Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.042
    ^Ser lovende ut.

Her en grei og enkel spanskinspirert rett - Albóndigas (kjøttboller) i saus, servert med couscous og krydret med marokkansk Ras el hanout krydderblanding.

Vi sitter og raper av fryd. (Rødstikket er vel sterkt, men det ble brukt tomater).

Vis vedlegget 436431
    Burde ha visst bedre og holdt meg unna denne tråden. Har middagsavtale først klokken åtte og nå vet jeg neimen ikke om jeg klarer å holde meg...

D

Danke

Gjest
    Årets svenske ferske lammelår var nydelig.

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Currydag i dag:

2 kilo kyllinglår blir til tikka masala
    3.5 kilo lammebog blir til rogan yosh
    1.5 kilo svinebog til chiang mai-curry

Middagen er svinestek, sjysaus, poteter, gulrøtter og surkål kjøpt av dama til fela.

I kveld skal jeg lage lammekjøttboller og muligens en frekk tomatsaus på det vanlige men med korianderblader, korianderstiker og sherryeddik. En grei variant til den klassiske italienske og fin til tapas og annet.

Takk til tyrkere på Hauketo som selger kjøtt og grønnsaker mens landet generelt har stengt.

C

cruiser

Gjest
    Har marinert på kyllingen min i et par dager nå så idag er det dags for tikka masala.. yum!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lett middag i dag. Smørdampet nykål med litt kremost rørt inn. Trenger ikke alltid være så komplisert.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det blir mye grønt for tiden. Asparges-sesongen er snart over, men ikke helt, og jordbærene har vært på topp et par uker nå. Mange påstår at vi har verdens beste jordbær her i Terracina. Men som med all annen jordbær som får lov å modne før den blir plukket er det ikke mulig å frakten den så langt. Det går mye av denne til restaurantene i Roma og det er vel også nordgrensen. Prisen ligger like under 1 euro for kurven.
    51593_6v7vfsx.jpg

H

Hardingfele

Gjest
    ^Dette blir naturligvis noe helt annet, men vi importerer frysetørkede økologiske jordbær, skåret i skiver. 100g tilsvarer jordbærene i tre kurver, med intens jordbærsmak. Kundene bruker dem i skjørost, yoghurt, müsli, o.a. Det er utrolig hvor intens jordbærsmaken er i en liten skive.

Var ganske fint å kunne nyte fersk jordbæreim uten tilsetninger eller som syltetøy midtvinters.

Ditto for en del andre bær- og fruktslag.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Frysetørring er litt utenfor det folk kan gjøre hjemme, men tørker man frukt og bær i en dehydrator så er det ikke så langt unna. Etter tørking kan man male det til et pulver i en kjøkkenmaskin eller blender. Det er svært anvendelig og smaksrikt. Jordbær, bringebær, stikkelsbør etc. er godt egnet til dette. (mens bananer etc. ikke funker grunnet fettinnhold, det blir bare en seig masse.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Til middag i dag blir det enkelt. Hamburger fra disse chianinaene som gikk og koste seg under oliventrærne og nyplukket jordbær etterpå.
    chianina.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Salat:

Pak choi, en annen salat og reddiker fra drivhuset
    Røykt andebryst i tynne skiver
    Chevre i biter

Vinaigrette på stekt rødløk, smeltet honning, innkokt eplesaft og biter fra et granny smith - eple.

Mycket godt. Veldig enkelt men føles ganske fancy.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dagens lunsj, siden det er penvær og pinse er

Fritysstekt Grandiosa med organisk engkarse, paranøtt og skogsbærcoulis.

DSC_0792.jpg

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    C

cruiser

Gjest
    11 liter i minuttet er lav pumpekapasitet, det er derfor den er treg. Vil også tippe at den sliter med å holde jevn temperatur på litt større volumer. For den prisen så får du bedre maskiner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvilken i stedet? OBH Nordica, kanskje?

Jeg kommer neppe til å drive stort, forresten. Det er jo ikke noe poeng å lage mat til flere enn jeg har sitteplasser til i en toroms OBOS...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har en OHB Nordica, og den er helt grei og med god kapasitet. Man får den ofte for 2000 kr, og det er den verdt. Tar litt lenger tid å stille inn temperatur og tid på dem sammenlignet med andre, men det er neppe det helt store problemet.

Bruker den stort sett med denne som jeg laget av en kjøleboks, den holder godt på varmen og helt jevn temperatur.

DSC_0794.jpg

Om du kan vente et par uker på postgang så liker jeg også godt denne fra Anova. Den er litt mer fancy, med telefonstyring og slikt.

https://anovaculinary.com/store/

Grei pris på den også.

En sirkulator er virkelig å anbefale. Den og en slik fra biltema: (eller en grill til større ting)

download.jpg

Sist redigert av en moderator:
    C

cruiser

Gjest
    Nei da holder den sikkert. Min erfaring er hvertfall at noen ganger ønsker man å bruke litt udde kjøttstykker. F.eks litt avlange med ben som typisk ikke passer i en 10 liters gryte, så må du gjerne ha så og så mye vann i kjelen/beholderen for å dekke pumpa, og avhengig av sirkulator så går den kanskje ikke så dypt som du skulle ønske.. da blir det plutselig mye vann.

Jeg hadde hvertfall kjøpt noe slikt om jeg var i markedet til rundt den prisen..

https://www.netonnet.no/art/hjem-og...bhnordica-immersionsousvide7946/209245.13473/

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Godt poeng. Men da blir det straks behov for et avlangt kokekar av ett eller annet slag med det samme, på toppen av en større og mer klumpete sirkulator. Tror kanskje det er mer avansert enn meg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Godt poeng. Men da blir det straks behov for et avlangt kokekar av ett eller annet slag med det samme, på toppen av en større og mer klumpete sirkulator. Tror kanskje det er mer avansert enn meg.
    Man trenger ikke noen mer avansert enn en vaskebalje til større ting som hele lammelår etc, men det er uansett ingen ulempe å ha en med god kapasitet. Mer vann betyr også jevnere temperatur.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Heh. Jeg har jo boden full av sånne fra Hammarplast. Fikk inntrykk av at lokk hjelper. Da burde det være god hjelp i å dekke til for å redusere varmetapet ellers også. 1100W er jo egentlig ganske mye og burde holde langt med et isolert kar og lokk?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heh. Jeg har jo boden full av sånne fra Hammarplast. Fikk inntrykk av at lokk hjelper. Da burde det være god hjelp i å dekke til for å redusere varmetapet ellers også. 1100W er jo egentlig ganske mye og burde holde langt med et isolert kar og lokk?
    To slike utenpå hverandre så får du et isolerende luftlag i mellom. Om du ikke har lokk kan du bruke en plastsekk og så et pledd eller noe på toppem om de skal stå over natten. En meter med bobleplast vil også gjøre jobben. Du finner nok noe du kan bruke.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Jeg har en sous vide supreme eller hva den nå heter. Kostet litt, men funker som faen. Jeg bruker den gjerne på ting som spareribs og da blir det som cruiser er inne på et stort kar og mye vann. Den jeg har skal kunne håndtere 40 liter om jeg ullen husker feil. Så mye har jeg dog aldri brukt.

Fordelen med en sirkulator er at den kan brukes i en mindre gryte om man vil og til store stykker om man vil. Dersom man allerede har et kar av en eller annen type tar det også mindre plass en en maskin.

Jeg sous vider aldri biff og lignende - de grilles på tradisjonell måte. Jeg bruker den i praksis kun til ukurante og seige kjøttstykker som trenger lang varmebehandling. Det er genialt til spareribs om man er fysen på det en ukedag. Sett på om morgenen så er de ferdig når du kommer hjem og bare å slenge i ovn eller på grillen for siste finish.

Spareribs harryhandles til 50 kroner kiloen. Store ben med masse kjøtt og noe helt annet enn de anorektiske stykkene de tar 200 kroner kiloen for i Norge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Også spesielt godt egnet til fisk, som har veldig godt av nøyaktig temperatur for å bli perfekt. Det tar gjerne godt under en time å tilberede. Til biff er det beste egnet til stykker som er litt seigere enn de burde ... som norsk kjøtt alt for ofte er, enten på grunn av stykket eller manglende modning. De må uansett grillbehandles eller freses til før de spises.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Må si at den Sansaire-saken frister, altså. Bor såpass trangt at det er et lite snev av campingvogntanker i alt jeg gjør, og den virker kompakt og hendig i forhold til den saken fra OBH Nordica.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du gjør ikke noen galt med den, og den er lettere å bruke i mindre panner en OBHen. Du kan alltid kjøpe en til senere om behovet for mer og større viser seg. Mange som har flere av dem slik at de kan tilberede f.eks. grønnsaker og kjøtt samtidig. Ville vurdert en vakuumpakker mens du var i det, men det er ikke helt nødvendig. Zip-lock og dyppe i vann kan funke det også, spesielt til mindre stykker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da endte jeg med en Sansaire. Ser ut til å dekke mine behov greit så langt, selv om det bare har vært noen helt enkle forsøk så langt og heller ikke ved .

Plastdunk ser ut til å funke langt bedre enn en kasserolle, raskere på temperatur til tross for at de er større. Sirkulatoren skulle nok greie et lammelår ganske så fint i plastdunken.

Jeg har forresten plukket opp et tips om et 'lokk' av bordtennsiballer som jeg kunne tenkt å teste. Argumentene var god isolasjon fra lufta i ballene, kondensering på ballene sånn at vannet renner tilbake i beholderen. Jeg vet den setningen kan noen aldeles suverene assosiasjoner................

Det burde øke kapasiteten en smule.

Men en god kilde til temperaturer og koketid? Tips?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    En sikker og enkel vinner: Spareribs fra harryhandel (49 kroner kiloen), lag en dry rub, vakumer og la ribbene bade på 82 grader en 8 timers tid. Da setter du på om morgenen og når du kommer hjem er det bare å slenge de kjapt på grillen, smøre med bbq-sausen du selvsagt har klar i fryesen, lage noen kjappe pommes frites og så er du good to go.

"Lokk" av baller er en god ide.

Det tar for øvrig ganske lang tid å varme opp mye vann med sirkulatoren. For lave temperaturer (50-60 grader) kan du starte med varmtvann fra springen, for høye temperaturer lønner det seg å bruke kokeplate og/eller vannkoker for å få opp tempen.

Se eller her f.eks
    https://www.chefsteps.com/activities/sous-vide-time-and-temperature-guide

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.815
    Da er fryseren offisielt tom for spareribs så på tide å begi seg til Sverige igjen. Harryhandelens suverent beste kjøp. 50 kroner kiloen for kjøttfulle og deilige ribs med riktig lengde som bare venter på et møte med dry rub og low & slow tilberedning med aktiv bruk av røykeflis.

Ganske klassisk tilbehør, dvs bbq-saus,trippelkokte fries, guacamole, coleslaw, grillet mais og grillet paprika.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.374
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjøp ikke ferdigkrydra spareribs i Sverige, ihvertfall. Den tabben gjorde madammen. De smaka helt forferdelig...

I dag ble det hjemmelaga skinkepai og gresk salat. Enkelt, relativt rimelig og godt :)

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn