Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nyoppdagelse!

Var på Rema og kjøpte grove fiskeburgere (88% fisk) fra Fiskeriet. (De samme som holder til i Operapassasjen?) Beste kjøpekakene jeg har spist.

(De hadde flere varianter fra Fiskeriet.)
    Interessant. Hva slags fisk var det i disse?
    Hyse og torsk.

@ weld77: smakte du på røykalaksen?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Ja, den var fin den så lenge de hadde den. Men som sagt så det labert ut med omsetningen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Nyoppdagelse!

Var på Rema og kjøpte grove fiskeburgere (88% fisk) fra Fiskeriet. (De samme som holder til i Operapassasjen?) Beste kjøpekakene jeg har spist.

(De hadde flere varianter fra Fiskeriet.)
    Interessant. Hva slags fisk var det i disse?
    Fra kolonial.no

Hyse (Melanogrammus aeglefinus)(46 %), torsk (Gadus morhua)(37 %), melk (12 %), tapiokastivelse (5 %), rapsolje (2 %), salt, løk, hvitløk, krydder.

Skulle bli 83% fisk det der...

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.373
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bare man kommer seg unna den helv... surimien og hvitlaksen som de putter i alt av fiskeprodukter (i tillegg til potetmelet)

Disse grove fiskeburgerne er ikke så gæli.

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Forskjellen er at dere kjøper kjøtt av et firma, uten annen bedømming enn øya.
    Gjør vi?
    Hva er egentlig bra steder for storfekjøtt i Oslo? Jeg har prøvd noen forskjellige men har ikke følt at value for money har vært særlig god. For gris har jeg funnet Svartskog som jeg kommer til å fortsette med, de har også storfe innimellom men hun sa at ofte tar en restaurant hele slaktet.

D

Danke

Gjest
    Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Forskjellen er at dere kjøper kjøtt av et firma, uten annen bedømming enn øya.
    Gjør vi?
    Hva er egentlig bra steder for storfekjøtt i Oslo? Jeg har prøvd noen forskjellige men har ikke følt at value for money har vært særlig god. For gris har jeg funnet Svartskog som jeg kommer til å fortsette med, de har også storfe innimellom men hun sa at ofte tar en restaurant hele slaktet.
    Ja value for money er ganske lav, mitt beste tips er å skaffe seg et org nummer hvis man ikke allerede har et og fylle fryseren fra noen gode grossister. Ellers så har du jo the usual suspects annies strøm larsen osv men på sistnevnte er kvaliteten i beste fall variabel

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Ja strøm larsen har jeg stort sett droppet. Kjøper nyretapp på annies innimellom. Får godsnakke litt med dama på svartskog, svinekjøttet derfra er i alle fall top notch.

C

cruiser

Gjest
    Skikkelig gris er magisk. Her i huset spiser vi mindre og mindre storfe bortsett for en og annen burger og biff samt et par gryter på vinteren.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Skikkelig gris er magisk. Her i huset spiser vi mindre og mindre storfe bortsett for en og annen burger og biff samt et par gryter på vinteren.
    Litt samme her, jeg kjøper jo 20-30 kilo svinekjøtt i slengen så da blir det automagisk en hel del gris på menyen. Men jeg er fortsatt en sucker for en høy entrecote med masse deilig fettmarmorering. Skal grille en svineknoke i morgen (eller strengt tatt i dag..). Blir bra med litt rødløkskompott, en skarp sennepssaus, noen nypoteter og litt syltede neper.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Prøvde meg også på sylting av litt nepe fra sesongens avling. Lagde en ganske straight med pepper, lauberblad og stjerneanis, samt en noe spenstigere variant med ingefær, hviløk, chili, fishsauce og sesamolje.

En del av det vi syltet ifjor ble for syrlig. Nå lagde jeg laken med 1 del 7% eddik, 1 del sukker og 2 deler vann - det synest jeg ble passe. Var det Lise Finckenhagen foreslo på internett og hun er normalt en ganske pålitelig kilde. Smaker lovende så langt, men chilien jeg brukte var litt i hissigste laget.
    Tenker nepe vil gjøre seg med fermentering i stedet. Prøvde med isreddik (daikon) med litt chili,på koreansk vis, og det ble riktig godt.

C

cruiser

Gjest
    Plukket med meg en uuni 3 ovn på tilbud i Tyskland på vei hjem fra Frankrike.. den fikk jomfruturen på verandaen nå ikveld og resultatet ble veldig bra. Ikke helt stenovnskvalitet selvsagt men ettersom jeg bor i leilighet er ikke det noe alternativ. Et røverkjøp til snaue 2000 kroner.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Svineknoke. Denne ble, om jeg må si det selv, - episk.

Gris fra Svartskog. Først røykt på hickoryflis på grillen, men jeg og jentungen skulle på fisketur (fikk ikke fisk...) så da ble den flyttet over til stekeovnen der den fikk stå en fire timers tid på ca 120 grader. Strafferunde under grillen for svoren helt til slutt.

Formen fyllt med rødløk, stangselleri, gulrot og hvitløk og helte over en fruktmost på eple, rabarbare og rips (fra flaske). Silte guffa etter endt steking og kokte inn til en saus smakssatt med salt og pepper. Evig nok fett fra stekingen så droppet montering med smør.

Mørt, saftig og smakfullt kjøtt. Knasende sprø svor.

Tilbehøret var nypoteter kokt nesten møre i lettsaltet vann, delt i to og penslet snittflatene med olje og grillet de for fin stekeskorpe.
    Syltede rødbeter og nepe, samt en rødløkslkompott (rødløk, soyasaus, balsamicoeddik, muscadavosukker, smør, salt og pepper).

knoke.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Nammenam. Svineknoke er en glemt juvel.
    Ja og normalt helt latterlig billig. 30 kroner kiloen på Rema o.l. De er dog enten saltet ihel (løses ved å legge i vann som med pinnekjøtt) eller "røkt" ved å sprute inn en eller annen guffe. Den jeg brukt var for det første fra en prima gris og helt ubehandlet så jeg røkte den litt selv først. Dette var en "finknoke" siden jeg teknisk sett har betalt 140 kroner kiloen for den - det var kilosprisen på slaktet jeg kjøpte ferdig partert og pakket.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Hva ligger slaktevekta på grisene fra svartskog på sånn ca?
    Jeg kjøper en halv liten gris, da får jeg ~25 kilo ferdig partert og pakket. En god del av det er fortsatt på benet. De har også halve store som er 40-45 kilo. Pleier også å raske med meg litt annet der når jeg er det, hun har noen restekasser som gir noe lavere kilopris totalt sett.

Inkludert i denne vekten er også noe rester, det utgjør ca 1 kilo kjøttdeig og et par kilo med kraftben, fett fra kjakene osv. Neste gang skal jeg be om å få kjakene hele og lage guanicale selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.760
    Nammenam. Svineknoke er en glemt juvel.
    Ja og normalt helt latterlig billig. 30 kroner kiloen på Rema o.l. De er dog enten saltet ihel (løses ved å legge i vann som med pinnekjøtt) eller "røkt" ved å sprute inn en eller annen guffe. Den jeg brukt var for det første fra en prima gris og helt ubehandlet så jeg røkte den litt selv først. Dette var en "finknoke" siden jeg teknisk sett har betalt 140 kroner kiloen for den - det var kilosprisen på slaktet jeg kjøpte ferdig partert og pakket.
    Jeg bruker knoker primært til betasuppe. Jeg bruker da den salte varianten og da gjør det ikke noe om den er litt for mye saltet. Skal jo ha grønnsaker og poteter i tillegg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Jeg bruker knoker primært til betasuppe. Jeg bruker da den salte varianten og da gjør det ikke noe om den er litt for mye saltet. Skal jo ha grønnsaker og poteter i tillegg.
    Ja, enig, Men det er fascinerende hvor salt de faktisk er. Selv til en stor ladning betasuppe med grønnsaker, erter og det hele trengs det sjelden mer salt - snarere tvert imot. De kaller de vel "lettsaltede" på toppen av det hele.

Det er umulig å slå betasuppe/ertersuppe på svineknoke når det kommer til value for money. De røkte variantene er også veldig fine å koke kraft til Ramen på om man vil dra det i en mer japansk retning.

D

Danke

Gjest
    Vi lager... kantarellfløte saus av årets første kantareller. Bra kantarellår i år, tror bærsesongen også blir epic.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

D

Danke

Gjest
    Da er biffen marinert og patert av sjefen som er kokk..

D

Danke

Gjest
    Forrett, så enkelt, så godt.

nykuttet Serranoskinke, cantaloupe og sprudlevann.

D

Danke

Gjest
    Ovnsbakt potatis med virgin olivolja..

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    V

vinyl-mannen

Gjest
    middag.jpg
    Søndagens middag med ovnsbakte poteter og brokolli,bacon blanding:)

D

Danke

Gjest
    Hovedretten. .

Jeg må bare kommentere fordi andre leser ting og muligens tenker hvor jeg har kjøpt ting. Entrecote til 99kr kg var nicht gut.

Absolutt ikke normalt, men har skjedd to ganger før i livet. Men vi har jo garanti refusjon på Stene. Har snakket med de og skal bytte til noe annet imorgen. Har fortsatt stentillit til Stene, snakker med Gunn og hun ordner noe annet til meg.

Enkelt for meg eller folk i Østfold, ikke like enkelt for folk i Oslo osv.

Men en slik garanti på stykker får du hverken av Rema, Gilde eller butikker Oslo...

Uansett dessert..

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    Eller dropp å marinere og stek på ordentlig varme...

D

Danke

Gjest
    Eller dropp å marinere og stek på ordentlig varme...
    Hadde ikke noe med det å gjöre. Marinering i konas språk betyr krydring, jeg er vel krydret av hennes språk.

Kona er restaurant kokk og premier medium rare ekspert.

Kalven som Stene har nå er iallefall topp notch, excellent med konas egenskaper...

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.787
    jo. Med ordentlig Varme som er en forutsetning for å steke biff for å få stekeskorpe oppnår man lite annet enn at krydderet blir svidd. Dette gjelder spesielt marinader med sukker og olje (som drypper på grillen og brenner).

Steke først, krydre etterpå. Jeg er ikke kokk, men å steke kjøtt, det kan jeg.

Biffen på bildet er grå, det betyr for lav varme. Et vanlig problem på stekepanne og med tynne biffer (de blir for mye stekt før de får ordentlig stekeskorpe).

D

Danke

Gjest
    jo. Med ordentlig Varme som er en forutsetning for å steke biff for å få stekeskorpe oppnår man lite annet enn at krydderet blir svidd. Dette gjelder spesielt marinader med sukker og olje (som drypper på grillen og brenner).

Steke først, krydre etterpå. Jeg er ikke kokk, men å steke kjøtt, det kan jeg.

Biffen på bildet er grå, det betyr for lav varme. Et vanlig problem på stekepanne og med tynne biffer (de blir for mye stekt før de får ordentlig stekeskorpe).
    Nope stekeskorpe er ikke av annen betydning enn krisphet, for meg er konsistensen og utseende innenfor mer viktig bedre enn skorpen.

Jeg vet at madammen er ekspert på medium.. mange restauranter har feilet der kona har lykkes..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn