Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Men kva fekk du ut av septologien?
    Jeg likte den svært godt, som nevnt er det min første Fosse og det er stilmessig ulikt stort sett alt annet jeg har lest opp gjennom årene. Suggererende, i mangel av et bedre ord, kanskje. Tematisk er det også storslått - livet, døden, havet (bokstavlig talt endatil!), kunst, alkoholisme, gud, religion, samliv, ensomhet, savn, vennskap, de små gleder og store sorger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Har du noen videre Fosse-tips? Som nevnt leser jeg ganske lite skjønnlitteratur, eneste jeg leser noenlunde fast er Kjartan Fløgstad og det er jo ikke så ofte han er ute med en ny roman heller.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er heller ingen stor skjønnlitteraturleser men har lest Roy Jacobsens siste romaner med glede, særlig Nordlandstrilogien, samt Oslotrilogien til Lars Saabye Christensen, og likte de godt. Særlig Jacobsens bøker fra Barrøy.

    Men kanskje mer relevant, Jenny Erpenbech. Østtysk bakgrunn med et unikt syn på murens fall, det Europa som var og de utfordringene det har skapt. Har lest hennes 3 siste hvorav særlig Hjemsøkelse og Alle Dagers Ende anbefales sterkt. Gode historer og veldig relevante bøker.

    Har lest Myttings Søsterklokkene men det var treige greier og en kamp å komme gjennom. Stusser litt over disse bøkenes popularitet. Og Terje Tvedts bok om vannets historie, innsiktsfull men ikke revolusjonerende.

    Vil man ha noe spenning i hverdagene synes jeg Helene Flood har skrevet noen ekstremt veldreide og troverdige psykotrillere.

    Vi har oppdaget bibliotekets velsignelser. Har et hus fult av bøker og er lei av å kaste ting selv om vi prøver å gi bort mest mulig.

    Har sett Delacdroix' Medusas Flåte i Louvre men kjente ikke historien, Takk for den.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.201
    Antall liker
    10.381
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En bok jeg jeg på sett og vis føler er litt beslektet med Medusas Flåte er Tyll, med handling som utspiller seg under 30-års krigen. Jeg likte den ihvertfall.
    1710753932601.png
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    89
    Antall liker
    122
    Har du noen videre Fosse-tips? Som nevnt leser jeg ganske lite skjønnlitteratur, eneste jeg leser noenlunde fast er Kjartan Fløgstad og det er jo ikke så ofte han er ute med en ny roman heller.
    Jeg har ikke lest noe av Fosse, men såvidt jeg vet har Fosse hentet noe inspirasjon fra Thomas Bernhard og også oversatt noe selv.

    Jeg syntes Havarist var veldig god da jeg leste den for lenge siden, og også litt relevant da Glenn Gould, pianisten, har en sentral plass i romanen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Jeg har ikke lest noe av Fosse, men såvidt jeg vet har Fosse hentet noe inspirasjon fra Thomas Bernhard og også oversatt noe selv.

    Jeg syntes Havarist var veldig god da jeg leste den for lenge siden, og også litt relevant da Glenn Gould, pianisten, har en sentral plass i romanen
    Den har jeg faktisk lest en gang i tiden, det var den gang da jeg gikk på videregående og las mye romaner. Tror jeg tok den på tysk endatil, men husker ikke helt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er du overrasket? (Jeg er heller ikke høyremann men akkurat det har jeg gitt opp å få deg til å skjønne).
    Du skriver innlegg helt i tråd med Høyre i en del andre tråder her. Og dermed er jeg positivt overrasket over at du kommer med mye boktips om bakgrunnen for sosial og økonomisk ulikhet. Ta det positivt, og takk for en del titler som skal sjekkes ut.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han taler som en økonom. Det finnes en del av de over hele spekteret.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Selv en virkelig og ekte høyre-mann kan interessere seg for sosiale og økonomiske ulikheter i samfunnet, like mye som andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    Han taler som en økonom. Det finnes en del av de over hele spekteret.
    Nå har jeg forsåvidt innimellom stemt på Høyre - kanskje også på majoriteten av sedler jeg har stappet i boksen, men om man skal være <fyll inn partinavn>-mann så synes jeg at man helst bør være medlem av partiet og som et minimum i alle fall stemme på det på autopilot ved ethvert valg men det er mulig andre har andre kriterier - det er uansett heller ikke så fryktelig viktig forsåvidt.

    Men om jeg måtte velge mellom å være økonom eller høyremann så ville jeg valgt høyremann;)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    For meg er begrepet høyremann mest et state of mind. En måte å tenke på, se verden. Har mange slike i slekta, noen stemmer forresten venstre, men er fremdeles ‘høyremann’ i hodet. Bekymringer for økende sosial og økonomisk ulikhet, hva det kommer av og hva det kan lede til er normalt ikke det de tenker særlig mye på. Formueskatten derimot....

    Når jeg tenker meg om så leser de heller ikke bøker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.028
    For meg er begrepet høyremann mest et state of mind. En måte å tenke på, se verden. Har mange slike i slekta, noen stemmer forresten venstre, men er fremdeles ‘høyremann’ i hodet. Bekymringer for økende sosial og økonomisk ulikhet, hva det kommer av og hva det kan lede til er normalt ikke det de tenker særlig mye på. Formueskatten derimot....

    Når jeg tenker meg om så leser de heller ikke bøker.
    Kan du ikke bare kalle en spade for en spade og si at folk som er opptatte av mellom annet andre ting enn deg politisk og endatil kunne være så fæle at de stemmer til høyre for hva du selv gjør generelt har dårlig personlighet, ikke skjønner hva som betyr noe her i livet og stort sett tar feil? Du trenger ikke pakke det inn, alle skjønner jo hva du egentlig mener.

    Bøker leser man heller ikke, i alle fall ikke noe som er verdt å lese.

    Fint noen tar opp stafettpinnen på dette etter Larson nå som han er borte fra forumet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Livet er vanskelig. Jeg er av og til høyremann, av og til sosialist og ofte ganske fortvilt over politikk sånn rent generelt.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.158
    Antall liker
    5.086
    Si meg hvem du stemmer på, og jeg skal si deg hvem du er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn