Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.284
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.
    Nu hade jag inte tänkt att köra min penis i mandolinen utan grönsaker och frukt.:cool:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Ikke rart det blir krig her i verden....
    Kjøp det dere vil og lag mat og kos dere.
    Slutt med dette krangletøyset begge to.
    Selvsagt må alle kjøpe det de vil, men syns kanskje det kan være greit å påpeke at alt ikke trenger å koste ørten tusen for å få et godt resultat. Husk at dette startet ved at noen ønsket en anbefaling. På sentralen kan man knapt få barbert seg tidsnok uten å må kjøpe Rolex og barberkost med beverhår.
    Tror det var deg eller Deph som foreslo for meg å ikke anskaffe for mye dill dall utstyr så jeg holder meg til det rådet. Og sannelig, maten blir utmerket :)

C

cruiser

Gjest
    Tipper vi har ganske lik holdning. For all del, jeg har sølt bort bra mye penger på fjongt utstyr, men det har lite å si på sluttresultatet. Jeg er barnslig nok til at det er gøy å flashe det nyeste stashet og de flotteste håndlagde dingsene, men ærlig nok til å si at det bare er forfengelig tullball :) Mitt poeng er i bunn å grunn å gjøre dørstokken så lav som mulig til matglede.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tipper vi har ganske lik holdning. For all del, jeg har sølt bort bra mye penger på fjongt utstyr, men det har lite å si på sluttresultatet. Jeg er barnslig nok til at det er gøy å flashe det nyeste stashet og de flotteste håndlagde dingsene, men ærlig nok til å si at det bare er forfengelig tullball :) Mitt poeng er i bunn å grunn å gjøre dørstokken så lav som mulig til matglede.
    På den annen side, og kanskje særlig på denne siden, skal man ikke undervurdere at for mange menn har matgleden ofte kommet gjennom matlagingsglede og ditto glede over fancy verktøy. Mye unødvendig dyrt fjolleri for sluttresultatet, men rimelig overbevist om at dette har fått langt flere mannlige hobbykokker til kjøkkenbenken. Det og hvitevarer med maskulin design.

Men når man først har fått basiskunnskaper og teknikk noenlunde på plass så blir man også mer avslappet i forhold til utstyret. Det er nå i alle fall min erfaring.

2

2xJ

Gjest
    For MIN egen del, så setter jeg mer og mer pris på kvalitetsverktøy etterhvert som kunnskap og teknikk sitter.

Fotnote: Jeg har 9 stekepanner, og er fremdeles ikke ferdig :cool:

C

cruiser

Gjest
    På den annen side, og kanskje særlig på denne siden, skal man ikke undervurdere at for mange menn har matgleden ofte kommet gjennom matlagingsglede og ditto glede over fancy verktøy. Mye unødvendig dyrt fjolleri for sluttresultatet, men rimelig overbevist om at dette har fått langt flere mannlige hobbykokker til kjøkkenbenken. Det og hvitevarer med maskulin design.

Men når man først har fått basiskunnskaper og teknikk noenlunde på plass så blir man også mer avslappet i forhold til utstyret. Det er nå i alle fall min erfaring.
    Det er jo typisk menn i et nøtteskall det, det finner man jo greit også på andre deler av forumet hvor utstyrsjaget nesten blir viktigere enn musikken. Ellers så tror jeg mange hadde blitt overasket over mye av utstyret man finner på kjøkkener på prima restauranter. Det er ganske beskjedne greier, god kvalitet men veldig lite flash og bling.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.482
    Torget vurderinger
    2
    Nå som det ikke lenger er mulig å mekke på nye biler har menn flyttet verkstedet inn på kjøkkenet. Idealet synes være et skjæringspunkt mellom operasjonsstue og rallyverksted, med litt inspirasjon fra storkjøkken.

modern-kitchen.jpg

C

cruiser

Gjest
    Kjøpte meg nylig ny wok, 220 spenn på den lokale asiasjappa, under halv pris enn den billigste på traktøren. Karbonstål, rund bunn og en snau halvtime med vask og innbrenning. Bedre wok skal vanskelig la seg oppdrive

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.504
    Jeg er ingen fasit på noe, men etter diverse prøving og feiling har jeg ennå til gode å finne en bedre stekepanne enn de Jøtulpannene jeg har arvet av besteforeldre.

Wok har jeg til gode å mene noe som helst om annet enn at jeg skulle ønske den jeg har var omtrent halvparten så stor.

C

cruiser

Gjest
    Har også noen gamle kobberpanner jeg kjøpte under en bro en lørdag i hovedstaden.. Helt kanon greier.

C

cruiser

Gjest
    Ellers har jeg et par de buyer stålpanner og ei teflonpanne når guttungen skal ha seg pannekaker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjøpte meg nylig ny wok, 220 spenn på den lokale asiasjappa, under halv pris enn den billigste på traktøren. Karbonstål, rund bunn og en snau halvtime med vask og innbrenning. Bedre wok skal vanskelig la seg oppdrive
    Forutsetter vel at man har en high-end komfyr med i alle fall ett gassbluss da.

Det er moro med godt verktøy og litt unødvendige apparater, og du er med i klubben. :)

Men kjøkken og hifi er litt likt slik, man får slettes ikke alltid hva man betaler for og er man litt smart så kan man få utrolig mye for pengene. det mest pancy utstyret er heller ikke for proffer men for entusiaster.

Selv sitter jeg å teller litt på knappen om jeg skal ha meg en ordentlig vakuumpakker med kammer, Bakeren og kokken har en fin pris på en OBH N., samt for mrg kanskje noe av det aller mest eksentriske så langt: The Spherificator Kit fra SousVideTools. https://sousvidebutikken.no/produkter/18-molekylaer-gastronomi/68--the-spherificator-kit/

Fornuften stritter i mot, men vi får se hvor lenge det holder.

Sist redigert av en moderator:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.482
    Torget vurderinger
    2
    Hadde flaks da jeg skulle gjøre om kjøkkenet på gården. En hytteutbygger på Beitostølen skulle kvitte seg med skrytekomfyren de hadde i visningshytten fordi kjøper ikke ville ha gass. Endte opp med en veldig dyr 5-bluss gasskomfyr med to stekeovner og en topp avtrekksvifte med sterk motor, totalt for 9.000. Tror komfyren kan ha blitt brukt til å koke kaffe til folk som var på hyttevisning, ellers som ny med dekkplast på stålpanelene.

Den har rocket-fuel stort senterbluss til wok'ing.

Finn.no is your friend. Legg inn et søk. Utrolig hva folk selger.

C

cruiser

Gjest
    Jeg stemmer også for skikkelig komfyr, har riktignok ovn i tillegg, men komfyren har så langt vært med på flere flyttelass. Har ikke råd til å bare reise fra hvitevarer når kåk oppgraderes.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Guddommelig middag i dag, fersk makrellstørje eller bluefin tuna som det også heter. Et par sitronbåter, litt kapers og kokte poteter og det var det. En av de beste fiskemiddagene jeg har hatt. Desverre så er seongen svært kort, bare et par uker, så her gjelder det å slå til mens råvarene er der. Kvoten er liten og blir raskt fisket opp. I barndommen var makrellstørje hverdagsmat og billig i Norge, det er det ikke lenger.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Ramen med ferske nudler fra a food market (nudlene, altså), gris og spirer

Stekt ishavsrøye og panang-curry for en gangs skyld lagd helt fra scratch. Ymse wokede grønnsaker til.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.482
    Torget vurderinger
    2
    Albóndigas i en grønnsaksaus med reinkraft, tabouleh, couscous med karamellisert fennikel og hummus -- og det ypperlige og ufiltrerte økologiske ølet til Ringnes.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Ikke rart det blir krig her i verden....
    Kjøp det dere vil og lag mat og kos dere.
    Slutt med dette krangletøyset begge to.
    Selvsagt må alle kjøpe det de vil, men syns kanskje det kan være greit å påpeke at alt ikke trenger å koste ørten tusen for å få et godt resultat. Husk at dette startet ved at noen ønsket en anbefaling. På sentralen kan man knapt få barbert seg tidsnok uten å må kjøpe Rolex og barberkost med beverhår.
    He-he

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Det er ikknoe vits i og kjøpe så dyr mat, enn blir mett med billig mat og...................... :rolleyes:
    Forsåvidt enig. Vi har matkasse og der smaker det ofte svært bra uten at råvarene koster skjorta. Når jeg handler en god middag på meny eller COOP, så koster det omtrent det samme som en hel matkasse med 3-4 middager. Gode grønnsaker og fisk/kjøtt har blitt dyrt når man handler på konsumentmåten....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.566
    Men hva skal man kjøpe om man ønsker å lage syltinne skiver med kjøtt eller hvitløk?

2

2xJ

Gjest
    En god kniv

EditPiaff: Det er mange veier til Rom, og god Rom blir ikke brygget på en dag :cool:

Selv bruker jeg en såkalt kinesisk kokkekniv til formålet, men det er definitivt ikke bare den eneste farbare vei....
    Men en veldig tynnbladet kniv er etter min ringe mening en god farbar vei.
    Her har jeg bare en enkel men veldig funksjonell kniv, Victorinox. http://https://bakerenogkokken.no/kjokkenkniver/diverse-kniver/victorinox-kinesisk-kokkekniv-med-fibroxhandtak-18-cm/

Syltynne skiver av løk er en enkel sak... hakke og kutte andre ting, men krever litt tid til og lære og kjenne en slik type kniv.. ikke vanlig og bruke...men nå er ikke jeg som alle andre heller da.... :rolleyes:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Tradisjonsmat ala fremtiden?

I huset spiser vi mest mulig "whole foods, plant based". Ingen animalia, og så lite prosesserte matvarer som mulig.

Likevel, på høsten kommer barndomsminnene og lysten på mors tradisjonsmat snikende. Hva gjør man? Eksperimenterer litt!

"Kjøtt"boller i brun saus, kålstuing og grønnsaker.

For å få en god og noe fet stuing, lagde jeg en fløte av kokte cashewnøtter og havre, blendet med vann til passende, tykk konsistens. Kokte kålen på vanlig vis, sparte på noe av vannet til jevning av sausen. Varmet noe av dette vannet, soyamelk, den nevnte fløten og hadde i kål, salt, pepper og nyreven muskat. Justerte konsistensen med en meljevning til slutt.

Tørristet 4ss hvetemel i gryte til den var gyldenbrun, spedde med grønnsakskraft. Krydret med en klype ingefær, muskat, S+P. En liten rødløk ble finsnittet og kokte med sausen til den løste seg helt opp. I dag jukset jeg og hadde i veganske kjøttboller. som fikk putre i sausen en 15-minutters tid.
    Også denne sausen fikk seg en klunk av den ovenstående fløten for litt fylde i søndagsmiddagen.

Ellers kokte poteter, gulrot, brokkoli og blomkål.

Datters porsjon, første servering:

IMG_2493.jpg

Farens:

IMG_2495.jpg

Ikke videre elegant eller lekkert, men comfortfood av typen man kaskje må ha vokst opp med i Norge for å forstå?
    Mor i huset må forsyne seg selv.
    Hun hadde laget eplekake tidligere, som fikk selskap av litt Ben&Jerrys veganske iskrem med oreo og peanøttesmør samt kaffe fra Aeropressen i barnslig kopp.

IMG_2496.jpg

Flott etter en regntung dag med fyr i peisen og planlegging av oppussing av badstuen. Tror det skal feires med en kjapp joggetur og nettopp, en tur i badstuen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Grillet svinekotelett, saus/kompott av honning, eplecidereddik, eple skåret i små terninger, hvitløk og salvie. Stekt spisskål og bakt sjarlottløk til.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.781
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gammel, god og kjent meny..... oksesmåsteik med ertestuing og ovnsbakte rotgrønnsaker... semulegrynspudding med rød saus... Passende meny til uggeværet ute....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde funne noko ok ytrefilet som enda i ein senneps-stroganoff då vi hadde gjestar i gårkveld. I dag vart det restemat.
    Stroganoff er ganske ok med tre variantar som eg veit om. Kunsten er eigentleg å finne rette kjøttstykket, skjere det i passelege bitar, og steike små porsjonar på sterk varme, kort tid - med passeleg krydder (pepar). Når dette er gjort, er resten bagatellar, og kan sluttførast på 5 minutt, uansett kva variant ein vel.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Risotto, kantareller, kalveentrecôte og svartkålpesto.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Prøvde en gang til med høyrygg sous vide som biff sammen med mamma. Hennes idé til søndagsmiddag, og jeg var kanskje invitert for sauskoking like mye som noe annet. Fikk aldeles panikk da jeg snudde ryggen til et kort øyeblikk og hun fant på å skulle sette ferdig skivet kjøtt inn i stekeovnen igjen 'for å holde varmen'. Desperat leting etter gryteklut og ut med det, grått, men godt likevel...

Tanken om sirkulator i julegave er til revurdering..

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Disse mødrene, de kommer fra en annen tid, før de italienske kokebøkene, kaffelattebærende ungkviger med bonsaihunder i vesken og mattråder på et hififorum.

Aber; hvor lenge og ved hvilken temp kjørte du ryggen? Kjøpte en utbenet sak på tilbud på Menybutikken da jeg var inne etter øl i går…

Z

Zomby_Woof

Gjest
    56 grader 24-30 timer etter tips fra Weld eller cruiser eller hvem det var.

Min mor er nok fra denne andre tiden, ja. Og i tillegg overhode ikke i stand til dette med 'well enough alone'..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Min mor mente lenge at 75 grader var perfekt for lammelår. Fått henne på bedre tanker. En heldig bieffekt er at jeg som regel får eller må lage de fjongere stykkene på den lokalkverka hjorten de får hvert år. Østlendinger som tror reinsdyr er da shit innen vilt aner ikke hva de går glipp av.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg hadde en kollega som dro med seg forskjellig han hadde tatt livet av på helgevakt. Jeg kokkelerte etter beste evne. Indrefilet av hjort fra Vestlandet, hummer fra Oslofjorden og sånt.

Nattevaktene var til tider hysterisk bra, med andre matvrak.

Nå har jeg kolleger med Fjordland og Grandiosa på menyen, og en stekeovn uten undervarme på pauserommet. Det oppdaga jeg da jeg prøvde å bake foccacia til et møte...

Faen ikke rart man savner gamlejobben.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.873
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her stekte jeg noen små ørretfileter og serverte til aftens for to med en variant av beurre blanc med rogn.
    Lagde en variant med lodderogn, for de hadde ikke ørretrogn på Meny, og en med kapers.
    Beurre blanc er en klassiker jeg har bestemt meg for å øve på. Det er øvelse og teknikk i klassiske franske smørsauser, og denne har jeg lyst å bi god på. Har fått denne servert, til stor glede, og skal presentere den på guttetur om ikke lenge.
    Dagens erfaring var nyttig, enkel hverdagsøvelse, smakte godt men var bare et trinn på veien.
    Neste gang siler jeg vekk sjalottløken, koker med vin istedetfor hvitvinsvineddik (ja den visste jeg), dropper å ha i fløte. Kapers funker dårlig til ørret, den er for bitter. Da blir det øl-mat. En gjøk (en proff) på nettet fristet meg til å ha i cayennepepper, den står også for fall. Da står jeg igjen med nesten ingen ingredienser. Vin, sjalottløk, smør, salt, og rogn. Gjelder bare å få tak i skikkelig ørretrogn.

ps: Og man drikker. Sancerre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn