Hva har vi i glasset, nok en gang..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Vel det er ikke akkurat denne Whiskyen men ganske nær. Jeg har vært på whiskytur i Skottland så etter omvisningen fikk jeg tappe mine egen whisky rett fra tønnen, 61% ufiltrert og rett i flaska. Flott signatur (Min egen) nr 101 fra tønna. Et flott minne ;) Fatet var fra 1995 den er 13år....Og den åpnes ikke utenvidere... Fikk selvfølgelig en smak før kjøpet, forventer noe som rev i halsen pga høy styrke,men det skjedde ikke, det var utrolig hvor "rund" 61% sprit kan være.Kvalitetsvare,,. antagelig også runde fordi den ikke har røk/torvpreg.Får kjøpe en til når anledningen byr seg...



    Var på omvisning hos Glenlivet, Glenfiddich og Glen Moray.
    De to første 2 er store, proffe og kommersielle og fine. Men ingen fotografering på Glenlivet. Den beste besøket var på lille Glen Moray i Elgin hvor omvisningen var mer personlig og man fikk komme helt innpå prosessen og ta bilder og til og med lukte på spriten rett fra "apparatet"...


    Vi fikk teste flere whiskyer og kjenne på lukten av ulike malttyper; torvrøkt/tørket og ikke. Dramatisk forskjell!! :eek:

    Han som hadde omvisingen var faktisk han som hadde valgt ut fatet man kunne tapppe sin egen whisky av. Prisen var den samme som på taxfree og i tillegg fikk jeg VAT refundert på flyplassen. 360 kr er ikke mer enn en skarve konjakk koster.

    God natt
    Sleiven

    For de som ikke har vært på distilleri så er online kamera av hele prosessen her..
    http://www.bruichladdich.com/web_cam.htm

    eller følg med på denne turen her..http://www.youtube.com/watch?v=NXJKLfpAB6U&feature=related
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.872
    Antall liker
    24.026
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vinklubbkveld. Tema rosévin. Urk.

    Da heller en eneste god malt, Sleiven.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Spennende saker, Sleiven !
    - Men, har vi ikke en Whiskytråd hvor destilleribesøk er perfekt å lese om ?

    Har faktisk aldri kommet meg til å prøve noen av "Glen'ene"...er nok på tide snart.


    Her er snart nattmat klar. En kvartkilo inderfilet får følge av ovnsstekte poteter, stekte kantareller, ruckola og aioli.....og en Liberty Ale fra Anchor Brewery.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vinklubbkveld. Tema rosévin. Urk.
    ...
    1/2 amarone + 1/2 Reisling smaragd ?

    mvh
    KJ
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.741
    Torget vurderinger
    1
    Når man etterhvert går trett på den sedvanlige sukkerkuløren, så ender man feks på denne fremragende Cognac. En påminnelse om at utgangspunktet faktisk er (og skal være) druer og at resultatet ikke trenger å koste skjorta.


    Prisdifferansen kan man til gjengjeld investere i en god sigar, hvor kvalitet dessverre må koste. Med særlig grunn til å feire i kveld, så gikk det med et par av disse. Mitt bidrag til å holde liv i revolusjonen.




    Jeg sliter mer med sigaren enn cognac'en dagen derpå, men det er vanskelig å la være.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.218
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    ...så er det også litt krutt i en god Hoyo.
    Kjøpte noen Limitada 2007 da jeg var i Berlin i sommer. Dyrt der også, om enn ikke fullt så jævlig dyrt som god tobakk er i Norge. Besøk hos Sol i Drammensveien har den lei tendens til å bli dyrere enn de var ment....
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.872
    Antall liker
    24.026
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KJ skrev:
    Valentino skrev:
    Vinklubbkveld. Tema rosévin. Urk.
    ...
    1/2 amarone + 1/2 Reisling smaragd ?

    mvh
    KJ
    Godt tips.

    Det var et par allrighte ting i går, så vet man til terrassesesongen starter for alvor igjen. En Schilcher og en Bandol. Surprise surprise.
    Men så potte tett forkjølet som jeg er kunne sikkert resultatlista vært snudd opp ned en annen gang.

    Kaffe.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.741
    Torget vurderinger
    1
    Trane skrev:
    ...så er det også litt krutt i en god Hoyo.
    Kjøpte noen Limitada 2007 da jeg var i Berlin i sommer. Dyrt der også, om enn ikke fullt så jævlig dyrt som god tobakk er i Norge. Besøk hos Sol i Drammensveien har den lei tendens til å bli dyrere enn de var ment....
    Jeg besøkte Cuba i 2004. 14 dager i sigarhimmelen. Røkte meg gjennom hele produksjonen og fylte opp kofferten før hjemreise. Kjøpte 2 kasser Hoyo Limitada på den gamle fabrikken midt i Havana sentrum, hvor de også laget Cohiba m.fl. -En litt tykkere og lengre størrelse enn robustos. Ikke så kraftig, men usedvanlig smaksrik. Begynner å tynnes ut i humidoren nå, så har blitt gjerrig. Special occations only.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Trane skrev:
    Spennende saker, Sleiven !
    - Men, har vi ikke en Whiskytråd hvor destilleribesøk er perfekt å lese om ?

    ...
    Jag fant den ikke i farten...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hei Sleiven,

    Hvor mye måtte du betale for den egentappede?

    Jeg gjorde det samme for 3 år siden hos Aberlour. Kostet vel 50 eller 60 pund. Anledningen til å sprette den flasken har ikke åpenbart seg ennå. ;)
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Spiralis skrev:
    Hei Sleiven,

    Hvor mye måtte du betale for den egentappede?

    Jeg gjorde det samme for 3 år siden hos Aberlour. Kostet vel 50 eller 60 pund. Anledningen til å sprette den flasken har ikke åpenbart seg ennå. ;)
    Abelour Ja, den liker jeg godt. Hadde tenkt å stikke innom der også, men rakk ikke mer enn 3 destillerier på en dag....
    Glem Moray er ikke prestisjemerke, men et hyggelig bekjentskap: 13 år gammel-single cask(bourbon)-cask strength (61%) 0,7L. 40 GBP - 4 i VAT refund= 360 NOK

    Sleiven
     

    Tor S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    333
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    ...rett og slett et glass Hansa Fatøl (eller to)......
     

    Odder

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    623
    Antall liker
    4
    Jeg har kommet til nedre haldel i et stort glass gin - tonic....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.400
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Rett fra flaska. Blir partai idag. Har mekket noe mat. Ser bra ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn