Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Jeg har en vanlig plastic fantastic men med sylskarpt blad jeg tror jeg kjøpte på Culina i sin tid. Japanskprodusert sak. Den gjør nytten for meg i alle fall, har hatt den i sikkert 10 år uten at den har sviktet meg. Den er ikke veldig ofte i bruk, men det er fryktelig kjekt når man trenger den.

Det er greit å ha et eller annet man kan feste det som skal kuttes i for å beskytte fingrene. Disse sakene er normalt veldig, veldig skarpe knivblad på. Tror det er ganske standard at det følger med noe slikt.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg har en vanlig plastic fantastic men med sylskarpt blad jeg tror jeg kjøpte på Culina i sin tid. Japanskprodusert sak. Den gjør nytten for meg i alle fall, har hatt den i sikkert 10 år uten at den har sviktet meg. Den er ikke veldig ofte i bruk, men det er fryktelig kjekt når man trenger den.

Det er greit å ha et eller annet man kan feste det som skal kuttes i for å beskytte fingrene. Disse sakene er normalt veldig, veldig skarpe knivblad på. Tror det er ganske standard at det følger med noe slikt.
    Det har jeg selv erfart - kutter deg usannsynlig fort og greit :)

Denne greia her - forsåvidt grei å bruke om man husker å bruke beskyttelsen :)

https://www.kitchn.no/nettbutikk/kjokkenutstyr/kjokkenredskaper/11570/

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.406
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nå er det ikke lenge igjen til 1. oktober og starten på sesongen for de hvite trøflene. Det er fortsatt tid igjen til å kjøpe seg et trøffeljern, her hjelper det ikke med mandolin.

i24.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sopptur i dag og fant mye rødgul piggsopp, også en snopetur på Storcash og fant et flott namibisk biffstykke på 3,5 som skal bli til roastbeef. Til middager og pålegg. Har god erfaring med kjøtt fra Namibia. Tror det blir en bra søndagsmiddag av dette i morgen. Tenker rben skal i vannbad og så avrundes litt men ... må tenke litt og kanskje litt krydder og urter ...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    ^
    Ingredienser kan selv jeg; veien til resultat er meg ukjent. Fortell!
    Dersom du "kan" ingrediensene så er det en stor skam at du ikke kan lage noe med de :D

Jeg skal si ifra neste gang det lages tilsvarende så kan du komme og bistå i prosessen! S.k. interaktiv middagsinvitasjon...

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.284
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker eltemaskinen og stavmikser mest. Sous-vide-sirkulatoren brukes innimellom, add-ons til kenwood chef'en brukes sporadisk, men er kjekke når det trengs. Stavmikser løser dog det meste av slikt. Støtter deffe - unngå ting med kun ett bruksområde. Jeg friterer en del påmmfri og slikt, det løses enkelt med gryte + termometer.

En Thermapen (svært raskt og svært nøyaktig termometer) er også et must synest jeg. Og så en mandolin. Og en gassbrenner.

Noen gode kjeler, en grillpanne, et par gode stekepanner hører med. Og selvsagt skarpe kniver. Trenger ikke så mange, men de må være skarpe.

Jeg bor dog i enebolig, så kan alltids sette ting som brukes mer sporadisk i kjelleren om det ruver. Det gjelder spesielt vannbaljen til sousvide-sirkualtoren.

Men ingen ting slår grillen i "må-ha".
    En god mandolin som kan anbefales?
    Avhengig av hvor glad/avhengig du er av skikkelig verktøy - De Buyer's type V - pro mandolin er det grommeste. Har en slik en selv, denne brukes ved større anledninger hvor det skal produseres et visst volum at grønnsaker. Til daglig rask bruk har jeg et par andre, husker ikke type men de fungerer helt ok.
    Fordelen med den store utgaven er bl.a. slider som beskytter hånda, vanvittig presisjon - du kan skjære nesten så tynt du vil og så har den et stort utvalg i kniver. Reservekniver er å få kjøpt. Anbefales, har blitt en god del rimeligere også siden jeg kjøpte min for en del år siden.

Var köper jag en sån?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bruker eltemaskinen og stavmikser mest. Sous-vide-sirkulatoren brukes innimellom, add-ons til kenwood chef'en brukes sporadisk, men er kjekke når det trengs. Stavmikser løser dog det meste av slikt. Støtter deffe - unngå ting med kun ett bruksområde. Jeg friterer en del påmmfri og slikt, det løses enkelt med gryte + termometer.

En Thermapen (svært raskt og svært nøyaktig termometer) er også et must synest jeg. Og så en mandolin. Og en gassbrenner.

Noen gode kjeler, en grillpanne, et par gode stekepanner hører med. Og selvsagt skarpe kniver. Trenger ikke så mange, men de må være skarpe.

Jeg bor dog i enebolig, så kan alltids sette ting som brukes mer sporadisk i kjelleren om det ruver. Det gjelder spesielt vannbaljen til sousvide-sirkualtoren.

Men ingen ting slår grillen i "må-ha".
    En god mandolin som kan anbefales?
    Avhengig av hvor glad/avhengig du er av skikkelig verktøy - De Buyer's type V - pro mandolin er det grommeste. Har en slik en selv, denne brukes ved større anledninger hvor det skal produseres et visst volum at grønnsaker. Til daglig rask bruk har jeg et par andre, husker ikke type men de fungerer helt ok.
    Fordelen med den store utgaven er bl.a. slider som beskytter hånda, vanvittig presisjon - du kan skjære nesten så tynt du vil og så har den et stort utvalg i kniver. Reservekniver er å få kjøpt. Anbefales, har blitt en god del rimeligere også siden jeg kjøpte min for en del år siden.

Var köper jag en sån?
    Dette er grisebillig!!!

https://www.ebay.com/itm/De-Buyer-L...963020?hash=item23a361fbcc:g:nwMAAOSwbrJbJinr

C

cruiser

Gjest
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    ^
    Shipping: $100.35 (approx. NOK 846.01)
    Shipping quote er etter et automatisert system, ikke nødvendigvis det som er riktig - det tar du opp med selgeren, rundt 30-35 USD havner det på dersom en bruker USPS (som samarbeider med Posten her)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.
    Du er fæl til å kverulere....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.504
    Her blir det en variant av dandan nudler og baozi
    Gud bedre! Lager du dette selv, eller frossenvarianten fra afood?
    -med forbehold om at jeg husker min dimsum korrekt og dette er himmelske boller med svinekjøtt inni.

C

cruiser

Gjest
    Her blir det en variant av dandan nudler og baozi
    Gud bedre! Lager du dette selv, eller frossenvarianten fra afood?
    -med forbehold om at jeg husker min dimsum korrekt og dette er himmelske boller med svinekjøtt inni.
    Ja lager dette selv. Ikke så skremmende som man skulle tro, men ikke noe man lager på ettermiddagen når man kommer fra jobb. En ganske simpel gjærdeig til å begynne med. Fyllet var idag 4 nakkekoteletter uten ben i en food professor sammen med 2 fedd hvitløk, en tommel ingefær, 2 vårløk, en skvett risvinseddik, et par spiseskjeer med soyasaus og et par med oystersaus. Selve bollene er en treningssak, masse videoer på YouTube. Så koker jeg opp vann i en wok og slår av plata, legger bollene i en bambussteamer og hever de på restdampen/varmen fra vannet i 20-25 minutt. På med plata igjen kok opp og damp i 10 minutter, så av med plata og la steameren stå over vannet urørt i 15 min.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.504
    Oioi, det der må jeg prøve. Å lage enkle dumplings i wonton-ark har jeg etterhvert fått passe dreisen på, men å gi seg i kast med bollene har virket litt uoverkommelig må jeg innrømme. Jeg er totalt og fullstending dimsumvrak så å utvide repertoaret hjemme hadde vært stas. Glimrende med ca tider på heving/damping. Takk!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.609
    Oioi, det der må jeg prøve. Å lage enkle dumplings i wonton-ark har jeg etterhvert fått passe dreisen på, men å gi seg i kast med bollene har virket litt uoverkommelig må jeg innrømme. Jeg er totalt og fullstending dimsumvrak så å utvide repertoaret hjemme hadde vært stas. Glimrende med ca tider på heving/damping. Takk!
    Husk at cruiser er tidligere topptrent proff;)

Men det meste er lett når man har gjort det noen ganger.

C

cruiser

Gjest
    Jeg foretrekker å bruke nakkekoteletter istedenfor svinedeig fordi man da får litt mer struktur og litt chunks i bollene istedenfor bare en "masse" Når det gjelder gjærdeigien så bruker jeg 2.5dl vann, 2 ts olje, 1,5 ts tørrgjær, 3ts bakepulver, 1ts salt og drøye 0,5 liter med mel. Deigen skal eltes lenge, utvikle glutenet og få masse strekk. Type 15-20 minutt på lav fart. Den skal være veldig smooth og slippe bollen lett. La den heve 1 time eller 2 før begynner på prosessen som jeg beskrev over. Denne deigen gir ca 12 baozi, funker fint i vår familie på 4.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    ^
    Det ville være et tap!
    Neida skal ikke det, men det er litt typisk for hifisentralen at "alt" skal være det dyreste. Det blir ikke bedre mat av det :)
    Ikke det det er snakk om - det finnes dyrere enn dette også. Men hvorfor skal det alltid rakkes ned på godt verktøy? Som jeg skrev - dersom en bruker dette en del (og det gjør vi) så er det bare morsomt å lage til for gjester når en har en 10-12 stk. til middag, hvilket vi faktisk har en del ganger i løpet av året.
    En eneste enslig kokkekniv av riktig god kvalitet (som dukan ha glede av mer eller mindre hele livet) koster fort MER enn en slik mandolin, og ingen ville vel hevet brynene over det. Antagelig ikke du heller..

C

cruiser

Gjest
    ^
    Det ville være et tap!
    Neida skal ikke det, men det er litt typisk for hifisentralen at "alt" skal være det dyreste. Det blir ikke bedre mat av det :)
    Ikke det det er snakk om - det finnes dyrere enn dette også. Men hvorfor skal det alltid rakkes ned på godt verktøy? Som jeg skrev - dersom en bruker dette en del (og det gjør vi) så er det bare morsomt å lage til for gjester når en har en 10-12 stk. til middag, hvilket vi faktisk har en del ganger i løpet av året.
    En eneste enslig kokkekniv av riktig god kvalitet (som dukan ha glede av mer eller mindre hele livet) koster fort MER enn en slik mandolin, og ingen ville vel hevet brynene over det. Antagelig ikke du heller..
    Fordi at noen ganger blir det tullete. En de buyer til halve prisen vil man ha mye mer glede av. Den krever ikke å lagres i en svær koffert, den kan brukes hele tiden og er omtrent like god. Når man bruker mye penger på slikt proffutstyr så betaler man mye penger for tilgang til et stort delelager, man betaler enda mer for ergonomi, som er viktig på et proffkjøkken når man står med den kanskje 4-5 timer daglig. Man betaler for å ha muligheten til å kutte julienne i millimiterinntervaller... Ingenting av dette er relevant for en hjemmekokk. Når det gjelder dyre kniver mer enn hva en slik koster så er det akkurat like tullete om ikke mer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Hva vet du om mitt behov som hjemmekokk? Matlaging er faktisk en hobby både jeg og min kone deler - og da er det absolutt relevant med slikt verktøy, ikke minst til millimetertynne julienne varianter. Kona er kinesisk og vi lager følgelig mye kinesisk mat hvor stort sett alt er kuttet opp i delikate porsjoner og varianter - i tillegg er vi opptatt av japansk kokkekunst og der er en skikkelig god mandolin uunværlig.

C

cruiser

Gjest
    Hva vet du om mitt behov som hjemmekokk? Matlaging er faktisk en hobby både jeg og min kone deler - og da er det absolutt relevant med slikt verktøy, ikke minst til millimetertynne julienne varianter. Kona er kinesisk og vi lager følgelig mye kinesisk mat hvor stort sett alt er kuttet opp i delikate porsjoner og varianter - i tillegg er vi opptatt av japansk kokkekunst og der er en skikkelig god mandolin uunværlig.
    Åja, så hvis du ikke kan kutte julienne i 4 millimeter men bare 3 og 5 så blir det helt krise? :)

2

2xJ

Gjest
    Skjerpings Cruiser... om folk vil ha topp proffkvalitet hjemme så blir det dems greie og ikke din... du er direkte usympatisk nå.... :mad:

C

cruiser

Gjest
    Ikke rart det blir krig her i verden....
    Kjøp det dere vil og lag mat og kos dere.
    Slutt med dette krangletøyset begge to.
    Selvsagt må alle kjøpe det de vil, men syns kanskje det kan være greit å påpeke at alt ikke trenger å koste ørten tusen for å få et godt resultat. Husk at dette startet ved at noen ønsket en anbefaling. På sentralen kan man knapt få barbert seg tidsnok uten å må kjøpe Rolex og barberkost med beverhår.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Nå har det seg slik at jeg faktisk kjenner vedkommende som spurte - og hans filosofier rundt kvalitet her i livet. Verre er det ikke. Case closed. Han står selvsagt fritt til å velge et hvilket som helst produkt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat med skjeggstubber er jeg ikke så nøye på det. Lar de få et par tre dager på seg, så banker jeg de INN med hammer og drar de ut med tang fra innsiden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Kunne godt tenke meg en trøffelmandolin men da måtte jeg begynt å kjøpe trøffel, og da har jeg ikke råd til mandolin...
    Men trøffel er jo godt, i begrensede mengder riktignok.

2

2xJ

Gjest
    Det er ikknoe vits i og kjøpe så dyr mat, enn blir mett med billig mat og...................... :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.721
    Torget vurderinger
    23
    Det kan jeg faktisk skrive under på! Til middag i dag hadde vi suppe kokt på svineknoke (3-4 timer) med noe så enkelt som perlepoteter og vårløk. Knoken kostet noenogtredve kr., perlepotetene var på tilbud på Meny, kr. 19,- for en kurv, og det gikk vel med vårløk for en tier da.. Godt var det og, og det er igjen til lunsj i morgen. To måltider til to personer for under 70,- det må da være billig? Og vi ble mette også.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Mye god kokkekunst og samtidig moderasjon er viktig, overvekt og adipositas er risikabelt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn