Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kunne vel vært i begge tråder dette alt etter vinkling, men i alle fall en god ting at det er tatt ut siktelse mot disse selvutnevnte pedojegerne.

    Motivene synes å ikke være så edle allikevel, de virker til å være i alle fall delvis drevet av oppmerksomhet på SOME.

    Uansett er dette selvtekt, og det er bra det slås ned på.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Fantastisk, FANTASTISK!! 👍👍

    Mer av sånt i samfunnet. Det hadde vært en fryd å se pøbler skrubbe maling i Frognerparken, eller Ella Marie Hætta som jobber med å montere vindturbiner! 😁

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis politikerne våre slutter å lefle med EU, og avstår fra å bite på krokene med statssubsidier til alle mulige idiotiske prosjekter som lover fiktive arbeidsplasser i distriktene, så tror jeg vi klarer oss rimelig greit...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    895
    Torget vurderinger
    1
    Har du sett, Mimir og FpU Velle er enige. Norsk ungdom må skjerpe seg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Har du sett, Mimir og FpU Velle er enige. Norsk ungdom må skjerpe seg.
    Ja, det er sjølvsagt rørande at Mimir og Velle er samde, men er det sant?

    Eg opplever ungdomen som

    - målretta når det gjeld utdanning (som helst skal gje ein sikker jobb med god inntekt fort)
    - villige til å jobba deltid frå ung alder
    - vil diskutera fondssparing ved middagsbordet og lurer på korleis dei skal få kjøpt hus
    - er sjukeleg opptekne av trening og kosthald
    - mindre "subkulturelle" enn ungdom var i mi tid
    - mindre villige til å bruka tid på føremålslaust organisasjonsarbeid

    Altså, dei er så streite og fornuftige at det nesten gjer vondt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    MDG er godt under sperregrensen. Det ser heldigvis ut til at de aller fleste, fra høyre til venstre, har tatt til fornuft. 👍

     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Portugal
    Tre partier sliter voldsomt på VGs siste partibarometer. Sp, Miljøpartiet De Grønne og KrF.

    Gode muligheter for bedring snart.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    Det burde vera plenty rom for eit parti av MDG-typen i Noreg, men i tillegg til politiske linjekampar (som @Hardingfele har gjort greie for tidlegare) har dei mangla ein ordentleg organisasjon til å takla nedgang og stagnasjon.
    Jeg har vært medlem i MDG og har definitivt grønne sympatier, men jeg aner ikke hva MDG egentlig vil. Forslagene går i alle retninger, mange er motstridende og partiets største problem er at det er veldig vanskelig å forsvare det i samtaler med andre. Dette vil irritere enkelte, men et parti er som en merkevare. Du skal ha en filosofi, et fundament og en retning, du skal ha en identitet og en vilje. Jo tydeligere, desto bedre. Innen politikk vil slik tydelighet sørge for at både tilhengere og motstandere vet hva de står for og står overfor, og det blir lettere for tilhengerne å være ambassadører for partiet, i møte/diskusjoner med andre.
    I MDGs tilfelle er det veldig vanskelig å være en slik ambassadør, fordi partiet er diffust og retningsløst. (Enkelt sagt: dersom du mener at klimaendringer og tap av naturmangfold er i katastrofal utvikling, er det ikke kjøttfrie barnehager du bør fokusere på).

    Frp har (hatt) et tilsvarende problem. Programmet gikk i alle retninger, stor indre uenighet -- partiet ble båret på fjerning av skatter og avgifter (populært) og innvandringsmotstand (tilstrekkelig populært til at partiet fikk et fundament). Og partiledelsen gjorde en oppryddingsjobb i programmet og har klart å fjerne en del rør. Nå melker Listhaug fremmedhat og "vanstyre" (og ser pent bort fra at da partiet satt i regjering presterte det mye merkelig og påklagelig), men det gir henne nok støtte til at hun kommer til å kjøre på med budskapet.
    Jeg vet hvor Frp vil, hva partiet ønsker seg og jeg kan ta stilling til det. Hva MDG vil og skal er i det blå (eller grønne), og det svir partiet for i meningsmålingene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    For å være litt stygg, for meg virker det som om MDG alltid er villig til å støtte den gruppen som lesser på mest salat og minst pølser på tallerkenen.
    Og de kommer i salat spagat, når nesten alle partier lesser på mere salat og mindre CO2.
    (Kanskje med unntak av diesel Vedum og V åtter Listhaug)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Vanskelig å vite hva MDG vil, er du
    seriøs? 😂. For meg, det aller enkleste partiet. Bort med bil, bort med olje, bort med kjøtt. Spør "vanlige folk", så er svarene ganske greie. MDG vil gjøre livet så surt som overhodet mulig for bilistene. Og guess what, de er det ganske mange av i Norge. Hatet mot bil og olje er så sterkt at de også mister velgere som er veldig miljøbevisste men som ikke vil stemme på et ekstremparti.
    Så erter de på seg alle landets kjøttspisere, og jammen er det ikke ganske mange av de også.

    Så kommer fadesene i Oslo. Tvang igjennom el. busser som ikke tålte vinter, på tross av advarsler.
    MDG vil at du skal bytte ut bil med sykkel. Så fint at vi nesten ikke har vinter, landsbygd eller vanskelig terreng i dette landet da.

    Totalt sett et helt udugelig parti, blottet for kontakt med virkeligheten.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å vite hva MDG vil, er du
    seriøs? 😂. For meg, det aller enkleste partiet. Bort med bil, bort med olje, bort med kjøtt. Spør "vanlige folk", så er svarene ganske greie. MDG vil gjøre livet så surt som overhodet mulig for bilistene. Og guess what, de er det ganske mange av i Norge. Hatet mot bil og olje er så sterkt at de også mister velgere som er veldig miljøbevisste men som ikke vil stemme på et ekstremparti.
    Så erter de på seg alle landets kjøttspisere, og jammen er det ikke ganske mange av de også.

    Så kommer fadesene i Oslo. Tvang igjennom el. busser som ikke tålte vinter, på tross av advarsler.
    MDG vil at du skal bytte ut bil med sykkel. Så fint at vi nesten ikke har vinter, landsbygd eller vanskelig terreng i dette landet da.

    Totalt sett et helt udugelig parti, blottet for kontakt med virkeligheten.
    Du får sette deg inn i bussaken.

    Et politisk parti bør trekke opp lange linjer og vise til en alternativ fortolkning av sosialøkonomiske betingelser, og disse bør henge ihop. Det viser seg at dette kan svikte for de fleste partier. Vi har nå sett hvordan konservatisme, typ UK/USA, har fallert totalt, på grunn av et ikke holdbart økonomisk utgangspunkt.
    Det var interessant for meg å komme på innsiden i MDG, men også frustrerende, fordi partiet - som du påpeker - hadde urealistiske mål.

    Jeg kranglet en del om borgerlønn og mindre arbeidstid, og ba om å få en god forklaring på hvordan det kunne være mulig, dersom man også skulle redusere bruken av fossil energi i tempoet Norge har forpliktet seg til. For det er nemlig umulig, men at det var/er umulig var det - ok - umulig å få gehør for.

    Jarle Fagerheim skriver godt om det her:https://www.harvestmagazine.no/pan/gloym-fritid-ned-med-produktiviteten

    At et politisk parti vil mye, og gjerne kortsiktig, er ikke unikt for MDG. Men det er for mange ikke-troverdige påstander om hvordan man skal kunne opprettholde et samfunn i MDG, som forklarer hvorfor partiet ligger godt under sperregrensen.

    Fra Fagerheims innledning. Han ble veldig upopulær da han påpekte det opplagte:

    Den grøne argumentasjonen for redusert arbeidstid er full av logiske bristar og sjølvmotseiingar. I eit fossilfritt samfunn må vi alle belaga oss på å jobba meir, ikkje mindre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Veldig bra, og lesverdig, tekst. Først og fremst, som du seier, ein politisk tekst: først «slik er det», så «slik bør det vera».

    Ein treng ikkje vera einig i alt (eg er nok ikkje det), men det er eit interessant resonnement, og tusen gonger meir interessant enn å diskutera bussteknologi, sykkelvegar og kjøtfri tysdag.

    Problemet er å konvertera revolusjonær ideologi som dette til praktisk politikk, som både er ei konkretisering av ideologien for dei som er samd, og er «rasjonell» for dei som kanskje stør hovudsaka («meir klimavenleg politikk»), men ikkje heilt deler heile ideologien. Utan det får ein liksom ikkje representantar i kommunestyra og på Stortinget.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    895
    Torget vurderinger
    1
    Overraskende men hyggelig at noen har troa på fysiske butikker for film og musikk.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.703
    Antall liker
    10.102
    Torget vurderinger
    2
    Vi har fått fine brede fortau , så brede at Vallegatas Ammeklubb kan holde møte på fortauet, så bredt at det nesten er plass å gå forbi om man tar i bruk sykkelstien..
    IMG_4757.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Mimir står fram som vår nasjonal dranker.
    Alkohol liker, definitivt, men ikke som fyllikk.
    Han fikser livet til tross for et høyt alkoholkonsum.
    Han drar tidlig til flyplassen for å ha tid til et par halvlitere, jeg hater flyplasser og tilbringer så lite tid jeg kan der
    Han skriver om å pisse på seg i søvne, jaja litt pinlig å innrømme slikt.
    Jeg ække der.
    Så selv om jeg sikkert har et konsum langt over hva FHI anbefaler, jeg er langt unna en profilert stortingsrepresentant og forfatter
    Men hva faen SKÅL!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.416
    Antall liker
    20.264
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, herlig innlegg, Hønnet 😁🤘 Det er noe veldig befriende når det bobler over for en alkohol liker, det blir liksom noe helt annet enn når tilsvarende skjer for en kokain-drittsekk. "Jeg er glad og lykkelig", kontra "seg på meg, jeg er verdens kuleste og gjør akkurat som jeg vil - særlig om det går utover andre".
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Som Cornelis skrev:
    För mycket krogar för borgarna
    För mycket horar för vänstern
    Jag passade aldrig in
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.019
    Antall liker
    24.313
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hurra for mindre tilrettelegging.
    Friluftsliv er ikke å kjøre til reinbeitet, er det?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn