Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Restemat: Fantastisk kalkun med hvitløk og urter, Coleslawen var om mulig enda bedre i dag, historisk god Waldorfsalat. Toppet med hjemmelaget karamellpudding.

    For en luksus.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Restemat. Ryper, hjemmelagde russiske erter. rosenkål, tyttebær
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Blir litt matlei, så mens unga hylte nedpå med graut, holdt det med ei grov brødblings og mutterns hjemmelagde karrisild. Noe heeeeeelt annet enn hva som er å få kjøpt ferdig i butikk.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Møkklei norsk trad-mat med fett som eneste bidragsyter når det gjelder smak. Magen har vært i ulage siden lille juleaften.

    Nesten febrilsk handletur til asiamat i ettermiddag. En pose herlige miniplommetomater på stilk, stor pose bok choy, brekkbønner, bunter med persille, mynte og koriander, kikerter, aubergine, tahine, sitroner, og en kasse med mandariner til fersk juice. Fukk norsk mat.

    Blir stekt ris og dampet bok choy\brokkoli i hvitløk og soya i kveld, Mezze med tabouleh og nystekt brød i morgen, samt noe belgfruktbasert indisk på søndagen.
    Fettbaset norsk vegansk tradmat? Nå ble jeg nesten litt nysgjerrig på hva du har fått servert i julen.
    Nøtte-linsestek bakt i butterdeig med vegisterkaker og pølse. Spiser "normal" julemat for å ikke sett resten av familien helt i vranglås ;)
    Blir helt slått ut av potet-og-sausmiddager av den fetere typen.

    Hadde Naan-deig til overs i kjøleskapet, så lagde meg nettopp pizza av enkleste form; tynnkjevlet deig påsmurt litt pesto, toppet med skivet hvitløk og små plommetomater av beste sort, salt, pepper og olivenolje. Brent av på 2 min i en gloheit liten rød pizzaovn. Man kommer veldig langt med gode råvarer og rustikk behandling.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.015
    Antall liker
    4.457
    Jeg lager ribbe ca to ganger i decenniet, så i år var det min tur for første gang i livet. Brukte oppskriften til Hellstrøm. Hvitløk, løk, gulrot og timian i vannet og ribba opp ned første timen. Deretter lang tid med ribba andre veien.

    Sausen ble preparert med soyasaus og worchester saus.

    Jeg bommet litt på saltinnholdet, og fikk ikke til sprø svor. Kona var sur pga at svora ikke var sprø nok, men det gikk over når hun fikk satt tenna i godakene. For dette ble en excellent smakende ribbe med mye og god smak, og svora var mer enn spisende.

    Jeg satte i potetene nesten en time for tidlig da jeg trodde ribba ville bli ferdig tidlig. Skrudde ned temperaturen på vannet etterhvert som jeg skjønte at dette kom til å ta tid, og unngikk den berømmelige potetsprekken. Resultatet var en mørhet på potetene som jeg kanskje aldri har smakt før.

    Skrapet sammen det jeg fant av tørkede frukter. Dvs svisker, tørkede aprikoser og tørkede tranebær. Lot det koke inn med vann, rødvinessens og 1-2 ts balsamico. Det ble snadder som tilbehør

    I tillegg ble det satt potetgull på bordet. Gammel tradisjon som ikke er helt gourmetaktig, men det er noe eget med ribbe & potetgull.

    Det hele ble servert med en Amarone. Det var ikke mer smakskraft enn det som behøvdes til denne retten. Suksess hos familien og noen ekstra gram å trene vekk i det nye året :cool:
     
    R

    Roysen

    Gjest
    I dag blir det en fireretter når familien kommer på besøk.

    Aperetif:
    Dom Perignon Rose' 2003

    Forrett:
    - Vin - Chateau D'Yquem Sauternes
    - Pannestekte skiver gåselever krydret med Tellicherri pepper og røkt maldonsalt
    - Frisk spinat
    - Vinagrette av sherryeddik, extra virgin olivenolje, hasselnøttolje, valnøttolje, sjalottløk, limezest og presset limejuice
    - Tørkede fiken og tørkede aprikos kokt sammen med revet kokos i sauternes
    - Høvlet sort trøffel
    - Sort trøffeljuice

    Mellomrett:
    - Vin: Quintarelli Amarone Valipocella Classico 2000 (Magnum)
    - Bjørnefilet panert i en grovknust pepperblanding (grønn pepper, rosepepper og sort pepper i morter) helstekt og deretter skjært i tynne skiver.
    - Stivpisket sæterrømme tilsmakt timian, friske tyttebær, bløtlagte russiske erter, pannesekte gresskarkjerner, finhakkket sjalottløk og 8 år gammel Aceito balsamico.
    - Bakt sellerirot og cherrytomater, gorgonzola, extra virgin olivenolje, kvitseidsmør, cayenne pepper og maldonsalt.
    - Kantareller, rosenkål og kastanjer stekt i gåsefett i langpanne i stekeovn.
    - Gåseleversaus tilsmakt fløte, rognebær, ekte geitost, presset sitronjuice og cognac.

    Hovedrett:
    - Vin - Domaine Laflaive Les Pucelles 1er Cru Puligny-Montrachet 1994
    - Piggvarfilet
    - Røråssmør-dampede hvite asparges
    - Champagnesaus kokt på skalldyrkraft tilsmakt lakserogn, ocietra kaviar, sjalottløk, gressløk, sitronzest og presset sitronjuice
    - Skrelte, skivede fedd av black garlic ristet i olje.
    - Rosa himalaya rock salt
    - Høvlet hvit trøffel

    Ganefryder:
    - Hjemmelaget appelsin- og safransorbet tilsmakt Pernod.

    Ost
    - Vin - Domaine de Chevalier Blanc 2003
    - En tykk skive trøffelpeccorino (fantastisk god kjøpt på Fromagerie)

    Dessert:
    Vin - Vajra Moscato d'Asti
    - Mørk sjokoladefondant på valhrona sjokolade med rennende kjerne av hvit valhronasjokolade.
    - Hjemmelaget sorbet på markjordbær og mascarponeost.
    - Saus kokt på ferske multer, Lakka multelikør, en kvast rosmarin og fersk vaniljestang.
    - Ristet, finrevet kokos drysses over fondanten som pyntes med en frisk multe og mynteblader.

    Kaffe

    Avec:
    Berta Tresollitre Nebbiolo Grappa

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Oksehale med pasta til i morgen. Etter denne oppskriften: Oksehale med fersk pasta | Mat og Vinnett lettere modifisert, mer vin, mer stjerneanis, hadde ikke nok sjalott i kjøleskapet så det ble litt helt vanlig løk. Stått i ovnen rundt tre timer nå, og det lukter deilig i hele leiligheten. Panna Cotta og granateple til dessert.
     
    N

    nb

    Gjest
    Husk nå endelig å la kalkunen bli der den hører hjemme i morgen, dvs i butikken. Er den tatt utav fryseren kan den legges tilbake, evt er det mulig å koke noe kraft på den.

    Har aldri skjønt hvorfor dette sorgens kapittel av en fugl skal havne på så mange bord.

    Kalkun kan være ok, men som regel er det ikke det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da har du ikke tilberedt den ordentlig og/eller med tilbehør av rett sort - vil jeg anta. Kalkun er rent flott kjøtt i forhold til mye annet som er "graps". :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Står mye på kjøkkenet om dagen. Helgen begynte med Dhania Channa masala med roti og raita på fredag, mango\kokos sorbet til dessert.
    Lørdag formiddag bød på 2stk italienske pizza ut av den lille lavasteinsovnen, før det ble mezze (hommous, baba ganoush, taboule, oliven, grillet pita) utpå kvelden når dama hadde kommet fra jobb.
    I dag hadde dama ønsket seg Linda McCartneys pølser, som er helt OK egentlig, men hviler på tilbehøret. Potetmos med mye (havre)fløte, pisket opp til en lett, jevn konsistens. Har aldri laget braisert rødkål før, men det var virkelig verdt å lage selv. Karamelisert løk med sopp og sterk sennep. Dobbel espresso etterpå.

    Asiamaten tilbød meg et par kasser appelsin og klementiner til spotpris fordi de var "over"modne og salget gikk trådt. Har nok kverka 10-12 kg gjennom juicern i helga.
     
    N

    nb

    Gjest
    Crispy duck med pannekaker, agurkstrimler, vårløk, plommesaus og hoisin-saus.

    Veldig godt. Og mye bedre enn kalkun, selvsagt.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.634
    Wok. Chilli, ingefær og hvitløk først i panna, fulgt av rødkål (!), rødløk, sopp, brekkbønner og div restegrønnsaker. Bladpersille mot slutten av steketid, sammen med soyasays og chillisaus og litt gurkemeie. Over med kokosmelk jevnet med litt maizena.

    Alene hjemme, så holdt ikke igjen på chillien...den ble mer enn sterk nok for meg. Shitloads ris ved siden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.136
    Antall liker
    20.557
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nådde godt over målet på jobb ifjor, så alle fikk gavekort. Hyggelig. Kjøpte meg og dama hver sin Côte de Boeuf.
    Min var rett over 800g og dama sin var ca 550g.

    Serverte det med hjemmelaga røstipoter, dampa asparges, hvtløk marinerte aromasopp, frest lett i panna. glasert sjarlottlauk, bakte cherrystomat med blåmuggost og en hjemmelaga kantarellsaus.

    Drikke var hjemmelaga solbær/stikkelsbærsaft.

    Satt til bords i ca 1 time for å få alt bort. Og det fikk vi. men vi fant ikke på så mye etter det.

    Er bare så fantastisk god den biffen...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    6.754
    Sted
    Holmestrand
    Kjører straks hjem og lager blomkålsuppe til min lille due. Døtrene er reeksportert til Barteby.
    Koker enkel suppe fra bånn. Piffer opp med litt bacon, og gode rundstykker ved siden av.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    I dag blir det en fireretter når familien kommer på besøk.

    Aperetiff:
    Dom Perignon Rose' 2003

    Forrett:
    - Vin - Chateau D'Yquem Sauternes
    - Pannestekte skiver gåselever
    - Frisk spinat
    - Vinagrette av sherryeddik, extra virgin, olivenolje, hasselnøttolje, valnøttolje, sjalottløk og presset lime
    - Tørkede fiken og tørkede aprikos kokt sammen med revet kokos i sauternes
    - Høvlet sort trøffel


    Mellomrett:
    - Vin: Quintarelli Amarone Valipocella Classico 2000 (Magnum)
    - Helstekt bjørnefilet panert i grovknust grønn pepper, rosepepper og sort pepper i morter og deretter skjært i tynne skiver.
    - Stivpisket sæterrømme tilsmakt timian, friske tyttebær, bløtlagte russiske erter, finkakkede sjalottløk og balsamico.
    - Bakt sellerirot og cherrytomater, i olivenolje og kvitseidsmør, cayenne og maldonsalt.
    - Stekte kantareller og rosenkål med kastanjer i gåsefett i langpanne i stekeovn.
    - Gåseleversaus tilsmakt fløte, rognebær, ekte geitost og cognac.

    Hovedrett:
    - Vin - Domaine Laflaive Les Pucelles 1er Cru Puligny-Montraxhet 1994
    - piggvar
    - Hvite asparges
    - Champagnesaus kokt på skalldyrkraft tilsmakt lakserogn og ocietra kaviar, sjalottløk og gressløk
    - Høvlet hvit trøffel

    Ost
    - en tykk skive trøffelpeccorino (fantastisk god kjøpt på Fromagerie)

    Dessert:
    Vin - Vajra Moscato d'Asti
    - Mørk sjokoladefondant på valhrona sjokolade med rennende kjerne av hvit valhronasjokolade.
    - Hjemmelaget sorbet på markjordbær og mascarpone.
    - Saus kokt på ferske munter, Lakka multelikør, en kvast rosmarin og tilsatt fersk vaniljestang.
    - Ristet, finrevet kokos drysses over fondanten som pyntes med en frisk multe og mynteblader.
    På toppen.

    Mvh
    Roysen
    Dæven. Tar av meg hatten for den.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    1
    Litt enklare her. Fyrst steikte eg ein oppskoren lauk saman med paprika i strimler. Etter ei stund eit par champignon i skiver saman i eit par minutter før det får fylgje av ein tomat i terninger. Når dette er ferdig steiker eg ein entrecote. Kjapp og god mat:)
     
    Sist redigert:

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.979
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    I dag blir det en fireretter når familien kommer på besøk.

    Aperetiff:
    Dom Perignon Rose' 2003

    Forrett:
    - Vin - Chateau D'Yquem Sauternes
    - Pannestekte skiver gåselever
    - Frisk spinat
    - Vinagrette av sherryeddik, extra virgin, olivenolje, hasselnøttolje, valnøttolje, sjalottløk og presset lime
    - Tørkede fiken og tørkede aprikos kokt sammen med revet kokos i sauternes
    - Høvlet sort trøffel


    Mellomrett:
    - Vin: Quintarelli Amarone Valipocella Classico 2000 (Magnum)
    - Helstekt bjørnefilet panert i grovknust grønn pepper, rosepepper og sort pepper i morter og deretter skjært i tynne skiver.
    - Stivpisket sæterrømme tilsmakt timian, friske tyttebær, bløtlagte russiske erter, finkakkede sjalottløk og balsamico.
    - Bakt sellerirot og cherrytomater, i olivenolje og kvitseidsmør, cayenne og maldonsalt.
    - Stekte kantareller og rosenkål med kastanjer i gåsefett i langpanne i stekeovn.
    - Gåseleversaus tilsmakt fløte, rognebær, ekte geitost og cognac.

    Hovedrett:
    - Vin - Domaine Laflaive Les Pucelles 1er Cru Puligny-Montraxhet 1994
    - piggvar
    - Hvite asparges
    - Champagnesaus kokt på skalldyrkraft tilsmakt lakserogn og ocietra kaviar, sjalottløk og gressløk
    - Høvlet hvit trøffel

    Ost
    - en tykk skive trøffelpeccorino (fantastisk god kjøpt på Fromagerie)

    Dessert:
    Vin - Vajra Moscato d'Asti
    - Mørk sjokoladefondant på valhrona sjokolade med rennende kjerne av hvit valhronasjokolade.
    - Hjemmelaget sorbet på markjordbær og mascarpone.
    - Saus kokt på ferske munter, Lakka multelikør, en kvast rosmarin og tilsatt fersk vaniljestang.
    - Ristet, finrevet kokos drysses over fondanten som pyntes med en frisk multe og mynteblader.
    På toppen.

    Mvh
    Roysen
    Dæven. Tar av meg hatten for den.
    og jeg spyr. tror jeg mr bourdain hadde gjort også.
    toppen bech derimot.. vel.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.638
    Antall liker
    20.484
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bortløpen hare og plystresuppe.

    Slappe greier i dag.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.804
    Antall liker
    21.607
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    denne rakkern forsvant i ovnen nettopp og skal være der i tre kvarter.


    fasan.jpg


    fasan stuffet med eple, løk, bacon og rosmarin.
    rødvinssaus, amadine, ørsterssopp.
    skyldes nedpå med en uspektakulær chianti classico 09.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jacobs utvalgte bratwürst, med hjemmelaget potetstappe, hjemmelaget surkål og en dæsj av min favorittsennep (Edmond Fallot).

    Må lære meg å lage pølser en gang.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Igår hadde jeg fri så da ble det laget komper, kulinarisk og usansynlig godt :D
     
    N

    nb

    Gjest
    Må lære meg å lage pølser en gang.
    Å lage ølser er morro. Etter å ha laget det selv noen ganger vil du aldri noensinne klage på prisen på ordentlig slakterpølse om du har gjort så tidligere. Det er fint å bunkre svineribbe til gi-bort-pris rundt juletider, det egner seg godt til pølseråvare pga høyt fettinnhold.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Elgbiff, stekte poteter, grønnsaker og den beste sausen jeg noen gang har smakt. Ukjent hva slags!! Ikke jeg som lagde men fikk det servert på Grand Hotel:)
     
    N

    nb

    Gjest
    Pasta med ymse:

    - stek panchetta skåret i tynne strimler. Hold varmt i ovn
    - stek shitake-sopp (eller annen sopp) i fettet fra panchettastekingen, ha i et fedd eller to hvitløk helt mot slutten av steketiden. Godt med pepper på. Ta ut og hold varmt.
    - kok opp et par dl fløte, riv i raust med pecorino eller parmesan, alvorlige mengder kværnet pepper og bladpersille. Ha i biter av trøffelspekket pecorino (fås på Jacobs i Oslo i alle fall), evt trøffelolje
    - juster syren med sitronsaft
    - bland kokt tagliatelle i fløtesausen, ha over bacon og sopp, riv pecorino eller parmesan over
    server.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Saltkjøtt med kålrabistappe og mandelpoteter. Komler ved siden av til fruen.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn