Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag. En løk, en chili, et hvitløksfedd, en boks kikerter, en boks tomater, og litt krydder. Lat, matlei, og ikke helt fremmed for tanken om å gå litt ned i vekt.

Men til julaften: Pinnekjøtt, hva anbefales? Bør ikke innebære en reise til vestlandet, milevis til fots for å finne den riktige avsidesliggende gården og denslags.
    Prøv
    pinnekjøt av geiteribbe. Det seljast fleire stadar. Får du ikkje tak i dette, kan du prøve villsau. Dei sel det i delikatessebutikkar.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Suppe i dag.

Kjøpte en gang en suppekokemaskin på tilbud ... (jeg er litt sucker for å prøve ut teknikk til mat). Men den er faktisk ganske anvendelig, og blir mer brukt enn jeg fryktet. Kombinert blender og koker, som kan lage ganske mye rart. Finmoste supper, grove supper, kompotter og annet.

I dag ble det:

et par gulrøtter, en potet, en sjalottløk, en hvitløksbåt, litt purre og en skvett med fløte

Et par ts med kyllingbulijongsuppepulver fra asiatisk land.

Krydret med: pommerans, ungarsk paprika, ingefær, gurkemeie, .. en skvett med ponzu fra flaske. Og vann.

Et par SS med ristet rispulver, for litt tykning og smak.

Tror det var det.

Etter å ha tilsatt ingredienser er et å trykke på start og vente 20 mins eller så til det er ferdig.

Ble riktig godt.. en skje med crème fraîche i suppeskålen. Riktig flott gylden farge også, av gulrot og gurkemeie.

Lett å lage gode supper med denne med det man har i kjøleskapet, så lenge man har elementære basisvarer og litt krydder.

..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    Folk i Oslo/Akershus kan få pinnekjøtt fra villsau, fra Vest Agder beitelag, fra www.duggurd.no

Meget godt, hva jeg selv har lagt til side til julen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takker for alle tips. Det kan fort ende med at jeg tar turen i butikken og primært leter etter de stykkene som best passer beskrivelsene.

C

cruiser

Gjest
    Suppe i dag.

Kjøpte en gang en suppekokemaskin på tilbud ... (jeg er litt sucker for å prøve ut teknikk til mat). Men den er faktisk ganske anvendelig, og blir mer brukt enn jeg fryktet. Kombinert blender og koker, som kan lage ganske mye rart. Finmoste supper, grove supper, kompotter og annet.

I dag ble det:

et par gulrøtter, en potet, en sjalottløk, en hvitløksbåt, litt purre og en skvett med fløte

Et par ts med kyllingbulijongsuppepulver fra asiatisk land.

Krydret med: pommerans, ungarsk paprika, ingefær, gurkemeie, .. en skvett med ponzu fra flaske. Og vann.

Et par SS med ristet rispulver, for litt tykning og smak.

Tror det var det.

Etter å ha tilsatt ingredienser er et å trykke på start og vente 20 mins eller så til det er ferdig.

Ble riktig godt.. en skje med crème fraîche i suppeskålen. Riktig flott gylden farge også, av gulrot og gurkemeie.

Lett å lage gode supper med denne med det man har i kjøleskapet, så lenge man har elementære basisvarer og litt krydder.

..
    Evt en slik bamix_16.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Jeg vil anbefale en der delen uten motor går i oppvaskmaskin... arvet en Bamix, brukte den så godt som aldri. De kan være så bra og kraftige de bare vil, men det er mye pes å ta av kniven om man skal bruke mølle og den må vaskes for hånd siden akslingen sitter fast - i alle fall den jeg hadde.

Det er uansett bare en stavmikser og til hjemmebruk har jeg enda til gode å oppleve at en kurant modell ikke gjør susen. Jeg bruker en del mølla med kuttekniver når volumene er for små til å stavmikses eller dra frem foodprosessoren. Der har Bamix det mest tungvindte konseptet jeg noen gang har vært borti.

Xtrike

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.01.2015
    Antall liker
    30
    Sted
    Mjøndalen

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil anbefale en der delen uten motor går i oppvaskmaskin... arvet en Bamix, brukte den så godt som aldri. De kan være så bra og kraftige de bare vil, men det er mye pes å ta av kniven om man skal bruke mølle og den må vaskes for hånd siden akslingen sitter fast - i alle fall den jeg hadde.

Det er uansett bare en stavmikser og til hjemmebruk har jeg enda til gode å oppleve at en kurant modell ikke gjør susen. Jeg bruker en del mølla med kuttekniver når volumene er for små til å stavmikses eller dra frem foodprosessoren. Der har Bamix det mest tungvindte konseptet jeg noen gang har vært borti.
    Jeg kjører min i et litermål med varmt vann, bytter vann og gjentar, etter at jeg har brukt den. Det er all rengjøring den får.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det rågode pinnekjøttet kommer fra glade villsauer på sørlandet. Villsauen (gammelnorsk spælsau) var nesten utdødd for bare noen tiår siden, men aktivt bevaringsarbeid har gjort at det nå finnes en god del av rasen! Dette er takket være blant annet et knippe entusiastiske bønder som driver under Agder Kystbeitelag. Og det er nettopp disse som står bak det supre pinnekjøttet og fenalårene vi selger til jul! Vi mener bestemt at kjøttet har en mer viltsmak og karakter enn "vanlig" pinnekjøtt .

www.duggurd.no

http://sesongbutikk.duggurd.no/?
    Villsauen er veldig mager i kjøttet, også når den er velfødd og stor (til villsau å være). Jeg er veldig begeistret for modern spæl, og har også tro på svartfjes som jeg kjenner folk som har, men har ikke spist den selv (som jeg vet). Begge disse er hardføre og relativt atletiske og går godt i fjellet på vestlandet, og har bedre kjøttfylde og fettdeponering enn villsau.

D

Danke

Gjest
    Kalv entrecote står på menyen idag. Lurer på hvordan det smaker... litt skeptisk til om det er bedre enn voksent storfe..

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Kalv entrecote står på menyen idag. Lurer på hvordan det smaker... litt skeptisk til om det er bedre enn voksent storfe..
    Mildere i smaken så må være noe snillere med tilbehøret. Kjøttet kan være veldig mørt og fint, men det er typisk noe dårligere marmorert enn et godt tilsvarende stykke fra voksne dyr.

Jeg foretrekker "ordentlig" entrecôte, men kalv er godt det også. Jeg pleier å lage risotto eller pasta til. Ikke akkurat noe man spiser BBQ-saus og pommes frites dyppet i chiopotle-majones til.

C

cruiser

Gjest

Jeg kjører min i et litermål med varmt vann, bytter vann og gjentar, etter at jeg har brukt den. Det er all rengjøring den får.
    Dette er selvsagt helt riktig, ingen kjøkkebredskaper skal i oppvaskmaskinen

C

cruiser

Gjest
    Noen spesiell Bamix du vil anbefale, cruiser? Ser det er flere modeller og forskjellige motorstyrker.
    Spørs hva du skal ha av tilbehør, skal du bare kjøre opp supper og sauser så holder 140 watt lenge, det er jo omdreiningene og kvaliteten på knivene som er "hemmeligheten" bak en bamix. Gå for 200 om du skal bruke mye mølle

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har en ultrakjip sak fra Bosch eller noe. Den dekker mine enkle behov, men jeg kunne godt tenkt meg 2-3 hoder som kan rotere mellom bruk og oppvaskmaskin.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Fordi varmen kombinert med vaskemiddelet ødelegger belegger, legeringer osv
    Kjølkendingser blir sløve av bruk, ikke av å bli vasket i maskin. Det er ikke slik at en kniv som aldri er i maskin forblir skarp og fin. Om man aldri bruker noe men vasker det i maskin så er sikkert maskinvask den dominerende faktor, men ting er til for å brukes.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.439
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg ville aldri legge mine dyre japanske kjøkkenkniver i spesialstål i en oppvaskmaskin fordi de da ville ruste, men alt annet går inn. Jeg har ikke sett at noe har tatt skade av det.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.903
    Torget vurderinger
    2
    Eggen på kniver er herdet, og kan ødelegges av oppvarmingen i en vaskemaskin, og også av kokende vann. En hvesset egg er ikke mange mikronene bred og krystallene i metallet får skjørere forbindelser når (en god) kniv utsettes for retemperering.

Men folks behov for at kniver skal være enkle å rense har fått selv Wüsthof til å endre på sine råd. På 1990-tallet var de tydelige på at man ikke skulle legge knivene deres i vaskemaskinen, pga varmen. Nå mener de at det går, pga potensialet for at kunder ikke skal velge Wüsthof.

Wüsthof nå: Cleaning: How to care for your WÜSTHOF knives

Wüsthof på 1990-tallet - punkt 3 er blitt borte i dagens råd:

Skjermbilde 2016-12-15 kl. 10.21.46.jpg

D

Danke

Gjest
    Fy den kalven var god...

Helt sykt, tør ikke si hvor jeg har kjøpt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kniver kan bli uskarpe av hvis de roter borti ting, av samme grunn er det ikke lurt å ha dem i en skuff sammen med annet rammel med mindre den har et etui eller slire. Mange skaft kan også bli skadet av vaskemaskin.

Men det som gjør at jeg ikke har alt av metall i maskinen er at det ofte blir liggende igjen vanndråper som kan sette flekker eller starte rust. Tre hører heller ikke hjemme i maskinen.

Så Panner, gryter, kniver og ting med tre tar jeg mest mulig for hånd etterhvert som jeg har brukt det.

Har en dusjkanne med en sterk zaloblanding for hånden, kniv klarer seg ofte bare med varmt vann også, og så et drag med kjøkkenhåndkledet og tilbake på plass. Tar ikke mange sekundene.

Talerkner, glass, fat, arbeidsredskap i plast, eller fins som visper og slikt havner gjerne heller i maskinen.

• Liker
    Reaksjoner: JCP
    D

Danke

Gjest
    Kniver kan bli uskarpe av hvis de roter borti ting, av samme grunn er det ikke lurt å ha dem i en skuff sammen med annet rammel med mindre den har et etui eller slire. Mange skaft kan også bli skadet av vaskemaskin.

Men det som gjør at jeg ikke har alt av metall i maskinen er at det ofte blir liggende igjen vanndråper som kan sette flekker eller starte rust. Tre hører heller ikke hjemme i maskinen.

Så Panner, gryter, kniver og ting med tre tar jeg mest mulig for hånd etterhvert som jeg har brukt det.

Har en dusjkanne med en sterk zaloblanding for hånden, kniv klarer seg ofte bare med varmt vann også, og så et drag med kjøkkenhåndkledet og tilbake på plass. Tar ikke mange sekundene.

Talerkner, glass, fat, arbeidsredskap i plast, eller fins som visper og slikt havner gjerne heller i maskinen.
    På ØoB i Sverige får du prima sett med tre kniver for 40 spenn.... Holder seg skarpe, slipes en gang av og til...

C

cruiser

Gjest
    Fordi varmen kombinert med vaskemiddelet ødelegger belegger, legeringer osv
    Kjølkendingser blir sløve av bruk, ikke av å bli vasket i maskin. Det er ikke slik at en kniv som aldri er i maskin forblir skarp og fin. Om man aldri bruker noe men vasker det i maskin så er sikkert maskinvask den dominerende faktor, men ting er til for å brukes.
    Rust er det store problemet når det gjelder endel kniver/legeringer

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925

Ditto, ikke tar det lange tiden heller.

D

Danke

Gjest
    Det er vel ofte minst en i familien som vet hvordan man sliper en kniv?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Tilbake til topic: Har for første gang prøv meg på ramen, dvs har kommet så langt at jeg har laget selve suppebasen. Når den er på plass er det fort gjort å ordne resten - skal teste det senere til uken.

Ganske omstendelig prosess å lage kraften - det gikk med følgende:
    2 svineknoker - en røykt og en urøykt, begge utvannet
    1 hel kylling minus brystfiletene jeg skar ut for å bruke til noe annet.
    2 store purre
    ca 300g sopp
    20 fedd hvitløk
    3 store løk
    litt gulrot og stangselleri
    mye ingefær
    litt ekstra svinefett

Alt av grønnsaker ble grovkuttet og brunet kraftig i olje. Kjøttet ble kokt opp og så byttet jeg vann (for å få med mindre proteingrums o.l.). Totalt kokte den en 10 timers tid og smaken så langt synest jeg er svært lovende. God dybde i kraften. Endte opp med 9 liter ferdig silt kraft. Ser ikke spesielt delikat ut underveis, men det kommer seg når den blir silt...

ramen.JPG

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Det ser godt ut det der, men hvorfor koker du det så lenge? Kan det ikke være nok med 3 timer?
    Muligens, men det er noe med gelatiliseringen som trenger tid... hva fasiten er vet jeg ikke, men det hevdes jo også fra profesjonelt hold at de 3-4 timene som er oppgitt for oksekraft o.l. egentlig er altfor kort tid.

Jeg baserte meg på fremgangsmåten herfra stort sett - det skjer ganske mye med kraften utover tre timer basert på dette i alle fall
    The Food Lab: How to Make Tonkotsu Ramen Broth at Home | Serious Eats

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Jeg har laget kyllingkraft ala Heston Blumental noen ganger, det spesielle med fremgangsmåten hans er først og fremst bruk av melkepulver under stekingen, bruk av sopp og kokingen skjer over lang tid i trykkoker (2-3 timer - som jo er ganske lenge til trykkoker å være). Konsistensen blir ganske annerledes enn kraft laget på "vanlig" måte - etter at kyllingkraft lagd på denne måten har stått natten over i kjøleskap er den fullstendig stivnet så gelatininnholdet er et helt annet enn i kraften man vanligvis lager. Smaken er også ganske spesiell - det er litt som å spise konsentrert, stekt kylling.

How to Cook Like Heston - Articles - Brown Chicken Stock Recipe - All 4

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ettermiddagsmat i dag ble en omelett. Noen ganger kan det helt enkle bli bra om man bare lager det på en litt annen måte.

2 egg, litt salt, litt creme fraiche (1 ts eller så, gjerne rørt litt ut hvis det har skilt seg litt ut etter at man har brukt litt av boksen ... ellers kan den være litt vanskelig å piske inn). Så en egen liten tynn lav pannekakestekepanne på komfyren. 6/9 på temp og bittelitt smør. La den bli varm. Så helle røren på (etter sammenpisking med visp) og ned på 3,5 med varmen. 1 skive coppa finhakket fordeles utover, og et par små klyper med ristet sesamfrø på toppen. Så la det stå på denne lave lave varmen. Det skal ikke steke bare sakte sakte stivne. Tar sikkert 7-8 minutter. Når 3/4 eller så er stivnet og resten på toppen er fremdeles flytende tar man en stekespade og forsiktig ruller den sammen litt og litt. Skal henge sammen, men samtidig skal det være helt flytende partier inni. Når den er blitt til en rull har men det over på en tallerken og spiser den uten noen mer tilbehør. (Bruk gode og ferske egg dog).

Så delikat og godt at det nesten er litt underlig.

Har prøvd med litt annet inni også, men det skal ikke være mye og helst bare 1 ting. Tørket og pulverisert soppblanding ble også ganske bra, og et par små klyper med en god chevre eller en robiola er også topp. Men ikke bruk noe med for kraftige smaker eller rå grønnsaker eller noe slikt. Ørlite gran fin spekemat eller slikt er topp.

...

I dag satt jeg og leste litt om persetorsk. Det er en Bergensk måte å spise torsk på. Man sukkersalter torskefileter og legger dme i press mot hverandre, lar dem ligge slik en tid og så trekkes den lett og serveres med eggesmør, gulrot og potet. Vet ikke om dette blir lagd steder i landet. Men sukker og salt er jo ikke spesielt interessant som smak i seg selv da... det er jo bare søtt og salt ...

Så fikk et innfall og stakk på butikken.

Etter det tilbake på kjøkkenet. Lage en fin blanding av mirin og soyasaus. (mest mirin siden den soyaen jeg brukte var ganske salt) Det er jo ikke ekte mirin, men den funker og har en glukoseaktig konsistens og en mild fin smak.

Fisken ble et lite stykke torskeloin. Kuttet den i tre deler og la den i laken i en klipspose:

DSC_0485.jpg

Den får stå i kjøleskapet en dag eller to. Tenker så å dampe den forsiktig med .... et eller annet til, eller inni en fersk vårrull ... får se om jeg kommer på noe. Kanskje bare på en En blanding av strimlet grønn papaya og isreddik?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.439
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    I dag jukset jeg litt og spiste 9-retters omakasemeny på Alex Sushi. Jeg er fortsatt mett og maten var ypperlig som vanlig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Akk denne øvelsen som skaper så mye bekymring i disse tider
    IMG_1290.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.722
    Hadde julemiddag nr. 1 hjemme i går. Mitt forsøk på å lage surkål feilet da jeg hadde brukt altfor mye salt viste det seg. Syrligheten fra gjæringen var forsåvidt fin nok i seg selv, men det var uspiselig og gikk i komposten. Så måtte jukse litt og lage hurtigvarianten. Ble ikke så halvgæli med kål, eple, hvitvinseddik, karve, salt, pepper, litt kajennepepper og kjøttkraft.

Pinnekjøtt av kje fra dumpingsalget til Jacobs i våres hadde klart seg fint i fryseren (fryser det ned med en gang uten å vanne ut - det holder omtrent evig) og den ovenfor avbildede tynnribba fra den glade halve grisen fra Svartskog var helt fortreffelig. I det hele fremstår kjøpet av en halv gris som en bedre og bedre deal. Mørt, mykt og fint kjøtt, god marmorering og alt slik det skal være.

For de som skal steke svineribbe i jula og er redd for ikke å få svoren sprø - jeg gjør som følger og det funker. Alltid.

1-2 dager før: Rut svoren om det ikke allerede er gjort, krydre godt med salt og pepper, gni det inn og legg ribba med svoren ned i en langpanne eller stor form. Ha evt over plastfolie (jeg gjør dette dagen før og dropper folien).

Legg ribba med svoren ned. Legg litt gulrot, stangselleri, sellerirot/persillerot/pastinakk, løk, hvitløk ,purre, lauberblad og evt litt salvie rundt ribba. Hell på en god dæsj hvitvin og varmt vann. Dekk med aluminiumsfolie og stek på 175 grader i 45-50 minutter. Ta ribba ut, snu den. Dytt grønnsaker under, evt krøllet alu-folie slik at det høyeste punktet blir på midten, men ikke bygg opp for mye.

Så det viktige. Senk temperaturen til 140 grader og stek lenge. Et par timer går helt fint. Pass på at det ikke går tørt i bunnen, etterfyll evt med vann. Mot slutten kjøres temperaturen opp til 225-250 grader til svoren er fin. Den skal allerede være godt på vei til å bli sprø før temperaturen heves. Følg med, men siden det ikke brukes grill skal det en del til før noe blir svidd. Når den er ferdig bør den få hvile en 20 minutters tid før den skjæres opp. Imens helles kraften over i en gryte og kokes inn til en fin saus som evt smakes til med salt og pepper.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.622
    Ettermiddagsmat i dag ble en omelett. Noen ganger kan det helt enkle bli bra om man bare lager det på en litt annen måte.

2 egg, litt salt, litt creme fraiche (1 ts eller så, gjerne rørt litt ut hvis det har skilt seg litt ut etter at man har brukt litt av boksen ... ellers kan den være litt vanskelig å piske inn). Så en egen liten tynn lav pannekakestekepanne på komfyren. 6/9 på temp og bittelitt smør. La den bli varm. Så helle røren på (etter sammenpisking med visp) og ned på 3,5 med varmen. 1 skive coppa finhakket fordeles utover, og et par små klyper med ristet sesamfrø på toppen. Så la det stå på denne lave lave varmen. Det skal ikke steke bare sakte sakte stivne. Tar sikkert 7-8 minutter. Når 3/4 eller så er stivnet og resten på toppen er fremdeles flytende tar man en stekespade og forsiktig ruller den sammen litt og litt. Skal henge sammen, men samtidig skal det være helt flytende partier inni. Når den er blitt til en rull har men det over på en tallerken og spiser den uten noen mer tilbehør. (Bruk gode og ferske egg dog).

Så delikat og godt at det nesten er litt underlig.

Har prøvd med litt annet inni også, men det skal ikke være mye og helst bare 1 ting. Tørket og pulverisert soppblanding ble også ganske bra, og et par små klyper med en god chevre eller en robiola er også topp. Men ikke bruk noe med for kraftige smaker eller rå grønnsaker eller noe slikt. Ørlite gran fin spekemat eller slikt er topp.

..
    Ha-ha,

Du og jeg lager nesten omvendte omeletter - i den grad det er mulig, da. Jeg praktiserer hurtigsteking og relativt mye smak.

Jeg starter med 1/2 finhakket sjalottløk og akkurat så mye finhakket chili at det gir litt spicy smak. Dette stekes på ganske høy temperatur mens jeg visper sammen egg med en dæsj melk eller vann, en halv spiseskje olje, salt og pepper. Når det er passe brunt heller jeg omelettrøra i panna. Fortsatt høy varme. så varmt at det som treffer panna først stivner umiddelbart. Jeg skyver det som stivner inn mot midten av panna og bikker litt rundt slik at flytende røre fyller tomrommene. Jobber med omeletten slik til det aller meste er litt stekt. Før fasongen setter seg så danderer jeg den til passe størrelse og fasong. Tror ikke dette tar stort mer enn ett minutt. Skrur ned varmen, strør på små biter av hamburgerrygg eller tilsvarende og vender halve omeletten over. Tar panna vekk fra plata og lar den stå den litt, slik at den halvrå røren på toppen for får litt mer fasthet - mens jeg smører et par skiver og kutter litt tomat. Omeletten blir fast utenpå - lett brun i skrukkene - og saftig inni.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ikke middagsmat, men i går prøvde jeg med for første gang på krumkaker. Det var moro, men litt utfordrende. Finne riktig temperatur, tid, hvor ofte man snur etc. og så at man bare har 4-5 sekunder på seg til å forme dem etter steking før de knekker om man prøver videre.

krum.jpg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.439
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Veldig enkelt i dag. Rå julepølse med røkte knokebiter fra Idsøe, mandelpoteter og rødkål. Ellers har kona renset rypene og kokt kraft på alt utenom brystet så vi har grunnlaget for sausen til julemiddagen. Bryststykkene gnies inn med smør og får 10 minutter i ovnen i morgen før de serveres med mandelpoteter og saus.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn