Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    2.884
    Torget vurderinger
    1
    Og noen later til å tro fast på at problemer er så komplekse at det nesten er umulig å gjøre noe med, og er det noen som skjønner disse og kan løse dem er det merksnodig akkurat de samme som er ansvarlig for at man sitter med denne floken :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    2.837
    Sted
    Portugal
    Roald har her litt fordekt løsningen.

    Problemet har oppstått ved at ingen i Sverige kunne diskutere problemet i mange år.
    Ikke politikere ikke politiet ikke media, tror nok alle så problemet men det var ikke mulig å diskutere dette før nå de senere år.

    Nå må det drastiske ting til for å finne en løsning.
    Er det mulig i Sverige?
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.101
    En ung utgave av dagens svenske statsminister var en varm tilhenger av fri innvandring. 🤔
    Som man reder, ligger man.

     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Skal jeg være ærlig tror jeg vi har vært litt flinkere enn svenskene på integrering, men ikke mye. Jeg tror det viktigste er at vi har hatt høyere sysselsetting, og at en større andel av av flyktninger og innvandrere har funnet en plass i arbeidslivet. Ikke at det ikke er flere faktorer som spiller inn, men tilknytning til arbeidslivet fremmer tilhørighet, lojalitet, og tro på å kunne etablere seg som vellykket lovlydig borger.

    Jeg tror veldig mye av differansen mellom Norge og Sverige ligger akkurat her.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.990
    Antall liker
    38.533
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være ærlig tror jeg vi har vært litt flinkere enn svenskene på integrering, men ikke mye. Jeg tror det viktigste er at vi har hatt høyere sysselsetting, og at en større andel av av flyktninger og innvandrere har funnet en plass i arbeidslivet. Ikke at det ikke er flere faktorer som spiller inn, men tilknytning til arbeidslivet fremmer tilhørighet, lojalitet, og tro på å kunne etablere seg som vellykket lovlydig borger.

    Jeg tror veldig mye av differansen mellom Norge og Sverige ligger akkurat her.
    Ja, og en grunn til det er i sin tur at vi har holdt innvandringen på et nivå som vi hadde en rimelig sjanse til å bosette og integrere fortløpende. Man skulle ikke kjøre mye rundt i Sverige for noen år siden for å se grupper av åpenbart malplasserte unge menn drive rundt i småbyene på kveldstid. Det var ren ønsketenkning å bare ta inn enorme antall og håpe det skulle «revitalisere landsbygden» helt av seg selv. Det gjorde ikke det.

    Og så har vi ikke helt samme tro på sosionomtanter og bunnløs forståelse som eneste virkemiddel når ungdom begår alvorlige forbrytelser heller. Der har også Sverige vært i en særstilling.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Om man kan fortsette i det sporet, så kan vi huske tilbake til Ernas (og de sju små dvergene i justisdepartementet) prosjekt om leie av fengselsplasser utenlands.

    Vi henvendte oss først til Sverige, fordi de sånn nesten over natta hadde voldsom overkapasitet på fengselsplasser, og trodde at de hadde knekt kriminalitetskoden. Da de begynte å legge ned, ba vi om å få låne for å avvikle soningskø. Jeg tipper at de ikke hadde kvittet seg med kriminalitet, men at de hadde kvittet seg med noen som påvirker anmeldelsesantallet, politiet.

    Hos oss, og sikkert på andre siden av kjølen står politiet selv for ca. halvparten av anmeldelsene. Når de ikke finnes blir det gjerne færre anmeldelser.
    Den andre halvparten kommer fra publikum, og når det ikke er noen å anmelde til, eller det krever køståing i en evighet, så lar man kanskje oftere være. I det minste med mindre forsikringsselskapet krever anmeldelse for å erstatte et tap.



    Jeg tror vi i en viss grad er på vei til å gå i samme fella her, nå.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.746
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Oslo
    Sosserna fikk jo mye av skylda.
    Nå skulle Sverigedemokraterna og Moderaterna få "ordning och reda"
    Det har jo gått bra?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.874
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    2

    Her er den svenske statsministerens vurdering:

    Hvordan kunne det bli så ille, spurte statsministeren seg, og mente han har svaret:
    Den grove voldeligheten har vokst frem det siste tiåret. Det er politisk naivitet som har ført oss hit. Det er en ansvarsløs innvandringspolitikk og en mislykket integreringspolitikk som har ført oss hit.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.874
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være ærlig tror jeg vi har vært litt flinkere enn svenskene på integrering, men ikke mye. Jeg tror det viktigste er at vi har hatt høyere sysselsetting, og at en større andel av av flyktninger og innvandrere har funnet en plass i arbeidslivet. Ikke at det ikke er flere faktorer som spiller inn, men tilknytning til arbeidslivet fremmer tilhørighet, lojalitet, og tro på å kunne etablere seg som vellykket lovlydig borger.

    Jeg tror veldig mye av differansen mellom Norge og Sverige ligger akkurat her.
    En annen forskjell er vel at Sverige har tatt inn vesentlig flere innvandrere enn Norge? Det er antakeligvis grenser for hvor mange man kan klare å integrere godt vil jeg tro.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Som sagt. Jeg tror vi har vært flinkere på dette, men at vi først og fremst har flytt på et langt bedre arbeidsmarked. Jeg har ikke sagt noe annet enn det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.429
    Antall liker
    13.959
    Som sagt. Jeg tror vi har vært flinkere på dette, men at vi først og fremst har flytt på et langt bedre arbeidsmarked. Jeg har ikke sagt noe annet enn det.
    Ikke sett tallene på noen år men Sverige hadde 25% arbeidsledighet blant unge. Om noen lurer på hvorfor Noege var proppfullt av svensker så er dette hovedforklaringen.

    Google tilsier nå at tallet er ca 20%, Norge har 12% selv om det ikke nødvendigvis er rett frem å sammenligne tall fra ulike land.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Som sagt. Jeg tror vi har vært flinkere på dette, men at vi først og fremst har flytt på et langt bedre arbeidsmarked. Jeg har ikke sagt noe annet enn det.
    Er vel på mange måter to sider av samme sak. For hadde vi doblet antallet innvandrere med behov for mye ressurser, så hadde heller ikke vårt arbeidsmarked vært stort nok. Eller om Sverige tok inn halvparten så mange som de har gjort, så kanskje hadde arbeidsmarkedet absorbert dem.
    Og vi hadde ikke sett dagens situasjon i samme grad. Ikke på langt nær, heller.
    Importerer du for mange med problemer, ender du med å importere selve problemet. Hilsen Sverige.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Ikke sett tallene på noen år men Sverige hadde 25% arbeidsledighet blant unge. Om noen lurer på hvorfor Noege var proppfullt av svensker så er dette hovedforklaringen.

    Google tilsier nå at tallet er ca 20%, Norge har 12% selv om det ikke nødvendigvis er rett frem å sammenligne tall fra ulike land.
    I tillegg har vi et NAV-system som langt overgår det svenske på de fleste felter. Igjen en dyd av nødvendighet i Sverige, ettersom de har stilt seg i en situasjon der de har ALT FOR mange som behøver stønad fra det offentlige.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.746
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Oslo
    Ikke sett tallene på noen år men Sverige hadde 25% arbeidsledighet blant unge. Om noen lurer på hvorfor Noege var proppfullt av svensker så er dette hovedforklaringen.

    Google tilsier nå at tallet er ca 20%, Norge har 12% selv om det ikke nødvendigvis er rett frem å sammenligne tall fra ulike land.
    Hvordan regnes ungdoms arbeidsledighet ut?
    Om 80% er i utdanning og 12% av de resterende er arbeidsløse, da kan det vel sies at 2.4% av ungdommene er arbeidsløse
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.561
    Antall liker
    3.099
    En annen forskjell er vel at Sverige har tatt inn vesentlig flere innvandrere enn Norge? Det er antakeligvis grenser for hvor mange man kan klare å integrere godt vil jeg tro.
    Diskuterte dette med en venn av meg i dag. Han er på venstresiden i politikken og skylder på utenforskap og dårlig integrering av innvandrerne.

    Ja, det kan du godt si. Men vi alle vet hvordan denne verden fungerer. Det å sørge for god integrering, tilstrekkelig skole og utdanning, større boliger for å hindre trangboddhet osv, dette koster en god del penger. Penger som taes over budsjettene. Og skal denne gruppen få mer penger, betyr det at andre grupper får mindre penger. Og vi alle vet hvordan politikere er, de som søker egen vinning og politisk makt, søker konfrontasjon fremfor forsoning, søker kortsiktige løsninger fremfor investeringer i et langsiktig prosjekt som du ikke ser noen effekt av i de nærmeste to årene, osv.
    Vi snakker realitetsforståelse i hvordan den virkelige verden fungerer. Dessverre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.990
    Antall liker
    38.533
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Sant, og så kunne man regnet seg baklengs derfra og kommet til et maksimalt antall pr år som kunne integreres på forsvarlig vis. Men det gjorde man ikke, og det var også verboten å så mye som nevne at det kunne være et problem der. Åsiktskorridoren.

    Det er forøvrig det siste som gjør at det er så komisk når man forsøker å fremstille Sverige som noeslags ytringsfrihetens høyborg og siste skanse mht koranbrenning og lignende provokasjoner. Man har en egen evne til å konstruere høystemte idealer for å bortforklare og idealisere manglende evne og vilje til å ta tak i et åpenbart problem.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Diskuterte dette med en venn av meg i dag. Han er på venstresiden i politikken og skylder på utenforskap og dårlig integrering av innvandrerne.

    Ja, det kan du godt si. Men vi alle vet hvordan denne verden fungerer. Det å sørge for god integrering, tilstrekkelig skole og utdanning, større boliger for å hindre trangboddhet osv, dette koster en god del penger. Penger som taes over budsjettene. Og skal denne gruppen få mer penger, betyr det at andre grupper får mindre penger. Og vi alle vet hvordan politikere er, de som søker egen vinning og politisk makt, søker konfrontasjon fremfor forsoning, søker kortsiktige løsninger fremfor investeringer i et langsiktig prosjekt som du ikke ser noen effekt av i de nærmeste to årene, osv.
    Vi snakker realitetsforståelse i hvordan den virkelige verden fungerer. Dessverre.
    Bortsett fra generaliseringen om politikere, deler jeg oppfatningene her.
    Alt henger sammen med alt, og nevnte utenforskap er like mye et symptom, som det er selve problemet. For hadde man tatt in én enkelt flyktning, hadde det vært 0 problem, intet utenforskap. 100 likeså. 1000 betyr fortsatt nesten null problemer. Nå har Sverige 2 millioner, og etterkommerne av flyktninger arver foreldrenes problemer, mens samfunnet står maktesløse overfor den byrden de har påtatt seg. Opp gjennom årene har jeg forsøkt å problematisere antallet i diskusjon med svensker, men de eneste som har klart å ta bladet fra munnen er de åpenbare rasistene. Moderate svensker omgår temaet, mens en overraskende stor andel av befolkningen benekter, og tolker en hver motforestilling som et personlig angrep, nærmest, og man blir raskt tolket som rasistisk anlagt.
    Nå kommer altså konsekvensene av hodeløsheten fram i all sin gru, og det vil ta flere tiår å få kontroll på denne situasjonen.

    Allikevel vil jeg avslutte med å si at tross alt er Sverige fortsatt et trygt, godt og sivilisert samfunn for de aller, aller fleste, og jeg er sikker på at de kommer styrket ut av dette også, selv om jeg kanskje ikke lever lenge nok til å oppleve det med egne øyne. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.125
    Antall liker
    9.230
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    og jeg er sikker på at de kommer styrket ut av dette også, selv om jeg kanskje ikke lever lenge nok til å oppleve det med egne øyne. :)
    Av nysgjerrighet - hvordan ser du for deg at dette skal skje?

    For meg fremstår påstanden så virkelighetsfjernt at jeg har lyst til å spørre om det er en skrivefeil, eller tenker du at når man omsider setter inn landets militær mot sin egen befolkning så begynner det å bli bedre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Av nysgjerrighet - hvordan ser du for deg at dette skal skje?

    For meg fremstår påstanden så virkelighetsfjernt at jeg har lyst til å spørre om det er en skrivefeil, eller tenker du at når man omsider setter inn landets militær mot sin egen befolkning så begynner det å bli bedre.
    Eksakt hvordan skal jeg ikke ha sagt.
    Men Sverige har vist seg som et samfunn som samler seg om oppgaven, og løser den. At det må harde midler til, er vel meget sannsynlig, antakelig noe vi sjelden har sett maken til i fredstid. Tilnærmet stans i nye flyktninger, samt oppbrytning av dagens gjengmiljøer med hard hånd, for deretter å skape aktivitet for dem som er tatt ut av miljøene. Ingen quick fix, og det kommer nok til å ta et par - tre tiår før Sverige har fått koll på leget. Deretter vil de ha lært en lekse, og vil nok ha en klarere attityd overfor overtramp i fremtiden.

    Nå hører det med til historien at dette med internasjonal syndikatkriminalitet ser ut til å være en suksessindustri, så det kan vel være at Sverige må hjelpes av en felles innsats fra mange land, der spesielt narkotikapolitikken bør gjennomgås for å begrense syndikatenes muligheter til inntjening. Færre penger i omløp = mindre kriminalitet på dette nivået.

    Ingen enkel oppgave verken for Sverige eller det generelle internasjonale samfunn, men alternativet er å la syndikatene herje, noe ingen ønsker seg. Så i praksis har vi intet valg, internasjonale syndikater må slås ned med alle midler, og dessverre vil nok det føre til mindre gjestmilde samfunn både her og der.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Bare en ønskedrøm altså.
    Hva ellers kunne det være fra en person som ikke har noen form for makt i det svenske samfunnet, tenker du?
    Det har vel aldri vært en situasjon i Norden der myndighetene bare har gitt opp, og det kommer ikke til å skje denne gangen, heller.

    Sånn litt på siden står det internasjonale samfunn overfor en del ENORME oppgaver, der klimaendringene antakelig er den største, og det er uaktuelt å late som om ingenting skjer, enten det nå er Russlands krig, miljøutfordringer, plast i havet, eller internasjonal kriminalitet. Mennesket må tro på en bedre framtid, og jobbe for å oppnå det. Noen tror det ere mulig, andre tror det vel ikke, da. Jeg har absolutt troen på at det store "vi" er i stand til å løse det aller meste på et eller annet vis.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.226
    Torget vurderinger
    23
    Av med silkehanskene nå. Skal man kommunisere med noen så er det en fordel å benytte samme språk.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.817
    Antall liker
    3.994
    Torget vurderinger
    1
    Carl I Hagen har i alle år advart mot naiviteten i norsk innvandringspolitikk. Det er vel den ene saken hvor FrP virkelig har vært god.
    Emo-venstre har vekselsvis prøvd å snakke det bort, og å Hitle ("brunbeising") sine meningsmotstandere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Carl I Hagen har i alle år advart mot naiviteten i norsk innvandringspolitikk. Det er vel den ene saken hvor FrP virkelig har vært god.
    Emo-venstre har vekselsvis prøvd å snakke det bort, og å Hitle ("brunbeising") sine meningsmotstandere.
    Jeg vil heller si at det er en av de sakene der FrP har ropt "ulv, ulv" i alle år, uten å ha noe konkret å vise til.
    Norge, som alle andre av FN's land, har plikt til å motta en viss andel flyktninger, og det har Norge gjort. Så kommer en del i tillegg, familegjenforening, akutte kriser (som Ukraina, som flyktningstrømmen over Middelhavet etc.), og en del av dette er tett på uunngåelig.
    Joda, verden har nok av trøbbel å hanskes med, og Norge her vært dødsheldige. Igjen.

    Selvsagt vil ikke Norge heller slippe helt unna bråk, opprør, oppgjør og syndikater, men en god del av det er tross alt et resultat av helt andre ting enn innvandring.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.172
    Antall liker
    10.791
    Husker en scene fra Lillyhammer der Van Zant stod med et balltre i hånda og ventet på at han nordmannen skulle ordne opp med dialog; «How´s going with that dialog business?» Husker ikke hvordan det gikk.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.874
    Antall liker
    2.446
    Torget vurderinger
    2
    Litt usikker på om dialog er det beste virkemiddelet ift den kurdiske reven og grekeren😉
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Litt interessant at Erdogan huser folk som denne "reven", og samtidig forlanger utlevert "terrorister" som sitter i den svenske Riksdagen. S**thole country.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.882
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    96
    Jeg vil heller si at det er en av de sakene der FrP har ropt "ulv, ulv" i alle år, uten å ha noe konkret å vise til.
    Norge, som alle andre av FN's land, har plikt til å motta en viss andel flyktninger, og det har Norge gjort. Så kommer en del i tillegg, familegjenforening, akutte kriser (som Ukraina, som flyktningstrømmen over Middelhavet etc.), og en del av dette er tett på uunngåelig.
    Joda, verden har nok av trøbbel å hanskes med, og Norge her vært dødsheldige. Igjen.

    Selvsagt vil ikke Norge heller slippe helt unna bråk, opprør, oppgjør og syndikater, men en god del av det er tross alt et resultat av helt andre ting enn innvandring.
    De advarte om det som kom til å skje, og det skjer i Sverige i enda større grad enn noen kunne drømme om. Vi har noe av det samme her men i mye mindre grad. Frp fikk rett og advarslene var helt legitime men de snakket for døve ører. Hadde man hørt på Frp og tråkket hardt på bremsen for 30 år siden ville mye vært annerledes. Ikke-vestlig innvandring, når den blir for stor, river i stykker før så velfungerende europeiske samfunn. Det samme gjentar seg overalt der denne type innvandring blir for stor. Det er en tragedie å se svensker, franskmenn og nederlendere bit for bit miste tidligere fantastiske bydeler til fordervelsen.

    Så er det jo et annet spørsmål om hvorfor det blir slik. Kultur, religion, utenforskap, rasisme, arbeidsledighet, fattigdom, språkproblemer, fordommer begge veier etc.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.882
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    96
    Løsning: Opprett enorme flykting/asylmottak nærmest mulig landene de kommer fra. Behold alle rettigheter og muligheter som finnes i dag. Bruk store ressurser på rettferdig behandling. Avslag: enkel vei hjem. Opphold: sett dem på fly til sitt nye hjemland. Kraftig innskrenkning i onkler, tanter og tremenninger og jeg vet ikke hva som kommer inn på familiegjenforening.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    Løsning: Opprett enorme flykting/asylmottak nærmest mulig landene de kommer fra. Behold alle rettigheter og muligheter som finnes i dag. Bruk store ressurser på rettferdig behandling. Avslag: enkel vei hjem. Opphold: sett dem på fly til sitt nye hjemland. Kraftig innskrenkning i onkler, tanter og tremenninger og jeg vet ikke hva som kommer inn på familiegjenforening.
    Du glemmer her at det er inngått internasjonale avtaler om flyktninger, og måten disse skal behandles på.
    Det å opprette en oppbevaringsanstalt ute i en ørken i nærheten av der de kommer fra (langt unna "oss"), er ikke nødvendigvis veldig menneskelig.

    De som har rett til såkalt familegjenforening er foreldre og barn, samt ektefelle. Ikke onkler, tanter og tremenninger, naboer og andre du ikke vet om.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.746
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Oslo
    Du glemmer her at det er inngått internasjonale avtaler om flyktninger, og måten disse skal behandles på.
    Det å opprette en oppbevaringsanstalt ute i en ørken i nærheten av der de kommer fra (langt unna "oss"), er ikke nødvendigvis veldig menneskelig.

    De som har rett til såkalt familegjenforening er foreldre og barn, samt ektefelle. Ikke onkler, tanter og tremenninger, naboer og andre du ikke vet om.
    3,6 millioner syriske flyktninger oppholder seg nettopp i...tamtara.... nærområdet Tyrkia
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.817
    Antall liker
    3.994
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror FNs Flyktningekonvensjon må endres. LINK (verdt å lese): https://www.fn.no/om-fn/avtaler/flyktninger/flyktningkonvensjonen
    -En brannfakkel, men verden har endret seg siden tiden etter 2. verdenskrig, og lovverket trenger å innskjerpes.
    Det er potensielt enorme folkemengder (hundrevis av millioner mennesker) fra Midt-Østen of Afrika, som ønsker seg til Vesten og Europa.
    Strammer man ikke inn nå, ender det med katastrofe. Man skal selvsagt hjelpe og være humane, men best å sette inn midlene lokalt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    11.182
    De advarte om det som kom til å skje, og det skjer i Sverige i enda større grad enn noen kunne drømme om. Vi har noe av det samme her men i mye mindre grad. Frp fikk rett og advarslene var helt legitime men de snakket for døve ører. Hadde man hørt på Frp og tråkket hardt på bremsen for 30 år siden ville mye vært annerledes. Ikke-vestlig innvandring, når den blir for stor, river i stykker før så velfungerende europeiske samfunn. Det samme gjentar seg overalt der denne type innvandring blir for stor. Det er en tragedie å se svensker, franskmenn og nederlendere bit for bit miste tidligere fantastiske bydeler til fordervelsen.

    Så er det jo et annet spørsmål om hvorfor det blir slik. Kultur, religion, utenforskap, rasisme, arbeidsledighet, fattigdom, språkproblemer, fordommer begge veier etc.
    De har advart en masse om det som skulle komme til å skje i Norge, og det har ikke skjedd.
    Det som skjer i Sverige, skjer ikke i Norge.

    Jeg regner uansett med at vi vil se en økning av internasjonal kriminell virksomhet også i Norge, ettersom det er en trend flere steder i Europa for tiden. Årsakene til dette er mangslungne, en av dem er at politikken har muliggjort dette av to årsaker; 1. feilslått narkotikapolitikk er en kilde til internasjonale banders sterke økonomi, og 2. mange unge rotløse som kan hyres inn som lokale representanter og utførende av alskens kriminell virksomhet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.429
    Antall liker
    13.959
    Løsning: Opprett enorme flykting/asylmottak nærmest mulig landene de kommer fra. Behold alle rettigheter og muligheter som finnes i dag. Bruk store ressurser på rettferdig behandling. Avslag: enkel vei hjem. Opphold: sett dem på fly til sitt nye hjemland. Kraftig innskrenkning i onkler, tanter og tremenninger og jeg vet ikke hva som kommer inn på familiegjenforening.
    Er vel 1 million Ukrainere i Polen eller hva det er. Normalen er at de aller, aller fleste som flykter gjør det til nabolandet.

    Her er top-10-listen fra 2022

    1695986827082.png

    (edit: endret fra 2 til 1 millioner Ukrainere i Polen)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn