Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og her kan du jo først komme med et ballspark som defacto - at dette var under beltested. Også kan du være litt overbærende med Disqutabel etterpå, og si at du hever deg over det...så kan du jo gå videre uten å svare på spørsmålene.....

mvh
    OMF

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Sorry, så at du hadde argumentert nå!

Er nickene defacto og Disqutabel samme person? Innlegg #3685.
    Nope.

Hva har fått deg til å tro det?

PS: men jeg er veldig på linje med Disqutabel ambisjoner om å få en mere faktabasert debatt, noe som ikke ser ut til å bite på så mange her inne. Jeg er ikke alltid enig i hans konklusjoner, men jeg er heller ikke enig i OMF sine konklusjoner.
    Du kan egentlig bare gi opp. De som befinner seg til venstre for demokratene har realitestbrister ifølge trådens faste gjengangere. Og svarer noen dem i stilarten de selv benytter, så løper de gråtende til moderator.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    De to-tre musketerer. Allierte i den fåfengte kampen mot høyrevridde sutrekopper.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    De to-tre musketerer. Allierte i den fåfengte kampen mot høyrevridde sutrekopper.
    Det som er så fornøyelig, er at jeg ikke ser verden som hverken Disq eller Larson. Jeg er ikke enig i alle deres konklusjoner, men jeg innser at de ofte har noen gode poenger. Det har Deph og OMF også, men de drar ofte debatten ned med dårlige/ingen arguementer og et svart/hvit syn som er skremmende. Noen ganger! Deph har en tendens til å moderere seg og kommer også med gode poenger.

Jeg er nok mere skremt enn Disq og Larson over det som skjer i Sverige og vil for all del ikke ha det slik her, men jeg innser at det er mange flere fasetter og forklaringsmodeller enn hva som presenteres her inne. Det blir for enkelt og hatfullt! Når det gjelder The Dumpster, en gang må jo han også få rett om noe?

Det er dette svart/hvit synet jeg ikke liker og som jeg finner rett og slett skremmende. At det ikke er en mellomting og at det enten er høyre eller venstre, svart eller hvit, religion eller ikke religion. Slik funker ikke verden, men du virker til å være en av de som ikke ser ut til å se dette. Er det noe rart The Dumpster får stemmer fra mennesker hvis verden er svart/hvit, som har øreklokker og skylapper og svært lite fakta?

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det som blir litt håpløst oppi det hele er at skyttergraves på at enten så legges all skyld på islam, eller så er invandrere totalt uten skyld, og det kan like være Gösta og Agneta som brenner biler i Stockholms forsteder.

For at en skal løse et problem, så er det nødvendig med en del steg underveis:
    - En må se at en har problem - i dette tilfelle opptøyer, vold og annen kriminalitet
    - Så må en identifisere om det er statistisk signifikante felles faktorer.
    - Så må en vurdere om de faktorene en har funnet er årsakene til problemet, eller om det er underliggende faktorer som spiller inn, og som er den reelle årsaken her.

Opptøyene og gjengkriminaliteten i Sverige er i all hovedsak begått av innvandrere - det kan ikke stikkes under en stol.
    En stor andel av disse kommer fra muslimske land - er det relevant at dette har sammenheng med islam - Utrolig lite sannsynlig.
    Kan dette ha noen sammenheng med at dette er i all hovedsak unge menn uten fast jobb og inntekt - høyst sannsynlig.

Hvorfor har de ikke fast jobb og inntekt? Manglende integrasjon? Vanvittig upresis forklaring.
    Kanskje en må begynne å se på om skoleverk og voksenopplæring ikke greier å gi de ei opplæring som duger?
    Kanksje å se på om det er kraftige dis-incentiver til å ikke jobbe og integreres i samfunnet? (Eksempel fra Norge - kontantstøtten)

Så lenge en sitter i skyttergravene og skyter med tung retorikk, så vil det aldri bli bedre. Å ri kjepphester er like udugelig som kavalleri var under skyttergravskrigen i første verdenskrig.

Johan-Kr

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvsagt mye å ta tak i i den fremstillingen:

"Påstand: Rundt 500 av de 160.000 nylig ankomne flyktningene har fått jobb.
    Dette er fakta:
    Ifølge Migrationsverket er påstanden riktig. Årsaken er at asylsøkere som skal arbeide i Sverige må ha identitetspapirer. Mange av asylsøkerne som kom til Sverige i 2015 kunne ikke identifisere seg."

Om mangelen på identitetspapirer er "årsaken" til at 159,500 av de 160,000 ikke jobber så er det langt mellom de identifiserbare.

"Påstand: Statistikken er klar på hvem som er forbryterne; innvandrerne.
    Dette sier svensk politi:
    Det finnes ikke statistikk på hvilken etnisk bakgrunn forbrytere har."

Sanandaji viser jo at statistikken finnes og at påstanden stemmer.

Om Goggen8s poeng er at Donald har et avslappet forhold til sannhet slår han nok inn åpne dører, men VG-artikkelen er vel heller ikke en uhildet og utendensiøs fremstilling av fakta? Uansett hva the Donald eller VG sier og skriver, og uavhengig av når antallet anmeldte lovbrudd har gått opp og ned så har Sverige et stort problem med alvorlig kriminalitet begått av folk som har innvandret i nyere tid og deres avkom.

Enig?

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    Det er selvsagt mye å ta tak i i den fremstillingen:

"Påstand: Rundt 500 av de 160.000 nylig ankomne flyktningene har fått jobb.
    Dette er fakta:
    Ifølge Migrationsverket er påstanden riktig. Årsaken er at asylsøkere som skal arbeide i Sverige må ha identitetspapirer. Mange av asylsøkerne som kom til Sverige i 2015 kunne ikke identifisere seg."

Om mangelen på identitetspapirer er "årsaken" til at 159,500 av de 160,000 ikke jobber så er det langt mellom de identifiserbare.

"Påstand: Statistikken er klar på hvem som er forbryterne; innvandrerne.
    Dette sier svensk politi:
    Det finnes ikke statistikk på hvilken etnisk bakgrunn forbrytere har."

Sanandaji viser jo at statistikken finnes og at påstanden stemmer.

Om Goggen8s poeng er at Donald har et avslappet forhold til sannhet slår han nok inn åpne dører, men VG-artikkelen er vel heller ikke en uhildet og utendensiøs fremstilling av fakta? Uansett hva the Donald eller VG sier og skriver, og uavhengig av når antallet anmeldte lovbrudd har gått opp og ned så har Sverige et stort problem med alvorlig kriminalitet begått av folk som har innvandret i nyere tid og deres avkom.

Enig?
    Tror ikke det er noen som hevder at årsaken til at ikke alle asylsøkerene er i arbeid er manglende identitetspapirer. Det er én av mange årsaker, og langt ifra den viktigste vil jeg tro.

Tror nok ikke Sanandaji påstår at innvandrere er forbrytere (i så fall må du produsere en kilde/lenke). At de er overrepresentert er selvsagt riktig.

De fleste land har kriminalitetsutfordringer, det er trivielt. Men er det ikke fint at en del av tallene i Sverige tilsynelatende viser en positiv utvikling?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er jo ikke så vanskelig å gjøre litt reserach...
    https://www.bra.se/bra/nytt-fran-br...nmalda-brott-2016---preliminar-statistik.html

Noen utdrag:
    Antalet anmälda våldtäkter ökade med 13 procent till 6 560 brott, medan anmälda brott om sexuellt tvång och utnyttjande minskade med 1 procent till 1 240. Antalet anmälda brott om sexuellt ofredande ökade med 20 procent till 10 500 brott. • Anmälda olaga hot ökade med 5 procent till 54 200 brott medan anmälda ofredanden minskade med 2 procent till 55 400 brott.

Mvh
    OMF

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Generalisering og gruppetenkning er ikke bra, men det er Sverige har gjort i mange år er heller ikke bra. Svenske politikere og media vil ikke prate om elefanten i rommet.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    D
    En stor andel av disse kommer fra muslimske land - er det relevant at dette har sammenheng med islam - Utrolig lite sannsynlig.
    Kan dette ha noen sammenheng med at dette er i all hovedsak unge menn uten fast jobb og inntekt - høyst sannsynlig.
    Av nysgjerrighet - hvordan jobber du frem sannsynlighetene her...?

(motivasjon - jeg ønsker å lære for å bli flinkere slik at vi kan løfte debatten)

Mvh
    OMF

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke det er noen som hevder at årsaken til at ikke alle asylsøkerene er i arbeid er manglende identitetspapirer. Det er én av mange årsaker, og langt ifra den viktigste vil jeg tro.
    I VG-artikkelen som du harselerte over at var "fake news" så står det da vitterlig at det er årsaken. Kilden er Migrationsverket. Det må forstås som at de hevder at det er om ikke den eneste, så i det minste den dominerende årsaken. Du er faktisk ikke enig i det? Du mener det kan forstås som at de hevder det er en mindre viktig årsak blant mange andre og viktigere?

Tror nok ikke Sanandaji påstår at innvandrere er forbrytere (i så fall må du produsere en kilde/lenke). At de er overrepresentert er selvsagt riktig.
    Pass

De fleste land har kriminalitetsutfordringer, det er trivielt. Men er det ikke fint at en del av tallene i Sverige tilsynelatende viser en positiv utvikling?
    Pass

D

Danke

Gjest
    Svenskene til forskjell fra oss er jo livredde på å føre statistikk over etnisk bakgrunn til lovbrytere... En tullete overdreven frykt for å virke rasistiske..

Fakta er fakta, og ikke noe rasistisk i å måle fakta.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    D

(motivasjon - jeg ønsker å lære for å bli flinkere slik at vi kan løfte debatten)

Mvh
    OMF
    Jeg vil bare si at jeg synes det er gledelig at OMF endelig viser vilje til å komme opp på det debattfaglige nivå som andre innehar. Jeg føler han er mer på ballen nå.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo
    I VG-artikkelen som du harselerte over at var "fake news" så står det da vitterlig at det er årsaken. Kilden er Migrationsverket. Det må forstås som at de hevder at det er om ikke den eneste, så i det minste den dominerende årsaken. Du er faktisk ikke enig i det? Du mener det kan forstås som at de hevder det er en mindre viktig årsak blant mange andre og viktigere?

Pass

Pass
    Det kan Migrationsverket umulig mene, det tror jeg til og med Totte forstår. Tipper dette bare er en upresis formulering av VG.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det som blir litt håpløst oppi det hele er at skyttergraves på at enten så legges all skyld på islam, eller så er invandrere totalt uten skyld, og det kan like være Gösta og Agneta som brenner biler i Stockholms forsteder.

- En må se at en har problem - i dette tilfelle opptøyer, vold og annen kriminalitet
    - Så må en vurdere om de faktorene en har funnet er årsakene til problemet, eller om det er underliggende faktorer som spiller inn, og som er den reelle årsaken her.

Opptøyene og gjengkriminaliteten i Sverige er i all hovedsak begått av innvandrere - det kan ikke stikkes under en stol.

Hvorfor har de ikke fast jobb og inntekt? Manglende integrasjon? Vanvittig upresis forklaring.
    Kanskje en må begynne å se på om skoleverk og voksenopplæring ikke greier å gi de ei opplæring som duger?
    Kanksje å se på om det er kraftige dis-incentiver til å ikke jobbe og integreres i samfunnet? (Eksempel fra Norge - kontantstøtten)

Så lenge en sitter i skyttergravene og skyter med tung retorikk, så vil det aldri bli bedre. Å ri kjepphester er like udugelig som kavalleri var under skyttergravskrigen i første verdenskrig.

Johan-Kr
    Bra og konstruktivt innlegg.
    Jeg prøver egentlig å holde meg unna OT-trådene her inne, særlig de som handler om disse temaene, siden det er denne type temaer jeg jobber med å forske på til daglig og jeg så lett kan dras inn i endeløse diskusjoner...

Men et lite unntak i dag. Jeg tenkte bare jeg skulle si litt kort om akkurat dette. Jeg kjenner ganske godt til tilstanden Sverige både fra internasjonal, norsk og svensk forskning på innvandring, islam og multikulti, og fra å ha bodd i Sverige selv noen år. Jeg er helt enig i at man ikke kommer utenom at innvandring har gjort noe med kriminalitetsbildet i Sverige. Men det er feil å legge dette på en generell "islamisering". Den svenske gjeng- og mafiakriminaliteten fikk et stort oppsving gjennom innvandring fra ex-Jugoslavia. Jugoslavene er stort sett sekulære, enten de har kristen eller muslimsk bakgrunn. Eks-militære og kriminelle nettverk fra ex-Jugoslavia fikk forgreininger til Sverige, og gjorde at Sverige fikk et oppsving når det gjaldt import av våpen, narkotika, osv. Krimbøkene til Jens Lapidus (Snabba cash, Aldri fucka upp, osv) gir faktisk et ganske godt bilde av dette, IMO. Dessuten skaper ting ofte ringvirkninger - jugoslaviske gjenger gjorde at andre innvandrergrupper også organiserte seg i gjenger og liknende.

I tillegg så har nok Öresund-broen over til Danmark vært veldig viktig, og har gjort det mye lettere å importere ulovligheter fra kontinentet til Sverige. Det er nok faktisk én del av forklaringen på hvorfor ting har blitt som det har blitt i Malmö. Sett i etterpåkloksapens lys burde nok den aldri vært bygget.

Jeg synes nok at bildet som tegnes av Sverige i denne tråden kan være overdrevet og karikert. Det har jeg sagt før. Likevel er jeg veldig glad for at Norge ikke har tatt i mot i nærheten av så mange innvandrere som Sverige. Det er ingen tvil om at Sverige har tatt imot flere innvandrere enn samfunnet har vært i stand til å håndtere på så kort tid. Men det forstod jo svenske politikere også til slutt.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Liten by
    Jeg synes nok at bildet som tegnes av Sverige i denne tråden kan være overdrevet og karikert. Det har jeg sagt før. Likevel er jeg veldig glad for at Norge ikke har tatt i mot i nærheten av så mange innvandrere som Sverige. Det er ingen tvil om at Sverige har tatt imot flere innvandrere enn samfunnet har vært i stand til å håndtere på så kort tid. Men det forstod jo svenske politikere også til slutt.
    Bra innlegg! Og god konklusjon!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke Gösta og Agneta men sannsynligvis Moa, Hassan og Ahmed. I Sverige finnes det ikke noe som heter innvandrerbakgrunn. Der er man enten født i Sverige eller ikke, så på svensk statistikk ser det ut som om det er svensker generelt, mens det i tillegg til innvandrere stort sett handler om innvandrerbarn, og da helst arabere og afrikanere. Tror ikke man finner mange med bakgrunn fra Vietnam, Chile eller Burma blant de som brenner, dreper og ødelegger.

Grunnen til at så mange i Sverige hater Sandaji er fordi han våget å bruke statistikk og fakta. De svensksinnede liker mye heller å dikte opp sin egen statistikk, eller utvanne den ved å slå sammen så mange kategorier at det er umulig å bruke det til noe fornuftig. Løgner og tåkelegging er dagens svenske politiske korrekte virkelighet. Det er faktum.

Det er ingen tilfeldighet at det er dem med opphav i islamske land som skaper problemene. Det er jo få som tror at volden og kriminaliteten, trakaseringen og opptøyene er direkte religiøst motiverte. Langt derifra. Men det betyr ikke at det ikke er sammenheng mellom dette og islam, eller mer korrekt den kulturen som menneskene med islamsk opphav bærer på.

Et negativt syn på kvinner, stor vektlegging av skam og ære blant likesinnede, har og motstand mot sekularitet og demokrati, menn som mister retten til å eie kvinner, syn på vold i familien, sosial tvang og lokking, internt samhold blant likesinnede og motstand mot etniske europeere, og ikke minst det at mange av disse innser at de med slike holdninger aldri vil kunne bli svenske, norske eller europeiske. Det er alt dette som menes når man gjerne forkorter det hele til å peke på fellesnevneren for alt dette, Islam. Det er alt dette som er problemet, og ikke liturgi, ritualer og bønner og annen gudedyrkeraktivitet. Men alt dette siste er med på å legitimere og sementere alle disse kildene til evig konflikt mellom islam og demokrati.

Det er en faktor, men så må man også se på hva det er med kulturen til disse menneskene som gjør at de ikke er i jobb, og ikke er en del av arbeidslivet men kun ser på staten/sverige/svenske som en melkeku som skal forsørge dem.

Det er vel mye det at folk snakker forbi hverandre, som er tilfelle her når man forstår helt forskjellige ting når sammenhengen mellom islamsk kulturbakgrunn og integreasjonsproblemer pekes på. Det er også endel bra folk på innsiden i Islam som jobber for å reformere hva Islam skal være og bety, og arbeider for å fjerne de mest kvinne-/-menneske og demokratifiendlige elementene. De fortjener støtte og ros. Det samme gjør også dem som er villig til å melde seg ut av Islam for å bli en integrert del av de svenske og norske samfunnene.

Men den kulturen de har med seg fra araberland og araberinfluerte deler av Afrika ER hovedproblemet. Så om man har kvaler med å bruke "islam" som fellesbetegnese på kulturene, så kan man gjerne bruke en eufemisme slik at ikke lenger tror at det er religiøse tro og praksis i seg selv som er utløsende for uro og strid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi anbefale å lytte til denne. Det er en god ted-talk fra en jente som vokste opp i Norge, og hvorfor hun måtte rømme landet i frykt for sitt eget liv.

As the child of an Afghan mother and Pakistani father raised in Norway, Deeyah Khan knows what it's like to be a young person stuck between your community and your country. In this powerful, emotional talk, the filmmaker unearths the rejection and isolation felt by many Muslim kids growing up in the West — and the deadly consequences of not embracing our youth before extremist groups do.

Deeyah Khan: What we don't know about Europe's Muslim kids | TED Talk | TED.com

Den beskriver på en veldig god måte de kulturelle problemene som barn som vokser opp med både vestlig og muslimsk kultur samtidig, og de konfliker det ofte medfører.

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    971
    Sted
    Oslo

Johan-Kr
    Bra og konstruktivt innlegg.
    Jeg prøver egentlig å holde meg unna OT-trådene her inne, særlig de som handler om disse temaene, siden det er denne type temaer jeg jobber med å forske på til daglig og jeg så lett kan dras inn i endeløse diskusjoner...

Men et lite unntak i dag. Jeg tenkte bare jeg skulle si litt kort om akkurat dette. Jeg kjenner ganske godt til tilstanden Sverige både fra internasjonal, norsk og svensk forskning på innvandring, islam og multikulti, og fra å ha bodd i Sverige selv noen år. Jeg er helt enig i at man ikke kommer utenom at innvandring har gjort noe med kriminalitetsbildet i Sverige. Men det er feil å legge dette på en generell "islamisering". Den svenske gjeng- og mafiakriminaliteten fikk et stort oppsving gjennom innvandring fra ex-Jugoslavia. Jugoslavene er stort sett sekulære, enten de har kristen eller muslimsk bakgrunn. Eks-militære og kriminelle nettverk fra ex-Jugoslavia fikk forgreininger til Sverige, og gjorde at Sverige fikk et oppsving når det gjaldt import av våpen, narkotika, osv. Krimbøkene til Jens Lapidus (Snabba cash, Aldri fucka upp, osv) gir faktisk et ganske godt bilde av dette, IMO. Dessuten skaper ting ofte ringvirkninger - jugoslaviske gjenger gjorde at andre innvandrergrupper også organiserte seg i gjenger og liknende.

I tillegg så har nok Öresund-broen over til Danmark vært veldig viktig, og har gjort det mye lettere å importere ulovligheter fra kontinentet til Sverige. Det er nok faktisk én del av forklaringen på hvorfor ting har blitt som det har blitt i Malmö. Sett i etterpåkloksapens lys burde nok den aldri vært bygget.

Jeg skjønner godt at du kvier deg for å bidra, men det er også veldig beklagelig. For hva er det disse debattene trenger? De trenger innslag av ryddig argumentasjon og edruelig tilnærming til empiri.

Synes det skurrer når forskere kappes om å kritisere åpne nettdebatter, påpeke det destruktive i ekkokamre o.l. og samtidig ikke tar "samfunnsansvaret" med å delta.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønner godt at du kvier deg for å bidra, men det er også veldig beklagelig. For hva er det disse debattene trenger? De trenger innslag av ryddig argumentasjon og edruelig tilnærming til empiri.

Synes det skurrer når forskere kappes om å kritisere åpne nettdebatter, påpeke det destruktive i ekkokamre o.l. og samtidig ikke tar "samfunnsansvaret" med å delta.
    Godt poeng. Men jeg deltar nok mer i samfunnsdebatten enn 99 prosent av forskerne i Norge. Her på HFS er det mer egoistisk, jeg har det som et internett-fristed for virkelighetsflukt der jeg kan snakke skit om noe som i den store sammenhengen er helt og fullstendig uviktig... :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    OT er i alle fall ikke noe ekkokammer, og det er rom for de fleste synsvinkler og standpunkt om man er i stand til å begrunne dem og argumentere for dem. Noen ganger degenererer det litt i fjas og personfokus, men det tar seg som oftest opp igjen etterhvert når det kommer ferske innfallsvinkler og nye saker og fakta som kan belydse sakene.

Man kommer i alle fall ikke så langt her med ren trolling, personangrep og det eneste som virkelig blir sett ned på er vel ren stupiditet.

Og om man er lei ett tema, så finnes det alltid noen annet som fortjener diskusjon, og finner man ikke et tema, så kan man lage et.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Mvh
    OMF
    Peer, du lyver!

Du ønsker å kverulere og avspore debatten med meningsløst gnag, slik at ingenting blir gjort.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.408
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vi anbefale å lytte til denne. Det er en god ted-talk fra en jente som vokste opp i Norge, og hvorfor hun måtte rømme landet i frykt for sitt eget liv.

As the child of an Afghan mother and Pakistani father raised in Norway, Deeyah Khan knows what it's like to be a young person stuck between your community and your country. In this powerful, emotional talk, the filmmaker unearths the rejection and isolation felt by many Muslim kids growing up in the West — and the deadly consequences of not embracing our youth before extremist groups do.

Den beskriver på en veldig god måte de kulturelle problemene som barn som vokser opp med både vestlig og muslimsk kultur samtidig, og de konfliker det ofte medfører.
    Deeyah Khan er en viktig og veltalende stemme. En som tror på og vil bidra til brobygging mellom kulturer. Opplevelsene av sosial kontroll og utstøtelse, av fremmedgjøring og av svik, fra sine egne, fra vårt sekulære samfunn, er viktigere enn ørkesløse diskusjoner om kriminalitetsstatistikk.

En generasjon norske innvandrere kan ikke velge hvem de vil gifte seg med. Dette avgjørende hinder for integrering feies under teppet eller bortforklares med kultur. At hennes familie av hensyn til hennes sikkerhet måtte sende henne fra Norge som 17 åring sier mye om våre utfordringer. At utfordringen i Sverige er mindre er det vel liten grunn til å tro.

Jeg forundres over at ikke begge sider i debatten helhjertet støtter opp om stemmer som hennes. Istedenfor er det ytterligående religiøse ledere som får oppmerksomhet og øyensynlig anses som de rette representanter for befolkningen med innvandrerbakgrunn.

Jeg deltar ikke mye i disse OT debattene. Det er for mye ideologisk blindhet. This was my 2 Cents.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

Deeyah Khan er en viktig og veltalende stemme. En som tror på og vil bidra til brobygging mellom kulturer. Opplevelsene av sosial kontroll og utstøtelse, av fremmedgjøring og av svik, fra sine egne, fra vårt sekulære samfunn, er viktigere enn ørkesløse diskusjoner om kriminalitetsstatistikk.

En generasjon norske innvandrere kan ikke velge hvem de vil gifte seg med. Dette avgjørende hinder for integrering feies under teppet eller bortforklares med kultur. At hennes familie av hensyn til hennes sikkerhet måtte sende henne fra Norge som 17 åring sier mye om våre utfordringer. At utfordringen i Sverige er mindre er det vel liten grunn til å tro.

Jeg forundres over at ikke begge sider i debatten helhjertet støtter opp om stemmer som hennes. Istedenfor er det ytterligående religiøse ledere som får oppmerksomhet og øyensynlig anses som de rette representanter for befolkningen med innvandrerbakgrunn.

Jeg deltar ikke mye i disse OT debattene. Det er for mye ideologisk blindhet. This was my 2 Cents.
    Å delta i diskusjonen med å poengtere at man stort sett ikke deltar fordi de andre deltagerne ikke diskuterer på en måte man orker er litt utidig.

Jeg svarer sjelden på innleggene dine. De er for svake. Og dette var mine 2 cent.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.359
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Peer, du lyver!

Du ønsker å kverulere og avspore debatten med meningsløst gnag, slik at ingenting blir gjort.

Vel, det er greit at du mener det.

Men - skal man løse et problem så må man anerkjenne at det er et problem. Og da må fakta på bordet.

Du har selvsagt et annet synspunkt på hva jeg har bidratt med her - men jeg har vel i det store og hele spurt om dokumentasjon når det har kommet påstander som feks dine påstand om "at det er utrolig lite sannsynlig at religion har noe med kriminalitet å gjøre".

Eller når Goggen henviser til en VG Artikkel om at mye krim i Sverige har falt fra 2014 til 2015, så har jeg linket til siste data som viser at den på en del relevante områder har steget kraftig til 2016.

Og da kan du jo ta en selvtest - synes du Goggen bidrar positivt og at jeg kverulerer...? Han linker til en tabloid versjon med tall fra 2015, jeg linker til datakilden med tall for 2016?

Jeg prøvde for en liten uke siden å løfte blikket litt:

Eller hva med å spørre hvorfor vi gjør dette...?

Tino var på debatten i NRK i går og nevnte noe som burde få de aller fleste til å tenke:

1) Hvis Norge og Sverige brukte pengene vi bruker på flykninger i Norge og Sverige istedenfor hadde gitt pengene til FN flyktningerarbeid - så kunne vi lett doblet de ca 30 MRD som Egeland og Co har til disposisjon for 65 millioner flyktninger.

Og da er det jo greit å spørre seg:
    2) Har verdens flyktningersituasjon blitt mye bedre de siste 10 årene hvor de fleste Europeiske har tatt i mot mange flere enn de har greid å integrere...? Er løsningen på flyktningersituasjonen å fortsette med samme medisin de neste 10 årene..?

3) Hvor stor moralsk ryggsekk skal vi ha. Da tenker jeg på disse begrepene om å "overholde internasjonale forpliktelser" osv. Hvor stor andel av verdens befolkning bor i land som overholder disse forpliktelsene som det snakkes så høyt om. Hvor stor andel av verdens befolkning bor i land, hvor vi i Norge ikke aksepterer å behandle asylsøknaden dersom de kommer fra et slikt land.

4) Egentlig en fortsettelse på nummer 2) - Vi gir en hjelp til disse flyktnignene som er en utrolig kostbar gave fra oss. Vi gir de tilgang til vårt land, vår kultur, våre velferdsordnigner, vår frihet osv. Fordi vi med vårt tankesett setter disse verdiene så høyt, så er vi villig til å bruke enorme summer med penger for at andre skal få det. Men er vi sikker på at de som får denne gaven, verdsetter den like mye som oss. Er vi sikre på at drømmen til en muslim fra Somalie er å få seg en 8 til 16 jobb på Kiwi på Hamar, og se Skavland på fredag. For det er et enormt velferdstap for samfunnet dersom vi som gir bort noe verdsetter det langt høyere enn mottakeren.

Mvh
    OMF
    Men, det innlegget fikk ingen kommentarer i det hele tatt. Men - jeg synes fortsatt det er lov å spørre - hvorfor gjør vi dette..? Hvorfor bruker vi enorme ressurser på en liten brøkdel av verdens flyktnigner.

Jeg har også skrevet om hjva jeg mener er problemet:

Problemet er jo ikke først og fremst hudfarge, og trolig er nok ikke religion heller det det største problemet.

Problemet er at mange av disse menneskene kommer fra samfunn som ligner Norge på Vikingtiden.
    De kommer fra æreskulturer, hvor hevn og ære står over lovverk og rettferdighet. De har aldri levd i et land med demokrati, uten korrupsjon, likebehandling, likestilling, sosialt nettverk og et fungere statsapparat og velferdsystem.

Vi kan selvsagt forklare de alt dette i et introduksjonskurs, men det å lære og tro på den norske (skandinaviske) modellen tar lang tid, og jeg vil tro mange her inne er blitt styrket i sin tro på vår modell når man gjennom et langt liv ser hvordan systemet støtter de som av ulike grunner trengerhjelp fra systemet - om det er en slektning som får trøbbel med rus, en bror som blir arbeidsledig, en far som får kreft eller en samboer som skal omskoleres. På samme måte stiller vi vekkerklokken på 0700 og reiser på jobb, betaler vår skatt, følger loven, går på dugnad, kjøper lodd, smører matpakker, ofrer alt for at våre barn skal få en bra oppvekst, stemmer ved valg, og tar selfie med en politiker hvis muligheten byr seg osv. Dette er det som har laget verdens beste samfunn å leve i. "Samfunnsavtalen" man inngår i Norge er komplisert å forstå, og det hjelper å ha mange rundt seg som forstår den, og hjelper deg å ta riktige valg.

Problemet med våre nye landsmenn er at de ikke har noe grunnlag for å forstå denne avtalen, og de har i langt mindre grad familie og venner som kan hjelpe de. Derfor faller de utenfor, og havner i arbeidsledighet, sosialstønad, ghettoer, kriminalitet.

Jeg ser i grunn ingen enkel løsning på dette problemet - og det blir værre jo flere som kommer, fordi kontaktflaten mot nordmenn blir mindre, og det er lettere å søke til sine egne og danne parallellsamfunn.

Mvh
    OMF
    Og litt om kostandene igjen...
    Litt usikker på hva du mener.

Dagens avanserte samfunn gjør det vanskelig å integrere de som ikke følger med i tiden. Dette ser man jo også med urbefolkningene rundt om i verden - som ofte kjennetegnes av at de har beholdt en livsstil som resten av samfunnet har forlatt for mange tiår, for ikke å si hundre år siden.. Til tross for at de snakker samme språk, og på mange måter skulle ha bedre forutsetninger for å lykkes enn flyktninger/innvandrere fra en helt annen verden - så er det vel så vidt jeg vet generellt over hele verden av urbefolkningene har lavere levestandard, mer sykdom, større arbeidsledighet og generellt scorer dårlig på ting vi i vestlige demokratier er flinke på.

Så på Brille her om dagen om en stamme hvor mennene barberte hodet for å vise frem arr en kamper med stokk hvor de slo hverandre i hodet til en falt for å avgjøre uenighet. Disse var neppe muslimer og heller ikke afrikanere - bare så det er sagt, men jeg tror ikke vi i Norge hadde blitt en mye bedre land om vi tok i mot 30 000 avdisse årlig - som ikke kan språk eller har relevant utdannelse.

Hvis man bruker de forsiktige kostnadsanslagene som SSB bruker, så er livsløpskostnadene med flyktnignene som kom til Norge, Sverige og Danmark i fjor større enn hele verdens samlede bistandsbidrag i fjor. Sverige vil bruke mer på enslige mindreårige fra Afghanistand som kom i 2015, enn det totale offentlige budsjettet i Afghanistan var i 2015 som skulle brukes på resten av befolkningen til helse, infrastrutkur, undervisning osv.

Og med mer eller mindre fullstendig kollaps i Europa, dramatiske kutt i bistandsbudsjettet fordi landene bruker pengene internt...så hjalp vel Europa ca 1 million mennesker i fjor...hva med de resterende 99,9% av vanskeligstilte i verden.

Mvh
    OMF

Og som sagt....er vi helt sikker på at det beste for migranter fra Afrika er en åtte til fire jobb på Kiwi på Hamar...?

Mvh
    OMF

D

Danke

Gjest
    Det er ikke flyktingene som hiver sten og brenner biler.... Med unntak av gateungdommene fra Marokko, og 2 generasjons unger-ungdom....

Flyktningene kommer som sikkert flest folk vet til flyktingemotak andre steder i landet, mens finanskrisegateguttene fra Marokko rotter seg sammen i særlig Stockholm, og 2 generasjons innvandrerungdom...

Jeg sier ikke at det ikke er viktig å vite bakgrunn og etnisitet, men jeg er veldig sikker på at flyktningene fra ISIS områdene som Syria ikke er blandt de som kaster sten og brenner biler. Fordi de venter på hjelp og opphold.

Marokkopøbelen og 2.Generasjons ungdoom derimot gir helt faen..

Det er snakk om barn fra ned i 8 år.. Hva f har samfunnet rukket å gjøre galt med en skoleunge på 8 år? Skole, barnetrygd, gratis legehjelp... jeg ser ikke poenget..

Derfor er det feil så si at det er pga åpne dører fra Syria flykningene, men det er mer et tegn på følgene av finanskrisen, samt at 2.generasjons "svenske" kids er dårlig integrert og dropouts....

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Hadde egentlig skrevet et lang innlegg, men ser at OMF har oppsummert alt meget bra. Det store spørsmålet er for meg hvordan det er mulig at land kvier seg for å finansiere behovet til UNHCR, men "gladlig" påtar seg kostandene ved migrasjonsbølgen. Jeg er allikevel ikke optimist og tror vel at dette vil forsette som før.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ikke flyktingene som hiver sten og brenner biler.... Med unntak av gateungdommene fra Marokko, og 2 generasjons unger-ungdom....

Flyktningene kommer som sikkert flest folk vet til flyktingemotak andre steder i landet, mens finanskrisegateguttene fra Marokko rotter seg sammen i særlig Stockholm, og 2 generasjons innvandrerungdom...

Jeg sier ikke at det ikke er viktig å vite bakgrunn og etnisitet, men jeg er veldig sikker på at flyktningene fra ISIS områdene som Syria ikke er blandt de som kaster sten og brenner biler. Fordi de venter på hjelp og opphold.

Det er snakk om barn fra ned i 8 år.. Hva f har samfunnet rukket å gjøre galt med en skoleunge på 8 år? Skole, barnetrygd, gratis legehjelp... jeg ser ikke poenget..

Derfor er det feil så si at det er pga åpne dører fra Syria flykningene, men det er mer et tegn på følgene av finanskrisen, samt at 2.generasjons "svenske" kids er dårlig integrert og dropouts....
    Ja det er viktig å forstå at dette er et langsiktig problem. Det er helt riktig at det ikke nødvendigvis er flyktninger som skaper størst problemer, men de som kommer etterpå. Deres barn og barnebarn som har vokst opp i en paralellkultur i landet, om som derfor ikke passer inn og hører hjemme i landet. De har aldri fått anledning til å legge fra seg sin opprinnelige kultur og bånd fordi mange velmenende svensker har trodd at denne kulturen er likeverdig med den svenske, og at å argumentere for å arbeide mot inkompatiblitetene blir klassifisert som farlig, uønsket og rasistisk. Og er det noe som skremmer vettet av en svenske så er det å måtte innse at den opprinnelige svenske kulturen faktisk er araberkulturen overlegen på de fleste områder, og i alle fall i konteksten rundt et liv i et vestlig sekulært land.

Så når man likevel ønsker å stoppe strømmen av flyktninger og andre migranter så er det like mye for å beskytte kommende generasjoner mot slike konflikter som vi nå ser begynnelsen på. Kraftig innvandring og en kulturrelativistisk problemfornektelse er en oppskrift på store fremtidige problemer.

Det vi ser i Malmø og innvandrerbelastede forsteder til hovedstaden er bare en smakebit på hvordan det vil bli om man ikke snur totalt rundt og innser at den metoden svenskene har sverget til til nå har feilet.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.408
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

Å delta i diskusjonen med å poengtere at man stort sett ikke deltar fordi de andre deltagerne ikke diskuterer på en måte man orker er litt utidig.

Jeg svarer sjelden på innleggene dine. De er for svake. Og dette var mine 2 cent.
    At innlegg også fører til direkte personangrep er også en grunn - en grunn jeg glemte å nevne. For hva det er verdt, så synes jeg du ofte har gode poenger i dine inlegg.

Har ikke flere cent igjen nå:cool:

D

Danke

Gjest

Ja det er viktig å forstå at dette er et langsiktig problem. Det er helt riktig at det ikke nødvendigvis er flyktninger som skaper størst problemer, men de som kommer etterpå. Deres barn og barnebarn som har vokst opp i en paralellkultur i landet, om som derfor ikke passer inn og hører hjemme i landet. De har aldri fått anledning til å legge fra seg sin opprinnelige kultur og bånd fordi mange velmenende svensker har trodd at denne kulturen er likeverdig med den svenske, og at å argumentere for å arbeide mot inkompatiblitetene blir klassifisert som farlig, uønsket og rasistisk. Og er det noe som skremmer vettet av en svenske så er det å måtte innse at den opprinnelige svenske kulturen faktisk er araberkulturen overlegen på de fleste områder, og i alle fall i konteksten rundt et liv i et vestlig sekulært land.

Så når man likevel ønsker å stoppe strømmen av flyktninger og andre migranter så er det like mye for å beskytte kommende generasjoner mot slike konflikter som vi nå ser begynnelsen på. Kraftig innvandring og en kulturrelativistisk problemfornektelse er en oppskrift på store fremtidige problemer.

Det vi ser i Malmø og innvandrerbelastede forsteder til hovedstaden er bare en smakebit på hvordan det vil bli om man ikke snur totalt rundt og innser at den metoden svenskene har sverget til til nå har feilet.
    Sverige har vel med all respekt vært veldig naive da, og nekter tilogmed engang å ta debatten... I Norge har vi hatt litt problemer med Profetens Ummah, Bhatti og B-gjengen, men det er vel bare småtteri iforhåld til opptøyer, bilbranner og gjenger i Sverige..

Jeg tror nok vi får se en eller annen terror eller alvorlig opptøyer til, og da ligger SverigeDemokraterna farlig godt an, jeg tror de og moderaterna får flertall og jeg spår at SD får majoritet, og da kommer ting til å endre seg.....

Eneste stedet i verden det omtrent går omvendt er i Norge der Frp har røket på omtrent alle valgløftene...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sverige har vel med all respekt vært veldig naive da, og nekter tilogmed engang å ta debatten... I Norge har vi hatt litt problemer med Profetens Ummah, Bhatti og B-gjengen, men det er vel bare småtteri iforhåld til opptøyer, bilbranner og gjenger i Sverige..
    I Norge er det lite vold og bråk, og det er ikke her våre utfordringer ligger. Jeg tror ikke det er store sjanser for at vi skal få en slik utvikling i Norge. Mye fordi tendenser til dette vil bli mye tidligere slått ned på. Vi har ikke en politisjef som saboterer politiets virksomhet fordi det ikke passer med hans politiske overbevisning.

Jeg tror nok vi får se en eller annen terror eller alvorlig opptøyer til, og da ligger SverigeDemokraterna farlig godt an, jeg tror de og moderaterna får flertall og jeg spår at SD får majoritet, og da kommer ting til å endre seg.....
    Det virker jo som om dette skjer om ikke daglig så i alle fall ukentlig i Sverige. Offentlige tjenestemenn som blir angrepet, vandalisme, brannstiftelse og generell hatkriminalitet mot det svenske samfunnet. Med en slik kontinuerlig tilstand er det nok bare snakk om tid før mange nok vanlige svensker blir lei, og ønsker seg en annen politikk. Et samarbeide mellom SD og M vil være den beste løsningen for landet, men selv innen M er motstanden ennå stor mot et slikt samarbeid. Hatkampanjene mot SD har virket så langt.

Jeg tror ikke det behøves noe terrorangrep, den situasjonen landet er i nå er alvorlig nok til at folk vil våkne opp litt etter litt.

Eneste stedet i verden det omtrent går omvendt er i Norge der Frp har røket på omtrent alle valgløftene...
    Frp har liten troverdighet tilbake. De har ikke mye å vise til når det kommer til de sakene de har frontet tidligere. Man har en trend i vesten nå med politiske forflyttinger, men det er en energi som kan ta mange former. Noen sunne og gode og andre destruktive. Noen vil fokusere på konflikt, hat og unødvendige reaksjoner, mens andre vil heller fremme det positive alternativet i det norske, det lokale og den kulturen som har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. Her i Norge er det ikke den samme angsten for å være glad i landet, våre tradisjoner og vår kultur. I Sverige er det ennå nesten sett på som nazistisk å heise det svenske flagget på nasjonaldagen. I Norge er 17-mai en festdag for store og små, for innfødte og gjester.

Jeg er derfor lite redd for at vi skal få en fremvekste av høyrepopulistiske partier her hjemme. Det er rett og slett ikke behov for dem, heldigvis.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Årsaken til at ungdomsgjenger kaster stein og setter biler i brann er at de ikke har respekt for politi og myndigheter. I land som de selv eller foreldrene kom fra så var politiet noen du måtte være forsiktig med. Risikoen var stor for å bli banket opp eller skutt uten lov og dom. I Sverige risikerer jo egentlig pøblene ingenting. Et enkelt regnestykke, selge dop og være med i en tøff gjeng gir penger og status. Risiko=null.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    I Norge er det lite vold og bråk, og det er ikke her våre utfordringer ligger. Jeg tror ikke det er store sjanser for at vi skal få en slik utvikling i Norge. Mye fordi tendenser til dette vil bli mye tidligere slått ned på. Vi har ikke en politisjef som saboterer politiets virksomhet fordi det ikke passer med hans politiske overbevisning.

Det virker jo som om dette skjer om ikke daglig så i alle fall ukentlig i Sverige. Offentlige tjenestemenn som blir angrepet, vandalisme, brannstiftelse og generell hatkriminalitet mot det svenske samfunnet. Med en slik kontinuerlig tilstand er det nok bare snakk om tid før mange nok vanlige svensker blir lei, og ønsker seg en annen politikk. Et samarbeide mellom SD og M vil være den beste løsningen for landet, men selv innen M er motstanden ennå stor mot et slikt samarbeid. Hatkampanjene mot SD har virket så langt.

Jeg tror ikke det behøves noe terrorangrep, den situasjonen landet er i nå er alvorlig nok til at folk vil våkne opp litt etter litt.

Frp har liten troverdighet tilbake. De har ikke mye å vise til når det kommer til de sakene de har frontet tidligere. Man har en trend i vesten nå med politiske forflyttinger, men det er en energi som kan ta mange former. Noen sunne og gode og andre destruktive. Noen vil fokusere på konflikt, hat og unødvendige reaksjoner, mens andre vil heller fremme det positive alternativet i det norske, det lokale og den kulturen som har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i. Her i Norge er det ikke den samme angsten for å være glad i landet, våre tradisjoner og vår kultur. I Sverige er det ennå nesten sett på som nazistisk å heise det svenske flagget på nasjonaldagen. I Norge er 17-mai en festdag for store og små, for innfødte og gjester.

Jeg er derfor lite redd for at vi skal få en fremvekste av høyrepopulistiske partier her hjemme. Det er rett og slett ikke behov for dem, heldigvis.
    Det er nok helt riktig. I Norge har vi penger nok og vi har ikke fått inn så veldig mange flyktninger og innvandrere. Det ser ut til at vi greier å håndtere det vi har brukbart. MEN når vi ser på Sverige og resten av Europa så ser vi et helt annet bilde. Her vil vi få valgskred retning innvandrerfiendtlige partier over hele fjøla.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Årsaken til at ungdomsgjenger kaster stein og setter biler i brann er at de ikke har respekt for politi og myndigheter. I land som de selv eller foreldrene kom fra så var politiet noen du måtte være forsiktig med. Risikoen var stor for å bli banket opp eller skutt uten lov og dom. I Sverige risikerer jo egentlig pøblene ingenting. Et enkelt regnestykke, selge dop og være med i en tøff gjeng gir penger og status. Risiko=null.
    Ja det er jo bare å se på de forrige opptøyene for et par dager siden. Det startet vel med at politiet våget å arrestere et par dophandlere. For å vise politiet at dette har de ikke anledning til så ble det mobilisert masseoptøyer, branner, plyndringer, vold og dårlig sverige-pr. Politiet svarte med generell underdanighet og lot være å gripe inn for å stoppe plyndringene. Å gjøre politiarbeid her ville jo være å forstyrre den konstruktive dialogen med dem. Politiet har ikke kontrollen i Rinkeby, og de som styrer bydelene har med dette gitt politiet klar beskjed om å holde seg unne området med mindre de vil ha flere opptøyer og branner der.

Svensker er enkle slik. De er konfliktsky og utrolig underdanige og satser alltid på at problemer skal gå bort av seg selv hvis man bare ignorerer dem hardt og lenge nok.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn