Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.045
    Sted
    Oslo
    Smith misbrukes av liberalister og neocons som neppe har lest et ord av hva han skrev.
    På samme måte som Marx misbrukes både av "marxister" og antikommunister.
    Begge var i høyeste grad filosofer som undersøkte og analyserte hvordan samfunnet på deres tid fungerte, og tenkte tanker om hvordan det kunne fungere bedre.
    Smith var like mye imot et løssluppent næringsliv, som Marx var imot diktatur og sensur.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.364
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fri konkurranse på medisiner i USA. Likevel er det så dyrt at folk dauer av medisin mangel. Folk tar for lite insulin fordi det koster ti ganger så mye som i Kanada. Markedet virker tydeligvis bra for noen.
    Det er jo ikke det, siden produsentenes sponsede politikere har pålagt offentlige institusjoner som Medicare å ikke bruke sin markedsposisjon til å forhandle på pris. Da er konkurransen effektivt satt ut av funksjon. Det ble endret nå under Biden, men jeg tipper innkommende administrasjon vil gjeninnføre forbudet.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Smith var like mye imot et løssluppent næringslivet som Marx var imot diktatur og sensur.
    Heilt betimeleg påpeiking, både frå deg, @Asbjørn og @Hardingfele.

Eg burde kanskje skrive «idealtypisk», eller enno betre «idealisert», fullkomen (ikkje «fri») konkurranse - som ofte vert ført tilbake til Smith. Det var altså ikkje meininga å angripa Smith, men kanskje både @hogen og @xerxes: Sjølv på ei triviell vare som frukostblanding i daglegvarebutikken er det så mange marknadshinder at det ikkje gjev meining i å påstå at den frie marknaden fungerer til beste for forbrukarane.

Sist redigert:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Det er jeg helt enig i. Hadde du noen spesielle i tankene?
    Vel, generelt kan nok utsagnet ("å ri prinsipper og kjepphester uten en pragmatisk tilnærming til overordnede mål fører ingen vei hen") brukes både om de som argumenterer for at alle samfunnsproblemer skyldes markedsøkonomien, og de som argumenterer for at markedets usynlige hånd på magisk vis vil løse alle samfunnsproblemer. Feks hviler din påstand som jeg svarte med dette på; "konkurranse mellom flere selgere vil alltid gi bedre utvalg og lavere pris", på en rekke forutsetninger. Som at varene/tjenestene er egnet for konkurranseutsetting (feks er politi eller domstoler eksempler på tjenester som ikke er det), at varene/tjenestene er av en art hvor kunden kan ta informerte valg, at varene/tjenestene er av en art hvor allmenn og/eller lik tilgang ikke er av vesentlig samfunnsmessig interesse (feks er allmenn tilgang til helsehjelp og utdanning av sterk samfunnsmessig interesse), og at man har en sterk stat og klare lover og regler som regulerer markedene for å unngå monopolisering, prissamarbeid og konsolidering av markedsmakt på en måte som gjør at kundene/befolkningen ikke har reelle valg. Så påstanden i seg selv fremstår som en kjepphest, ikke minst i konteksten den ble fremmet på.

Og så har jeg jo også bitt meg merke i din gjentagende tendens til å stemple alle som argumenterer mot markedsøkonomiens fortreffelighet som sosialister og kommunister, temmelig uavhengig av kontekst og av hvorvidt det de skriver er relevant eller har noe med sosialistisk teori å gjøre. Og du fremstår heller ikke som spesielt innsiktsfull i hva sosialistisk teori er eller bygger på, slik du slenger om deg med disse begrepene.

Enig. Du tenker da på forfatteren av nedenstående vrøvl her, ikke sant?
    "Nedstående vrøvl" er jo veldig nært opp til det nyliberalismens og den frie kapitalismens gudfar og Nobelprisvinner i økonomi, Milton Friedman selv skrev: "The sole responsibility of a business is to maximize profits for its shareholders." Det har til og med et eget navn: "The Friedman Doctrine". Og siden du svarte på det med "God tur til Nord-Korea!", så får jeg vel nesten anta at du tenker at Milton Friedman er en skapkommunist da, selv om det for meg vitner om temmelig mangelfull kunnskap om historie.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel fri konkurranse på medisiner i USA. Likevel er det så dyrt at folk dauer av medisin mangel. Folk tar for lite insulin fordi det koster ti ganger så mye som i Kanada. Markedet virker tydeligvis bra for noen.
    Hvis de har råd i det hele tatt.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.344
    Alternativt så er det mulig at @pedal mener at Milton Friedman bare skrev hodeløst vrøvl og burde vært diskvalifisert fra å diskutere økonomi på HFS, selv om han var Nobelprisvinner i nettopp økonomi.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Her har vi innovasjon så det suser i grytene.

Jeg blir nysgjerrig, og tar en kikk på regnskapet, siden juryen "trekker frem Villbryggs omsetning og vekst i sin begrunnelse". Kan det endelig være en solskinnshistorie å hente?

Hmmm. Bra lønninger for en oppstartsvirksomhet som lager alkoholfrie drikker fra vann og urter/gress.

De har tapt 7.157.000 siden oppstarten, med en driftsinntekt over samme periode på 8.633.000. Totale lønninger (kun lønn), for denne oppstartsbedriften, er på 5.255 i samme periode. Øvrige lønnskostnader er på 963.000. Jeg er noe forundret over hva innovasjonsprisen gis til, samt hvordan juryen kunne begrunne prisen i virksomhetens vekst og omsetning. Men de er flinke til å lønne seg, det skal de ha.

Screenshot 2024-11-08 at 18.49.19.png Screenshot 2024-11-08 at 18.39.17.png

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.955
    Her har vi innovasjon så det suser i grytene.

Jeg blir nysgjerrig, og tar en kikk på regnskapet, siden juryen "trekker frem Villbryggs omsetning og vekst i sin begrunnelse". Kan det endelig være en solskinnshistorie å hente?

Hmmm. Bra lønninger for en oppstartsvirksomhet som lager alkoholfrie drikker fra vann og urter/gress.

De har tapt 7.157.000 siden oppstarten, med en driftsinntekt over samme periode på 8.633.000. Totale lønninger (kun lønn), for denne oppstartsbedriften, er på 5.255 i samme periode. Øvrige lønnskostnader er på 963.000. Jeg er noe forundret over hva innovasjonsprisen gis til, samt hvordan juryen kunne begrunne prisen i virksomhetens vekst og omsetning. Men de er flinke til å lønne seg, det skal de ha.

Vis vedlegget 1072464 Vis vedlegget 1072455
    Tja, fra oppstart til eget produkt i markedet med omsetning snaue 4 mill på noen få er en ganske habil start. Møllerens Sylvia brukte omtrent samme tid på å nå tilsvarende omsetning på å i hovedsak videreselge andres produkter..

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.506
    Nå tuller du med tall. ODA er et tapsforetak og vil forbli det. Selskapet trodde på veksten du melder, men har hatt store problemer i sin utenlandssatsing. I Sverige med Mathem-konkursen. Så veksten du beskriver uteblir, mens tapene øker. Det du kaller synsing kommer fra en som undrer seg over hvordan man egentlig skal tjene penger når man skal konkurrere på pris med lavpriskjedene, men har dyrere distribusjon.

Om du går inn i ODAs årsmeldinger og kunngjøringer vil du oppleve et selskap i krise, der grunnleggeren er fratatt ansvaret som AdmDir og nå også er kippet ut av styret. Det foregår en redningsoperasjon.

Hva skjedde etter denne pressemeldingen, når ODA skulle satse i Sverige?

Jo. Mathem, ODAs Sverigesatsing, gikk konkurs, bare noen få måneder etter.
    Her er tallene du lot være å vise:

Vis vedlegget 1072314
    Jeg tror ikke du forstår hvor store skalaeffektene er her.

Du kan jo regne på marginal-lønnsomheten fra 2022-2023. Omsetningen øker med ca 400 mill og driftsresultatet bedrer seg med ca 90 millioner. Det er vel grovt regnet 20%. Så er det mange kostnader og tilfeldigheter som ikke er periodisert perfekt her, men alt i disse tallene og de tallene jeg viste tyder på at dette blir mer lønnsomt jo større omsetningen blir.

Men du kan fort få rett i at Oda blir et tapsforetak, for nå har de eiere som ikke gjør det beste ut av selskapet. Et selskap som Oda er avhengig av å ha gode investorer i ryggen i mange år. Og det skjer fra tid til annen at investorene ikke er dyktige eller at de har en annen agenda enn det som er best for selskapet.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Barnehagene får nesten bare tåle en liten trøkk, lederseminar er viktigere.

Aftenposten litt i det tabloide hjørnet, men uansett.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Barnehagene får nesten bare tåle en liten trøkk, lederseminar er viktigere.

Aftenposten litt i det tabloide hjørnet, men uansett.

Dette er vel bare en sak i et hav av merkelige kommunale og statlige vurderinger om bruk av penger rundt i landet. Man kan nok sette opp en ganske lang liste av disse dessverre.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Dette er vel bare en sak i et hav av merkelige kommunale og statlige vurderinger om bruk av penger rundt i landet. Man kan nok sette opp en ganske lang liste av disse dessverre.
    I 1988 ble vi bedt om å avstå fra overtidsbetaling for å unngå nedbemanning. Gulrota var at vi skulle få en fet bonus til jul hvis det gikk bra.
    Da jula kom så var det dessverre ikke penger til bonus.
    Men firmaet cashet ny bil til sjefen med en snau million i begynnelsen av desember. så det var vel ikke så merkelig at det ikke var penger til bonus.
    Så rare ting skjer ikke bare i det offentlige.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det kan være temmelig usjarmerende hvor langt en del selskaper er villige til å gå for å finansiere bonuser og
    aksjeutbytte, men det er nå en gang opp til dem hvordan de vil bruke pengene.

Her er det snakk om offentlige midler, og det blir noe annet synes jeg. Når det i tillegg brukes på det som må være
    alle keiseres nye klærs mor, lederseminar, blir det enda mer graverende.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Enig, det er vesensforskjell på hvordan private selskaper velger å disponere egen penger og hvordan det offentlige velger å disponere skattebetalernes penger. Eller det bør iallfall etter min mening være det. I mange tilfeller kan det virke som om en del av politikerene har glemt dette. Det er ikke lett å tjene penger som det skal betales skatt av, men det kan være veldig lett å bruke dem opp.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    Enig, det er vesensforskjell på hvordan private selskaper velger å disponere egen penger og hvordan det offentlige velger å disponere skattebetalernes penger. Eller det bør iallfall etter min mening være det. I mange tilfeller kan det virke som om en del av politikerene har glemt dette. Det er ikke lett å tjene penger som det skal betales skatt av, men det kan være veldig lett å bruke dem opp.
    Når du har en avtale så er det ikke opp til selskapet å bruke penger som de vil.
    Men ellers, ja.
    Jeg går bare ikke med på at merkverdigheter er et utelukkende offentlig fenomen, for det er ikke tilfelle.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Når det i tillegg brukes på det som må være
    Eg har lurt litt på om dette med leiarseminar, betalt (formell/kvasiformell) leiarutdanning, studiereiser og anna fjas med veldig begrensa nytte i det offentlege eigentleg er ein slags kompensasjon til mellomlaga. Ein slags frynsegode slik at dei skal få betalte lunsjar, hotellovernatting og flyreiser slik som dei førestiller seg at det «er i det private».

Då eg jobba som vgs-lærar var det berre unnataksvis at vi fekk reisa vekk frå skulen «på jobb». Same kan ein sikkert seia om sjukepleiarar, barnehagelærarar (og ikkje minst assistentar) og vaktmeistrar. Det å få reisa på kurs, sensur langt borte eller tilsvarande var ein slags sjeldan luksus: endeleg fekk vi også dra på «jobbreise»

Det at leiinga hadde strategiske planleggings-seminar på eitt eller anna hotell signaliserte først og fremst at dei var på nivået over.

Det same gjeld for så vidt i jobbar der ein har så tett møtekaldender at det neppe kan vera tid til å gjera særleg innimellom.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Når du har en avtale så er det ikke opp til selskapet å bruke penger som de vil.
    Men ellers, ja.
    Jeg går bare ikke med på at merkverdigheter er et utelukkende offentlig fenomen, for det er ikke tilfelle.
    Enig, avtaler skal holdes. Ellers foreligger kontraktsbrudd, som du kan påberope deg i rettssystemet.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.153
    Torget vurderinger
    96
    Det kan være temmelig usjarmerende hvor langt en del selskaper er villige til å gå for å finansiere bonuser og
    aksjeutbytte, men det er nå en gang opp til dem hvordan de vil bruke pengene.

Her er det snakk om offentlige midler, og det blir noe annet synes jeg. Når det i tillegg brukes på det som må være
    Om vi visste hvor mange timer, og hvor mange millioner, som går med til seminar, kurs og møter uten ett eneste jævla resultat å vise til...
    En mini Trump eller Musk kunne faktisk vært nyttig 😄

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Eg har lurt litt på om dette med leiarseminar, betalt (formell/kvasiformell) leiarutdanning, studiereiser og anna fjas med veldig begrensa nytte i det offentlege eigentleg er ein slags kompensasjon til mellomlaga. Ein slags frynsegode slik at dei skal få betalte lunsjar, hotellovernatting og flyreiser slik som dei førestiller seg at det «er i det private».
    Tro meg, slikt finnes også i det private. Kan formelig se angsten i ansiktet på de som skal på noe slikt. Som trygt plassert helt i bunnen av organisasjonskartet med absolutt ingen ambisjoner om å bevege meg oppover har jeg heldigvis vært forskånet for slikt de siste 20 årene.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Kongsberg

Då eg jobba som vgs-lærar var det berre unnataksvis at vi fekk reisa vekk frå skulen «på jobb». Same kan ein sikkert seia om sjukepleiarar, barnehagelærarar (og ikkje minst assistentar) og vaktmeistrar. Det å få reisa på kurs, sensur langt borte eller tilsvarande var ein slags sjeldan luksus: endeleg fekk vi også dra på «jobbreise»

Det at leiinga hadde strategiske planleggings-seminar på eitt eller anna hotell signaliserte først og fremst at dei var på nivået over.

Det same gjeld for så vidt i jobbar der ein har så tett møtekaldender at det neppe kan vera tid til å gjera særleg innimellom.
    Etter 10 år i det private kan jeg meddele samme erfaring. Ledere og selgeres "kurs" og "konferanser" er ikke annet enn lang fest. Gjerne avholdt på andre siden av kloden slik at eventuelle "krumspring" ikke er så synlige på disse breddegrader. Fikk være med på noen sånne mot at man selvfølgelig i etterkant snakker varmt om "kursets" innhold :censored:

Nå som VGS lærer er det lite reising, og det passer meg utmerket. Jeg har null tro på disse "konferansene" og "kursene". Skal man lære seg noe i dag er det bedre å sette seg ned foran PC'en med en termos med kaffe.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate

Jeg kjenner ikke så mye til hva som driver slikt i offentlig sektor, men det jeg reagerer på (utover det idiotiske innholdet i seg selv) er at om man
    rekrutterer det som angivelig er en særdeles kompetent person for stillingen skal det ikke være nødvendig å sende vedkommende på lederseminar.
    Det gjelder konsulentbruk i det store og hele, er man ansvarlig for et område må det forventes at man også har den nødvendige kompetansen. Det samme gjelder om man kommer med sin MBA, da må man kunne forvente at man har litt styr på administrasjon og ledelse fra før. Lederlønningene i det offentlige drives stadig oppover, men det er litt uklart for meg i det minste hva fellesskapet får igjen for disse kronene.

