Hadde julemiddag nr. 1 hjemme i går. Mitt forsøk på å lage surkål feilet da jeg hadde brukt altfor mye salt viste det seg. Syrligheten fra gjæringen var forsåvidt fin nok i seg selv, men det var uspiselig og gikk i komposten. Så måtte jukse litt og lage hurtigvarianten. Ble ikke så halvgæli med kål, eple, hvitvinseddik, karve, salt, pepper, litt kajennepepper og kjøttkraft.
Pinnekjøtt av kje fra dumpingsalget til Jacobs i våres hadde klart seg fint i fryseren (fryser det ned med en gang uten å vanne ut - det holder omtrent evig) og den ovenfor avbildede tynnribba fra den glade halve grisen fra Svartskog var helt fortreffelig. I det hele fremstår kjøpet av en halv gris som en bedre og bedre deal. Mørt, mykt og fint kjøtt, god marmorering og alt slik det skal være.
For de som skal steke svineribbe i jula og er redd for ikke å få svoren sprø - jeg gjør som følger og det funker. Alltid.
1-2 dager før: Rut svoren om det ikke allerede er gjort, krydre godt med salt og pepper, gni det inn og legg ribba med svoren ned i en langpanne eller stor form. Ha evt over plastfolie (jeg gjør dette dagen før og dropper folien).
Legg ribba med svoren ned. Legg litt gulrot, stangselleri, sellerirot/persillerot/pastinakk, løk, hvitløk ,purre, lauberblad og evt litt salvie rundt ribba. Hell på en god dæsj hvitvin og varmt vann. Dekk med aluminiumsfolie og stek på 175 grader i 45-50 minutter. Ta ribba ut, snu den. Dytt grønnsaker under, evt krøllet alu-folie slik at det høyeste punktet blir på midten, men ikke bygg opp for mye.
Så det viktige. Senk temperaturen til 140 grader og stek lenge. Et par timer går helt fint. Pass på at det ikke går tørt i bunnen, etterfyll evt med vann. Mot slutten kjøres temperaturen opp til 225-250 grader til svoren er fin. Den skal allerede være godt på vei til å bli sprø før temperaturen heves. Følg med, men siden det ikke brukes grill skal det en del til før noe blir svidd. Når den er ferdig bør den få hvile en 20 minutters tid før den skjæres opp. Imens helles kraften over i en gryte og kokes inn til en fin saus som evt smakes til med salt og pepper.