En del rare innspill nå om Lan og MDG i Oslo. En liten realitetsorientering, og la meg begynne med hvorfor Lan Marie Berg la meg "for hat", dvs. forbød sine medarbeidere å være i kontakt med meg, slik at mitt forsøk på objektivitet her ikke trekkes i tvil.
Vis vedlegget 991768
Jeg grunnla en fotgjengeraksjon i protest mot at Norge er eneste land i Europa som tillater fri sykling på fortau og gangveier. Satsingen på sykling og elsparkesykler i Oslo skulle først skjedd etter en omfattende kampanje som orienterte syklende om deres plikter dersom de bruker fortau. Byrådets støtte til pirat-elsparkesykkelselskap var ubegrenset, på bekostning av gåendes trygghet.
Lan ble ofte sammenlignet med Anne Hidalgo, ordfører i Paris. Men sistnevnte var beinhard på at fortau er for gående og innførte sterke restriksjoner, straks hun fikk nasjonalforsamlingen med på nødvendige lovendringer.
I Norge saboterte MDG slike lovendringer, ved å sende høringsforslag til Samferdselsdepartementet som gikk mot forbud mot elsparkesykler på fortau og gangveier, som var mot faste parkeringsplasser, osv.
MEN - et byråd er ikke eneveldig, det trenger støtte i bystyret for gjennomgripende endringer. Jeg anbefaler
@Polka å lese politisk kommentator Eirik Mosveen i Avisa Oslo. Han er, mildt sagt, kritisk til MDG, men har også påpekt at de påstått kontroversielle forslagene til MDG har hatt bred støtte i Oslo bystyre, også fra opposisjonen. Den har kritisert tiltak i media, men har stemt for dem i bystyret. I mange tilfeller var også tiltakene besluttet under Stian Berger Røsland, da han var byrådsleder før Raymond overtok.
Jeg kan garantere at Lan ikke har svirret Raymond rundt lillefingeren. Hun iverksatte sykkelsatsingen som Røsland fikk utredet og vedtatt. Og "elbussfiaskoen" skyldes universell-utforming krav til muligheter for bevegelseshemmede og eldre som skal av og på slike. Bussene ble feilspesifisert, i forhold til ekstremsnø.
(Dette med kjøttfri kost skyldes mange feilslutninger, men det aller viktigste, sett som politikk, er at det garantert ikke er en valgvinner og at MDG burde lagt vekk sånne forslag, dersom målet var velgeroppslutning. Men det er nok fanatikere omkring vegansk kosthold i partiet til at det å tenke valgstrategisk er umulig på dette punktet. Kostholdet på større MDG-møter er kaninføde, mens styggedommene fisk og kjøtt er henvist til et lite fat bak en skjerm, innerst i lokalet - ingen overdrivelse, forøvrig).
Lan er en skikkelse mange valgte å hate. Da første rødgrønne byråd overtok i Oslo, sa jeg til den kommunikasjonsansvarlige at de kom til å få et kjempeproblem, av to årsaker. Lan Marie Bergs etniske bakgrunn, kjønn og alder var den ene -- den gjorde henne til skyteskive. Og den andre var at hun sa: JEG skal få vekk bilene fra sentrum. Altså bruken av ordet JEG, fremfor "VI må få vekk bilene, for å bedre luft, lage tryggere veier, osv".
Om MDG hadde gitt posten Byråd for miljø og samferdsel til en gråhåret gubbe med skjegg, i 50-årsalderen, ville alle sofasoldatene som heiv seg over Lan holdt kjeft.
Hidalgo i Paris har tatt akkurat samme kampen, men begynt på rett sted. Rydde fortauene så de er trygge for gående, som har krav på en frisone i byer og tettsteder. I Norge har vi ikke denne.
MDGere angrep meg hissig da jeg lanserte aksjonen mot elsparkesykler og etter tegningen over ble jeg persona non grata i partiet. De måtte forholde seg til meg, når vi kom med utspill, men de forsvarte innbitt elsparkesyklers rett til å bruke gåendes arealer, og mente at dette var et viktig miljøtiltak. (Norges Blindeforbund, Handikapforbundet, eldreforbund, Trygg Trafikk, m.fl. støttet våre aksjoner og samarbeidet med oss. For dem var dette ikke et miljøtiltak, men en kilde til at de ikke lenger kunne bruke byer og tettsteder trygt).
For å oppsummere: MDG gjorde mye dumt, men mye av det dumme var allerede besluttet av forrige blå byråd, men ble iverksatt av MDG. Og MDG innbilte seg at sykling på fortau og gangveier var viktigere enn trygge fortau og gangveier. De ble aggsure på tegningen over, da den kom på trykk, og da visste jeg også at den var effektiv).
Ellers -- Lan var byråd for miljø og samferdsel og hadde ikke myndighet over hva som serveres i byens kantiner. Da man lanserte den nye byrådsplattformen i 2019 var det SV som innkasserte den seieren, selvsagt med støtte fra MDG.
Sjekk hvor enig du er i VGs valgomat for Oslo.
www.vg.no
For min egen del: det er valgpolitisk idioti å forsøke å beslutte hva folk skal spise og ikke spise, når man er et småparti som trenger oppslutning. Men jeg minnes høytidsstunden under landsmøtet jeg var med på, da lederen for NOAH skulle holde tale, for delegatene, en søndag formiddag. Det var som å komme i kirken.
Jeg spiste kjøtt og fisk med stor glede under landsmøtet, og brukte tid på å påpeke at alt det grønne som ble servert var kommet til landet med fly og trailere, fra fjerne steder og mange kontinenter. Og jeg hadde stor glede av å samarbeide med Senterpartiet (!) for å få et Dok. 8 forslag inn på Stortinget, som førte til lovendringen som ga kommuner større råderett over elspark-selskapene, noe som førte til at MDG ble enda surere på meg.