Tro meg, slikt finnes også i det private. Kan formelig se angsten i ansiktet på de som skal på noe slikt. Som trygt plassert helt i bunnen av organisasjonskartet med absolutt ingen ambisjoner om å bevege meg oppover har jeg heldigvis vært forskånet for slikt de siste 20 årene.
    Høyt henger de og sure er de? 🤭

Jeg har hatt en eller annen form for lederansvar i mer enn 25 år, og har mistet tellingen på hvor mange lederkurs og seminarer jeg har vært på. Noe har
    vært riktig så bra, andre ganger har det vært helt tragisk. Hver eneste gang har jeg nok hatt angsten tydelig over meg før jeg skulle på noe sånt. :LOL:

Rent anekdotisk har de interne programmene langt overgått de eksterne av det jeg har vært med på, interessant nok.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå som VGS lærer er det lite reising, og det passer meg utmerket. Jeg har null tro på disse "konferansene" og "kursene". Skal man lære seg noe i dag er det bedre å sette seg ned foran PC'en med en termos med kaffe.
    Kommer nok litt an på hva man driver med, men for egen del har det helt klart vært nettverkene man har blitt en del av som har vært det klart
    viktigste.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Litt morsomt med weld 77 som er så langt nede på rangstigen som det går an å komme, Han er visergutt eller bud tror jeg og vil ikke oppover heller. Hehe
    God utdannelse, god økonomi og mange kloke innlegg til tross.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Litt morsomt med weld 77 som er så langt nede på rangstigen som det går an å komme, Han er visergutt eller bud tror jeg og vil ikke oppover heller. Hehe
    God utdannelse, god økonomi og mange kloke innlegg til tross.
    Jobber på ett av ganske få steder der lønningsposen kan vokse uten å gjøre karriere i organisasjonen. I disse tider kreves det også mastergrad for hva jeg driver med. Har forsåvidt det selv men de fleste kollegaene har ikke, men har universitetsutdannelse. Generelt vil folk ikke klatre i stillingshierarkiet siden det typisk medfører en fundamental endring i arbeidsoppgaver, fra noe som er morsomt (get shit done) til noe som ikke er det (møter, personalansvar, etc).

Mange organisasjoner prøver å få til dette men får det ikke til og folk blir dratt inn i ledelse og den slags.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Heldigvis er personalansvar og ledelse også artig for noen av oss, og man får til og med shit done. 👍🏻😊
    Jada hver mann sin glede. Til alles beste skal jeg holde meg langt unna slikt. Nå er ikke jeg akkurat ung lengre men det er visstnok veldig mye mindre interesse for ledelse blant dagens unge enn hva som var tilfelle for 20 år siden. Jeg skulle jo også i utgangspunktet gjøre karriere men tilfeldigheter gjorde at slik ble det ikke. Heldigvis.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke du forstår hvor store skalaeffektene er her.

Du kan jo regne på marginal-lønnsomheten fra 2022-2023. Omsetningen øker med ca 400 mill og driftsresultatet bedrer seg med ca 90 millioner. Det er vel grovt regnet 20%. Så er det mange kostnader og tilfeldigheter som ikke er periodisert perfekt her, men alt i disse tallene og de tallene jeg viste tyder på at dette blir mer lønnsomt jo større omsetningen blir.

Men du kan fort få rett i at Oda blir et tapsforetak, for nå har de eiere som ikke gjør det beste ut av selskapet. Et selskap som Oda er avhengig av å ha gode investorer i ryggen i mange år. Og det skjer fra tid til annen at investorene ikke er dyktige eller at de har en annen agenda enn det som er best for selskapet.
    Jeg tror jeg har en ganske god forståele for skalaeffektene, men også for konkurransesituasjonen og utfordringene forbundet med dette initiativet. Og tar man en kikk på selskapets kunngjøringer og kapitalutvidelser, er det ingen grunn til å betvile investorenes lyst til å være med. Dessverre har resultatene ikke innfridd i forhold til ambisjonene.

Utfordringene er mange.
    Du skal konkurrere med tre separate distribusjonsledd/-konkurrenter, om mer eller mindre de samme varene. For at ODA skal skille seg ut, lokker de med større vareutvalg enn hva man finner i de fleste matbutikkene, men det betyr igjen et behov for større sortiment, og en tro på at kundene tar seg tid til å finne varene som skiller seg ut, på nett.
    Kunder lokkes nå med tre måneders gratis levering ... det indikerer hvor vanskelig det er å skille seg ut i forhold til konkurrerende tilbud i fysiske butikker. I tillegg henter nå ODA panten din, de baker brød, lager middager og annet, igjen i et forsøk på å skille seg ut, men også klart kostnadsdrivende.

I mine samtaler med ledelsene i Norgesgruppen og i Orkla, riktignok noen år tilbake, fikk jeg grundig innsikt i norsk matforbrukeradferd, og en bedre forståelse for hvordan disse satset.
    Det eneste nye med ODA er web-funksjonalitet/app, som man håper skal kunne gi "gig-economy" effekter, ved at man skaffer seg et underbetalt leverandørkorps som skal bidra til å eliminere behovet for mange fysiske butikker. Dette korpset skal skape en tidsbesparelseseffekt for kundene og en besparelse for operatøren, ved at man slipper å ha et fysisk fotavtrykk med butikker i nedslagsområdet.
    Problemet er at kostnadene med distribusjon øker eksponensielt i forhold til avstanden fra leveranseorigo. ODAs lager på 18500kvm, lagt til Lier, viste seg å være et bomskudd ...

Sist redigert:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.491
    Sted
    VestBredden
    Min lille erfaring med ODA, er at dem har minimalt med varer på lager, men krever VELDIG leveringsdyktighet av dem produsentene de har. Just In Time der altså.For at varene skal gå til privatkunder, flere jeg vet som har prøvd og bestille de "spesielle varene"- og dem ikke har det allikevel på lager, fordi ODA har regnet med en leveringsdyktighet som ikke er der allikevel....

Jeg skjønner ikke at det kan være lønsomt med både ODA, (nesten) Helt Hjem og Porterbuddy i et land som Gnore..... (kanskje de bør slå isammen den logistikken ?)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre

Eit gjentakande problem. NRK har hatt fleire saker om komplekset, og eg kjenner det også frå fleire vener og kjende.

Altså: Gjerne er det hus, men ein får ikkje kjøpa. Får ein kjøpa, er det vanskeleg å få lån til å pussa opp til noko lunde standard (det aukar ikkje verdien nok til å få lån). Byggja nytt er uaktuelt, fordi det ikkje akkurat er ferdige tomter tilgjengeleg, og einebustader i utgangspunktet er så dyre at det vil vera dristig å byggja (altså: fleire millionar dyrare å byggja enn takst etter ferdig hus, altså får ein ikkje lån heller).

Systemsvikt. Det er ikkje at nokon er slemme eller dumme, ikkje ein gong bankane.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.580
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En del av problemet ute i provinserne er at Husbanken er gått over fra å være for folk flest, til å bli en ren sosialinstitusjon.. Jeg bor i et område hvor det er ca 60 eneboliger, bygd i perioden 1970-1985... jeg regner med at samtlige ble bygd med grunnbelåning i Husbanken- mitt eget inkludert..
    Bankenes praksis med svært høye krav til egenkapital, samt at man i praksis heller ikke tar risiko i privatmarkedet, er også en del av problemet..
    Legg også til bunnskrapte kommunekasser uten mulighet for tilrettelegging av nye tomter... det har man ikke råd til....
    Catche 22....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.244
    Sted
    Holmestrand
    En del av problemet ute i provinserne er at Husbanken er gått over fra å være for folk flest, til å bli en ren sosialinstitusjon.. Jeg bor i et område hvor det er ca 60 eneboliger, bygd i perioden 1970-1985... jeg regner med at samtlige ble bygd med grunnbelåning i Husbanken- mitt eget inkludert..
    Bankenes praksis med svært høye krav til egenkapital, samt at man i praksis heller ikke tar risiko i privatmarkedet, er også en del av problemet..
    Legg også til bunnskrapte kommunekasser uten mulighet for tilrettelegging av nye tomter... det har man ikke råd til....
    Catche 22....
    Nei, da får vi heller flytte til Oslo alle sammen. 😂

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    En del av problemet ute i provinserne er at Husbanken er gått over fra å være for folk flest, til å bli en ren sosialinstitusjon..
    Eg hugsar eg oppfatta (som barn) “husbankhus” som mildt nedsetjande på 1980-talet, truleg fordi dei ikkje kunne vera så store.

Men i dag, der bankane av naturlege årsaker ikkje kan ta risiko når det kjem til huslån, og staten insisterer på mykje eigenkapital (for å stoppa prisveksten), var det kanskje ikkje så dumt likevel?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.167
    Torget vurderinger
    2
    Om du bygger nytt, eller foretar en betydelig oppgradering, i utkantstrøk, vil du aldri få igjen det du har investert, dersom du etterpå vil selge.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Om du bygger nytt, eller foretar en betydelig oppgradering, i utkantstrøk, vil du aldri få igjen det du har investert, dersom du etterpå vil selge.
    Ja, og det styrer sjølvsagt (rimeleg nok) praksis hjå bankane. Det var difor eg skreiv systemsvikt. Folk byggjer (ev oppgraderer) normalt hus for å få ein plass å bu, ikkje for å investera, og kostnadsnivået er slik dei stort sett må låna.

Konsekvensen er at sjølv om folk vil røysta mot SSB-prognosane med føtene, så er det vanskeleg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Det skulle ikke forundre meg at land som er MYE fattigere enn Norge har MYE bedre regularitet på togkjøring rundt hovedstaden, enn det Norge har.

Er det ikke brann, signalfeil, snø eller underbemanning på lok-førere, så kan du banne bein på at det er noe annet av uforutsette hendelser som gjør at togene ikke går.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og det styrer sjølvsagt (rimeleg nok) praksis hjå bankane. Det var difor eg skreiv systemsvikt. Folk byggjer (ev oppgraderer) normalt hus for å få ein plass å bu, ikkje for å investera, og kostnadsnivået er slik dei stort sett må låna.

Konsekvensen er at sjølv om folk vil røysta mot SSB-prognosane med føtene, så er det vanskeleg.

Sjøl kunne jeg godt tenkt meg å flytte til litt mer landlige strøk innad i kommunen når jeg blir pensjonist. Huset mitt er bygd i 1949, og selv om kostet på 1,5 millioner i 2017, er det fremdeles oppgraderingsbehov. Blir for stort og dyrt å sitte med som pensjonist. Tror jeg kan får nærmere fem millioner for det. Ikke godt å si. Det er visstnok vanskelig å selge hus til over 5 millioner her. Håpet er at beliggenheten; sjøtomt, sentralt samtidig usjenert gjør det attraktivt. Kort vei til alt. 2 minutters gange til polet og kjøpesenter....

Kravene til nye boliger gjør det heller ikke noe billigere å bygge nytt. Sjøl har jeg vurdert å bygge meg hytte; de moderne ferdighyttene på over 100 kvadratmeter er virkelig flotte og fullverdige boliger. Prisen er ikke så veldig mange millioner. Tomter er det flust av og de får man billig her. Jeg forstår det sånn at bruksendring fra fritidsbolig til bolig er grei skuring i min kommune. På den måten sitter jeg med en bolig som ikke trenger oppussing i min levetid.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Sjøl kunne jeg godt tenkt meg å flytte til litt mer landlige strøk innad i kommunen når jeg blir pensjonist. Huset mitt er bygd i 1949, og selv om kostet på 1,5 millioner i 2017, er det fremdeles oppgraderingsbehov. Blir for stort og dyrt å sitte med som pensjonist.
    Vet ikke hvor stort huset ditt er?

En ting du erfarer når du blir eldre er at du aldri skal ha mer enn du trenger, i hverfall når det gjelder hus. Livet ditt (og mitt) er.fra DET punktet til DET punktet. Hvor tåpelig er det ikke å bruke for mye av den tilmålte tiden i stigen med malerkosten i hånda mellom disse to punktene, når man heller kan gjøre noe mer meningsfullt.

Mitt hus er fra 1956, bta 149m2, innredd areal ca 100m2. Nok hus. Og selv med dette huset er det alltid noe å gjøre.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.248
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det skulle ikke forundre meg at land som er MYE fattigere enn Norge har MYE bedre regularitet på togkjøring rundt hovedstaden, enn det Norge har.

Er det ikke brann, signalfeil, snø eller underbemanning på lok-førere, så kan du banne bein på at det er noe annet av uforutsette hendelser som gjør at togene ikke går.
    Det vi imidlertid kan trøste oss med er at ingen har så mange årsverk som steller med kommunikasjon som oss, der er vi faen meg gode.

Gode til å bruker penger i det minste, selve kommunikasjonen kan man kanskje stille spørsmål ved.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn