Musikkmannen
Musikk i fokus
Hva som hindrer meg i å bytte mine egne høyttalere?
1) Tid
2) Kompetanse
3) Lyst
4) Stå-på-vilje...
1) Tid
2) Kompetanse
3) Lyst
4) Stå-på-vilje...
Uten å ha regnet på det tenker jeg det er fullt mulig å få til noe som likner, til en pris som ikke så langt unna 10k. Antakelig kan du få mye bedre ytelser, i alle fall på enkelte områder, om du budsjetterer med f.eks. 15-20k.Hadde det vært mulig å tilby et kit til 10k som tilsvarte for eksempel en Spendor A4? En liten, fin og god toveis gulvstående, som nå koster nesten 40k i utsalg.
Om jeg bare kunne postet en link til en nettbutikk som har hatt akkurat dette på lager i halvannet år, og solgt en ytterst liten håndfull...Det er flere som har nevnt tommeltotter, ikea osv. En utfordring til leverandørene kunne være å designet (flatpakket) kabinett slik at en kun trenger litt lim og en (gummi) hammer for å sette sammen kabinettet. Dvs at det er frest med "slisser & tapper" som gjør at en kan sette det sammen uten skruer. Burde ikke være så vanskelig å få til med en cnc fres (?)
Leverandøren bekrefter at det PVC-folieDette er jo veldig lovende kasser
NOK 380.11 5%OFF | 1Pieces 8 Inch Speakers Box Wood Speaker Cabinet Empty Case For Loudspeaker Bookshelf Speaker Home Audio Shell DIY
356.66NOK 10% OFF|Speaker Cabinet Empty Case Diy | Speaker Box Empty Case 8 Inch - 1pieces 8 Inch - Aliexpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.coma.aliexpress.com
Hmmm da får de sende de uten folie heheLeverandøren bekrefter at det PVC-folie
Jeg syns det er en fin tilnærming. Å få en 100% strøken finish på samtlige overflater krever enten mye penger i forhold til resten av prosjektet, svært mye tid eller masseproduksjon. Det er mer rasjonelt for en selvbygger å legge seg på "95%"/"3-meters-strøkent" (Amcar-strøkent ).Tror faktisk alle klarer å bygge kabinetter uten å ha ett verksted
Det er vell jeg ett bevis på.
Litt snill kone som lar en bruke langbordet i stua til monteringsbenk.
Kasse får du kappet nøyaktig hos de fleste seriøse varehus.
Skru og liming er da ikke vanskelig.
Ønsker mann super overflate kan jo det gjøres av de proffe.
Mine er ikke det jeg kaller strøkne, må gå nøye inn for å se feilene.
Kunne lagt noen kroner i superbra finish. Men det bryr meg ikke så lenge det ikke synes før man går tett på.
Takk for innspill, tar det med i planleggingen videre!Tror selv en del av mine innspill er utopi, men siden du spør
Hvis jeg skal snakke kun for meg selv er det to typer selvbygg jeg tidligere kunne ha vært interessert i
1. Noe som gir en bedre kvalitet enn man får kjøpt kommersielt. Eksempelvis 5 veis store oppsett eller ulike store bassløsninger.
2. Klone av vellykkede høyttalerklassikere i high-end segmentet. Hvis man kan lage selv med en personlig tvist til under bruktpris hadde det vært interessant for meg.
3. Oppgradering av komponenter i eksisterende høyttalere.
Det å kunne ha forutsigbarhet på lyden som man bygger kunne vært avgjørende. Derfor kunne det å fått ferdige kit demonstrert ville vært gull. Dynabel Euforia fristet lenge nettopp pga dette.
Kit med priser og mulige avtaler med kabinettbyggere tror jeg ville gjort terskelen lavere.
Det er ikke alt for mye problem å sette sammen en slik pakke. Den typen kabinetter er allerede i butikken, dog kun til spesifikke elementer. Hvilken prisklasse ser du da for deg den skal være i?Subwoofer-kit frister litt......hvis det leveres etter IKEA-metoden og kan bygges på med LEGO-metoden...
Ellers er det mye god lyd tilgjengelig på bruktmarkedet til greie priser - pent er det også.....
Og det er absolutt helt legitimt det også! Takk for svar.Fordi jeg er mest interessert i musikk. Bruker heller den tiden jeg har til å lytte på det.
I den laveste prisklassen blir det vanskelig å levere et kabinett som står i forhold til elementene om man kun ser på det prismessige forholdet. Samtidig fortjener selv de billigste elementene gode kasser, og de fleste billighøyttalere i butikken har elementer og ytelser som er dårligere enn du får fra de billigste elementene vi selger.Tok en titt i en herværende nettbutikk, og fant jammen en kabinettserie <smil>.
Skulle jeg ha bygd en la oss si stativhøyttaler til en 6-8 000 pr.stk, så tenker jeg en kostnad på en 1200,- for kassa kanskje er innafor.
Meen koster innmaten 1000,-, så blir det muligens noe dyrt med 1200,- for kabinettet(?)
Uansett, det var noe slikt jeg hadde tankene...
den diskanten er noe av det nærmeste som kommer beryllium IMODe ser iallfall veldig kule, ut selv om diskanten så veldig hard ut. Ble du fornøyd? Den spøken gikk nok rett over hodet på meg. ;P
Kr. 1500,- pr.kasse for entry levelDet er ikke alt for mye problem å sette sammen en slik pakke. Den typen kabinetter er allerede i butikken, dog kun til spesifikke elementer. Hvilken prisklasse ser du da for deg den skal være i?
Foretrekker du også at alle hull er ferdig frest og boret også, så du bare trenger noen tvinger og en skrutrekker, eller er en viss grad av egeninnsats OK, så lenge alt passer rett sammen?
Beryllium er vel ikke akkurat det man vanligvis lager softdomer av? Som var poenget, sier ikke at den er dårlig på noen som helst måte.den diskanten er noe av det nærmeste som kommer beryllium IMO
Takk for fint svar. Du er jo en av de mest kunnskapsrike og standhaftige ringrevene i bransjen, så dine ord veier tungt. Og du har (som vanlig) rett i så meget.*Kloke ord*
For å få til en slik pris må man lage et stort antall. Vi har ikke plass, ei heller kapital, til å gjøre slike innkjøp. Da tenker jeg at bilstereoverdenen er noe å se til.Kr. 1500,- pr.kasse for entry level
Kassene er pre-fabrikkert for 12" og 15" - standard slingringsmonn i baffel-åpningen
Eks. så ligger her 4 x 12" elementer fra et annet prosjekt......så kunne vært kjekt med 4 stk. billige kasser og slengt de sammen i en stack
NiceEn liten fleip fra min side. Jeg bygget en variant jeg kalte «Snell 2021» i fjor
Vis vedlegget 855419 Vis vedlegget 855420 Vis vedlegget 855421 Vis vedlegget 855422
Helt riktig, storindustrien har i sin iver etter å prakke på oss produkter tatt fra menigmann selvtillit. Man tror derfor feilaktig at å koke saus uten pose, bake brød og lage kasser til høyttalere er uoverkommelig vanskelig - det er ikke det.Tror faktisk alle klarer å bygge kabinetter uten å ha ett verksted
Det er vell jeg ett bevis på.
Nei, jeg tenkte egentlig på innlegget over ditt. Men ja, det er eksakt det du beskriver jeg tenkte på. Alle deler frest med et "interlock" system, slik at en i prinsippet kan sette det sammen hjemme i stua. Og hvis da i tillegg elementene er nøye utvalgt ikke bare på lyd, men også skjelt til at en kan klare seg med enkle filtre, så bør det også kunne være overkommelig å få koblet det sammen...@duc916 Hvis det var mitt innlegg du siktet til, jeg tenker cnc-frest ferdige mdf-deler med alle hull og nedfresinger ferdig i platene så ingen kapp, boring eller fresing behøves. Man kan også frese inn spor til å styre en plate som skal limes i rett vinkel på en annen, evt hull til treplugger. Man kan til og med designe det slik at det passer med emner i ferdig finert mdf.
Her er high end utgaven jeg bygde en gang:Ta for eksempel hvordan et par rimelige fulltoner låter i en TABAQ: https://audioxpress.com/article/TABAQ-Tang-Band-Quarter-Wave
Å rettferdiggjøre dette kabinettet prismessig når elementet koster noen få hundrelapper blir så klart vanskelig om man setter dem opp MOT hverandre. Man må derfor sette de to opp MED hverandre, altså anerkjenne at det er et flott, lite møbel - som i tillegg låter bra, nettopp fordi element og kabinett passer så godt sammen.
Er ikke vanskelig, bare tørre.For min del er den desidert største utfordringen å bygge kasse.
1/4 av butikkpris interessant.Uten å ha regnet på det tenker jeg det er fullt mulig å få til noe som likner, til en pris som ikke så langt unna 10k. Antakelig kan du få mye bedre ytelser, i alle fall på enkelte områder, om du budsjetterer med f.eks. 15-20k.
At man kommer ned i 1/4 av butikkpris om man gjør alt selv (altså research og planlegging, i tillegg til bygging) er i alle fall ikke uvanlig. Å kopiere ferdigbygg som bruker hyllevarer gjør at du kan kutte mye av planlegginga også. Da har du jo mål og drivere klare.
Utfordringene med å konstruere helt nye byggesett fra bunnen er flere, men de største tror jeg er:
- Det er ikke ett byggesett/høyttalerpar som passer for alle, og:
- Utviklingskostnadene overstiger fort salgsinntektene fordi volumet uansett vil være lavt
Som én var inne på over her, kan det være en glimrende idé å samle linker til andres guider, eventuelt å skrive egne.
Det er jo veldig mange gode og veldokumenterte idéer og design der ute også, men dette er kanskje i realiteten mer et problem enn det er til hjelp: For mange valg?
Noe sier meg at du valgte å lese "1/4 av butikkpris" og kun det?1/4 av butikkpris interessant.
I følge mange på HFS låt Respons Ratio Auream (sammen med Mola Mola elektronikk) best.
Butikkpris er 59K, lages på bestilling.
1/4 er i underkant 15K, bestiller herved ett par, ee kanskje 2