Eksemplene til Moren er vel mer generelle, og tar i mine øyne en spesiell type debatt og debattanter ganske på kornet.
Stephansen derimot, er i mine øyne bare nedlatende og frekk, men du mener at det skal han slippe unna med fordi det bare er sånn han er, eller noe? Nå prøver jeg ikke å tillegge deg en stråmann eller noe sånt, men bare forholde meg til det du sa om at det ble diskutert person og ikke sak. Syns du ikke han kunne brukt en mer voksen og respektfull tone hvis han forventet å bli tatt på alvor? Nå framstår han istedet bare som en privilegert, middelaldrende gubbe helt ute av kontakt med tiden han lever i.
Som det har blitt hamret fram et utall ganger handler vel woke egentlig bare om å være våken for sosiale forskjeller og diskriminering, så da er du vel sikkert en slags woke du også. Og det er vel en bra ting, å være oppmerksom på diskriminering og sosiale forskjeller? Jeg har aldri nektet for at det er noen som har tatt det langt ut i det parodiske flere ganger, men det er allikevel ikke de som representerer hva woke faktisk betyr. Like lite som at Stalin var et godt eksempel på hva Marxisme er. Og som jeg syns det har blitt synliggjort i en del av de siste innleggene i tråden her blir 'woke' ofte brukt av rekasjonære erke-konservative og andre om ting de rett og slett bare ikke liker, og gjerne om liberalt tankegods de er motstander av. Ofte noe udefinerbart som det er vanskelig å sette fingeren på, men som "skal bekjempes".
Jeg har fått med meg dine synspunkter på kjønnsidentitet og biologisk kjønn, men hvis du syns det får for mye oppmerksomhet var det vel du som sist vekket temaet til live igjen her i tråden med et innlegg hvor du skrev at noe var viktig og linket til en artikkel om det? Og det virker som at samme hvor mange ganger det diskuteres så synker det liksom aldri inn at ingen egentlig benekter biologisk kjønn, men at mange mener man kan definere kjønnsidentitet på tvers av biologien. Det betyr at man kan være biologisk født som et kjønn, men identifisere seg så sterkt som det motsatt kjønn at man endrer navn, personnummer, og undergår hormonbehandling og kirurgi. Hvis du allikevel insisterer på å benevne de som gjør alt eller deler av dette med sitt biologisk fødte kjønn istedenfor opplevd kjønn, så kommer vi nok aldri til å bli enige, nei.
Jeg er forøvrig enig i at det bør fokuseres på hvorfor mange menn faller utenfor også, og hvorfor mange menn er ensomme, barnløse, og topper selvmordsstatistikkene.