Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker det er fint at de som ønsker kan betale med kontanter, men de burde ta kostnaden selv. Kontanthåndtering er dyrt
    Jeg er prinsippelt uenig. Det er mer enn nok av folk som ikke ønsker å betale elektronisk, med alle mulige beveggrunner, fra prinsippielle standpunkt (jf. Loven om Norges bank § 3-5 som jeg flettet inn i forrge innleg), gammel vane, til ulike vegringer og aversjoner mot elektroniske/digitale betalingsmidler. Dette er jo selvfølgelig også situasjonsbetinget, dersom jeg skal ut på fylla så foretrekker jeg å legge bankortet igjen hjemme. Kontant betaling bør fra et kundeperspektiv være et «kostnadsfritt» hovedalternativ, spesielt for varer og tjenester som tilbys «ute i offentligheten», f.eks. parkering. Så får heller forretningene tilby en passende rabatt ved ulike elektroniske betalingsformer dersom det er en vesentlig besparelse. Det er selvfølgelig noen områder hvor kontant betaling er upraktisk både for kunde og tilbyder, abonnenment og nettbasert omsetning av varer og tjenester, men så får dette heller være unntakene.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    781
    Antall liker
    478
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kontanter både er og skal være gangbar valuta - i alle fall i rimelig fornuftige beløp. Omtrent ingen av dagens butikker fungerer uten nett... hva er da beredskapen ved bortfall av nett, - tilfeldig eller provosert? Har ingen av dere opplevd å måtte forlate en butikk fordi nettet ikke fungerer??? Hvilken backup har matbutikker ved nettutfall, og hva er da alternativet??
    Var hos Skram i Kristiansund for å handle noe verktøy igår.
    Fibernettet var nede i hele området så ingen av betalingsterminalene virket.
    Hadde ikke cash, så da ble det vipps.

    Hadde det samme gått i en matbutikk, tviler!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    1.595
    Torget vurderinger
    1
    Var hos Skram i Kristiansund for å handle noe verktøy igår.
    Fibernettet var nede i hele området så ingen av betalingsterminalene virket.
    Hadde ikke cash, så da ble det vipps.

    Hadde det samme gått i en matbutikk, tviler!
    Er dette virkelig et utbredt problem? Det finnes sikkert statistikk på dette, men dette har ikke jeg opplevd siste 25 år.

    I praksis så vil terminalen gå over i reserveløsning dersom den skulle miste nettet. Da signerer du på en kvittering fra terminalen og det tar et par dager før det blir trukket fra konto.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.052
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Oslo
    Som andre har påpekt så har jeg også følelsen av mere kontroll når jeg bruker kontanter.
    Jeg veit hvor mye jeg har tatt ut, og ser helt fysisk hvordan kontantene gradvis minker.
    I den seineste tida har også jeg brukt kort mer og mer, og har tendenser til angst når jeg sjekker nettbanken.
    Hvordan funker dette på kidsa mellom 8 - 12, 13, 14 år.
    Hvilket forhold får de til penger og verdier?
    I min barndom fikk jeg en femtilapp som skulle holde til bussen, en is eller pølse i lompe og barneforestilling på kinoen.
    Jeg visste godt at om jeg kjøpte både is og pølse da hadde jeg ikke kino penger.
    Skal unga nå bare trekke kortet uten å tenke på hva de bruker?
    (Husker dattera mi dengang hun var 3år ville vi skulle kjøpe noe og jeg sa det har vi ikke penger til, hun sa da:
    Pappa kan du ikke bare ta penger ut av veggen da?)
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.310
    Antall liker
    2.702
    Jeg er prinsippelt uenig. Det er mer enn nok av folk som ikke ønsker å betale elektronisk, med alle mulige beveggrunner, fra prinsippielle standpunkt (jf. Loven om Norges bank § 3-5 som jeg flettet inn i forrge innleg), gammel vane, til ulike vegringer og aversjoner mot elektroniske/digitale betalingsmidler. Dette er jo selvfølgelig også situasjonsbetinget, dersom jeg skal ut på fylla så foretrekker jeg å legge bankortet igjen hjemme. Kontant betaling bør fra et kundeperspektiv være et «kostnadsfritt» hovedalternativ, spesielt for varer og tjenester som tilbys «ute i offentligheten», f.eks. parkering. Så får heller forretningene tilby en passende rabatt ved ulike elektroniske betalingsformer dersom det er en vesentlig besparelse. Det er selvfølgelig noen områder hvor kontant betaling er upraktisk både for kunde og tilbyder, abonnenment og nettbasert omsetning av varer og tjenester, men så får dette heller være unntakene.

    mvh
    KJ
    Hvis det er "mer enn nok folk" som betaler kontant hadde jo dette ikke vært et tema, grunnen til at det er blitt ett tema er at svært få betaler kontant og at dette medfører mye prakk, kostnader og risiko for de som skal ta imot
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.052
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Oslo
    Hvis det er "mer enn nok folk" som betaler kontant hadde jo dette ikke vært et tema, grunnen til at det er blitt ett tema er at svært få betaler kontant og at dette medfører mye prakk, kostnader og risiko for de som skal ta imot
    Er det ikke omvendt da?
    Når færre folk bruker kontanter så blir det mindre "prakk,kostnader og risiko"
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.310
    Antall liker
    2.702
    Er det ikke omvendt da?
    Når færre folk bruker kontanter så blir det mindre "prakk,kostnader og risiko"
    Nei, prakk og kostnader er omtrent det samme uavhengig hvor mange som betaler kontant. Risiko er selvsagt noe lavere når færre betaler kontant, men det er fortsatt nok kontanter til å utgjøre en risiko bare i veksel man må ha tilgjengelig f.eks på en buss.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.147
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man har kontanter slipper man ombordtillegg hos vy, betaler man med kort koster billetten 20kr mer.
    Jeg er også en av de som bruker kontanter på fylla, da slipper jeg å våkne til bakrus og Tom konto.

    Når jeg byttet bank sist ba jeg om at mine data skulle slettes ihht gdpr, men da fikk jeg et brev som sa at det kunne de ikke, de var pliktig til å lagre dette ihht finansloven.
    Vet ikke hvor mange andre tjenester som kan hoppe bukk over gdpr men syns dette var litt betenkelig.

    Og jeg bruker mye kort jeg også, men også endel kontanter
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.438
    Antall liker
    6.154
    Sted
    Holmestrand
    Prakk og kostnader?
    Elektroniske betalingsløsninger forsyner seg med 1,5-2% av prisen.
    Syns det virker som greit fordyrende jeg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.177
    Antall liker
    16.709
    Torget vurderinger
    2
    Det er også dyrt for butikker å kjøpe løsninger som håndterer/transporterer kontanter sikkert, og det er sterke incitamenter for å slippe å ha ansatte som utsettes for ransrisiko når de tar del i den håndteringskjeden.

    For min egen del - usedvanlig praktisk med elektroniske betalingsløsninger av ulike slag. Har ikke hatt en svensk krone eller seddel mellom fingrene siden vi kom hit i februar 2023. Helt unødvendig. (I gårdsbutikken tar vi ikke kontanter, har swish og alle slags kort).
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    3.604
    Torget vurderinger
    1
    Prakk og kostnader?
    Elektroniske betalingsløsninger forsyner seg med 1,5-2% av prisen.
    Syns det virker som greit fordyrende jeg.
    Dette høres høyt ut. Kanskje ved bruk av kredittkort. Ved vanlig debetkort-belastning tror jeg det er rimeligere.

    Cash-håndtering er forøvrig vesentlig dyrere.
    Butikksjefen skal sitte etter stengetid og kontrolltelle kassa. Cashen må låses ned trygt i en safe e.l. Noen må kjøre bil til/fra en bank og se på at pengene telles opp. Banken skal ha dekket sine kostnader for dette, etc etc. Fryktelig tungvindt.

    Selve seddel-ordningen er også kostbar for Norges Bank. Trykking, håndtering, etc. Gjennomsnittlig levetid for norske sedler er 4 år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.137
    Antall liker
    13.654
    Dette høres høyt ut. Kanskje ved bruk av kredittkort. Ved vanlig debetkort-belastning tror jeg det er rimeligere.
    BankAxept koster maksimalt 10 øre + 0,06% av beløpet (begge faktorer mindre om man kommer på volumrabatt basert på antall transaksjoner / totalt beløp). I tillegg kommer noen faste kostnader pr måned.

    Nå vet jeg fint lite om prismodellene til MasterCard etc men om du f.eks tidlig i måneden drar kortet for 10k i butikken og betaler fakturaen f.eks den 15. neste måned så har MC gitt deg et usikret lån i la oss si 40 dager. Om vi antar rente for usikrede lån på f.eks 10% så utgjør det 10.000 * 10 / 100 * 40 / 365 ~= 110 kroner eller 1.1% av beløpet. Nå kan man selvsagt diskutere hva som er korrekt rente og hva den reelle risikoen er gitt din forhåpentligvis årevise historikk på å betale fakturaen i tide osv men det er åpenbart et annet regnestykke enn noe som trekkes direkte fra konto.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    1.414
    Som et malapropos; for 10 år siden hadde jeg et veddemål om at det gikk an å kun bruke kontanter, aldri kort eller nettbank, i ett år. Det var kronglete, men det gikk. Bonusen var at jeg brukte spektakulært lite penger. Når du må i bank for å ta ut kontanter veier du nødvendigheten av ethvert innkjøp svært nøye. Usikker på om jeg hadde orket å forsøke det samme nå.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.564
    Antall liker
    23.342
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har til gode å ikke få betalt for meg elektronisk i matbutikken. Har opplevd nødløsningen å måtte betale med signatur for kort.
    Kan nesten ikke huske forrige gang jeg hadde eller brukte kontanter, men er glad for den siste fra Stortinget. Det har med samfunnsdeltakelse å gjøre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.741
    Torget vurderinger
    23

    Det er fantastisk at vi har et land som er så inkluderende!
    ravn.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.564
    Antall liker
    23.342
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom til å tenke på kunst, design og arkitekturklassen yngstemann har gått de siste tre årene. De er vel 27 stykker, masse alternative folk på de fleste vis som i alle fall jeg kan tenke meg. Forrige Halloween kledde poden og de to andre streite gutta i klassen seg ut i jeans og t-skjorte.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.678
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Bergen
    Min store skrekk er at vi alle etter hvert er kliss like.
    Tror det allerede er for sent å bekymre seg om det. De store talls lov og SM fikser det for oss.
    Utenforliggerne blir tilnærmet ubetydelig små i den sammenhengen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.137
    Antall liker
    13.654
    Heia Mimir!
    Om man legger sammen arbeidsledige og folk på ymse offentlige ordninger så kommer man visstnok frem til et tall som er noenlunde stabilt på tvers av land og Norge skiller seg ikke særlig ut sammenlignet med nabolandene i så måte - som nevnt har Norge svært lav arbeidsledighet (ca 3%)men mange i yrkesaktiv alder på permanente støtteordninger (uføretrygd) eller med betydelig sannsynlighet kurs mot sådan (AAP). 10.4% av befolkningen i arbeidsfør alder er uføre og 4,2% mottar AAP. Summen av disse tre tallene er 17-18%

    Den store forskjellen er, som vi var inne på, hva man faktisk kaller noe de ulike stedene og hvor terskelen legges for at man blir erklært permanent ute av stand til å forsørge seg selv av helsemessige årsaker. Denne andelen skulle man forvente er noenlunde lik i sammenlignbare samfunn, men det er den ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.348
    Antall liker
    11.914
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trond Mohn har gitt penger til mangt og meget som det offentlige egentlig burde stått for, både til Idretts- og Hele-Norge...
    AS Gnore har nå så mye penger at vi snart ikke har råd til noenting - muligens bortsett fra i nære Østlandsregionen, men det mangler sikkert noe der og......
    Otover det gangske land står både offentlige bygg og ikke minst veinett og annen samferdesel å råtner på rot...
    "vi kan ikke bevilge mer penger enn vi gjør... da blir det jo bare inflasjon" er burdskapet fra politikerne og kanselliet...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.052
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Oslo
    Oslopakke 3, finansiert av bompenger skal hovedsakelig gå til E18 vestover, tunnel under Røa og bane til Fornebu.
    Er det rart Groruddøler stemmer mot bompengepartier?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.279
    Antall liker
    105.741
    Torget vurderinger
    23
    Nei - det er ikke rart i det hele tatt. Lokk over E6 f.eks. - som ville gitt utrolig mye plass til boliger... somlet bort.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.147
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det er jo helt idiotisk at hovedveien går gjennom oslo. Skulle ha blitt lagt utenom så ville det vært bedre plass til både folk som har ærend i oslo og de som bare vil komme seg videre..
    problemet er denne markagrensa, men marka er stor den, er nok å ta av...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.348
    Antall liker
    11.914
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Håper egentlig at noen har baller nok til i fullt alvor og foreslå vindmøller i Oslomarka.... om ikke annet for å bivåe det haraballet det da blir...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    2.878
    Torget vurderinger
    1
    Var hos Skram i Kristiansund for å handle noe verktøy igår.
    Fibernettet var nede i hele området så ingen av betalingsterminalene virket.
    Hadde ikke cash, så da ble det vipps.

    Hadde det samme gått i en matbutikk, tviler!
    Ralf Skram AS i Kristiansund - der har du noe som definitivt har gått riktig i Norge. Fantastisk forretning med solide, kunnskapsrike medarbeidere. Artig å lese at du handler der, det gjør jeg også.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    3.734
    Torget vurderinger
    4
    det er jo helt idiotisk at hovedveien går gjennom oslo. Skulle ha blitt lagt utenom så ville det vært bedre plass til både folk som har ærend i oslo og de som bare vil komme seg videre..
    problemet er denne markagrensa, men marka er stor den, er nok å ta av...
    De blir aldri enige men burde ha bru ifra Vestfold yil Østfold
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn