Om du vil se den lengste listen av næringsstoffer du noensinne har sett så er morsmelkerstatning stedet å se. Her er listen for Nutramigen, som er hva som brukes for melkeallergikere. Det smaker høggorm grunnet hydrolyserte proteiner men det inneholder det meste
(Ku)melk som tørstedrikk er primært er fenomen på den nordlige nordlige halvkule - altså skandinavia og nord-amerika. Min eldste datter hadde kraftig melkeallergi (hun voks det heldigvis av seg).. Da vi var på kostholdesprovokasjon og utredning på Rikshospitalet hadde vi en samtale med ernæringsfysiolog, vedkommende snakket om viktigeten av å drikke melk osv. Jeg spurte henne om hun var klar over at mesteparten av Europas befolkning faktisk ikke bruker melk som tørstedrikk. Det hadde hun åpenbart aldri tenkt over og fremstod som genuint overrasket. Det er fascinerende hva man kan studere fem år på universitetet uten å få med seg.
Dersom du ser i en kokebok fra det store landet Asia så er det mest påfallende at melk ikke er en ingrendiens i noen av rettene - rimelig nok siden de er laktoseintoleranse så det holder. På samme opphold på Riksen så snakket de om hvordan vi kunne bruke erstatninger og pulver og dets like. Jeg spurte de hvorfor de ikke anbefaler folk å lage asiatisk mat, da får man velsmakende og sunne saker helt uten bruk av (ku)melk. Vedkommende (en annen vedkommende) sa at det hadde hun aldri tenkt på før.
Jeg har ikke drukket melk i from av "fylle et glass med melk" på 10-15 år. Da jeg var ung drakk jeg 2-3 liter om dagen og mamma baserte dagligvarehnadel på hvor melk var billigst. Tok jeg en kartong ut av kjøleskapet (ene hyllen var stort sett full av melkekartonger) drakk jeg den stort sett opp. Jeg bruker smør, fløte, creme fraiche, youghurt etc i matlaging og spiser ost så jeg har ikke noe i mot meiriprodukter, men ser virkelig ikke poenget med å bruke noe nær sukkervann for å slukke tørsten. Energiinnholdet i melk er ca halvparten av coca-cola og om man drikker en halv liter melk om dagen så konsumerer man 8 kg rent sukker pr år. Jeg drikker vann, øl, vin og brennevin.
I samme runde så snakket jeg litt på telefon med noen hos kundeservive på Tine. Hun skillte mellom surmelk og søtmelk, da sistnevnte er vanlig melk som indikerer hva det langt på vei er. Siden som nevnt ene jentungen hadde allergi så drakk hun soyamelk. Det som er litt artig med den er at den smaker veldig søtt, men sukkerinnholdet er betydelig lavere enn i kumelk.