Hmm, karamelliserers den ikke uten sukker, bare en driver på lenge nok?En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
Jo, du kan redusere en løk ned til ingen ting, men smaken blir mye bedre dersom du tilsetter sukker.Hmm, karamelliserers den ikke uten sukker, bare en driver på lenge nok?En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
Her er jeg sterkt uenig, det blir ikke bedre med sukker. Det er bare et skittent knep som brukes av de som ikke har tid nok til å lage god mat. La løken surre under stadig omrøring så blir den til slutt brun av seg selv. Tilsett en slant god oksefond når den har blitt brun og la det koke inn.Jo, du kan redusere en løk ned til ingen ting, men smaken blir mye bedre dersom du tilsetter sukker.Hmm, karamelliserers den ikke uten sukker, bare en driver på lenge nok?En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
Interessant logikk - sukker, som tross alt utgjør ca 5% av en løk naturlig er utafor men oksefond (som også inneholder en god slant sukker fra grønnsakene brukt i fonden i tillegg til animalske proteiner, krydderier og hva man nå har brukt i fonden) er innafor?Her er jeg sterkt uenig, det blir ikke bedre med sukker. Det er bare et skittent knep som brukes av de som ikke har tid nok til å lage god mat. La løken surre under stadig omrøring så blir den til slutt brun av seg selv. Tilsett en slant god oksefond når den har blitt brun og la det koke inn.
Det kommer litt an på hva løken skal spises sammen med. Dessuten, Moscovado eller palmesukker smaker helt annerledes og langt mer "high-end" enn vanlig hvitt sukker. Det er jo ikke bare for fargens skyld vi gjør dette heller.... Og er det noe vi har nok av når løk skal tilberedes så er det tid! Og nøyaktighet.Her er jeg sterkt uenig, det blir ikke bedre med sukker. Det er bare et skittent knep som brukes av de som ikke har tid nok til å lage god mat. La løken surre under stadig omrøring så blir den til slutt brun av seg selv. Tilsett en slant god oksefond når den har blitt brun og la det koke inn.Jo, du kan redusere en løk ned til ingen ting, men smaken blir mye bedre dersom du tilsetter sukker.Hmm, karamelliserers den ikke uten sukker, bare en driver på lenge nok?En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
Ja da er de vel det da......Sukker er en gjenganger i oppskrifter og no offense, men de er skrevet av folk som garantert er bedre enn deg til å lage mat.......
God matpedagogikk, Bergfinn. Har selv en treåring hjemme som har vært i overkant skeptisk i matveien helt siden han ble født, og dermed lenge en kilde til bekymring. Vendepunktet kom med en krakk på kjøkkenet der han kunne se og ta del i hva som inngikk i matlagingen.Jeg synes det er helt greit og lage pose supper og pose kake fra Toro mens barna ser på.
Med det mener jeg at du også skal lage hjemmelaget suppe og kaker for å vise barna at hjemmelaget smaker best.
Om barna etter det foretrekker Toro.....da må du skjerpe deg og legge litt mer sjel og godvilje i kokkeleringa.
Barn er en fin målestokk på om maten er god nok. De er ærlige på tilbakemeldinger.
Jo da, jeg spiser den ofte slik på Alex sushi, men det er flere måter å bruke en ypperlig råvare på.Misbruk av kveitebuk! Skal dampes lett og finhakkes, blandes med litt chiliolje og spises som Gunkan Maki!
Fjordland er undervurdert