Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23

Bælenkel og sunn sommermiddag på terassen!!

- Avocado med rømme, reker, kreps og rømme, garnert med lakserogn og gressløk

- lun salat med nypoteter, dill, rødløk, baby leaf & sitron/olivenolje dressing

- jordbær med fløte

- kaffe avec

middag idag.jpg

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lyst på hvit asparges, hollandaise og skinke i dag. Kjøpte noen asparges på Kiwien, men de virket å være «råtten» inni senter - hulrom med slim. Tok derfor turen til Gutta på Haugen. 269 kroner for kiloen!!!!!!!! (Tyske)

Kjøpte fire store på pur faen… (Var gode da)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    Svindyrt - kjøpte flotte hvite asparges jeg også, forrige uke - av hensyn til allmenn fred og ro skal jeg ikke røpe selgeren men prisen var 330,- for en kilo!!! I Tyskland; 6-7 Euro for samme kvalitet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
    Hmm, karamelliserers den ikke uten sukker, bare en driver på lenge nok?
    Jo, du kan redusere en løk ned til ingen ting, men smaken blir mye bedre dersom du tilsetter sukker.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    I dag blir det entrecote på grillen, med bernaise og båtpoteter og en Romeo & Juliet Italiensk rødvin til.
    Må bare vente til solen går ned ved 21-21.30 tiden. Skal ikke klage over varmen, men for varmt å grille
    på terrassen før denne tiden. Får ta sommernatten til hjelp med litt god musikk på hodetelefonene etter maten.
    Pensjonist og ingen store planer i morgen tidlig. Må kose oss så lenge sommerværet er her!

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    En god porsjon sukker faktis - og røre rundt kontinuerlig til du ser at konsistensen er fin, og ikke noe brent løk. Nero sukkerkulør dersom du vil ha veldig mørk farge.
    Jo, du kan redusere en løk ned til ingen ting, men smaken blir mye bedre dersom du tilsetter sukker.
    Her er jeg sterkt uenig, det blir ikke bedre med sukker. Det er bare et skittent knep som brukes av de som ikke har tid nok til å lage god mat. La løken surre under stadig omrøring så blir den til slutt brun av seg selv. Tilsett en slant god oksefond når den har blitt brun og la det koke inn.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    I dag har jeg fått tak i t-bein fra Chianina-okse og da blir det ekte fiorentinsk biff til middag. Dette er verdens største okser som kan bli opp til 1500 kilo og de oppdrettes stort sett i Maremma. https://en.wikipedia.org/wiki/Chianina.
    Tilbehøret er salt, pepper, nyplukket sitron og kapers fra Pantelleria.
    I et sivilisert land oppgis det hvor dyret er født, oppvokst, slaktet og partert som etiketten viser. Jeg spiser ikke kjøtt fra dyr som er fraktet over halve Europa som kalver. Kortreist kjøtt er best.

P6040002.jpg

P6040003.jpg

P6040004.jpg

Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er ingen slaktere her i byen som har noe ferskere dessverre og det er 150 km til der hvor chianinaene bor. Men jeg tror ikke vakumpakking av ferkst og ferdig modnet kjøtt forringer smaken. Her er det hverken snakk om frysing eller langtidslagring.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Her er jeg sterkt uenig, det blir ikke bedre med sukker. Det er bare et skittent knep som brukes av de som ikke har tid nok til å lage god mat. La løken surre under stadig omrøring så blir den til slutt brun av seg selv. Tilsett en slant god oksefond når den har blitt brun og la det koke inn.
    Interessant logikk - sukker, som tross alt utgjør ca 5% av en løk naturlig er utafor men oksefond (som også inneholder en god slant sukker fra grønnsakene brukt i fonden i tillegg til animalske proteiner, krydderier og hva man nå har brukt i fonden) er innafor?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Viltburger.

Nedenfra og opp:
    Halvstekte chiabatta fra Rema 1000 (i minste laget for en burger viste deg seg)
    Creme fraiche
    Ruccola fra hagen
    Syltede rødbeter fra fjordårets innhøsting
    Reddik fra årets avling
    Grillet puck av kvernet elg/hjort fra harryhandel med salt, pepper timian og litt cayennepepper. Fetet opp med svinespekk til ca 20% totalt fettinnhold.
    Chevre på toppen
    Karamellisert løk

Ovnssteke amadinepoteter og chipotle-majo til.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    Det kommer litt an på hva løken skal spises sammen med. Dessuten, Moscovado eller palmesukker smaker helt annerledes og langt mer "high-end" enn vanlig hvitt sukker. Det er jo ikke bare for fargens skyld vi gjør dette heller.... Og er det noe vi har nok av når løk skal tilberedes så er det tid! Og nøyaktighet.

Jeg bruker en proff frityrkoker ved høvelige anledninger - en slik som tar 8 l. olje og har stor kapasitet. Blant annet til sprøstekt løk, noe av det beste tilbehøret til en saftig biff i grillsesongen! En mengde vanlig gul løk høvles i tynne ringer på mandolinen, og kan godt ligge en stund for å kvitte seg med litt væske. Så når det skal spises så er det opp i frityren - og her må en passe på hele tiden, for det tar nemlig en god stund det hele før det plutselig (og innenfor noen ganske få sekunder) er optimalt og ferdig. Bare litt for lang steketid og det hele er ødelagt. Tøm det så ut på en stor tallerken og dryss på vanlig salt mens løken er fuktig og glovarm. Som sagt, fantastisk godt til spesielt biff. Crunchy, salt og med løkens naturlige sødme samtidig. Vanvittig godt.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Her modererer du tidligere utsagn voldsomt. Men uansett så mener jeg at sukker ikke har noe med løk å gjøre. Den frityrstekte løken din høres bedre ut, men jeg har dessverre ikke fordøyelse som tåler frityrstekt mat. Jeg pleier å lage en løksaus av britisk type som jeg bruker til oksebiff, hvalbiff eller pølser med potetmos. Forbildet her er britisk bangers og mash med løksaus. Skjær 2-3 løk i biter og surr det i svak varme i olivenolje til det blir brunt. Det krever 20-30 minutter under konstant omrøring. Snu ryggen til et øyeblikk og det blir svidd. Når fargen er der skal det tilsettes 2 til 3 dl god oksefond, en god skvett hvitvin, godt med kvernet pepper og en svært toppet teskje med tørr Colmans sennep. Rør dette ut og la det småkoke i et par timer. Da er det på tide å lage resten av maten.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Men hvorfor er oksefond og sennep og hvitvin greit og sukker fyfy? Fond, hvitvin og sennep har absolutt ingen verdens ting med løk å gjøre. Sukker har i det minste noe med løk å gjøre. Karamellisert løk er netto det - karamellisert løk. Det er godt med fond, hvitvin, sennep og faens oldemor med da er det noe helt annet.

Sukker er en gjenganger i oppskrifter og no offense, men de er skrevet av folk som garantert er bedre enn deg til å lage mat.

Jeg bruker forresten også gjerne en desj soyasaus eller balsamicoeddik,
    Men det er vel også satans verk siden det ikke er oksefond?

Blir forresten karamell bedre om man bytter ut sukker med oksefond?

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Kompiser på besøk i dag

Gazpacho
    Pulled pork i bak choi
    Hickoryrøkt hel kotelettkam med potetsalat, svidd purre og ramsløksmør.
    Creme brulee

Og 2-0 til Tyskland.

Pulled pork er fint. 10 minutter arbeid og 50-60 kroner i utgifter. Nakkestek er mye pes å få tak i så jeg bruker bogstek fra rema. Så godt som gratis til 50 kroner kiloen for rent kjøtt. En frekk dry rub, 6-7 timer på lav varme, riv og bland inn bbq-saus til slutt. Godt, billig og enkelt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    NÅ ble jeg misunnelig! Har ikke spist enda, og kjøleskapet skranter :mad: Min favorittfisk til sashimi det der.

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Grillet selvfisket villaks med stekte potetbåter, smørsaus og salat til.
    :)

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Kveitebuk er en av mine favoritter. Jeg fikk tak i en bit på 1,5 kilo her om dagen, det var renskåret buk fra den ene siden av fisken. Her snakker vi definitivt ikke om småkveite. Fisken trekkes i 12- 14 minutter og serveres med kokte nypoteter og gulerøtter. Dette stykket er så fett at smørsaus til potetene blir unødvendig. Det er ikke bare kjempegodt, men også sunt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Yepp, kveitefett er skikkelig digg.

Lagde suppe her forleden med biter av kveiteavskjær fra jobben. Billig og godt.
    Freste brokkoli, blomkål, gulrot og litt løk i panna. Slang det opp i ei gryte med kokende vann til grønnsakene ble møre.
    Kjørte hurtigmixeren ned i gryta. Tilsatte en fløteskvett og små biter av kveite og bacon til slutt.
    Veldig enkelt, og veldig godt.

Forøvrig er jeg litt uenig med Pascal. Jeg synes det er helt greit og lage pose supper og pose kake fra Toro mens barna ser på.
    Med det mener jeg at du også skal lage hjemmelaget suppe og kaker for å vise barna at hjemmelaget smaker best.
    Om barna etter det foretrekker Toro.....da må du skjerpe deg og legge litt mer sjel og godvilje i kokkeleringa.
    Barn er en fin målestokk på om maten er god nok. De er ærlige på tilbakemeldinger.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Jeg synes det er helt greit og lage pose supper og pose kake fra Toro mens barna ser på.
    Med det mener jeg at du også skal lage hjemmelaget suppe og kaker for å vise barna at hjemmelaget smaker best.
    Om barna etter det foretrekker Toro.....da må du skjerpe deg og legge litt mer sjel og godvilje i kokkeleringa.
    Barn er en fin målestokk på om maten er god nok. De er ærlige på tilbakemeldinger.
    God matpedagogikk, Bergfinn. Har selv en treåring hjemme som har vært i overkant skeptisk i matveien helt siden han ble født, og dermed lenge en kilde til bekymring. Vendepunktet kom med en krakk på kjøkkenet der han kunne se og ta del i hva som inngikk i matlagingen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Lokale Spar-sjappa solgte bogstek av kalv til gi-bort-pris - 175 kroner kiloen for rent kalvekjøtt er b-i-l-l-i-g. Lagde en klassisk søndagsstek av den i går, men 1.5kg kjøtt er i aller meste laget for 2 voksne og 2 barn, så det ble en hel del rester. Lagde en vitello tonnato - sandwhich i dag om det er noe som heter det... tynne skiver kalvekjøtt og majones tilsatt tunfisk fra boks og kapers på en surdeigsbaguette fra Åpent Bakeri. Ble veldig godt og komisk enkelt når man allerede har kalvekjøttet tilgjengelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    Misbruk av kveitebuk! Skal dampes lett og finhakkes, blandes med litt chiliolje og spises som Gunkan Maki!

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Lagde og lagde fru Blom........, men godt smakte det nå likevel.

fjordland.png

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.423
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Misbruk av kveitebuk! Skal dampes lett og finhakkes, blandes med litt chiliolje og spises som Gunkan Maki!
    Jo da, jeg spiser den ofte slik på Alex sushi, men det er flere måter å bruke en ypperlig råvare på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lunsj jaffal,

Fant noe steinsopp rett utenfor jobben. Grillet noe godt lyst brød i mikroen med sopp og litt cheddar under.

Ble snadder.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.207
    Torget vurderinger
    23
    Spaghetti Vongole With a twist - 1 kg. flotte blåskjell i tillegg til hjerteskjellene. Ble fantastisk godt, og så enkelt! Kunstler Riesling til maten, sovnet deretter i stolen :(

G

Gjestemedlem

Gjest
    Var et par uker i Toscana nylig. Så mye god mat der. Fikk handlet med litt råvarer hjem også.

Spekemat, lardo og guanciale av Cinta Senese, Pecorino fra Pienza, kanstanjehonnnng Chienciano, Salami og villsvinsalami (begge med fennikel), Søte småkaker fra Sienna (panforte og noen mandelkaker som begge er nydelig dyppet i litt søtvin), noen sitroner fra Sorrento og en flette med god hvitløk, noe syltet småsopp, tørket og pulverisert tunfiskrogn og ymse oster og spekemat, drops og krydder, og frøpakker med Cavola Nero. (Slik at jeg til neste år skal kunne lage ordentlig ribollita)

Trenger bare litt godt brød og noe olje så er det mange gode måltider her.

Med noen gode viner fra Montepulchiao og Montalcino så behøver ikke jeg stort med for et måltid.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.446
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får "gourmetmat" hver dag enten det er fiskekaker eller finere saker. Har en kone som bare elsker å lage mat. Her litt canette de canard med salat og rotgrønnsaker og saus med en dæsj av Crème de Cassis
    canette.jpg

Canette er andebryst av en ung (hun ) andekylling, det koster betydelig mer enn vanlig andebryst men er utrolig mørt uansett stekegrad.
    cdc.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn