De begynte å bygge Olkiluoto 3 i 2005, etter mange års planlegging. Den kom online i april i år, mange år forsinket og langt over budsjett. Den finske staten har slukt overskridelsene og prisberegningen tar ikke høyde for det.
Du foreslår at vi venter 18 år, pluss tiden for planlegging og lokalisering av et norsk kjernekraftverk? Og lar være å bygge ut havvind i mellomtiden?
Har du noen innvendinger mot å ha kjernekraftverket i nærheten av hvor du bor?
Sluttregningen ble USD 12 milliarder, tre ganger opprinnelig estimat, i et land som hadde kjernekraft fra før. Hva forestiller du deg at et norsk kjernekraftverk vil koste?
umm.nordpoolgroup.com
... kanskje du burde skrive inn noen rettinger i den wikipediartikelen. I artikkelen på wikipedia står det ingen ting om at den finske staten dekte overskridelsene.
Det som står er at kraftselskapet etter forlik med entreprenøren har hatt en utbyggingskostnad på 5,5 mrd. euro og entreprenøren et tap på 5,5 mrd. euro. I referansen til opplysningen om break even på 42 euro pr MW antydes det at denne er basert på kraftselskapets kostnad, dvs ikke tapet hos entreprenøren og med ca halvparten av totalkostnaden, hvor stort utslag det nå måtte gjøre på break even pr. MW.
Ja, jeg mener at en «stor skala» kraftutbygging som trenger 150 øre pr kW for å gå i null, nærmer seg skrullete. Det blir ikke at bedre av at Utsira Nord kanskje koster 2X for installert kapasitet og 3,5X for anslått årsproduksjon sammenliknet med Olkiluoto 3, og ikke bidrar til stabil kraftproduksjon. Sammenlikningen er med sluttkostnad på 11 mrd. euro for 1600 MW på Olkiluoto, mot 83 mrd. kr pr. 500 MW for Utsira Nord. Og dersom det er slik at Utsira Nord er det billigste vi p.t. får av havvind, så bør det legges på is «noen» år, selv om vi allerede nå nærmer oss/styrer mot kraftunderskudd.
Jeg er ikke i tvil om at et (eller flere) ev. nytt kjernekraftverk i norge vil bli dyrt og muligens en god del dyrere enn sammenlignbare utgygginger andre steder i verden. Men det er jaggu vindkraft også, om det enn er på land eller vann. Jeg har forøvrig ingen mening om hva et kraftverk bør koste, men dersom det er mulig å bygge moderne kjernekraft som har break even nærmere 50 øre enn 150 øre pr kW så bør vi absolutt vurdere det.
Om det kjernekraftverket legges i min hage, i regjeringskvartalet, slottsplassen, aker brygge eller et annet mer egnet sted har jeg ingen mening om. Men det er rimelig sannsynlig at et ev. atomkraftverk vil ha vesentlig mindre naturinngrep enn tilsvarende vindkraftutbygging på land.
Med tanke på det planlagte kraftunderskuddet i Norge så bør vi kanskje planlegget for flere enn ett kjernekraftverkt, kan vi starte med fire? Så kan det bli ett i hver landsdel og kanskje nok strøm til et grønt skifte + mange skrullete ideer om batteriproduksjon og datasentre m.v.
Og du har helt rett, kongeriket har dårlig med tid til å møte kraftunderskuddet.
mvh
KJ