Har ikke hatt driftsproblemer ved jordfeil hos meg.Spilte helt ok med 37V og 170V - fase jord.Jeg har nå målt
Spenningen er iaf ikke noe i veien med. Fase, derimot, virker som at ting ikke er på stell her. Forvirrende å få forskjellige utslag, alt mellom 99V til 140V.
Tok ut strøm fra vaskerommet. Forsterkeren spilte i ca 30 sek før den slo seg av.
Prøver å få kontakt med Hafslund, men kommer ikke gjennom ennå. Har også informert BRL om forholdet.
Må nok en elektriker inn. Er bare usikker på om dette er noe Hafslund skal ta seg av (først), eller om jeg kan bestille en hvilken som helst.
Ved ett tilfelle gikk logg til netteier full under PQ måling hos meg,men merket heller ikke den gang noe.
Mye positivt med IT nettet vi benytter i Norge;D
Spenningen mot jord er i hovedsak bestemt at kapasitansene til jord i 230 V nettet. Disse er i vesentlig grad gitt av kablene i lavspenningsnettet. Kapasitansene til jord, og for så vidt også mellom fasene, er sjeldent helt like. Er kapasitansene 10% forskjellige, vil også spenningen mot jord variere i størrelsesorden dette.
Normalt har vi ikke veldig store forskjeller i spenningen til jord. Det vil indikeres jordfeil når forskjellene blir 10-20 % der hvor jordfeil blir registrert.20% gir vel 104V og 156V
Har du stor forskjell i spenningene mellom fase og jord, har du eller andre i trafokretsen en jordfeil/svekkelse i isolasjonen mot jord.