las også at dersom en vennepar mann/kvinne reiste sammen var det greiest å si at man var gift.

Men poenget var først og fremst at gjestfriheten var helt unik.det er ikke veldig mange som drar til Iran som turister, men vi som kom ble jammen tatt godt vare på av de lokale.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et intervju med fagforeningslederen for svensk ambulansepersonell. Vel verdt å sette av noen minutter for å høre på hva han har å si om hvordan situasjonen er i Sverige i dag rundt de store byene i sør.

De ber om militær utrustning og rustninger for å bevege seg inn i de innvandrerkontrollerte områdene. Hver enste uke er det utrykninger der ambulansen må vente på politieskorte fordi det er for farlig for ambulansepersonell å hente ut syke og skadde mennesker fra disse enklavene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror de fleste vil være enige om at det er uheldig med områder som faller utenfor landets kontroll, og der de som har sitt opphav i landet ses på som fiender som må bekjempes.

Rinkeby, Rosengård, Molenbeek samt utsatte forsteder til mange av Europas hovedsteder. Hva og hvem som er problemet er sammensatt, her er det mange faktorer som spiller inn. Fokuserer man for mye på enkelte faktorer så kan man miste helhetsbildet.

Jeg prøver ofte å oversette til norske forhold, og tenke på hvordan vi vil reagere om noe lignende skjer her hos oss. Bare en slik ting som at ... hva hvis ambulansepersonell ikke våger å kjøre til en adresse i Loddefjord uten politieskorte og helst skuddsikre vester. Ville dette blitt dysset ned på samme måte her i Norge?

Når de kriminelle, hvem man nå identifiserer dem som, bruker ikke bare steiner men håndgranater for å drepe og ødelegge, terrorisere og skremme... så er det noe alvorlig galt. Det var ikke slik for noen år siden, så noe har forandret seg siden da. (selv om dette har vært en gradvis negativ utvikling gjennom mange mange år).

Sverige har etter min mening seg selv å takke for den situasjonen de har havnet i. Det har vært mer eller mindre fritt frem for alt og alle å etablere seg i landet. De trodde de fikk blomster, fellesskap og koselig flerkultur .. virkeligheten ble helt annerledes og slett ikke slik de drømte om at det skulle bli. Fornektelsen over hvor galt det har gått er svært kraftig. Det sitter så langt inne for mange svensker, snille mennesker, at dette var en utopi som ble til et mareritt. De ser det og de vet det innerst inne, men de våger ikke erkjenne det siden det plasserer ansvaret for situasjonen nettopp hos dem. Det er med andre ord rent selvforsvar de driver med nå... men akk så fånyttes. Historien blir en nådeløs dommer over deres sentimentale uvitenhet.

Det mest sympatiske jeg kan trekke ut av alt dette er at de har fucket opp så inn i helvete, men bordet fanger og man klarer ikke å kvitte seg med problemet på en demokratisk måte. Så hvorfor ikke prøve å gjøre det beste ut av en elendig situasjon? Det er mulig. Behandle folk som er kommet for å bli, enten man liker det eller ikke, så bra man kan og gjøre mye for å minimere problemene som oppstår. Det må man, noe annet er lite lurt og skaper unødvendig konflikt. Men dette må også innebære at man samtidig er villig til å se hvor katastrofalt dårlig den politikken som har ledet oss hit vi er i dag har vært, og derfor også en sterk vilje til å gjøre ting annerledes i tiden som kommer for at ikke problemene skal vokse til uhåndterbare proporsjoner.

Det hjelper ingenting å beklage seg over alt og alle som har fått slå seg ned i Sverige, det må man leve med, men det er ikke nødvendig å gjenta alle de feilene som har ført til dagens situasjon heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tino Sanandaji

28 February

SVD: Allt fler brutala skjutningar: Personer med skottskador stod för en rekordstor andel av patienterna som kom in för akut vård på Traumacentrum på Karolinska i Solna i fjol.

Den preliminära siffran visar att hittills 3,4 procent av vården gick ut på att rädda skottskadade patienter, det är mer än en fördubbling jämfört med 2013. Samtidigt har våldet som skottskadade personer utsatts för också blivit brutalare...Personalen upplever också att det krävs en säkerhetsmedvetenhet. Skjutningarna är oftast gängrelaterade och polis får alltjämt närvara. Specilistläkaren Staffan Olheden tar upp begreppet ”homeboy drop” som exempel.

– Det är patienter med skottskador eller knivskada som inte inväntat ambulanssjukvård utan körts in till sjukhuset och lämnats på akutmottagningen. Någon släpper av dem i ambulanshallen och ropar att de vill ha hjälp. Det händer hela tiden, säger Olheden. Att vårdpersonalen själva måste tänka på sin egen säkerhet är ett nytt fenomen"

Homeboy drop är en uråldrig svensk tradition, dock har anmälningsgraden ökat. Enligt Brå har dödligt våld i gängmiljö ökat samtidigt som alkohol- och partnervåld sjunkit. En tolkning är att traditionell dödligt våld sjunkit i Sverige liksom i andra länder, men att gängmord motverkat trenden och pressat upp dödligt våld.

En annan teori är fallet i svenskars partnervåld och fyllemord har orsakats av gängmord i invandrartäta områden. Hade det inte varit för skjutningar i Malmö hade svenska alkolister kompenserat genom att begå fler kvinnomord. Det är omöjligt att veta, data finns visserligen, men det är omöjligt att veta då svenska kriminologer vägrar testa sina hypoteser empirisk.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Du må være på ganske så tynn is når du bruker et profesjonelt troll som sannhetsvitne. Hopkins er vel ikke heeelt i vater?
    Det er meeeeget mulig, men har hun noen poenger? Det ser unektlig skremmende ut, selv NÅR jeg trekker fra litt...
    Da går jeg selvsagt utifra at intervju objektene hennes er "virkelige" og sannferdige.
    Sverige ser ut til å har store og dype problemer som bunner i religiøs aktivisme. Hva grunnen er til dette er, det er en helt annen debatt.

OBS: jeg er selvsagt 100% klar over at spørsmålet ikke var rettet til meg, men jeg valgte allikevel å svare.

G

Gjestemedlem

Gjest
    På hver sin side av spekteret, om vi ser bort i fra svensk media, har vi kanskje Daily Mail og Dagbladet. Begge med en kraftig politisk slagside og vinkling og utvelgelse av saker som har en klar agenda: Er du for eller i mot en kraftig innvandring fra islamkontrollerte territorier?

Dagbladet maler en rosenrød fortelling og appellerer for alt de er verdt til føleri og omsorgsreflekser, mens D.M. velger negative saker og appellerer til frustrasjon og negative følelser.

Like usympatiske begge to, for de fremmer føleri og gjør folk mottakelige for manipulasjon .. og ingen av dem er vektlegger nøktern, saklig dokumentasjon og en faktabasert fremstilling og debatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn