Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.744
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mistenkte det. :)

Det står ikke så mye bedre til på den andre siden av grensen heller. Oppslag hos SVT i dag,

Nerding: Dash 7 ble ansett som kortbanemaskin (670 m), men ikke Dash 8 (910 m), ifølge the interwebs. Alternativer finnes, f eks ATR-42 (800 m). Nå er vel eksakt rullebanebehov et regnestykke med opptil fler variable, men det ser ikke ut til å være bare én mulig kandidat for de rutene. Uansett, man kan fortsatt bestille en Dash 8.

Per a property transaction made by Bombardier before the 2019 sale to DHC, DHC had to vacate its Downsview, Toronto, manufacturing facility in August 2022, and as of August 2023 is planning to restart Dash 8 production in Wheatland County, Alberta, by 2033. At the July 2024 Farnborough International Air Show, DHC announced orders for seven Series 400 aircraft, an order for a newly introduced quick-change combi aircraft conversion kit, and a new factory refurbishment programme.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.275
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Man snakker nå også om levetidsforlengelse av DASH-flyene til Widerøe... Dette er bussen til folk i distriktene, og særlig vestland og Nordnorge..

Forøvrig er jeg helt enig med 'pecker'n... togproblemene er en lenge varslet katastrofe, da hjelper det ikke at det er problemer også andre steder...
    Selvsagt er det flere reisende i mer sentrale strøk, men der er det også flere alternativer og tildels betydelig kortere avstander....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.275
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På NRK-1 i kveld gikk programmet "Katastrofe"... særdeles interessant om hvor dårlig generell samfunnsberedskap er her i landet, - inkludert også egen beredskap... noe jeg også har påpekt i en del andre sammenhenger... Nå handlet det i kveld mye om superkraftige solstormer, som man vet vil komme, og hvilke skader det kan forårsake, men i disse ulvetider kan det fort være mange andre ting som skaper tilnærmet totalt kaos, - om ikke i hele landet, så i ale fall i større regioner... Programleder er Andreas Wahl, som holder en svært nøktern og realistisk profil på det hele..

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.744
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Word.
    Selv brukte jeg store deler av søndagen på å kitte om et 105 år gammelt kjøkkenvindu. Beslagene så ikke ut, men først slipemaskin, et døgn i fosforsyrebad, deretter en dypp i nøytraliserende sodaoppløsning, og rusten var kjemisk vekk. Grunning og maling, holder i 105 år til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.923
    Word.
    Selv brukte jeg store deler av søndagen på å kitte om et 105 år gammelt kjøkkenvindu. Beslagene så ikke ut, men først slipemaskin, et døgn i fosforsyrebad, deretter en dypp i nøytraliserende sodaoppløsning, og rusten var kjemisk vekk. Grunning og maling, holder i 105 år til.
    Tømmermesteren jeg brukte på en del home improvement sa en gang at i Norge driver man mye med nedpussing, ikke oppussing. Toppklasse håndverk som har stått i 100 år og ville stått i 100 til rives ned og erstattes med gipsplater og dets like.

Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    2.976
    Sted
    Nordland
    Samferdsel i Nord-Norge

🤮 Hvordan i helvete klarer de det.. Ennu flyet står på Mo fra dagen før😳 Jo fordi flyene er fra middelalderen.. 35 minutter forsinket -skal nesten ikke gå ann når det er herfra flyet starter, flyet har stått siden dagen før. -Blir flyet mer en 20min forsinket rekk eg ikke flyet fra Trondheim..😢

Eg skulle ha kjøpt meg en billig bil, kjørt nedover til Gardermoen, solgt bilen når eg kom frem og kjørt den nye bilen min hjem.. Det hadde tross alt ikke vært mer en 200 mil t/r på tre dager.

IMG_5963.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn