Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Blir det feil å telle Waldorf-salatrester som 1 av 5 frukt om dagen, 4 dagen på rad?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Mnja... Uansett vil salatrester før eller siden slutte å være sunne.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    6.553
    Nyttårsaften:
    Frokost: kokos og ananas-pannekaker med salt karamellsaus til. Brennvarm, sterk kaffe innat.
    Middag: Lasagne, (vegan)pølse, fenikkel og fenikkelfrø, anis, og rosmarin i en ellers godt redusert og kraftig tomatsaus. Bechamel med muskat. Hvitløksbrød til.

    Først nyttårsdag: Dal Makhni, kongen av indiske linseretter. Sorte linser og røde bønner kokt helt møre med løk, sort kardemomme, hjemmekomponert garam masala og litt tomat. Etter koketiden moses halvparten av linser\bønner, før man tilsetter (havre)fløte og en "tarka". Tarka i dette tilfellet er strimlet fersk rød chilli, frest i olje med cuminfrø og en mortet mos av ingefær, hvitløk og hel, sort pepper. Servert med store, bløte nan på hvete og emmer.

    I dag: rester :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Tenkte å lage misosuppe en dag, er det mulig å oppdrive anstendig tofu i en velassortert dagligvarebutikk eller må jeg på en spesialsjappe for denslags?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    6.553
    Silketofu pleier å være ok på smak og lett å få tak i på butikker med godt utvalg. Fast tofu er det gjerne litt verre med, både når det gjelder tilgjengelighet og smak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et alternativ er å lage paneer og bruke det i stedet for. Det er svært enkelt og kan bli riktig delikat om man er nøye.

    2 L H-melk varmes til kokepunktet, så av varmen i 5 minutter, og fjerne den lille snerken som nå har kommet. Tilsette ca 2 ss sitronsaft eller litt mer til man ser at det skiller seg, men ikke for mye, for da blir paneeren litt hard. Så rører man forsiktig i det hele til alt har skilt seg, og ostemassen har festet seg i så store klumper som mulig. Så heller man det over i et dørslag med en duk i (rent kjøkkenhåndle eller eget osteklede om man har det), Skyld det hele i rennende vann slik at ikke smaken av sitron henger ved. Deretter knyter man det sammen og henger det hele opp slik at de får dryppe fra seg en halvtimes tid. Så mens massen fremdels er i duken former man det til en flat og rundt kake og bretter kledert rundt. Man setter så noe tungt over det hele (f.eks. en kjele med vann i) og lar dette presses en stund til. Så pakker man det hele ut og skjærer massen i passe biter.

    Står seg i kjøleskapet minst en uke, eller i frysen i et halvt år.

    Kan brukes på samme måte som tofu og vil ikke smelte når den blir varmebehandlet slik at man kan bruke sen i supper, pensle den med olje og grille den etc. Mye brukt i indiske vegetarretter.

    how to make paneer or cottage cheese, homemade paneer recipe
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    6.553
    Produksjonsprosessen for fast tofu og paneer er veldig likt, kun typen væske som brukes avviker.

    Jeg skal snart i gang med å lage tofu selv, har cravings på mapu tofu!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Må man ha fast tofu for bruk i en varm suppe? Vil silketofu smelte?

    (jeg er helt noob på tofu, men har scoret en del av de sære japanske råvarene og tenkte å eksperimentere litt...)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    6.553
    I lette supper som midt og retter som den jeg postet, er det som regel silketofu. Fast tofu blir gjerne brukt fritert i mer curry-lignene retter med mindre saus.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Ok får de hva jeg finner. Kjørte vegetar i dag med en kikertcurry servert med ris. Ble godt, men var i rauseste laget med krydderiene så ble vel spicy. Får mildne neste porsjon med litt yoghurt eller mer kokosmelk slik at den blir mer håndterbar for resten av familien. Kunne selvsagt bare økt mengden men hadde ikke mer kikerter og ville ikke i introdusere bønner i den.

    Ganske standard opplegg med løk, ingefær, chili, mye hvitløk, tomater, kokosmelk, garam marsla, tandoori marsala, paprika, korianderfrø og gurkemeie. Ferske korianderblader og hakkede cashewnøtter på toppen og litt limesaft for syren. Ris til og naanbrød hadde jeg i fryseren fra tidligere. God og kjapp hverdagsmat, tar ikke mye lengre tid enn å koke risen.

    Fant et bar bokser kikerter på "lageret" som gikk ut på dato for et år eller to siden og dette var en grei måte å bruke de på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg boltrer meg i rester etter julefeiringen. Poteter, pølse, surkål, rødkål, pinnekjøtt.

    Igår vossakorv med hjemmelaget potetmos med løk og sellerirot, og så surkål og erter.
    Sure agurker og sennep til, knallgodt. Og stimulerende for fordøyelsen...

    Ikveld blir det rester av pinnekjøtt, noe på grillen med søt glassur, noe blir malt til paté sammen med ribbefettet, urter og løk og stekt i ovn. Spises med rødkål og hva vi ellers måtte finne.
    Dessert hermetiske pærer med vaniljesaus.

    Fortsatt god jul!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I vanlig gjenge igjen.
    Tidlig oppe og handlet på fisketorget idag.
    Da ble det hjemmelagete fiskekaker med stekt løk. Servert med revet gulrot, smeltet smør og rømme.
    År og dag siden sist, knallgodt.
    DSC_0048-2.JPG
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Ja det begynner vel å nærme seg høysesong for reker nå. Jeg er fristet til å se om jeg får tak i noen neste uke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Bruschetta på stekt surdeigsbrød gnidd med hvitløk med trøffelsalami, tomater, god balsamico, basilikum og parmesanflak. Etter et par-tre uker på kjøkkenbenken er tomatene der de skal være. Fant utrolig nok en strøken basilikumsplante på butikken i januar, det er ikke ofte det skjer.

    Grillet Indrefilet av svin med dampet mandelpotet, aspargesbønner og sennepssaus.

    Utvalg oster.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hver jul bruker vi å kjøpe fenalår, og da bruker det å være en relativt kjøttfull rest igjen. Denne kokte madammen samen med litt purre og gulerot over et par timer. Krafta brukes til basis for ei suppe, så lemmes kjøttet av låret og tilsettes, sammen med poteter, seleri, kålrot og gultrot. Fin suppe på en vinterdag, selv om man ikke bør ha det for ofte, da den blir relativt salt.

    I morgen blir jeg og madammen å prøve oss på å lage elgkjøttkaker. Vi fikk et kilo elgkjøttdeig fra onkelen min, som vi skal prøve å konvertere til et herremåltid eller tre...

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Kjøp svinefett og tilsett. Elgkjøtt er normalt så magert at der blir tørt og kjedelig.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.728
    Antall liker
    2.339
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    En kilo elgkjøttdeig, 4 hg. grovkvernet medisterdeig, 2 egg, litt mel, melk, litt nyraspet muskat, salt og nykvernet pepper. Formes til passelige kaker og brunes lett i panne. Tas over i gryte sammen med en hakket løk og kraften som kokes ut av pannen med litt vann eller hvitvin. Kokes forsiktig i 20 minutter. Så tas kakene ut og det lages saus på kraften med en meljevning. Når sausen er passe tykk legges kakene oppi igjen og alt kokes i noen få minutter for å få vekk melsmaken. Serveres med kokte mandelpoteter og evt. rørt tyttebær for de som liker det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det ble som følger:
    1 kg elgkjøttdeig, og 800g storfekjøttdeig.
    En stor, grovraspet løk.
    3 skiver tørt brød oppsmuldret
    3ts salt,1-2ts pepper, 1 ts timian 1-2ts muskat
    3 egg
    Litt olje og en skvett helmelk

    Hadde først kjøttdeigen i kjøkkenmaskina og eltet den sammen, tilsatte så litt og litt salt til kjøttdeigen ble seig. Tilsatte resten av krydderet, løken og eggene og lot maskina jobbe litt. Tilsatte så tørt brød til jeg fikk en fast konsistens, og hadde så i litt olje og melk.

    Formet passe store kaker for hånd, stekte i panne, og lot de trekke i grønnsakbuljong i 10 min.

    Laget så brunsaus og lot kjøttkakene surre i denne i 15-20m, serveres med mandelpoteter, makkaronistuing og tyttebær.

    IMG_2140.jpg

    Johan-Kr
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.269
    Antall liker
    6.553
    Dhaniya Aloo Chole.
    Variant av den klassiske Chana masala, men jeg gjorde en liten vri. Har eksperimentert med flere varianter de siste ukene, men i går tok jeg en på frihånd.

    Freste først hel garam masala (min variant inneholder også sort kardemomme, fenikkelfrø, løkfrø og sennepsfrø) før jeg stekte to never med hakket koriander og knuste koriander frø i dette et halvt minutt. Så i med most hvitløk og ingefær og finhakket løk. Chilipulver, cumin og gurkemeie. Tomatpure, en liten boks hakkede tomater og en stor hakket tomat. Kokevannet fra kikertene, kokt inn i 1 time. Hadde i litt bukkhornkløver og en skje med cashewsmør, før jeg hadde i kikertene og lot det koke inn på nytt.

    Servert med ris med stekte nøtter og revet kokos.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Lagde vincisgrassi i dag. Festlasagne fra Marche-regionen. Kjøttsausen ble legendarisk. Omfattende opplegg med høyrygg, bibringe, sviekjake, kyllinglår, bacon, salsiccapølse, andekrås, andelever, andehjerte og hvitvin i tilleg til det vanlige med løk, gulrot, stangselleri, tomat og hvitløk og krydderier. Ca fire timer koketid og vel verdt å vente på.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.217
    Antall liker
    7.048
    Torget vurderinger
    4
    Egg, bacon, engelske frokostpølser fra Grøstad Gård, råstekte poteter, noen små smakfulle tomater, Guinness.

    Enkel og mettende kost perfekt etter noen mil på sykkel i skarpt vintervær.
    Enkel sikringskost, - men himla godt når skotten skriker etter næring. Duger for øvrig like godt dagen derpå. Egentlig alltid når man er skikkelig sulten. Frokost, lunsj, middag eller kvelds.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg får slenge meg på her, Trane. Lager egentlig ikke ofte mat, men måtte trå til med tilsvarende sikringskost jeg også. Tomatene kunne vært ferskere, men ellers ganske identisk.:)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Misosuppe med tofu
    Laksesashimi med ponzusaus
    Friterte vårruller med chilidip
    Vanilje pannacotta med rabarberasuppe

    Det er tross alt mandag... nå skal det sies at jeg hadde ponzusaus og chilisaus i kjøeleskapet, vårruller i fryseren og pannacottan og rabarbarasuppa var rester fra i går. Så eneste jeg gjorde var å lage daishi (japansk kraft) og smake til med misopasta, samt skjere laks i tynne skiver og finsnitte et par vårløk, samt fritere vårrullene.

    Det blir første og siste gang jeg kjøper tofu. Minner meg litt om talipia - en fisk som smaker absolutt ingen ting som mest er en konsistens man kan kle med andre smaker.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Pannestekt røye med smørdampet gulrot, fennikel, squash og sukkererter. Buerre blanc med gressløk til.

    Når jeg kjøper røyefilet til 369 kroner kiloen på Fiskeriet på youngstorget forventer jeg dog ikke å bruke 10 minutter på å nappe ut sikkert 30-40 ben fordelt på to fileter.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Samme her!:) Selvfisket fjell utgaven. Noen ca. halv kilos på panna er bare nydelig!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.329
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    I dag blir det god gammeldags fiskegrateng, poteter og gin. Eller kanskje en øl.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.997
    Antall liker
    91.336
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    I kveld ble det Taco for første gang på minst 3 år. Det var like spennende som biff. Slikt skal jeg ikke ha flere ganger
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Det kan da gjøres svært så spennende, men den norske standardvarianten er dølle saker.

    Regel nr 1 er å droppe skjellene og så tar man det derfra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den norske varianten er direkte ekkel. Forvokste corn flakes, tørrstekt kjøttdeig med farget salt fra posemix, agurk kuttet i terninger og en boks med mais, litt revet eller ternet norwegia, og et glass med salsa og en flaske thousand island, eller en boks med ertepure med guacamolesmak om man skal ta den helt ut.

    :(

    Buææh ...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I dag ble de hjemmelaget pølse basert på svinenakke og kalvekjøtt, krydret med harissa, røykt spansk paprika, ungarsk paprika, pul biber og litt maltekstrakt. Servert med kolrabistappe.


    Enkelt og smakfult.


    (Den andre halvparten av pølsedeigen ble krydret med fennikelfrø, karve, hvit pepper og frø fra noen få kardemommekapsler.) Men den er allerede spist opp.


    Skal lage mer pølser etterhvert. Det var riktig moro å lage.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg laget frossen-pizza. Ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Litt hardt stekt på første forsøket, men bedre i annen runde. NB Ikke samme pizza begge gangene. Det beste var egentlig pilsen. Gjelder å få Mack øl så lenge vi kan få det.

    oct spiser alltid pizza på fredager, så jeg tar sjansen på at det stemmer i dag også.


    Berserkr tror jeg spiste fleinsopp til middag i dag, jf. Jensen-tråden.

    Vinyl-mannen spiste......nei ikke vinyl.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    I går hadde jeg egentlig tenkt å lage sushi 'i løsvekt'. Altså Salmalaks i skiver og ris, vårløk og avokado med litt soyasaus og annet snadder.

    Plutselig sto jeg der med en lime i hånda og bråbestemte meg for å lage ceviche i stedet. Det ble godt med samme 'tilbehøret'.

    I dag prøver jeg kylling marinert med Pataks Kashmiri masala pasta og yoghurt, ris til. Og så skal jeg prøve riesling med litt restsødme til. Akkurat som om jeg vet hva det er, annet enn hvitvin. Den er forresten god uten mat til.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg laget frossen-pizza. Ikke så vanskelig som jeg hadde trodd. Litt hardt stekt på første forsøket, men bedre i annen runde. NB Ikke samme pizza begge gangene. Det beste var egentlig pilsen. Gjelder å få Mack øl så lenge vi kan få det.

    oct spiser alltid pizza på fredager, så jeg tar sjansen på at det stemmer i dag også.


    Berserkr tror jeg spiste fleinsopp til middag i dag, jf. Jensen-tråden.

    Vinyl-mannen spiste......nei ikke vinyl.
    Hvis Grandiosaen blir svidd på første forsøket, så anbefales det å la den ligge i bløt i skummet kulturmelk en times tid, før man steker den på ny på samme varme (gjenta om nødvendig til man er sulten nok). Flein er små og tynne og blir lett svidd, så de anbefales heller å males opp og røres ut i en pizzadip basert på en pakke majones og 3-4 SS finhakket nellikspiker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    ^^ De pastaene er sånn ok-ish. De på glass er bedre enn de hermetiske. Du trenger faktisk ikke så veldig mange krydderier for å lage sakene mer fra scratc, men kan kreve litt planlegging med tanke på marinering og eventuell koketid for seigere stykker som lår og lammebog (mye bedre enn bryst fra kylling). En ide er, om mulig å lage dagen før. Det blir nesten bedre av å stå og så er det bare å varme opp og koke litt ris eller bulgur til og tidsfaktoren er redusert.

    Du som jobber på Grønland har jo fin tilgang til nanbrød om du ikke gidder å bake selv. Ring i forveien så er de klare når du sykler innom. De indiske/pakistanske sjappene i områder lager en bunke om man ringer så slipper man ventetiden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvorfor er det så få bilder i denne tråden? Så snart det er tale om hele anlegg, høyttalere, dacer og annet med ledning, knipser folk glatt i vei, men ikke med mat. Blir den spist opp før folket rekker å ta bilde? Eller er dere bleike?



    Grøss - tomatsuppe-pizzaen blei litt mykje brent.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.997
    Antall liker
    91.336
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Hva er forskjellen på laks og salmalaks? Mvh Novise
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hva er forskjellen på laks og salmalaks? Mvh Novise
    Samme som f.eks. forskjellen på en okse og en ytrefilet. Det er helt greit å kjøpe de stykker man trenger i stedet for hele dyr eller fisker. Skal man f.eks. lage sushi så er det helt greit å velge et fint stykke med renskåret filet i stedet for å måtte forholde seg til resten av fisken i samme slengen. Det har kommet flere produsenter som tilbyr lignende produkter også nå.

    Skal man bare lage sushi til et par personer så er kanskje en slik mer enn nok:

    Salma360-e1461667317588.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn